Komplett speldator så billigt som möjligt.

Permalänk
Medlem

Komplett speldator så billigt som möjligt.

Här är min kundvagn än så länge: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1429693/2012-01-28

Det jag är osäker på:

- Moderkortet, är det kompatibelt med alla andra komponenter?

- Nätagget, är det för låg watt?

- Operativsystemet, vad är det för skillnad på RETAIL och det jag har? (RETAIL kostar typ 900 kr mer)

- Flaskhalseffekter, finns det någon komponent som inte för bra/dålig för de andra komponenterna.

- Hårddisken, fanns inga recessioner. Finns det någon med erfarenhet av den här HD:n? På Pappret ser den bra ut.

- Grafikkortet, är det bättre att köpa ett 6970 för 500:- mer (om man har tur, kan bli mer).

Jag ÄR säker på att jag vill ha en AMD-baserad dator, då det är det billigaste alternativet för ungefär samma prestanda (i alla fall den prestanda jag kommer utnyttja). Det jag kommer använda den till är väl mest SW:TOR och WoW, säkert lite andra spel också.

Framför allt: Finns det något sätt att få ner priset en aning? Oavsett om det handlar om att inte köpa allt från inet eller om man bara behöver byta ut några komponenter. Vissa kanske, som sagt, är för bra för det ändamål jag ska ha datorn till? Jag funderar på sikt att köpa till ett GPU och köra crossfire, men det gör jag bara om jag märker att det jag har inte räcker till längre. Skulle jag t.ex. kunna köra på 6870 eller 6850 crossfire och komma billigare undan? Eller något liknande?

Vad gäller chassit så bryr jag mig inte om hur det ser ut eller hur det låter (så länge det inte låter som en ångvält). Att lägga ens en hundralapp extra på något ljudisolerat är för mig pengar i sjön. Hellre då billigare och mer ljud...

En annan sak: Bör jag vänta på att nya komponenter kommer ut på marknaden, och de jag har sätts ner? Är det i så fall någon som vet om det är några trevliga produkter på väg?

Tack på förhand!

Permalänk

Allt ska passa och nätagget räcker gott. Angående grafikkort så räcker 6950 till wow och liknande spel. Du kan även överklocka eller "unlocka" som det heter 6950 till en 6970 men då blir kortet mkt varmare. Och du kan ju även senare köpa ett till 6950 och köra crossfire! Du skulle kunna sänka priset ytterligare genom att ta ett billigare moderkort och nätagg om du inte tänkt köra crossfire i framtiden. Kan också rekommendera att köpa http://www.inet.se/produkt/5409249/xfx-radeon-hd6950-2048mb-d... istället för det du hade tänkt dig. Skillnaden är att det här har bättre kylning och är billigare men har inte en fabriksöverklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiffMeister:

Allt ska passa och nätagget räcker gott. Angående grafikkort så räcker 6950 till wow och liknande spel. Du kan även överklocka eller "unlocka" som det heter 6950 till en 6970 men då blir kortet mkt varmare. Och du kan ju även senare köpa ett till 6950 och köra crossfire! Du skulle kunna sänka priset ytterligare genom att ta ett billigare moderkort och nätagg om du inte tänkt köra crossfire i framtiden. Kan också rekommendera att köpa http://www.inet.se/produkt/5409249/xfx-radeon-hd6950-2048mb-d... istället för det du hade tänkt dig. Skillnaden är att det här har bättre kylning och är billigare men har inte en fabriksöverklockning.

Skulle ett billigare moderkort vara https://www.inet.se/produkt/1901937/msi-760gm-e51-fx då eller?

Jag var inne och kollade på just det där GPU:et också, skulle det vara bättre att köpa det med bättre kylning och sen göra om det till 6970?

Nätagg vill jag ha ett modulärt när jag ska bygga själv, och jag tog typ det billigaste som gick där, så det är jag rätt nöjd med.

Permalänk

Jag valde också Bulldozer förut tills jag fick höra att det är skräp...

Visa signatur

Gillar ni mitt namn :P ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datorkunnig?:

Jag valde också Bulldozer förut tills jag fick höra att det är skräp...

Vet inte vilken processor du har hört om eller om det bara var ett måndagsexemplar, men den jag har valt har fått 5/5 i betyg av flera användare och recensenter på inet. Dessutom 1 års garanti, så om den krånglar ska jag nog kunna reda ut det. Jag kanske byter till någon annan AMD processor dock, om det finns några vana användare här som kan leda mig i rätt riktning.

Permalänk
Medlem

1. skruvkit behövs inte, det följer med chassit, och de andra sakerna som behöver skruvas
2. ta en vanlig dvd, ingen slim, om du ska ha den i ett vanligt chassi som du valt. slim är för små chassin där en vanlig inte får plats
3. amd fx är inga vidare processorer. ta istället amd phenom 960t
4. ocz gör inte de bästa nätaggen, jag skulle rekommendera ett xfx eller corsair för samma pris
5. för det priset skulle jag valt ett annat grafikkort. ett 560ti 448 core för samma pris presterar bättre
6. 16gb minne behövs inte, du klarar dig med 8gb. det är ju inte fel med 16gb iofs...
7. jag rekommenderar en bättre kylare än den som följer med processorn. exempelvis cooler master 212
8. med en större kylare kommer minnena du valt kanske vara för stora, ta istället de som är samma men heter "low profile" för att vara säker på att det funkar
9. hårddiskar är väldigt dyra nu (och spås vara ett halvår framåt ungefär) så om du klarar dig med en mindre så länge blir det billigare att köpa mer senare
10. du har valt ett väldigt billigt chassi. du behöver i regel upp i 6-700kr för att få bättre kvalitet (stabilare plåt, kanske ljuddämpning, fler funktioner som att dra kablar bakom moderkortet osv)

puh, det blev mer än jag tänkt mig, men jag tror jag fick med det jag ville få sagt

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Avstängd

16 gigabyte ram är helt klart overkill så 8 skulle räcka.
Precis som Datorkunnig? sa så är bulldozer inte speciellt bra
http://www.sweclockers.com/recension/14579-amd-fx-8150-och-fx-8120-bulldozer
om du kollar på recensionen ser du att en i5 2500k presterar bättre men blir endast några hundra dyrare.
om du har en hårdisk nu som du kan spara hade jag skippat hårdisken och köpt en ssd istället.
annars ser allting bra ut

Visa signatur

cooler master elite 430, i5 2500k, corsair ax 850w, gigabyte gtx 580,
1tb samsung spinpoint, asrock p67 extreme 4, corsair vengance 8gb

Permalänk
Medlem

såg att du hade några specifika frågor, se mina svar i fet stil

Skrivet av Utarius:

Här är min kundvagn än så länge: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1429693/2012-01-28

Det jag är osäker på:

- Moderkortet, är det kompatibelt med alla andra komponenter?
Ja, den enda kompabiliteten du behöver kolla egentligen är processorsockeln

- Nätagget, är det för låg watt?
Nej, 600w räcker långt. Till och med för dubbla grafikkort om det inte är några värstingkort

- Operativsystemet, vad är det för skillnad på RETAIL och det jag har? (RETAIL kostar typ 900 kr mer)
Retail är sånt som är menat för konsumenter, OEM är för färdigbyggda datorer, så du får ingen manual eller fancy kartong. Windows är samma

- Flaskhalseffekter, finns det någon komponent som inte för bra/dålig för de andra komponenterna.
Så länge du har en fyrkärnig processor i över 3ghz så kommer den inte flaska förrän du är uppe i absoluta high-end av grafikkort. Det är alltså grafikkortet som kommer sätta begränsningen. Inga andra komponenter påverkar spelprestandan nämnvärt

- Hårddisken, fanns inga recessioner. Finns det någon med erfarenhet av den här HD:n? På Pappret ser den bra ut.
Hårddisken är bra, men är en som snurrar medelsnabbt, så den är varken snabb eller tyst, bara mittemellan. WD bygger bra hårddiskar överlag

- Grafikkortet, är det bättre att köpa ett 6970 för 500:- mer (om man har tur, kan bli mer).
6950 och 6970 har börjat bli svåra att få tag i nu när 79xx kommer så småningom. Plus att du för samma pris som 6950 2gb kan få ett 560 ti 448 core som är nästan lika bra som ett 570/6970

Jag ÄR säker på att jag vill ha en AMD-baserad dator, då det är det billigaste alternativet för ungefär samma prestanda (i alla fall den prestanda jag kommer utnyttja). Det jag kommer använda den till är väl mest SW:TOR och WoW, säkert lite andra spel också.
Som sagt, FX/Bulldozer är ingen höjdare. Ta istället phenom 960t med 4 riktiga kärnor, och med möjlighet att låsa upp till 5 eller 6 då den är baseras på thuban-gpuer. kostar typ samma

Framför allt: Finns det något sätt att få ner priset en aning? Oavsett om det handlar om att inte köpa allt från inet eller om man bara behöver byta ut några komponenter. Vissa kanske, som sagt, är för bra för det ändamål jag ska ha datorn till? Jag funderar på sikt att köpa till ett GPU och köra crossfire, men det gör jag bara om jag märker att det jag har inte räcker till längre. Skulle jag t.ex. kunna köra på 6870 eller 6850 crossfire och komma billigare undan? Eller något liknande?
Om du inte ska spela bf3 eller liknande så kan du komma undan med billigare grafikkort, du behöver heller inte crossfire (kolla detta om flera grafikkort också http://www.sweclockers.com/artikel/14776-frageladan-med-jonas...). Hårddisken är väldigt dyr. 16gb är overkill. Det är väl det som kan spara dig pengar

Vad gäller chassit så bryr jag mig inte om hur det ser ut eller hur det låter (så länge det inte låter som en ångvält). Att lägga ens en hundralapp extra på något ljudisolerat är för mig pengar i sjön. Hellre då billigare och mer ljud...

En annan sak: Bör jag vänta på att nya komponenter kommer ut på marknaden, och de jag har sätts ner? Är det i så fall någon som vet om det är några trevliga produkter på väg?
De nya grafikkort som släpps nu verkar främst vara i den dyrare skolan, så då kommer du få vänta några månader för att få något nytt inom din budget

Tack på förhand!

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

1. skruvkit behövs inte, det följer med chassit, och de andra sakerna som behöver skruvas
2. ta en vanlig dvd, ingen slim, om du ska ha den i ett vanligt chassi som du valt. slim är för små chassin där en vanlig inte får plats
3. amd fx är inga vidare processorer. ta istället amd phenom 960t
4. ocz gör inte de bästa nätaggen, jag skulle rekommendera ett xfx eller corsair för samma pris
5. för det priset skulle jag valt ett annat grafikkort. ett 560ti 448 core för samma pris presterar bättre
6. 16gb minne behövs inte, du klarar dig med 8gb. det är ju inte fel med 16gb iofs...
7. jag rekommenderar en bättre kylare än den som följer med processorn. exempelvis cooler master 212
8. med en större kylare kommer minnena du valt kanske vara för stora, ta istället de som är samma men heter "low profile" för att vara säker på att det funkar
9. hårddiskar är väldigt dyra nu (och spås vara ett halvår framåt ungefär) så om du klarar dig med en mindre så länge blir det billigare att köpa mer senare
10. du har valt ett väldigt billigt chassi. du behöver i regel upp i 6-700kr för att få bättre kvalitet (stabilare plåt, kanske ljuddämpning, fler funktioner som att dra kablar bakom moderkortet osv)

puh, det blev mer än jag tänkt mig, men jag tror jag fick med det jag ville få sagt

1. Tack, det visste jag inte!
2. Den har jag valt är en extern (tror jag iaf, det stod det på inet), så den ska inte vara i chassit.
3. Ok, konstigt att AMD går ut med en ny serie som inte är bra? Men phenom kostar ju typ lika mycket så det blir väl bra då!
4. Ok, det fanns annars ocz-agg som hade fått bra recensioner (dock inte det jag valt), vad är det som gör dem dåliga?
5. Är de grafikkorten nvidia? Jag har fått för mig att om moderkortet och processorn är AMD så bör också GPU:et vara det också, men det kanske är fel?
6. 8gb är ju billigare, och det var ju det jag ville ha!
7. Menar du phenom-processorn då? Är det viktigt med en annan kylare? Kommer den bli för varm och få försämrad prestanda? Om inte vet jag inte om jag vill lägga pengar på det...
8. RAM-minnena? Tror jag hittade rätt.
9. Jaa... det fanns inte så många att välja på. Jag har hört att 5.4k rpm inte är att rekommendera, men ska jag ta en sådan i alla fall? Jag har hört att det är mycket problem med hårdiskar som fryser sig, och är därför lite nojjig med att ta en som inte fått några recensioner alls. Någon som kan komma med förslag? Jag tänkte väl spontant http://www.inet.se/produkt/4304345/1tb-western-digital-caviar... då den har det mesta en hårddisk ska, dock går inte priset ner så mycket då... Fast sen är mitt enda alternativ en lika stor HD på 5.4k rpm, och då har jag bara gått ner 200. Kan ju förstås kolla andra affärer än inet? Förslag?
10. Som sagt: Chassi är inte så viktigt för mig. Om det jag valt är instabilt är ju det självklart ett problem. Om det inte är ljudisolerat bryr jag mig inte om. Om det är för trångt när jag ska dra kablar kan jag dock tänka mig att byta, för det är ju ett problem. Någon som vet om jag får några sånna problem med det chassi jag valt, och i så fall vilket jag ska välja istället (gärna det BILLIGASTE alternativet).

Tack så jättemycket för all feedback!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dreasoz:

16 gigabyte ram är helt klart overkill så 8 skulle räcka.
Precis som Datorkunnig? sa så är bulldozer inte speciellt bra
http://www.sweclockers.com/recension/14579-amd-fx-8150-och-fx-8120-bulldozer
om du kollar på recensionen ser du att en i5 2500k presterar bättre men blir endast några hundra dyrare.
om du har en hårdisk nu som du kan spara hade jag skippat hårdisken och köpt en ssd istället.
annars ser allting bra ut

Ok, tack till Datorkunnig? och alla ni som uppmärksammat den processorn, det besparade mig säkert många svordomar

Jag har ju dock valt att bygga min dator runt AMD, så en intel processor är nog inte på tal, speciellt inte om den är dyrare. Då tar jag nog phenom istället. Problemet för mig är att SSD är så jävla små. Man kommer inte långt på 80-160GB, vilket är vad de ligger på om man ska köpa en i samma prisklass.

Jag såg richies post också men det blir så mycket att citera...

Så:

Vad gäller operativsystemet: Kan jag installera OEM på flera maskiner än en?

Jag kan få ett 500 eller 600 nätagg av ocz för en billigare peng, och med bra recensioner, bör jag?

HD'n är 7.2k rpm, vilket jag trodde var i snabbaste laget om man inte ska ha SSD? Hade tänkt att byta ner mig till 1TB's 7.2k rpm (caviar black) eller 2TB caviar green (5.4k rpm) för några hundra billigare. Jag vet att det låter mycket med 2tb, men den kostar lika mycket som caviar green 1TB... -.-

Ska jag ta ett lite billigare GPU då? Jag är ingen FPS-kille så jag kommer inte att lira BF i någon form. Jag chillar på sci-fi och fantasy spel, oavsett om de är RTS, TBS, MMO, RPG eller vad det nu kan vara. Vet inte om grafiken har lägre krav på sånna spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utarius:

2. Den har jag valt är en extern (tror jag iaf, det stod det på inet), så den ska inte vara i chassit.
3. Ok, konstigt att AMD går ut med en ny serie som inte är bra? Men phenom kostar ju typ lika mycket så det blir väl bra då!
4. Ok, det fanns annars ocz-agg som hade fått bra recensioner (dock inte det jag valt), vad är det som gör dem dåliga?
5. Är de grafikkorten nvidia? Jag har fått för mig att om moderkortet och processorn är AMD så bör också GPU:et vara det också, men det kanske är fel?
7. Menar du phenom-processorn då? Är det viktigt med en annan kylare? Kommer den bli för varm och få försämrad prestanda? Om inte vet jag inte om jag vill lägga pengar på det...
10. Som sagt: Chassi är inte så viktigt för mig. Om det jag valt är instabilt är ju det självklart ett problem. Om det inte är ljudisolerat bryr jag mig inte om. Om det är för trångt när jag ska dra kablar kan jag dock tänka mig att byta, för det är ju ett problem. Någon som vet om jag får några sånna problem med det chassi jag valt, och i så fall vilket jag ska välja istället (gärna det BILLIGASTE alternativet).

Tack så jättemycket för all feedback!

sorry, det var jag som såg fel på dvdn. men varför en extern när du har gott om plats inuti chassit? går på en hundring mindre

man kan man tycka att det är konstigt av amd. men jag tror bulldozerarkitekturen har potential, de nuvarande processorerna levde dock inte upp till förväntningarna. bättre då att ta en som man vet presterar och dessutom kan låsas upp. istället för en som har 4 "kärnor" som delar på vissa resurser i moduler och i vissa fall inte är bättre än 2 "riktiga" kärnor

vad för recensioner går du på för nätagget? användarrecensioner är inte så mycket att förlita sig på. ocz modxtreme pro tillverkas av sirtec, en rätt okänd tillverkare, och aggen i den serien har fått varierande betyg av professionella recensenter. corsair och xfx i den prisklassen tilvlerkas av seasonic som de flesta anser är bäst på marknaden

grafikkorten är nvidia ja, men det spelar absolut ingen roll nuförtiden om man blandar amd/nvidia. förr hade styrkretsarna inte stöd för vissa kombos men inte idag som sagt

bättre kylare krävs i stort sett om du ska låsa upp kärnor och klocka som gör processorn varmare, klockningen gäller oavsett vilken processor du väljer. standardkylaren både låter (vilket inte verkade göra nåt för dig) och är precis så den klarar av normalvärmen processorn avger

på det chassit finns typ ingen plats för kablar på baksidan och inga dammfilter, bitfenix shinobi har mycket mer plats för kablar, men för dammfilter verkar du behöva gå upp mer i pris. fractal design bygger stabila chassin, och core 3000 är både stadigt och har dammfilter för fläktarna i fram, kostar 600kr

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utarius:

Vad gäller operativsystemet: Kan jag installera OEM på flera maskiner än en?

Jag kan få ett 500 eller 600 nätagg av ocz för en billigare peng, och med bra recensioner, bör jag?

HD'n är 7.2k rpm, vilket jag trodde var i snabbaste laget om man inte ska ha SSD? Hade tänkt att byta ner mig till 1TB's 7.2k rpm (caviar black) eller 2TB caviar green (5.4k rpm) för några hundra billigare. Jag vet att det låter mycket med 2tb, men den kostar lika mycket som caviar green 1TB... -.-

Ska jag ta ett lite billigare GPU då? Jag är ingen FPS-kille så jag kommer inte att lira BF i någon form. Jag chillar på sci-fi och fantasy spel, oavsett om de är RTS, TBS, MMO, RPG eller vad det nu kan vara. Vet inte om grafiken har lägre krav på sånna spel.

oem-licensen gäller 1 dator, precis som retail. det finns retail med typ familjelicens för fler datorer

för nätagg, se vad jag skrev tidigare. 500w räcker till de flesta system. kolla sweclockers grafikkortsrecensioner för att se vad de mäter upp för effekt med olika grafikkort och överklockade processorer, det är mindre än de flesta tror

jag har en wd 5400rpm och en 7200rpm och märker ingen nämnvärd skillnad. ska du ha en "snabb" så är de på 10000rpm, men brukar inte vara så stora. bästa kombon är en ssd för windows+program samt en 5400 hdd för lagring

de flesta spel är inte så krävande. jag har ett 6850 och kan spela skyrim och starcraft på high men i lägre upplösning än den skärmen du tittat på. min bror spelar bf3 i full hd med ett vanligt gtx 560ti men inte i högsta grafikläget, starcraft kör han på max har jag för mig, så grafikkort i den klassen räcker långt för såna spel.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt faktiskt. Jag tyckte att det var bra med en portabel DVD-enhet som man kanske kan använda till fler datorer. Det var väl min tanke tror jag.

Vad gäller nätaggen så går jag på användarrecensenter. Dock har jag valt ett XFX nu som jag tror jag funka bra.

Ok, jag kanske kan tänka mig en bättre kylare, dock lite nojjig med att behöva skruva isär processorn och byta ut kylaren... är rädd att jag skadar något. Jag håller inte på med klockning och 'upplåsning' själv, så om det inte är väldigt lätt tror jag inte att det kommer vara ett alternativ för mig.

Så det där operativ systemet kan jag bara ha på den datorn jag tänker köpa? Inte mig gamla PC eller min iMac (med parallels desktop)? Kommer jag få massa skit för att jag använder en oäkta version om jag installerar det på fler?

Vad för storlek rekommenderas för SSD om man ska ha operativsystem och program på? Är program då alla spel eller bara de mest spelade? I så fall behöver jag nog en rätt stor SSD, och de är dyra... Men om man kan komma undan med en mindre SSD så kan jag tänka mig det och en 2TB lagrings enhet (möjligen extern) på 5.4k rmp, om det nu inte är så stor skillnad från 7.2k.

Tack så mycket för länken till frågelådan! Jag har bestämt mig för att inte köra xfire nu, utan kör på ett lite bättre kort istället! Det här är kundvagnen jag har landat på: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1429764/2012-01-28

Då har jag pressat ner priset nästan en tusenlapp, tack som fan för det!!!

Permalänk
Medlem

Kom på att jag bör nog ha ett nätverkskort också, förslag?

Permalänk
Medlem

nätverkskort finns på moderkortet om du inte vill ha trådlöst? det är det få moderkort som har inbyggt

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Juste, det såg jag nu när jag kollade på specifikationer! 10/100/1000 Mbit/s, underbart.

Permalänk
Medlem

behöver du ett trådlöst? vanligt trådat finns annars på alla moderkort idag.

kylaren sitter inte ihop med processorn, så om du ändå ska montera datorn själv så är det inte svårare än att du lämnar kvar originalkylaren i kartongen och monterar den andra istället

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nej jag behöver inte trådlöst, fick för mig att man var tvungen att köpa nätverkskort separat bara... vet inte varför.

Ok, då blev jag genast lugnare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utarius:

Så det där operativ systemet kan jag bara ha på den datorn jag tänker köpa? Inte mig gamla PC eller min iMac (med parallels desktop)? Kommer jag få massa skit för att jag använder en oäkta version om jag installerar det på fler?

Vad för storlek rekommenderas för SSD om man ska ha operativsystem och program på? Är program då alla spel eller bara de mest spelade? I så fall behöver jag nog en rätt stor SSD, och de är dyra... Men om man kan komma undan med en mindre SSD så kan jag tänka mig det och en 2TB lagrings enhet (möjligen extern) på 5.4k rmp, om det nu inte är så stor skillnad från 7.2k.

Tack så mycket för länken till frågelådan! Jag har bestämt mig för att inte köra xfire nu, utan kör på ett lite bättre kort istället! Det här är kundvagnen jag har landat på: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1429764/2012-01-28

nej operativsystemet kommer börja gnälla när det installeras på fler datorer. det räcker till och med att det funnits installerat på en gammal för att den ska gnälla. så om datorn rasar vill micro$oft att du ska köpa nytt windows också, värdelöst. går att komma runt med telefonsupport har jag för mig

ssd för bara windows skulle kunna räcka med 40gb, men utrymme brukar ju gå åt, så 60gb är väl det minsta jag skulle köra på för att ha win+program+något spel på. för att få gott om plats för spel också behövs nog minst 120gb, beroende på hur stora och hur många spelen du spelar är.

skulle tagit ett annat grafikkort dock, antingen ett 560 ti 448 core för samma pris men som presterar bättre (finns på sid 2 här http://cdon.se/hemelektronik/cdon_%2B_sweclockers/ och blir 2200kr med rabatten, och det ligger nära ett 570 i prestanda som normalt går på 3000 http://www.sweclockers.com/recension/14783-nvidia-geforce-gtx...). men om du inte spelar så krävande spel och vill kapa priset är ett vanligt 560 ti väldigt prisvärt och finns också det billigt på cdons rabattsida med asus bra kylare, ett sådant kanske visserligen inte klarar maxinställningar men bör kunna köra på high i de flesta spelen

edit: hårddiskar finns också billigare där på cdon

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Det du länkade var matx, alltså mindre modellen. Det här är vanlig Atx alltså samma formfaktor som gigabyte kortet https://www.inet.se/produkt/1902255/msi-970a-g46-sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiffMeister:

Det du länkade var matx, alltså mindre modellen. Det här är vanlig Atx alltså samma formfaktor som gigabyte kortet https://www.inet.se/produkt/1902255/msi-970a-g46-sli

eh va? finns inget matx-kort i den här tråden? det gigabyte-kort som funnits med sedan första posten är ett 990fx ud3 och det är vanligt atx. men det skulle gå att ta ett 970 och spara lite mer pengar där utan att tappa allt för mycket funktioner

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Det jag är lite tveksam till är att nvidia kortet har hälften så mycket minne som det jag har valt ut, men det kanske inte spelar någon roll till de spel jag ska spela? En annan möjlighet jag tänker på är hur det kortet ni pratar om klarar sig i förhållande till 6970? Man kan ju tydligen fiffla lite med kortet så 6950 blir 6970. Även om inte jag är så bra på sånt känner jag folk jag kan ta hjälp av.

Permalänk
Medlem

En annan fråga, du sa förrut att det enda som behövde vara kompatibelt på moderkortet var processorsokeln. Nu valde jag ju ett moderkort till bulldozer processorn (AM3+) men har bytt till phenom (AM3), mäste jag inte byta moderkort då?

Permalänk
Skrivet av Utarius:

Skulle ett billigare moderkort vara https://www.inet.se/produkt/1901937/msi-760gm-e51-fx då eller?

Jag var inne och kollade på just det där GPU:et också, skulle det vara bättre att köpa det med bättre kylning och sen göra om det till 6970?

Nätagg vill jag ha ett modulärt när jag ska bygga själv, och jag tog typ det billigaste som gick där, så det är jag rätt nöjd med.

Skrivet av richie.f:

eh va? finns inget matx-kort i den här tråden? det gigabyte-kort som funnits med sedan första posten är ett 990fx ud3 och det är vanligt atx. men det skulle gå att ta ett 970 och spara lite mer pengar där utan att tappa allt för mycket funktioner

kolla lite längre upp så ser du m-atx kortet

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem

Bör jag ta det där (https://www.inet.se/produkt/1902255/msi-970a-g46-sli) moderkortet för att gå ner lite i pris?

Permalänk
Medlem

Kom på att jag inte har buntband heller. Ingår det med skruvarna, eller bör jag handla med ett par?

Permalänk

Använd ögonen och kolla alla länkar så ska du se