Program för backup på resan, SparkleShare, ownCloud, SyncAny?

Permalänk
Medlem

Program för backup på resan, SparkleShare, ownCloud, SyncAny?

Jag har med mig en laptop när jag reser och vill kunna synka/backa upp filer/foton ifall reselaptopen t.ex. skulle bli stulen.
Jag hade tänkt mig att installera ett lightweightprogram för detta på en äldre burk med windows xp. Har någon lite erfarenhet om vad som funkar?

Smidigt och enkelt men manuellt:
Hamachi

OldSchool:
FTPserver

Intressant:
SparkleShare, ownCloud, SyncAny m.m.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

...ownCloud...

Har själv kört OwnCloud på min maskin. Har upplevt WebDAV-stödet som väldigt segt, och ofta krånglar det med rättigheter (men det beror väl på att jag har en NFS-share till min filserver som bråkar med mig...)
I övrigt relativt OK, finns lite småbuggar här och var men på det stora hela fungerar det fint. Gillar speciellt den inbyggda musikspelaren!

Är det bara synk du vill ha, så testa rsync, eller rdiff-sync.

/Zyber

EDIT/tillägg:
Ska mjukvaran köras på Windows?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Har själv kört OwnCloud på min maskin. Har upplevt WebDAV-stödet som väldigt segt, och ofta krånglar det med rättigheter (men det beror väl på att jag har en NFS-share till min filserver som bråkar med mig...)
I övrigt relativt OK, finns lite småbuggar här och var men på det stora hela fungerar det fint. Gillar speciellt den inbyggda musikspelaren!

Är det bara synk du vill ha, så testa rsync, eller rdiff-sync.

/Zyber

EDIT/tillägg:
Ska mjukvaran köras på Windows?

Ok, ja helst ska det fungera under 32bitars windows xp så slipper man installera om maskinen

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Det slutar på Hamachi tillsammans med teamviewer

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Om inte ditt behov att synca mot ett moln är nödvändigt, kan jag starkt rekommendera SyncBack.

Finns i gratis version på http://www.2brightsparks.com