BIOS Haveri backup needed!

Permalänk

BIOS Haveri backup needed!

Hej!
Jag ansåg mig inte vara korkad - men allt kan förändras. Ska inte göra nått större utlägg utan mera konkret vad som hänt!
På fyllan "force" uppdaterade jag mitt Asus 570GTX med de BIOS som Asus tillhandahåller - de uttryckte explicit att inte uppdatera - men de gjorde jag ändå.

Jag har PN: 90-C1CQ60-XOUAY0BZ, har för mig de BIOS ja hade innan var 70.10.55.*.* - nån som har ett ASUS 570GTX DirectCUII 1024 -med liknande BIOS och kan göra en backupp på sitt bios och maila de till mig så vore jag EVIGT tacksam.

Grafikkortet krachade inte som tur var helt - utan ja har 4 färger 800x600 och kvaddad bild

Permalänk

jag kompenserar ekonomiskt för den som efter mailkorespondens med mig erbjuder de BIOS som gör att mitt grafikkort fungerar igen!

Permalänk
Medlem

Väldigt lätt och vara eftersmart, men jag gör nuförtiden hellre några extra backups än ingen alls.
Har du kollat detta arkiv? http://www.mvktech.net/component/option,com_remository/Itemid...

Så länge det är igång är det ju faktiskt räddningsbart. För nå år sedan experimenterade jag såpass mycket att kortet inte gick ens och flasha längre (trodde jag). Bort med kylflänsen och kortslutning av några pinnar så hittade flashprogrammet till slut kortet... men vilket jävla jobb det var, framförallt när man inte hade extra kort utan var tvungen och skapa MS-DOS stickor i blindo

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har ett ASUS 570GTX DirectCUII, hur får jag fram bios versionen ?

edit: Hittade informationen! Jag har bios version : 70.10.1B.00.AS02 om det kan vara till någon hjälp

Permalänk
Medlem

GPU-Z borde väl funka http://www.techpowerup.com/gpuz/

/PorkLip

Permalänk
Skrivet av Dals:

Jag har ett ASUS 570GTX DirectCUII, hur får jag fram bios versionen ?

edit: Hittade informationen! Jag har bios version : 70.10.1B.00.AS02 om det kan vara till någon hjälp

De va just med 70.10.1B.00.AS02 jag sabba kortet, ja behöver nått i stil med 70.10.55... och nått till :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mandowner:

De va just med 70.10.1B.00.AS02 jag sabba kortet, ja behöver nått i stil med 70.10.55... och nått till :/

Jaså, vad synd att jag inte kunde vara till hjälp! Hoppas du lyckas dock!

Permalänk

Har nu provat me två olika bios ja fann på dessa sidor 70.17... och 70.38.... inget funka... dick fick ja en renare 8-bitars kvaddad bild med den senare.... :/ tack för hjälpen alla ändå..
blir väl att vandra till overclockers imorgon och köpa ett nytt... bränna ut bios - uppdatera och sen köra SLI ^^.... fan va dyr fylla de här blev.....

Permalänk
Medlem

Testa att installera drivrutinerna på nytt innan du köper nytt kort. Kan ju vara så att Windows fått för sig att det är ett "nytt" kort och att något skiter sig när det laddar drivrutierna.

/PorkLip

Permalänk

Jo, men de är redan helt havererat i boot-up sekvensen också, de är som myrornas krig - fast med 3x3cm stora pixlar i svart och vitt... kan med nöd och näppe navigera mig fram till "command promten" då några pixlar runt muspekaren gör att jag ser bakgrunden.. :/

Permalänk
Medlem

Är ju inte säkert det är samma bios på nästa kort. Men borde ändå fungera kanske. btw har inte dessa mer avancerade kort idag dubbla bios? dvs som man kan byta mellan med switch på kortet.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Skrivet av Ctrl:

Är ju inte säkert det är samma bios på nästa kort. Men borde ändå fungera kanske. btw har inte dessa mer avancerade kort idag dubbla bios? dvs som man kan byta mellan med switch på kortet.

Hur menar du dubbla bios? Du får gärna utveckla för ja har ingen aning....
Och de där med olika bios... Varför skulle de ha olika bios på identiska kort?! Alltså ja förstår hur du menar - nu när ja testat andra bios till exakta samma kort som inte fungerar - men vaför gör man så..
Köpte dessutom detta kort typ 10 januari... :/ får hoppas att de är samma....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mandowner:

Hur menar du dubbla bios? Du får gärna utveckla för ja har ingen aning....
Och de där med olika bios... Varför skulle de ha olika bios på identiska kort?! Alltså ja förstår hur du menar - nu när ja testat andra bios till exakta samma kort som inte fungerar - men vaför gör man så..
Köpte dessutom detta kort typ 10 januari... :/ får hoppas att de är samma....

antar att han menar t.ex en bios switch finns på vissa kort, vet inte om det finns på 570 dock

http://img35.imageshack.us/img35/7023/biosswitchcayman.jpg

Edit: kollade igen alla bios till 570 på techpowerups hemsida.. ingen heter 70.10.55 + nåt mer som du säger att du behöver, säker på att du hade nåt sånt?

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk

Inget kan bli sämre än vad de är:

Någon som är inne på att flasha BIOS kanske kan hjälpa.
1. Grafikkortet bootar upp - jag kommer in i windows - kan navigera om än mycket svårarbetat - då de är grönt rött och blått pixlit och 800x600 upplösning.
2. Jag kan starta GPU-Z där de mesta verkar vara skrot - Core clock: =Mhz, Shader: 0 Mhz... ja de mesta är 0. Skulle ja kunna försöka flasha med ett "eget" komponerat BIOS om man utgår från de värden som var orginal? Genom att använda NiBiToR.v6.03 ?

I så fall - va är orginalvärden?

Permalänk

Kan de ha någon betydelse att man körde nvflash - i "windows" DOS fönster - att den inte flashat rätt?
Sen har jag försökt att öppna, de "bios" som går att får tag i från de sidor som visats ovan - men de blir helt blankt när ja öppnar dem i NiBiTor 6.03....
De här är sista andetaget - innan ja traskar iväg och köper ett nytt kort...

Permalänk

Kan ju bara dela med mig av mina erfarenheter!
TA ALLTID BIOS BACKUP om du är lika dum som jag och ska flasha GPU.n trotts att du inte bör.

Rätt BIOS 70.10.55.01 löste problemet - fick jag det av ASUS support?! - NEJ. -de BIOSET fanns inte att få tag på enligt dem....
Köpte ett nytt likadant kort - spara ner BIOS med NiBiTor 6.03 - flasha det gamla med nvflash - VIPS funkade de på en gång....De va de dyraste kilobyten ja någonsin pillat med. 84kb - 36kr / Kb!

Så nu blev de Asus 570 SLI....