Råd & Rön: "Kompetensen hos datorverkstäderna är skrämmande låg"

Permalänk
Medlem

Jag undrar om t.ex. Dustin & Webhallen också har InfoCare...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Nu får jag försvara kedjorna lite med att komponenter för äldre och utgågna modeller (speciellt moderkort) är hutlöst dyra om man skall köpa in via grossister och "officiella kanaler".
Jag själv har bytt moderkort och reparerat flertalet laptops för priser långt under det som angivits. Det största problemet är att om man vill få det billigt, så tar det oftast tid att få hem reservelar.

Men jag försvarar inte den uppenbara inkompetens som samtliga kedjor uppvisar.. ett exempel är en som köper en ny laptop på Siba. Laptopen kraschar med en blåskärm när det trådlösa kortet används. Personen lämnar in datorn på siba och får en ny i utbyte, och den uppvisar exakt samma problem.
Problemet löstes på 10 minuter med en uppdaterad drivrutin.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Reparationsförslag: Över 10K för byte av moderkort och processor ?
Det är en bärbar dator från 2007 vi snackar om, inte en X79 plattform.
Och vad kostade datorn ? gissar på 7-8K ?

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

notera dock viss skillnad i servicegrad

Elgiganten fixade bilder på USB, kostnadsfritt inom ett par minuter från inlämnandet
vårat kära Inet tog fyra veckor och det kostade sexhundra spänn. Inet kunde för övrigt inte heller fixa problemen. så klaga inte så mycket på de "stora kompetenslösa kedjorna", när vad vi anser vara vårat eget kött och blod inte klarar det heller.

Inte för att försvara någon nu men det skulle ha kostat 400 kr för backup på elgiganten, men de frågade om de kunde få det gratis och hade en medgörlig tekniker.

Permalänk

Ett problem är att dessa butiker vill inte anställa folk med kunskap, för juh mer kunskap personal har juh mer betalt vill dem ha.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

När jag läser sånt här så förstår jag varför folk är så glada över att den lilla datorbutik jag jobbar i finns. Det är ju nästan skrattretande. Visste att kompetensen på elgiganten och expert var låg, men inet? Lägg av. Skäms.

Permalänk
Medlem

Hörde om detta på radion. där sa dom att det var ett mycket enkelt fel på hårddisken, tänkte att hårddiskar är ofta svåra att reparera så tänkte att det nog var lite överdrivet för att öka nyhetsvärdet men man får väl läsa en lite mer teknisk förklaring på sweclockers och det här var ju faktiskt skandal. Känns spontant som att infocare tjänar på att föreslå den dyraste reparationen och därför gör det. Vem skulle annars byta moderkort och processor om den bootar till bios bara man sätter i ramminnena?

Permalänk
Medlem

Det känns väl inte som någon överraskning att kompetensen är dålig på div elektronik kedjor. Det är väl en av anledningarna till att forumet här på Sweclockers är välbesökt, här finns det ju onekligen hög kompetens inom de allra flesta områden gällande elektronik.

Hade dock förväntat mig att Inet skulle ha fixat ett sådant här enkelt problem direkt. Det ser inte särskilt bra ut....

Visa signatur

Intel 2500k @ 4400MHz - Asus Maximus Gene IV - Noctua U12P - 8gb Corsair Vengence - EVGA 560Ti SOC - Corsair F60 - FD Define mini - Corsair 650W - BengQ E2400HD

Permalänk
Sötast

Åh, jag skäms när jag läser detta. Är rent av skandal!

Det skulle vara rent av olagligt och inget annat.

Inet, ni ska skämmas värst av alla företagen och jag ångrar djupt att jag röstat fram er till årets datorbutik.

Lyckas inte ens skruva upp bakisdan på en laptop? Herregud!

Permalänk
Medlem

ger mig fanken på att flertalet av användarna här hade formaterat disken eftersom det står att de inte hittar något OS.
nu vet ni att det var partitionstabellen som var mixtrad med, hade ni inte vetat det hade flertalet inte klarat fixa det, ni hade formaterat datorn och tyckt att ni var duktiga utan backup eller dylikt.

observera att jag sade "FLERTALET" så fäll in huet.

Permalänk

Felbedömning av hårddisken tycker jag inte var konstig, får man upp det medelandet tänker man diskras.

Så Elgiganten tycker jag gjorde helt rätt. Tog en backup och avråde från vidare reperation.

Permalänk
Proffsmoddare

Haha detta kom precis. Håller precis på att starta eget. Kan ju alltid hänvisa till denna nyhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meisam:

Reparationsförslag: Över 10K för byte av moderkort och processor ?
Det är en bärbar dator från 2007 vi snackar om, inte en X79 plattform.
Och vad kostade datorn ? gissar på 7-8K ?

Det är ingen ovanlighet. Som jag skrev tidigare så är det oftast hutlöst dyrt att få det utbytt av kedjorna om garantin (eller den förlängda försäkringen) utgått, förutsatt att det verkligen är moderkort eller dylikt som pajat.
En sak som Dell ville ha 8500kr för att fixa löste jag själv för en tusing.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Sötast
Skrivet av pokelia:

ger mig fanken på att flertalet av användarna här hade formaterat disken eftersom det står att de inte hittar något OS.
nu vet ni att det var partitionstabellen som var mixtrad med, hade ni inte vetat det hade flertalet inte klarat fixa det, ni hade formaterat datorn och tyckt att ni var duktiga utan backup eller dylikt.

observera att jag sade "FLERTALET" så fäll in huet.

Självklart hade jag formaterat disken då jag har partitionerat den på ett sådant vis att jag inte har en förlust på att formatera C:

Nu handlar det dock inte om hemmafix.

Permalänk
Medlem

Men INET!!! Va fan! Siba och de andra Kreti&Pleti-affärerna kan man ju förstå, MEN INET!!!

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem

Haha, helt sjukt. En tredjedel av alla här på SweC skulle nog kunna laga det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Känns lete fel att ha med inet och inte dustin, komplett och cdon som säkert hade gjort exakt samma fel.

Dustin, Komplett och CDON har inte fysiska butiker, det är väl därför somde inte är med. R&R har gått till butikerna dels för att se deras bemötande av kundtjänst.

Snart blir det väl billigare att skicka datorer till Indien för service än att lämna in dem här i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilzohn:

OK, jag är inte speciellt förvånad avseende de stora hemelektronikkedjorna.

Men att Inet, som i flera år i rad blivit utsedd här på Sweclockers till landets "bästa datorbutik", inte lyckas med detta är inget annat än oförsvarligt. Den kompetensen SKA Sveriges "bästa" butik ha!

Årets datorbutiken är en skönhetstävling.. Inget annat.

Undrar - men förväntar mig - om Komplett, Dustin etc etc etc också har lika låg kvalitet.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade nog inte fixat partitionstabellen måste jag erkänna. Jag hade gett upp långt tidigare och formaterat om alltihopa... minnena är däremot skrattretande, vilka pajasar. Tycker dessutom att folk som har som yrke att reparera datorer borde fixa båda dessa felen.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

men vadå ? köpa dator på medimark? trodde man bara köpte vitvaror där..

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Medlem

Ganska naturligt att kompetensen är dålig inom området, det finns ju inga pengar för företagen i "service & reparation". Kombinerat med de pressade priserna på elektronik är timkostnaden för felsökning oftast dyrare än produkten.

Råd&Röns test förklarar dock inte vilka butiker som hade servicetekniker jämfört med bara säljare (vad fan ska en enkel säljare göra?).

Visa signatur

Main - i7 2600K | MSI P67A-GD65 REV B3 | Corsair XMS 8GB | Intel 510 120GB | Gigabyte GTX570 OC 1280MB | Cooler Master 690 II Adv. | Corsair HX 850W 80+ | Noctua NH-U12P SE2
HTPC - i5 3570K | Asus P8H77-I | Corsair XMS 8GB | Samsung 840 120GB | be quiet! Pure Power 430W 80+ Bronze | Fractal Design Node 304 | Mobilt Samsung GT Pro 8.4 | LG G3 D855

Permalänk
Medlem

Helt sjukt, jag hoppas att detta går ut till företagens chefer så de får skämmas LITE iaf.

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Inte förvånad någonstans. Tycker det här är skandal dock och borde uppmärksammas rejält. Det hela är riktigt jäkla pinsamt.

Allra minst förvånad över Inet. Känner flera som lämnat in för hårdvarufel där och bara fått betala undersökningsavgift utan åtgärder för enkla fel. Det var ingen nyhet för mig att de är urusla på reparationer.

Permalänk
Medlem

Hej

PC-Tekniker är ett IT-företags "slavar" efter Helpdesk-personal så är de de sämst betalade inom IT-branschen, så de som är duktiga tekniker går ofta vidare till mer avancerade IT-yrken.

Sen vill ju företagen tjäna pengar oxå, och privatpersonen har ju inte anat val än att köpa nytt eller gå med på en svindyr reparation.

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem

Datorn skramlar ändå missar 4 av 5 att något är löst, Inet borde förlora titteln som årets butik. Pinsamt bara förnamnet.

Permalänk

Enkla fel är inte alltid så lätta att hitta. Dock skulle alla butiker självklart ha upptäckt det lösa ramminnet och kunna göra bakup.

Efter backupen så kommer genast frågan varför bootar inte hårddisken? Jag själv skulle misstänka att hårddisken skulle kunna vara dålig och troligen byta ut den. Inte det för att jag har något problem med att återställa MBR, utan det att mitt arbete (minska risken av att förlora information) är betydligt mer värdefull än en hårddisk.

Att enbart återställa MBR, ja då har man kanske inte löst problemet utan snarare symptomet av felet.

Nå nämnda butiker sög mer än vad jag trodde.

*edit*
Även om man inte sparar sitt arbete på systemdisken, så kan en trasig systemdisk göra så att ens filer blir skadade. I värsta fall upptäcker man inte heller att de har blivit skadade långt efteråt. Och då kan vi prata om stora kostnader för en slarvig lagning av datorn.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Känns rätt bra att vara medlem på sweclockers efter att ha läst detta. Bara ta 5min av sitt liv för att skriva ett inlägg i forumet om sitt problem och få hjälp gratis.

Permalänk
Medlem

Surprise surprise.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan Holm:

Känns rätt bra att vara medlem på sweclockers efter att ha läst detta. Bara ta 5min av sitt liv för att skriva ett inlägg i forumet om sitt problem och få hjälp gratis.

Eller lösa det själv med hjälp av kunskap man fått av att läsa tidigare trådar och google?

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

På gränsen till bedrägligt beteende från vissa av verkstäderna...