Hur ansluter jag ett Asus Xonar Essence STX ljudkort?

Permalänk
Medlem

Hur ansluter jag ett Asus Xonar Essence STX ljudkort?

Hejsan,

Står inför ett nytt PC bygge. Jag vill gärna ha ett dedikerat ljudkort och funderar på att köpa ett Asus Xonar Essence STX. Högtalarsystem har jag redan, ett Logitech Z680 5.1, som visseligen har ett par år på nacken men dom får hänga med ett tag till. På min nuvarande datorn ansluts 3st 3,5mm kontakter till ljudkortet (grön, gul, svart). Dom går från ljudkortet in till en konsol, med bland annat volumratten. Från konsolen går sen en seriell kabel in till subben, där även högtalarkablarna går ut.

Men när jag tittar på Xonar Essence STX kortet så har det helt andra utgångar, nämligen:
- Analog Output Jack: RCA Jack: *2 (Front R/ Front L), 6.30mm Jack*1 (Headphone out), 6.30mm Jack*1 (Mic/Line-In)
- Digital S/PDIF Output: Coaxial/ Toslink Combo
- Aux In: Aux-in 4 Pin Header
- Front Panel: HD audio and AC’97 Compatible

Dessutom medföljer:
- RCA to 3.5 mm Y Cable
- 6.3mm to 3.5mm Adapter
- S/PDIF TOSLINK Optical Adapter

Så hur ansluter jag mina 3st 3,5mm kontakter? Eller ska jag skippa dom helt och prova med Toslink istället? Eller Coaxial? Jag vill ju få ut fullt 5.1 ljud.

Jag är medveten om att min fråga är lite svår att greppa, så här är en bild som förklarar bättre.
http://hem.bredband.net/b137806/q/Connections.jpg

Permalänk
Proffsmobbare

Om du har möjlighet, så finns PCI-varianten (Xonar ST) som har stöd för ett 7.1-dotterkort.

http://www.guru3d.com/imageview.php?image=16875

Permalänk
Medlem

STX är ett stereokort och du kan inte plocka ut analogt multikanalsljud.

Antingen köper du ett kort som kan mata ut analogt flerkanalsljud eller så kör du digitalt (om du Z680 kan avkoda digitalt ljud, - för lat för att googla)

Ska du köra digitalt ser jag ingen mening med att köpa ett STX, då funkar moderkortets lika bra.

Permalänk
Medlem

Essence STX har inga analoga surroundutgångar på baksidan av kortet, så det lämpar sig inte speciellt bra för att ansluta din surroundanläggning.
Fokus på detta ljudkort är hörlurar och tvåkanaligt kan man i korthet säga.

Om Z680-högtalarna har digital ingång kan du förvisso koppla en optisk eller coaxial kabel från STX:et till högtalarna, men då är ljudkortet i princip bortkastade pengar: vid digital överföring används inte de påkostade DAC:arna på ljudkortet. Dvs du kan lika gärna köra digitalt från ditt inbyggda ljudkort istället.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Z680 har digitala ingångar detta innebär att högtalarsystemet kan avkoda den digitala signalen.

Och då kvittar det var du väljer för ljudkort, det inbyggda på moderkortet, om det kan skicka digitalt kommer att ge samma ljud som ett dyrt kort.

[Edit]: För sen, som vanligt.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Oj, tack för alla snabba svar...

Så om jag i första hand är ute efter 5.1 ljud, och moderkortet har 1 x Optical S/PDIF out (funderar just nu på ASUS P9X79 PRO), då finns det egentligen ingen anledning alls att köpa Asus Xonar Essence STX? Eller något annat ljudkort heller för den delen?

Permalänk
Medlem

Så länge dina högtalare har digital ingång så...
Och så behöver ditt ljudkort stödja dolby digital live om du vill ha spelljudet i surround, om jag inte är ute och cyklar. (annars blir spelljudet bara i okomprimerad stereo)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.