Inet: Råd & Rön berättar inte hela historien

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jersey:

Ja här har verkligen Inet misslyckats kapitalt, dom har inte gjort en seriös felsökning, utan har istället bara gjort ett konstaterande efter ålder och utseende på datorn.
Inet borde skämmas, ta åt sig problemet och se till så att det inte upprepas. Skulle det mot förmodan upprepas, kommer dom tappa kunder direkt.

Jag har jobbat i branschen och varit med om liknande situationer. Det är många som gnäller på Inet men som alltid finns det flera sidor av myntet.
1. En dator från 2007 är idag gammal. Denna var ca 5 år gammal. Efter redan ca. 3 år börjar en dator bli ganska gammal och värdet på den är inte så stort. Vad hade du själv betalt för en bärbar dator från 2007?.

2. En ominstallation av Windows kostar normalt en bra bit över tusen kronor, En felsökning kostar normalt en bit under 1000:-. Detta varierar ganska mycket och går att diskutera, men ungefär så här mycket måste man ta för att kunna betala en servicetekniker en rimlig lön. Sammantaget springer ett sådant här fel snabbt upp på ca. 2000:- att fixa. Är datorn värd detta?

3. Det felet Inet gjorde var att inte tala om för kunden att datorn är gammal och kanske inte värd så mycket som reparationen kostar. Gör man detta är det sedan upp till kunden att bedöma om det är värt att lägga krut på maskinen. Jag blir inte förvånad om Inet faktiskt gjort så, men detta kanske inte kommit med i artikeln.

Permalänk
Medlem

Fick mejl av Inet idag med en undersökning om hur jag upplevt deras service (hade min inne endast nån vecka efter artt jag först fått hem den).

Deltog man i undersökningen kunde man vinna en 2TB hårddisk

Så lite seriöst tar de nog på kritiken i strävan att bli fläckfria

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Tycker den tekniska supporten hos Inet har blivit sämre och sämre på bara något år.
I alla fall när det gäller till att "ställa upp" för en återkommande kund och hantera saker smidigt.

Känns som att Inet blivit lite "för" stora där profit numer går före service. Desto mer man säljer, desto mer restjobb på returer. Borde i sin tur resultera i mer anställning men då försvinner delar av profiten.

Jag saknar den gamla lokala känslan av Inet när det var personligt och hemtrevligt.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Det är just det här jag var rädd för när det gäller Inet där jag köpt min senaste dator (Jag menar dock inte att Inet skulle vara värre än någon annan).
Jag vet att mitt grafikkort är lätt defekt. Det får spel att frysa med artefakter ibland och låser då datorn.
Det beror på att grafikkortet inte kan ha sitt minne så högt klockat som det ska vara enligt "stock"-klockningen.
Nedklockat så fungerar allt perfekt.

Nu är det ju dock inte så lätt att bara få det defekta kortet utbytt. Lämnar jag in kortet kommer något liknande som beskrevs inträffa. Jag lämnar in kortet, teknikerna kommer inte hitta något fel på det och jag får tillbaka det och måste betala en dyr undersökningsavgift.

Det känns väldigt surt att behöva sitta på en defekt produkt, med garanti på, men veta att det inte går att göra något åt det.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

En sak som är värd att konstatera, är att det defacto är tillverkarna av respektive produkter, tex Fujitsu, Hp eller Toshiba som har ett serviceavtal med verkstäder för att sköta garantirep. Då garantirep skall innebära kunskap om märket och alla deras modeller blir det då ganska självklart att även de får ta hand om produkter som inte är inom ramen för garanti.

Men problemet som jag finner är att man förlitar sig på att en stor elektronikkedja skall kunna vara serviceminded till en så gammal produkt, där det i realitet handlar om extremt lite profit för dem. Har inte företaget egna tekniker som kan göra jobbet så blir det dyrare för kunden att få en maskin reparerad av annan part än att köpa ny.

Använd de små lokala verkstäderna istället, där finns kompetensen.

Permalänk
Medlem

Klart de har förbättrat sin service nu

Permalänk

Pinsamt. Tror ganska många kunder hade valt 3 varv med en skruvmejsel och ett gratisprogram framför en ny dator. Kunden kom knappast in för att kunna spela BF3 på sin dator utan troligen för att fortsätta kunna betala räkningar och skriva recept i Word. Då ska man inte rekomendera en ny dator!

Gör om, gör rätt

Visa signatur

Asus P8Z68-V Gen3 // i5 2500K // NZXT Havik 140 // NZXT H2 // Asus 560Ti DirectCU II // Corsair 8gb Vengeance // 700W Corsair Gaming Series // Sidewinder X3 / Sidewinder X4 //

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thes:

Men att laga den där datorn kan man tycka borde gå på några hundralappar. Lämnar jag in en laptop med fel som de testet så vill ju inte jag bli tvungen
att köpa en dy. Vissa gamla modeller kan ha något som nya har prioriterat bort, och en för 3k är inte mycket att hänga i julgranen även fast den kanske har snabbare cpu. Poängen med testet var att se om de "klarade" reparationen.

Jag tycker fortfarande det var dåligt att man inte löste problemen. Sen att Inet svarar på det är väl bra och kul att de vill bli bättre. Hade Siba svarat på samma sätt hade det blivit pajkastning iaf. Jag förstår att Inet vinner/vann årets datorbutik med tanke på hur många som försvarar butiken. Det här kommer däremot inte få mig att sluta handla från inet.

Ja, det är ju iof sant. Jag är lite kluven till det här. Lämnar man in en laptop för lagning så borde det genomföras en seriös felsökning av datorn och inte bara rekommendera en ny. Om de nu har så mycket erfarenhet som många verkar tro så borde de ju veta vilka komponenter som brukar gå sönder samt hitta felet/felen rätt snabbt. Men jag är ingen dator expert så vad vet jag...

Jag ät definitivt ingen inet fanboy, och tycker att flera andra butiker erbjuder bättre priser. Men jag kommer fortsätta handla där om priset är bra. Jag har handlat där förut och det har funkat bra.

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JesperT:

Det är just det här jag var rädd för när det gäller Inet där jag köpt min senaste dator (Jag menar dock inte att Inet skulle vara värre än någon annan).
Jag vet att mitt grafikkort är lätt defekt. Det får spel att frysa med artefakter ibland och låser då datorn.
Det beror på att grafikkortet inte kan ha sitt minne så högt klockat som det ska vara enligt "stock"-klockningen.
Nedklockat så fungerar allt perfekt.

Nu är det ju dock inte så lätt att bara få det defekta kortet utbytt. Lämnar jag in kortet kommer något liknande som beskrevs inträffa. Jag lämnar in kortet, teknikerna kommer inte hitta något fel på det och jag får tillbaka det och måste betala en dyr undersökningsavgift.

Det känns väldigt surt att behöva sitta på en defekt produkt, med garanti på, men veta att det inte går att göra något åt det.

Lite intresserad av detta. Har du pratat med Inet om detta? Det kanske har hänt andra liknande händelser med just det grafikkortet? Men jag förstår osäkerheten. Alternativ kanske är att "dokumentera" när du spelar och får på film att spelet fryser. Alt. ta med hela datorn och du vet vart spelet verkar frysa och "bevisa" live att det händer. Det kräver ju en hel del jobb detta och man har ju inte hur mycket tid som helst.
Tråkig grej.

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Medlem

Fjant R&R: vi har tagit ut hårddisken och processorn, lets see if they notice.

Skulle någon komma in till mig med en 6 år gammal bärbar så skulle jag ge exakt samma svar som inet: Skärp dig och Köp nytt FFS!

PS.
Är ingen fanboy, har aldrig handlat från inet. Dock har jag jobbat som servicetekniker och sett mer än tillräckligt med gamla trasiga datorer och kunder som påstår att dom "inte har någon aning om vad som hänt"
DS.

Permalänk
Medlem

Jag förstår att det kan se konstigt ut för oinsatta, men sånt här är mycket mer komplicerat än vad många tror. Jag tycker att El-giganten skötte detta perfekt, och Inets enda fel var att SMSet inte skickades, vilket troligen är vad som åtgärdats med deras nya rutiner.
Båda butikerna gör den korrekta bedömningen att det i 99% av fallen kommer att kosta mer att laga än det kommer att göra att skaffa nytt, så istället för att ta in den ändå och slösa kundens pengar på en felsökning så rekommenderar de kunden att inte laga den, och kunden håller i det här fallet med och säger att han är nöjd om han får tillbaka bilderna. Om kunden sagt att han velat ha den reparerad ändå, så hade båda gjort ett försök ändå. Det är just det som många inte fattar - Inet tog inte betalt för en felsökning, kunden hade beställt en men ändrade sig efter att fått rekommendationen att det inte var värt det. De tog sedan backup och tog betalt för det. Stirra er inte blinda på "0/2 fel hittade" - om man inte hittat och åtgärdat båda så rapporterar man troligen inte att man satt dit minnena igen, även om man gjort det.
Övriga butiker har dock misslyckats ordentligt - Bilder är inget man kan köpa nytt, så de har inte klarat huvuduppgiften. Media Markt har jag förståelse för, det är troligen en någorlunda oerfaren tekniker som undersökt och märkt att det fungerar med en annan hårddisk och inte tänkt på partitionstabeller eftersom det är ett väldigt ovanligt fel, och då antagit att hårddisken är trasig. Lite slarvigt eftersom han borde testat i en annan maskin via e-sata/USB, men alla gör misstag så det kan jag ha lite överseende med.
Att däremot helt missa felen trots genomförd felsökning och sen rekommendera byta av delar som funkar är ett totalt misslyckande, man testar ju att sätta in de "trasiga" delarna i en annan maskin, och ser då att det funkar.

Skrivet av zl33ter:

Jag tycker om Inet. Men jag ska ändå berätta om något som hände mig när jag lämnade in en dator på felsökning hos dem.

Som sagt hade jag lämnat in en dator på felsökning på Inet Ringön. De konstaterade att det var två distanser som satt fel under moderkortet som kortslöt någonting. Så de tog bort distanserna och satte dit moderkortet. Sen meddelade de mig att de hade hittat och återgärdat felet och att de skulle ta betalt för montering av moderkort utöver felsökningsavgiften på 400kr. Detta skulle då kosta 900kr. Jag tyckte att det lät som alldeles för mycket och sa att jag inte tänkte betala det. Då monterade de bort moderkortet, satte dit distanserna och monterade dit moderkortet igen. Allt detta för att jag inte ville betala 900kr för en montering av moderkort.

Visst kanske det är rätt. Men ett företag som Inet som lever på sitt rykte om grym service borde verkligen inte handla på sådant sätt. De utförde dubbelt jobb för att en kund inte skulle få det för bra... Om de istället bara kunde sagt att de hade åter-gärdat ett simpelt fel och att det inte skulle kosta något extra så hade jag blivit mycket nöjdare och de hade behövt jobba mycket mindre. Jag ser det bara som win/win.

Men vad förväntar du dig egentligen? Efter moms, semesterlön och andra avgifter så kostar arbetstiden ungefär dubbelt så mycket som arbetaren får ut i lön innan skatt, och lägg sen på kostnad för hyra, administration och liknande. Priset är definitivt rimligt, det tog säkert ett tag att hitta felet och sen tar det tid att montera om allting. Självklart kan de inte heller låta dig få reparationen gratis bara för att du tycker att det blev för dyrt, då kan ju vem som helst bara komma dit och lämna in nåt och sen vägra betala. Valen är då att antingen behålla datorn tills du betalat, eller att återställa felet.

Skrivet av Knashatt:

Tre månaders garanti gäller service på FELET, inte produkten.
Om du lagar partitionstabellen på hårddisken så är det tre månaders garanti på det du har lagat = Partitionstabellen.
Om då kunden kommer efter två månader p.g.a. att hårddisken har bränt styrkort så gäller inte garantin för det är ett nytt fel.

Enligt lag så kanske det är så, men tänk också på hur det ser ut för kunden som inte förstår skillnaden mellan de olika anledningarna en HDD kan gå sönder av. Kunden kommer att tycka att man lagade disken, och att det då ska vara garanti på disken, och bli missnöjd och inte komma tillbaka om det då inte ingår.

Skrivet av Knashatt:

Och åter, kunden säger själv att han har skruvat lite i datorn. VAD kan han skruva enkelt? Hårddiskluckan och minnesluckan.
Vad gör man då, jo man öppnar snabbt direkt och kollar om minnena sitter i.

OCH det är här problemet är, teknikern lyssnar INTE på vad kunden säger.

Som sagt tidigare, prislappen hamnar på ungefär 600:-/timme för felsökning, och om man läser att användaren varit inne och skruvat själv (efter att felet uppstått, så man vet ju att det inte kan vara enda orsaken utan att det måste finnas fler fel) kombinerat med att datorn inte startar alls (det gör den ju inte om det inte finns RAM inkopplat) så inser man snabbt att det nästan säkert kommer att ta ett tag att leta igenom datorn efter flera olika fel, och att kunden troligen skadat delar på baksidan som kommer att behöva bytas. I de allra flesta fall så kommer det ta flera timmar att hitta och åtgärda baserat på den beskrivning man fått, och sen tillkommer pris för delar så är man uppe i mer än datorn är värd.
Det är då en helt korrekt bedömning att det troligen lönar sig bättre för kunden att köpa nytt, så man ringer upp kunden och berättar det. Kunden får då avgöra om han vill ha den reparerad ändå, eller om han vill följa teknikerns rekommendation, och baserat på kundens svar så påbörjar man antingen en felsökning eller så tar man en backup och skickar tillbaka det.

Skrivet av Knashatt:

Men ber kunden om ett kostnadsförslag som oftast ligger runt 450 kr så låt kunden betala för detta. Eller hur?
Och kommer man fram till att det räckte att stoppa i minnerna så det ju bara 450 kr det kostar, om det kostar 3000 kr att laga för det är något annat så kommer ett seriöst företag informera detta OCH drar av kostnadsförslaget om dom köper en ny dator av dom.

Visst, så kan man tänka när man reparerar dyra kopiatorer som fortfarande är värda mycket pengar, men när även en snabb felsökning på 1 timme kostar 40% av värdet på datorn innan något ens åtgärdats så är det fel väg att gå utan att informera kunden om sin bedömning först.

Skrivet av Knashatt:

Ditt svart/vita sätt är så typiskt för just datortekniker. Tex vet inte hur många gånger jag får prata vett med nätverkstekniker där dom installerar engelska drivrutiner till våra stora multifunktionsmaskiner så kunden inte greppar vad dom ska göra[...]Då är det plötsligt policy att ha engelskt för det är servern på. Frågar då varför det är svenskt på klientdatorena... Får en suck i luren.

Det här är lite off topic, men de har helt rätt. Allt som installeras på servrar installeras ALLTID på engelska så att man vid behov kan ta in expertis från utlandet. Om man som kund säger till innan om att man vill ha det på svenska ändå mot rekomendation så är det ju en sak, men att klaga på det i efterhand är en annan, speciellt med tanke på att engelska versioner brukar vara tydligare medans svenska dras med problem orsakade av dålig översättning.

Skrivet av Waxinator:

Detta eviga tjat om ESD som om alla går omkring och sprider gnistor omkring sig.
Hur många utav er har någonsin känt en elektrostatisk urladdning mot fingerspetsen ?!

Det är bra att vara försiktig men denna fruktan för ESD är kraftigt överdriven.
Det räcker med lite handsvett för att utjämna ESD till datorhöljet när man öppnar det
så elimineras riskerna.

Man behöver inte känna det för att det ska vara skadligt, och ESD problem är extremt svåra att felsöka så man vill verkligen undvika dem.

Jag har verkligen ingen förståelse för att folk tycker att det är dåligt att tekniker, baserat på sin bedömning att det blir för dyrt att laga, rekommenderar en ny dator istället, det hade varit en sak om de sa "nej, vi vägrar reparera" men det de säger är ju "vi tycker inte det är värt att laga eftersom det blir billigare att köpa ny, men vill du att vi reparerar den ändå så gör vi det".
För att summera allt:
El-giganten: Kund går med på den korrekta rekommendationen att det inte bör lagas, och ordnar sedan backup. Ärendet är i min mening perfekt utfört. 5/5
Inet: Precis som El-giganten så följer kunden den korrekta rekomendationen att inte laga, och ordnar sedan backup. Tyvärr blir väntetiden för lång, 11 dagar (7-9 arbetsdagar) måste ju varit kö tiden innan teknikern hann titta på problemet, vilket känns okej med tanke på att det ska skickas till reparationsställe osv, men de missar att skicka SMSet. Betyget blir 4/5 eftersom de gjort rätt i allt annat, och små fel som att ett SMS inte blev skickar p.g.a. att teknikern troligen blev avbruten av något viktigt är sånt som händer alla nån gång ibland.
Media Markt: De missar ett mycket ovanligt fel, så det ser jag inte så allvarligt på, men de klarar inte av att göra en backup när det bara krävts att de kopplat den till en annan dator. De har dock identifierat var felen ligger och hittat en lösning på det, även om den inte är optimal. Betyget blir 2/5, resultatet är inte godkänt men inte heller total katastrof.
SIBA och Expert: Båda misslyckats total med att hitta felen, och rekomenderar byte av fullt fungerande men mycket dyra komponenter. Det är under all kritik, och är något som helt enkelt inte får hända när man faktiskt gjort en ordentlig felsökning. Betyg blir 1/5, bara för att det inte går att komma längre ned på skalan.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk

Jag handlar på inet regelbundet eftersom det är smidigt och billigt, men jag är inte redo att höja deras syn på service till skyarna direkt. Har varit med om grova fel från deras serviceavdelning med samtidigt mycket "good will" även om de försöker smeta på de orden på allt de gör även om det handlar om rena garantiärenden. Men det handlar väl om att bygga upp myten om sig själv som företaget med den goda viljan.
Det eviga tjötet om deras godisstänger är ju ett bevis på att de vet hur de ska få folk att älska dem.

Permalänk
Avstängd

Holy SHIT vilket hysteri det blev! Ja, jag gillar väl Inet för att jag alltid fått mina varor fort, svar på mina frågor fort, fått erbjudanden om speciallösningar, godis och jag slår vad om att jag hade tyckt annorlunda om jag hade råkat ut för något dylikt illa. Det är såklart man får dålig uppfattning om en butik om man blivit dåligt bemött, blabla...

Nu vet jag inte exakta rutinen varje servicetekniker går igenom för att kunna säkerställa alla dessa basic stuffs i burkarna (om de nu ens gör det, å gör dem inte det, ja då äré väl illa för alla butiker tkr jag) som att allt sitter på sin plats å det int luktar el. verkar bränt nånstans så vitt ögat kan se...

Man kan oxå fråga sig hur vanligt felet är att man pillrar loss minnena i en BÄRBAR DATOR, wtf. Dessutom är ett test inte tillräckligt för att generalisera tycker jag. Precis som tjejen som blivit våldtagen och säger att ALLA MÄN är likadana. Inte same shit? Nope, men same shit att övergeneralisera en händelse...

Dessutom undrar jag oxå om en fullbordad utbildad datatekniker med 10 års arbetserfarenhet med datorer rent tekniskt ens skulle vilja jobba med ett sketet servicetekniker yrke på en säljkedja; vilket privilegium för sin utbildning å erfarenhet snubben/damen har samlat på sig.

Som jag förstår så äré många företag som utbildar allt på plats för sin personal, oavsett hur bäng i huvve dem må vara när dem kmr dit. Så såklart tant Agda kmr få prata med en random dude som inte är civilingenjör i datateknik för då skulle han fanimig inte jobba i en databutik med donken-lön!!!

Näe, det här testet säger ingenting, det ger förslag för vidare forskning (granskning då, vilket verkligen måste ha mera krut i sig innan det kmr ut å hävdar något som verkar revolutionerande) och mer prövningar av att se hur ofta databutiker missar sådana här simpla datorslarvfel å inte.

Efter det kan vi börja snacka, men nu äré bara överdrivit å ren otur för alla inblandade. Den där artikeln är i all aftonbladet-anda; overhyped bullshit.

/ Homer Simpson.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Men bara för en dator har några år på nacken betyder väl inte att det är hopplöst att reparera ? Säg att ena minnet pajjar ja hur dyrt är det att köpa ett nytt? inte alls för er låter det som att gammal dator bara att slänga oavsett om personalen undersökt den eller inte.

Permalänk
Medlem

Jag postade detta i originaltråden, men lägger även in det här:

Ja, vad ska man säga. Vilken jäkla, ursäkta franskan, bajsmacka det här har blivit. Jag ska försöka ge min syn på saken (vänligen observera understrykningen).

Efter att ha läst Råd&Röns artikel ställer jag mig något skeptisk till hur opartiska och fria från förutfattade meningar de är. Men det hör väl inte riktigt hit antar jag. Däremot proklamerar de att ”kompetensen hos datorverkstäderna är skrämmande låg”. Sedermera skriver de även ”landets ledande datoreparatörer”. Mig veterligen använder sig ”alla” av Infocare, sånär som på några undantag. Mig veterligen använder sig i alla fall Siba och Expert av Infocare. Således kan inte de skuldbeläggas för eventuellt felaktiga undersökningar, vilket jag får uppfattningen om Råd&Röns intention är när jag läser artikeln. De verkar leva med villfarelsen att dessa butikers säljare även ska vara tekniker. Jag återkommer till detta nedan.

Råd&Rön skriver även ”Men resultatet blev minst sagt beklämmande. Ingen av butikerna hittade de två planterade felen. I stället föreslog de oftast, fullkomligt felaktigt, att en eller flera av datorns delar behövde bytas. Och det skulle bli dyrt. Löjligt dyrt.” Notera min fetmarkering. Återigen ett falsarium. Det är inte butikerna, i de flesta fallen, som ger ett kostnadsförslag. Det är den externa verkstaden som gör det. Det går inte beskylla butikerna för något som ligger utanför deras kontroll.

Att Inet glömde höra av sig är förargligt, men det är likväl mänskligt. Ej att förglömma så är det faktiskt människor som jobbar i butikerna, och att glömma är som alla vet mänskligt. Jag kan tänka mig att herr Hampus Engstedt också har glömt saker och ting i sina dagar. Dock kvarstår faktum: Inet glömde höra av sig, vilket jag också kan tycka är dåligt, men att dra alltför stora växlar av det blir bara patetiskt. Dessutom undrar jag hur Råd&Rön har räknat när det gäller servicetiden. De skriver att de hörde av sig efter två veckor (okej, de skriver det inte explicit, men enligt mig går det bara tolka texten som så), men likväl skriver de att det tog 25 dagar innan de kunde hämta ut datorn, även fast att datorn varit klar sedan dagen de lämnade in den. 14 dagar kontra 25 dagar, det är lite luddigt här. Vill Råd&Rön framställa butiken som sämre än vad den faktiskt är, eller undanhåller de vital information?

Råd&Rön verkar också väldigt måna om att trycka på det faktum att de fick sin backup gratis på Elgiganten. All heder till den teknikern, men efter det verkar Råd&Rön klanka ner på de som inte ger dem backup gratis. Ta som exempel den här meningen: ”Enligt säljare nummer två kommer det dessutom att kosta 1000 – 1500 kronor att föra över informationen från vår hårddisk, något som Elgiganten gjort gratis åt oss 30 minuter tidigare.” Att de fått det gratis på ett ställe gör det inte till någon universal lag att det ska vara gratis överallt. Dessutom sa ju teknikern på Elgiganten att det kostade 400 kronor, men när kunden frågade om de inte kunde få det gratis när hårddisken ändå var inkopplad så gick han med på detta. Således har inte teknikern själv gett dem den gratis backupen, utan kände väl helt enkelt för att vara lite medgörlig när kunden bad om det. Det blir lite tvetydigt dessutom – självfallet ska man alltid vara mån om kunden, men samtidigt har man en skyldighet att tillgodose sin arbetsgivares behov. Visst, Elgiganten går inte under på grund av att han gav bort en gratis backup, men skulle det sättas i system tror jag att effekterna skulle bli större. Det är ju väldigt personbaserat vem man som kund får, och som jag tidigare påpekade: bara för att man får saker gratis på ett ställe betyder det inte att man får det gratis på ett annat. Jag börjar ju inte kräva godis från andra datorbutiker bara för att Inet skickar med det gratis.

Om man läser mellan raderna och försöker förstå vad Råd&Rön menar så kan jag försåt att de tycker att 1000 – 1500 är dyrt för en backup som de fått gratis tidigare, ett lägre pris kanske hade varit rimligt. Att de som använder sig av Infocare dessutom inte känner till att de inte utför backup är förkastligt. Där måste kunskapen ökas! Dåliga felbeskrivningar kan ju också ha bidragit till att Infocare gav felaktiga reparationsbeslut, så där måste även kunskapen och noggrannheten ökas för att undvika sådana eventuella missförstånd!

Det verkar, och det här är min personliga uppfattning, som att Råd&Rön, och även många av er här på Sweclockers, förväntar sig att personalen i butikerna även ska vara servicetekniker. Visst, på Inet kan man förvänta sig det, och även i serviceverkstäderna på Elgiganten och Mediamarkt, men att de drar alla över en kam och skriver att ingen av butikerna kunde laga felen är ju löjligt. På Expert och Siba är det vanliga säljare, precis som Råd&Rön skriver. Hur ska de då kunna laga en dator? Visst, man ska ju inte vara helt bakom flötet när det gäller teknik om man jobbar i en sådan butik, men att förvänta sig att de ska kunna laga en dator är för mig ett mysterium. Det är enligt mig något som ligger utanför deras anställningsform, och eventuellt även kunskapsområde.

Slutligen tycker jag att det är bra att sådana här undersökningar görs. Dock anser jag att Råd&Rön verkar vilja smutskasta saker och ting utan något egentlig grund. Dessutom beskyller de i många fall fel personer. De framhäver även sig själva som fromma får med ord som ”artigt”, ”oskyldigt” med mera. Allt för att öka chansen att folk som läser artikeln ska tycka att personalen i butikerna betett sig som idioter som kör över kunderna.

Observera: detta är mina åsikter. Om du inte håller med om dem får du gärna citera och skriva. Håll det dock på en saklig och mogen nivå, börjas det någon form av smutskastning med okvädesord visar det bara på din mentala nivå snarare än något annat.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Jag vill tro att dem flesta springer inte till en "dataverkstad" så fort det är något knas med datorn. Jag inbillar mig kanske, men dem flesta försöker t.ex googla fram info om någon har haft liknande problem och om det finns lösning för det.. Kan man ingenting om datorer, då har dem allra flesta av oss åtminstone någon i bekantskapskretsarna som kan kika på det och se om det finns någon enkel lösning på det.. Där skulle jag placera såna fel som t.ex att en av minnesmodulerna har pajjat, det kan man ta reda på med relativt enkla felsökningsmetoder och enda kostnaden vore att köpa nytt minne, om du felsöker själv... Men om vi säger att moderkortet har verkligen pajjat på en 3-4 år gammal bärbar dator, då kan du räkna med ohyggligt stor räkning om du insisterar på att reparera den..

Visa signatur

“Fighting for peace is like screwing for virginity.”

Permalänk

Bulllshit svar.

Permalänk
Skrivet av Arginj:

...

Råd&Rön skriver även ”Men resultatet blev minst sagt beklämmande. Ingen av butikerna hittade de två planterade felen. I stället föreslog de oftast, fullkomligt felaktigt, att en eller flera av datorns delar behövde bytas. Och det skulle bli dyrt. Löjligt dyrt.” Notera min fetmarkering. Återigen ett falsarium. Det är inte butikerna, i de flesta fallen, som ger ett kostnadsförslag. Det är den externa verkstaden som gör det. Det går inte beskylla butikerna för något som ligger utanför deras kontroll.

...

Det verkar, och det här är min personliga uppfattning, som att Råd&Rön, och även många av er här på Sweclockers, förväntar sig att personalen i butikerna även ska vara servicetekniker. Visst, på Inet kan man förvänta sig det, och även i serviceverkstäderna på Elgiganten och Mediamarkt, men att de drar alla över en kam och skriver att ingen av butikerna kunde laga felen är ju löjligt. På Expert och Siba är det vanliga säljare, precis som Råd&Rön skriver. Hur ska de då kunna laga en dator? Visst, man ska ju inte vara helt bakom flötet när det gäller teknik om man jobbar i en sådan butik, men att förvänta sig att de ska kunna laga en dator är för mig ett mysterium. Det är enligt mig något som ligger utanför deras anställningsform, och eventuellt även kunskapsområde.

...

Alltså butikerna har väl full kontroll på vem de anlitar som servicepartner? Du som kund är ju inte intresserad av vem butiken lejer bort sina serviceåtaganden till utan du gick ju till butiken för att få din dator lagad. Således pratar ju bara kunden med butiken och det är butiken som får framföra offerterna från deras externa servicecenter. Om butiken märker att deras externa servicecenter gör ett dåligt jobb så är det ju i deras intresse att förbättra eller byta servicecenter.

Jag antar att butikerna i fråga har någon typ av service-desk i butiken där man kan få datorer lagade, oavsätt var man köpt dem. D.v.s. att butikerna aktivt tillhandahåller en sådan tjänst. Då är det ju också en fördel om man har personal med rätt kompetens för detta ändamål. Att personalen vid dessa service-desks skulle vara säljare utan kunskap om felsökning och reparation är ju knappast kundens fel utan i så fall butikens.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av SubMarine:

Alltså butikerna har väl full kontroll på vem de anlitar som servicepartner? Du som kund är ju inte intresserad av vem butiken lejer bort sina serviceåtaganden till utan du gick ju till butiken för att få din dator lagad. Således pratar ju bara kunden med butiken och det är butiken som får framföra offerterna från deras externa servicecenter. Om butiken märker att deras externa servicecenter gör ett dåligt jobb så är det ju i deras intresse att förbättra eller byta servicecenter.

Självfallet. Dock innehar InfoCare en något monopolartad ställning på den svenska marknaden, liksom Anovo. Således är det svårt för butikerna att välja mycket annat. Det finns säkerligen alternativ, men som sagt är InfoCare utan tvekan störst. Det butikerna i så fall bör göra är att trycka på InfoCare så att de inte slarvar lika mycket.

Nu visste ju Råd&Rön om att flera av butikerna använder sig av InfoCare som extern verkstad. Således tycker jag fortfarande att det är fel att Råd&Rön skuldbelägger alla butiker. De bör istället på ett bättre sätt föra fram att det är InfoCare som brustit i sina rutiner, inte alla butiker.

Skrivet av SubMarine:

Jag antar att butikerna i fråga har någon typ av service-desk i butiken där man kan få datorer lagade, oavsätt var man köpt dem. D.v.s. att butikerna aktivt tillhandahåller en sådan tjänst. Då är det ju också en fördel om man har personal med rätt kompetens för detta ändamål. Att personalen vid dessa service-desks skulle vara säljare utan kunskap om felsökning och reparation är ju knappast kundens fel utan i så fall butikens.

Ordet antar är nyckelordet i ditt inlägg, och det är också det som dessvärre visar att du har fel. Media markt och Elgiganten har servicecenter, inte Expert eller Siba. På Inet får de tala med en tekniker direkt. Således kan inte detta argument appliceras på alla, som jag tydligt kungjorde i mitt tidigare inlägg.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk

Såklart direkt uselt och jag antar att de ändrade rutinerna bara innebär att de numera har rutiner för att påminna kunder som inte hämtat ut sina prylar efter en tid.

Fast speciellt förvånad är jag inte, att reparera datorer kommer aldrig (?) bli en stor grej igen. Det är för billigt att köpa nytt och du kan inte ha avlönad duktig personal för att göra felsökningar utan att ta för mycket betalt för det. Tyvärr.

Visa signatur

KDMBBBB!

Permalänk
Skrivet av Arginj:

Media markt och Elgiganten har servicecenter, inte Expert eller Siba. På Inet får de tala med en tekniker direkt. Således kan inte detta argument appliceras på alla, som jag tydligt kungjorde i mitt tidigare inlägg.

Fast du missar ju poängen? Även om man inte skyller på den enskilde säljaren så är det ändå Expert och Sibas problem. De säljer en tjänst (om än någon annans tjänst!) men klarar inte av att göra det på ett godtagbart sätt. Jämför med t.ex. en resebyrå.

Visa signatur

KDMBBBB!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Detta eviga tjat om ESD som om alla går omkring och sprider gnistor omkring sig.
Hur många utav er har någonsin känt en elektrostatisk urladdning mot fingerspetsen ?!

Det är bra att vara försiktig men denna fruktan för ESD är kraftigt överdriven.
Det räcker med lite handsvett för att utjämna ESD till datorhöljet när man öppnar det
så elimineras riskerna.

Det händer mig dagligen att jag råkar ut för ESD. Därför är jag extra noga med att avjorda mig innan jag tar i ett handtag av metall. Brukar hålla högerhanden mot mitt armbandsur eller ta på en vägg eller fönster innan jag öppnar dörren. Är även noga med att tvätta mina händer regelbundet när jag är på högskolan för att inte ha feta fingrar. Som blivande datavetare/nätverkstekniker så kan man inte vara nog försiktig.

(Skicka PM om ni vet någon bra återförsäljare av ESD-handskar.)

Permalänk
Medlem

Inets svar är inte värt mer än elektriciteten som går åt att visa det på skärmen så länge de anlitar Infocare. Inget kommer hända. R&R gör rätt i att säga att det är butikerna som brister, eftersom du som kund enbart skall vända dig till inköpsstället. Vem de i sin tur anlitar är deras ensak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Enligt lag så kanske det är så, men tänk också på hur det ser ut för kunden som inte förstår skillnaden mellan de olika anledningarna en HDD kan gå sönder av. Kunden kommer att tycka att man lagade disken, och att det då ska vara garanti på disken, och bli missnöjd och inte komma tillbaka om det då inte ingår.

Jag vet hur kunden kan uppfatta det. Har själv råkat ut för det flera gånger då dom undrar. Och då förklarar jag det hur det ligger till och kunden har till 100% under mina 13 år i branschen förstått och hållit med att allt är okey. Åter, jag kan sänka ner min förklaringsnivå så att kunden kan förstå, det är något som många inom IT har väldigt svårt att göra...

Skrivet av SteveK:

Som sagt tidigare, prislappen hamnar på ungefär 600:-/timme för felsökning, och om man läser att användaren varit inne och skruvat själv (efter att felet uppstått, så man vet ju att det inte kan vara enda orsaken utan att det måste finnas fler fel) kombinerat med att datorn inte startar alls (det gör den ju inte om det inte finns RAM inkopplat)

Finns nästan ingen dator som inte ger felmedelande via pip-ljud eller text på skärmen om minnerna sitter i. Om inte Infocare kan detta så ska dom sluta sin verksamhet... Försvara inte dålig service som du gör nu.
Och kundens information att dom skruvat i sin dator har ju aldrig skrivit in i serviceanmälan...!!!

Skrivet av SteveK:

I de allra flesta fall så kommer det ta flera timmar att hitta och åtgärda baserat på den beskrivning man fått, och sen tillkommer pris för delar så är man uppe i mer än datorn är värd.

Vi ser vad dom skriver igen.

Citat:

Citat:

Ett återkommande problem var att den som tog emot datorn i butiken skrev slarviga felbeskrivningar till teknikern på serviceverkstaden
...
I varje butik gav vi övertydliga ledtrådar och sa med skamset ansiktsuttryck att ”vi dumt nog skruvat på baksidan för att försöka hitta felet”. Vi upprepade det flera gånger och spelade ångerfullt oroliga att vi ställt till med något, men ändå skrevs det inte in i felbeskrivningen hos Siba, Expert och Media Markt.

Åter ser vi här vad problemet ligger. Om Siba, Expert och Media Markt skrivit in det kunden säger så hade förmodligen problemet löst hos Info Care.

Skrivet av SteveK:

Visst, så kan man tänka när man reparerar dyra kopiatorer som fortfarande är värda mycket pengar, men när även en snabb felsökning på 1 timme kostar 40% av värdet på datorn innan något ens åtgärdats så är det fel väg att gå utan att informera kunden om sin bedömning först.

Normalpris för kostnadsförslag (pratar INTE om någon timmpeng nu, jag pratar om kostnadsförslag som ligger på ett fast pris) brukar ligga runt 450-550 kr. Vi tar tex 495 kr. Ber kunden om ett kostnadsförslag tittar vi snabbt på produkten och man konstarterar ganska snabbt vad som är felet (oftast pratar vi om 10-25 minuter). Ger en prisbild till kunden som sedan får bestämma om dom vill laga eller inte.
I detta fall så har kunden bett om ett kostnadsförslag och fick det också.

Citat:

Citat:

Varken Siba, Expert eller Media Markt försökte reparera datorerna själva. De skickades i stället iväg till IT-serviceföretaget Infocare i Växjö. Märkligt nog blev kostnadsförslagen från Infocare väldigt olika. Den dator vi lämnade in hos Expert ansågs behöva nytt moderkort och ny processor, vilket skulle kosta sanslösa 11 336 kronor.

Här har alltså Infocare gett ett kostnadsförslag och det är baserat på ren och skär skitsnack. Hur jävla seriöst verkar då Infocare vara som företag?
Har dom ens lagt ner två minuter på att kolla upp felen? Har dom ens försökt?

Vidare kan vi läsa.

Citat:

Citat:

Datorn som Siba tog emot behövde, enligt Infocare, förutom nytt moderkort och ny processor även en ny hårddisk. Konstigt nog skulle det bli billigare – 10 264 riksdaler. Som hittat. Infocares tredje försök gick något bättre; nu hittade verkstaden felet med de lösa minnesmodulerna. Men hårddiskfelet missbedömdes helt, och vi fick kostnadsförslag på en helt ny hårddisk för 2 117:50 kronor. Den gamla hårddisken med våra viktiga bilder skulle returneras utan att någon backup gjordes.

Dom två första försöken hittade alltså inte Infocare två lösa minnesmoduler... Vad har dom då gjort? Jag anser att Infocare lurar dels affären som skickat in produkten och dels kunden.

Att försvara sådant här är otroligt dåligt och visar vilken dålig syn många har inom serviceyrket. Som jag sagt förut så träffar jag tekniker inom IT inom kommun och företag flera gånger per vecka och det är skrämmande lågt intresse att göra något utanför ramarna. Hör hur en tekniker som kommer ut för att fixa en kunds dator spyr galla över vad dåligt Vista är, och vad f-n gör han det till kunden för? Kunden kanske tycker det är jättebra?
Det är ofta inom IT allt för mycket personliga åsikter före ren och skär fakta och kunskap.

Har t.o.m. fått hjälpa IT-killar som sköter företags nätverk och servrar att installera drivrutiner till flera olika OS då dom faktiskt inte vet hur man gör om det behövs separata drivrutiner till tex Windows 2000, XP, Vista och 7 och mellan 32 och 64 bit. Har nästan sparkat iväg ner IT-killen ska göra det (jag får ju egentligen inte röra servern) när man undrar om han överhuvudtaget vet vad han håller på med.

Tråkigt är att detta är inte något ovanligt, det är MYCKET vanligt. Och detta speglar just R&R väldigt bra här. Jag tror inte detta enbart handlar om försäljning då tre av fallen så lämnas datorn in till Infocare...!!!

Skrivet av SteveK:

Det här är lite off topic, men de har helt rätt. Allt som installeras på servrar installeras ALLTID på engelska så att man vid behov kan ta in expertis från utlandet. Om man som kund säger till innan om att man vill ha det på svenska ändå mot rekomendation så är det ju en sak, men att klaga på det i efterhand är en annan, speciellt med tanke på att engelska versioner brukar vara tydligare medans svenska dras med problem orsakade av dålig översättning.

Och här kommer ÅTER just den trångsynta synen många inom just nätverks och IT-skötseln in.
Självklart ska dom som sköter servarna ha sådan enkel intelligensens att förstå att drivrutinerna till kunden ska vara på svenska för att underlätta.
Varför ska man ens fundera på att installera något på engelska som klienten ska se på? I så fall kan ju lika gärna klient-OS:et vara på engelska.
Här handlar det om ren och skär 1 + 1, tänka ett steg längre, vara kundinriktad, förstå att alla inte sitter med samma kunskap som en själv etc.

Om man är så inrutad att man vägrar installera svensk drivrutin till skrivaren ska man nog fundera på vad för tjänst man ger till kunden. För det är för h....e kunden som vill ha hjälp, inte du som sköter jobbet...

Åter visas trångsyntheten inom IT-branchen.

Man behöver inte känna det för att det ska vara skadligt, och ESD problem är extremt svåra att felsöka så man vill verkligen undvika dem.

Jag har jobbar 13 år inom seriveyrket som jag skrivit. Jag byter stora kretskort med många 100 chip på. Jag byter rena minnesmoduler, ofta samma som det är till bärbara. Jag byter chip på korten mm mm mm mm. Jag har under mina 13 år aldrig hört någon som har haft problem med ESD och nästan ingen använder något jordband. Visst finns ESD som ett problem. Men att det skulle vara så svårt är bara löjligt.
Att så många drar upp ESD här är ju bara så fel. Kunden lämnar in en dator där felet är två lösa minnesmoduler. Av alla fall utom 1 (ETT) så hittar dom inte detta. Anser du inte detta är dåligt? Och inte av någon av fallen där datorn lämnas till Info Care så har informationen om att kunden skruvat bakom datorn ej funnits. ÄNDÅ kollar dom inte upp detta.

Det ÄR uppenbart att Infocare inte har skött servicen alls bra. Dom kan omöjligt försökt göra något för att hitta felen utan bara sagt att det och det ska bytas ut bara för att slippa laga den och tjäna en slant från affärerna.

Får jag fråga om du har läst artikeln från R&R???
http://www.radron.se/Granskningar/Datorsupport-avslojar-skoja...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomoniac:

Fast du missar ju poängen? Även om man inte skyller på den enskilde säljaren så är det ändå Expert och Sibas problem. De säljer en tjänst (om än någon annans tjänst!) men klarar inte av att göra det på ett godtagbart sätt. Jämför med t.ex. en resebyrå.

Siba och Expert säljer inte en servicetjänst. De säljer produkter med garanti. Går produkten sönder skickas den till extern part. Således kan inte de beskyllas för att själva inte hitta felen, då det ligger på den externa parten. Det är InfoCare som bör få skit i detta ärende. Jag poängterar än en gång: Råd&Rön verkar vilja skylla på att säljarna inte kan hantera en felande dator, när de i själva verket är just säljare.

Skrivet av airhead:

Inets svar är inte värt mer än elektriciteten som går åt att visa det på skärmen så länge de anlitar Infocare. Inget kommer hända. R&R gör rätt i att säga att det är butikerna som brister, eftersom du som kund enbart skall vända dig till inköpsstället. Vem de i sin tur anlitar är deras ensak.

Inet anlitar inte InfoCare. Dessutom är inte datorerna inköpta på dessa ställen, utan Råd&Rön anlitar dem som en slags extern part, men klagar ändå på att de i butikerna inte kan finna och åtgärda felen.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Återigen det är inte butiker som väljer Infocare, det är tillverkare och i vissa fall deras generaldistributörer.. Gå till Infocares hemsida och se om det står nånstans "Inet har valt Infocare som partner..." eller det kanske står "Fujitsu har valt... bla-bla.."

Visa signatur

“Fighting for peace is like screwing for virginity.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Stora företag och framförallt kommuner tar lägsta budgivaren. Sluta ljug!

Jag vet exakt hur kommuner gör vid upphandlingar då vi i våra filial har 6 kommuner som vi flera gånger vunnit avhandlingarna till.
Nej, billigaste priset är inte alltid det som är avgörande. För leverantören ska kunna leverera det kunden vill ha.
Kunden, i detta fall kommunerna, har vissa krav och punkter som ska uppfyllas. Och SIBA, ElGiganten, MediaMarkt etc kan inte under några omständigheter leva upp till detta.

Stora företag som är privata gör exakt som dom vill. Dom tar oftast INTE det billigaste valet utan det som är en kombination av pris, service och säkerhet.
Vi har tex ett stor företag inom rymdteknik som gång på gång väljer oss. Inte för att vi är billigast utan för att vi kan leverera just den service dom är beroende av. Dom tittar alltså mer på funktionen på våra skrivare, kopieringsmaskiner mm + servicen än hur priset är.

Varför känns det som att alla som tycker R&R granskning är något dåligt är människor som antingen själva tillhör den skara med dåligt serviceinriktade tekniker eller antingen tillhör personer som inte har en aning om hur service på ett seriöst plan fungerar.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeClerck:

Jag vill tro att dem flesta springer inte till en "dataverkstad" så fort det är något knas med datorn. Jag inbillar mig kanske, men dem flesta försöker t.ex googla fram info om någon har haft liknande problem och om det finns lösning för det.. Kan man ingenting om datorer, då har dem allra flesta av oss åtminstone någon i bekantskapskretsarna som kan kika på det och se om det finns någon enkel lösning på det.. Där skulle jag placera såna fel som t.ex att en av minnesmodulerna har pajjat, det kan man ta reda på med relativt enkla felsökningsmetoder och enda kostnaden vore att köpa nytt minne, om du felsöker själv... Men om vi säger att moderkortet har verkligen pajjat på en 3-4 år gammal bärbar dator, då kan du räkna med ohyggligt stor räkning om du insisterar på att reparera den..

Jobbar själv på en "dataverkstad" och kan tala om att det är ganska bra fart. Har 6st datorer på arbetsbänken just nu och en på väg in. Problemet är att kan man inget om datorer och ska bege sig ut på nätet och försöka hitta lösningen så kan det ofta bli fel. Ta t.ex i stort sett alla moderkortshaverier jag fått in på senaste tiden där man fått beskrivningen "Skärmen är svart, den får ingen bild.", vilket oftast leder till att de googlat fram ett grafikkortshaveri. Vissa envisas om att dom kan mer än jag och köper ett grafikkort och byter det, bara för att komma in senare och klaga när det grafikkortet inte funkar. Tar man då in datorn på verkstan är det så klart moderkortet som dött. Är ganska vanligt att dom gör det enligt mina erfarenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Siba och Expert säljer inte en servicetjänst. De säljer produkter med garanti. Går produkten sönder skickas den till extern part. Således kan inte de beskyllas för att själva inte hitta felen, då det ligger på den externa parten. Det är InfoCare som bör få skit i detta ärende. Jag poängterar än en gång: Råd&Rön verkar vilja skylla på att säljarna inte kan hantera en felande dator, när de i själva verket är just säljare.

Anser du inte att en säljare ska kunna ha en sådan hög kompetens att dom ska klara av att skriva det kunden felanmäler???

Skrivet av Råd & Rön:

Ett återkommande problem var att den som tog emot datorn i butiken skrev slarviga felbeskrivningar till teknikern på serviceverkstaden. Ett av våra planterade fel var att vi skruvat upp en lucka på datorns baksida och lossat på minnesmodulerna. I varje butik gav vi övertydliga ledtrådar och sa med skamset ansiktsuttryck att ”vi dumt nog skruvat på baksidan för att försöka hitta felet”. Vi upprepade det flera gånger och spelade ångerfullt oroliga att vi ställt till med något, men ändå skrevs det inte in i felbeskrivningen hos Siba, Expert och Media Markt.

I så fall lyssnar ju inte säljaren heller på vad kunden vill köpa, eller hur? Och kanske det är just så då man i Siba och liknande skämtaffärer har säljare som inte alls är ute efter att ge kunden en perfekt produkt utan att sälja så mycket som bara kan för att tjäna pengar.

Om en säljare hade varit som dom på tex SIBA så åker han/hon ut med huvudet före från företaget. Här ska kunden få säga vad dom vill ha, vilka krav dom behöver etc. Sedan ska säljaren kunna visa vad som passar bäst. Inte alltid att säljaren tjänar mer pengar då dom måste visa en produkt som dom tjänar mindre på men KUNDEN kommer bli nöjd och då har vi stor chans att kunden kommer tillbaka till oss 4-6 år senare.

Det tar långt tid att skapa ett förtroende men några sekunder att rasera det. Siba, ElGiganten och deras säljare är inte några som ger något förtroende alls. Dom lurar kunder att köpa det som säljaren tjänar mest på.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Anser du inte att en säljare ska kunna ha en sådan hög kompetens att dom ska klara av att skriva det kunden felanmäler???

I så fall lyssnar ju inte säljaren heller på vad kunden vill köpa, eller hur? Och kanske det är just så då man i Siba och liknande skämtaffärer har säljare som inte alls är ute efter att ge kunden en perfekt produkt utan att sälja så mycket som bara kan för att tjäna pengar.

Om en säljare hade varit som dom på tex SIBA så åker han/hon ut med huvudet före från företaget. Här ska kunden få säga vad dom vill ha, vilka krav dom behöver etc. Sedan ska säljaren kunna visa vad som passar bäst. Inte alltid att säljaren tjänar mer pengar då dom måste visa en produkt som dom tjänar mindre på men KUNDEN kommer bli nöjd och då har vi stor chans att kunden kommer tillbaka till oss 4-6 år senare.

Det tar långt tid att skapa ett förtroende men några sekunder att rasera det. Siba, ElGiganten och deras säljare är inte några som ger något förtroende alls. Dom lurar kunder att köpa det som säljaren tjänar mest på.

Det märks att du inte läst det jag skrev från första början. Gör det och vänligen redigera ditt inlägg när du gjort det.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF