Permalänk
Medlem

SSD TILL LAPTOP!

Hej!

Jag har en MSI GT663 och ska smälla i en OCZ Vertex 3 i denna.

Det jag undrar är hur jag ska gå till väga för att installera operativsystemet på den nya disken.
Jag har hittat ett program som MSI har skickat med som där man kan bränna ned fabriksinställningarna på DVD-skivor.
Är det i så fall bara att Boota från CD när man drar igång systemet med den nya disken?
Jag fick inte med några skivor med datorn när jag köpte den.

Med vänliga hälsningar,
Nxz

Visa signatur

|Intel QuadCore i7 950@3.06 GHz | Gigabyte GeForce GTX 570| Gigabyte GA-X58A-USB3 | A-Data 6 GB Game-Series | 1TB Samsung Spinpoint F3 | Corsair TX 850W 80+ | Fractal Design Define R3 | Windows 7 Home | Mac Mini 2,3 GHz (Mid 2011) ( Crucial 8 GB|OCZ Agility 3 240 GB) | Samsung 40" LED | Logitech Z-5500 | iPhone 4S 32GB | Nya iPad 32GB Wifi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nxz:

Hej!

Jag har en MSI GT663 och ska smälla i en OCZ Vertex 3 i denna.

Det jag undrar är hur jag ska gå till väga för att installera operativsystemet på den nya disken.
Jag har hittat ett program som MSI har skickat med som där man kan bränna ned fabriksinställningarna på DVD-skivor.
Är det i så fall bara att Boota från CD när man drar igång systemet med den nya disken?
Jag fick inte med några skivor med datorn när jag köpte den.

Med vänliga hälsningar,
Nxz

Det är bara att sätta i hdisken och installera från ett USB-minne eller en skiva, som du sätter som first boot device.

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |
| Asus ROG Strix G512LW | Intel i7 10750H | GeForce RTX 2070 8GB | DDR4 16GB 3200MHz | Windows 11 Pro |
| HP Omen 15 | Intel i7 8750H | GeForce GTX 1070 Max-Q OC 8GB | DDR4 16GB 2666MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av galaXy:

Det är bara att sätta i hdisken och installera från ett USB-minne eller en skiva, som du sätter som first boot device.

Antar att han vill använda samma licens som antagligen endast fungerar på en dator i taget och det du beskriver är ju om man har tillgång till ett annat operativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh1ft:

Antar att han vill använda samma licens som antagligen endast fungerar på en dator i taget och det du beskriver är ju om man har tillgång till ett annat operativ.

Kan man inte bara använda den jag har idag?
Måste man registrera det någonstans i så fall, att man har det på en annan hårddisk och inte använder den gamla längre?

Visa signatur

|Intel QuadCore i7 950@3.06 GHz | Gigabyte GeForce GTX 570| Gigabyte GA-X58A-USB3 | A-Data 6 GB Game-Series | 1TB Samsung Spinpoint F3 | Corsair TX 850W 80+ | Fractal Design Define R3 | Windows 7 Home | Mac Mini 2,3 GHz (Mid 2011) ( Crucial 8 GB|OCZ Agility 3 240 GB) | Samsung 40" LED | Logitech Z-5500 | iPhone 4S 32GB | Nya iPad 32GB Wifi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh1ft:

Antar att han vill använda samma licens som antagligen endast fungerar på en dator i taget och det du beskriver är ju om man har tillgång till ett annat operativ.

Bara att göra clean install från valfritt medium och ange produktnyckeln som är klistrad på undersidan av laptopen.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Han får inte glömma block size på disken när han formaterar, finns många trådar om vad som anses vara optimalt för en SSD som OS disk.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeeMaan:

Bara att göra clean install från valfritt medium och ange produktnyckeln som är klistrad på undersidan av laptopen.

Och sedan ringa en automatiska telefonväxeln för att få en ny licens.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem
Skrivet av _oZZar_:

Och sedan ringa en automatiska telefonväxeln för att få en ny licens.

Behövs faktiskt det? Aldrig behövt göra det själv.
Fast det spelar ju inte så stor roll, bara att ringa om dom frågar det så är det fixat.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeeMaan:

Behövs faktiskt det? Aldrig behövt göra det själv.
Fast det spelar ju inte så stor roll, bara att ringa om dom frågar det så är det fixat.

För mig behövdes det när jag ominstallerat datorn och använde samma kod.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Det är en ändring du ska göra i bios, kommer inte ihåg vad det heter. Kolla upp det först.
Ändra till ACHS typ eller något i den stilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _oZZar_:

För mig behövdes det när jag ominstallerat datorn och använde samma kod.

Installerade om en laptop från HDD till SSD senast för en vecka sen, behövdes inte då.
Nåja, det är i vilket fall inget problem.

Och som sagt ska ju AHCI sättas på enabled i bios.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D