GTX 580 SLI - Vilket chassi och vilka kort?

Permalänk
Skrivet av b3h4ppyn0w:

någon utav dessa chassin och två av dessa grafikkort och då du har ett 620w nätagg så valde jag 2 bra som du kan välja mellan http://www.inet.se/kundvagn/visa/1428399/2012-01-28 , sen så behöver du inte handla på inet men jag tycker att detta är bra då man behöver oroa sig om grafikkortens kylning med de chassina och de grafikkorten har en tystare kylare

Tack så mycket! Jo chassina verkar båda riktigt smarta, det ända jag tänker på är; Räcker verkligen det lilla 120mm utblåset på toppen? Dessutom behöver ju min CPU kylare en egen fläktplats, och då blir det ingen plats över till utblås? Eller är det bara att de inte skrivit med övrigt fläktplatser i beskrivningen av chassina?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Nisbel:

Luckan på R3 har en massa ventilationshål runt sig och funkar kanon... däremot kanske Define XL är ett bättre alternativ för sli...

Okej, tack så mycket Blir nog XL, såvida ingen kommer med ett chassi som verkar bättre

Funderar lite på SilverStone's Fortress FT02B, men tycker det verkar för lite med bara 1 utblås på 120mm D:

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Okej, tack så mycket Blir nog XL, såvida ingen kommer med ett chassi som verkar bättre

Funderar lite på SilverStone's Fortress FT02B, men tycker det verkar för lite med bara 1 utblås på 120mm D:

Jag har inte läst hela tråden.

HAF X är ett bra val.
Review: http://www.fudzilla.com/reviews/item/19855-coolermaster-haf-x...

Demo på luftflödet: http://www.youtube.com/watch?v=FRtnuueGaaI

Permalänk
Skrivet av Simplified:

Jag har inte läst hela tråden.

HAF X är ett bra val.
Review: http://www.fudzilla.com/reviews/item/19855-coolermaster-haf-x...

Demo på luftflödet: http://www.youtube.com/watch?v=FRtnuueGaaI

Jag vet inte om jag är den ända, men jag stör mig så ofattbart på HAF X eftersom det ser så fruktansvärt plastigt ut och är förövrigt extremt fult... -.-
Men det är ju bara vad jag tycker.

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Haha är så van vid att säga SLI, får försöka vänja mig vid CF xD okej, men tror du att XFX blir mycket varmare då? D:

För mig så ligger korten på ~70C i BF3 efter 30 min, men jag har inte överklockat något, och jag använder sidan som luftintag också
Men om du nu köper Hydrocell modellen från XFX så köp inte Black Edition, det är hundralappar dyrare bara för 100MHz till på gpun. Inte värt alltså!

Permalänk
Skrivet av Erkapekka:

Jag vet inte om jag är den ända, men jag stör mig så ofattbart på HAF X eftersom det ser så fruktansvärt plastigt ut och är förövrigt extremt fult... -.-
Men det är ju bara vad jag tycker.

Den ser inte så illa ut i verkligheten.

Permalänk
Medlem

Äger ett Silverstone FT02 själv, har 6970 i trifire monterat i lådan och har lägre temperaturer på gpu / cpu än jag hade i mitt tidigare CM HAF922, 120mm fläkten i toppen räcker gott och väl, dock har jag ersatt den till en noctua dito. Lådan / flödet är designat som så att den ska ha övertryck i lådan för att förhindra att damm och så vidare letar sig in i chassit.

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus VI Hero Processor: 4770k Ram: 16gb corsair vengeance. GPU: ASUS GTX980ti STRIX. PSU: Corsair RM550 . Samsung 840 250gb. Chassi: Silverstone Fortress 2. Skärm: AOC 24" 144hz.

Permalänk
Skrivet av Erkapekka:

För mig så ligger korten på ~70C i BF3 efter 30 min, men jag har inte överklockat något, och jag använder sidan som luftintag också
Men om du nu köper Hydrocell modellen från XFX så köp inte Black Edition, det är hundralappar dyrare bara för 100MHz till på gpun. Inte värt alltså!

Okej, hur stort mellanrum har du mellan korten?

För även om jag inte tycker HAF X är speciellt vackert så går det inte att neka att en sidofläkt på 200mm vore ytterst välkommen, dessutom ger det mig plats att ha rejält mellanrum mellan korten

Jo, black edition kanske är slöseri med pengar, får helt enkelt försöka lära mig att överklocka själv

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Btw, gällande den här bilden på HAF X

Tror ni att distanserna är utsatta för ATX kort eller?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Okej, tack så mycket Blir nog XL, såvida ingen kommer med ett chassi som verkar bättre

Funderar lite på SilverStone's Fortress FT02B, men tycker det verkar för lite med bara 1 utblås på 120mm D:

Silverstones lådor med snedställt moderkort och airprenetrators i botten är de som har bäst kylning för grafikkort, de har bara ett 120mm utblås men då det blir övertryck och varm luft stiger så kommer mycket luft gå ut i toppen iallafall.

Permalänk
Medlem

Hej, om du tänkt köra två 7970 i Crossfire så rekommenderar jag starkt Define XL. Ett stort och rymligt chassi som kabeldragningen är en fröjd med. Samtidigt går det ju att ta bort HDD hållarna där fram för att få ett bättre in sug av luft från fläkten i fronten och det ger lite mer rymlighet till grafik korten.

Ett bra chassi med kvalite som både har bra luft flöde och är väldigt tyst, sen så är det väldigt snyggt och stilrent med vilket gör att den har lite av en tidlös design

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Btw, gällande den här bilden på HAF X

http://www.komplett.se/img/p/800/ceb2e841-c0ff-4917-b84a-bc2b...

Tror ni att distanserna är utsatta för ATX kort eller?

Det finns bara två distanser ditsatta när du packar upp lådan.

Du får skruva dit dem enligt det som står på insidan av lådan.

Hålen har namn som A,B...E etc. Det står något som ATX: ABDE.....G mATX: A....DE etc på insidan av lådan som du ska följa.

Bilden illustrerar en uppsättning för ATX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Tack så mycket! Jo chassina verkar båda riktigt smarta, det ända jag tänker på är; Räcker verkligen det lilla 120mm utblåset på toppen? Dessutom behöver ju min CPU kylare en egen fläktplats, och då blir det ingen plats över till utblås? Eller är det bara att de inte skrivit med övrigt fläktplatser i beskrivningen av chassina?

ja det räcker med en 120mm i toppen och där kan du montera din kylare, du behöver inga mer fläktar i chassit då de tre i botten har så högt statiskt tryck så de pressar upp all luft och skickar ut det genom hålen i toppen, grafikkorten tar lite utav denna luft och chassi fläktarna i botten hjälper grafikkorten med att få ut all varm luft i toppen, silverstone chassina är optimala för sli/cf

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Skrivet av Sh1ft:

Silverstones lådor med snedställt moderkort och airprenetrators i botten är de som har bäst kylning för grafikkort, de har bara ett 120mm utblås men då det blir övertryck och varm luft stiger så kommer mycket luft gå ut i toppen iallafall.

Jo, problemet är bara att min CPU kylare behöver ett eget utblås på 120mm :/

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Simplified:

Det finns bara två distanser ditsatta när du packar upp lådan.

Du får skruva dit dem enligt det som står på insidan av lådan.

Hålen har namn som A,B...E etc. Det står något som ATX: ABDE.....G mATX: A....DE etc på insidan av lådan som du ska följa.

Bilden illustrerar en uppsättning för ATX.

Jo, det är inte det jag undrar över, utan min fråga gällde huvuvida jag kan se på bilden hur stort mitt moderkort kommer vara i förhållande till chassit. På så sätt skulle jag kunna se om jag kunde ha det andra 7970-kortet i min tredje PCI-E port och alltså ha ett rejält mellanrum mellan korten

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Jo, det är inte det jag undrar över, utan min fråga gällde huvuvida jag kan se på bilden hur stort mitt moderkort kommer vara i förhållande till chassit. På så sätt skulle jag kunna se om jag kunde ha det andra 7970-kortet i min tredje PCI-E port och alltså ha ett rejält mellanrum mellan korten

Bilden är en bra illustration på hur stort ett ATX kort är i förhållande till chassit.

Jag har själv ett HAF X och ett ATX moderkort (se stationär dator i sig). Du får lätt plats med ett 3-vånings kort i den tredje PCI-E platsen.

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Okej, hur stort mellanrum har du mellan korten?

För även om jag inte tycker HAF X är speciellt vackert så går det inte att neka att en sidofläkt på 200mm vore ytterst välkommen, dessutom ger det mig plats att ha rejält mellanrum mellan korten

Jo, black edition kanske är slöseri med pengar, får helt enkelt försöka lära mig att överklocka själv

Jag har nog med utrymme så att fläkten kan pumpa in nog med luft. Fläkten är en Noctua NF-P12, väldigt bra

Permalänk

Har nu en omröstning om 3 chassin, svara där så att det blir lättare för mig att se vad folk tycker!

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

du är medveten om att du endast kan köra grafikkort i cf/sli i de två övre pci-e portarna på moderkortet

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Jo, problemet är bara att min CPU kylare behöver ett eget utblås på 120mm :/

den behöver ett utblås till cpu, sluten vattenkylning? Du har ju en 120mm utblås att använda

Permalänk
Skrivet av Sh1ft:

den behöver ett utblås till cpu, sluten vattenkylning? Du har ju en 120mm utblås att använda

Jo, men då finns ju inget utblås kvar för resten av datorn

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av b3h4ppyn0w:

du är medveten om att du endast kan köra grafikkort i cf/sli i de två övre pci-e portarna på moderkortet

Nej det visste jag inte, varför?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Ögade genom din manual, du kommer få dålig bandbred om du kör översta och understa i sli/cf.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av propan:

Ögade genom din manual, du kommer få dålig bandbred om du kör översta och understa i sli/cf.

Okej, då får jag helt enkelt använda i de två andra, det är ändå lite utrymme emellan, är ju trotts allt 2 PCI portar mellan de två PCIx16. Det borde väl räcka om jag har ordentligt sidofläkt, som i t.ex i ett HAF X? Eller måste jag har referensmodellen för CF? D:

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 3vilnils:

Jag köpte nyss två st Zotac GTX 580. Dessa valde jag att driva med ett Corsair AX 1200 gold -nätagg (deras värstingmodell) Finns ingen anledning att hålla igen om man ska driva två monstruösa 580:or tycker jag.

Detta tryckte jag in i ett Antec P183-chassi. Mycket nöjd.

Sedan kan man debattera huruvida man ska ta gfx 580 eller 7970:an. Jag valde 580 för de var 1500:- billigare per styxk när jag handlade. Beror på priset i köpögonblicket antar jag. Vilket man än väljer ska man ju ha två tycker jag! maxa!

Dock är 1200W överdrivet overkill.. Ett 750W kan enkelt driva två 580 i SLI alt. två 7970 i CF.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Dock är 1200W överdrivet overkill.. Ett 750W kan enkelt driva två 580 i SLI alt. två 7970 i CF.

Va snackar du om? 1200W är ju inte ens tillräckligt, man ska ha helst de tredubbla för att ens få igång datorn ju!

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

MEN har en viktig fråga! Kan jag köpa två stycken XFX HD 7970 och köra i CF, eller kommer detta att bli för varmt? Måste jag ha referenskort för CF? D:

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Kör EVGA:s kort. Deras garantivillkor (t.ex. så ersättar de även kort som du klockat, ifall du lyckas, sönder) samt kvalité är överlägsen.

http://www.inet.se/produkt/1902137/evga-geforce-gtx-580-1536m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh1ft:

Silverstones lådor med snedställt moderkort och airprenetrators i botten är de som har bäst kylning för grafikkort, de har bara ett 120mm utblås men då det blir övertryck och varm luft stiger så kommer mycket luft gå ut i toppen iallafall.

Jag har 2x 7970 i mitt FT02, har benchat endel, aldrig fått över 77 grader på någon av mina GPU's! med standardkylarna. Mycklet nöjd!

Med CPU'n är det ännu bättre, max 48 grader i stresstests!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Skrivet av Enforce:

Kör EVGA:s kort. Deras garantivillkor (t.ex. så ersättar de även kort som du klockat, ifall du lyckas, sönder) samt kvalité är överlägsen.

http://www.inet.se/produkt/1902137/evga-geforce-gtx-580-1536m...

Tack för tipset! Dock snackar jag ju om 7970 nu (kolla första posten)

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |