Permalänk
Medlem

Problem med blåskärmar

Hej, har haft ett problem en längre tid nu och jag fattar inte vad felet är.
Ibland så får jag blåskärm, men det händer inte ofta, och det händer helt random, ibland när jag ser på film eller när datorn bara står och går eller vad som helst i stort sett.
Har programmet whocrashed och det säger såhär om senaste blåskärmen ja fick:

On Tue 2012-01-31 14:07:46 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\013112-9765-01.dmp
uptime: 04:55:14
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x7CC40)
Bugcheck code: 0x50 (0xFFFFF8200F8D3FE8, 0x1, 0xFFFFF880055B1BE2, 0x5)
Error: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that invalid system memory has been referenced.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver which cannot be identified at this time.

On Tue 2012-01-31 14:07:46 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\memory.dmp
uptime: 04:55:14
This was probably caused by the following module: dxgmms1.sys (dxgmms1!VidMmInterface+0x20322)
Bugcheck code: 0x50 (0xFFFFF8200F8D3FE8, 0x1, 0xFFFFF880055B1BE2, 0x5)
Error: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
file path: C:\Windows\system32\drivers\dxgmms1.sys
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: DirectX Graphics MMS
Bug check description: This indicates that invalid system memory has been referenced.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system which cannot be identified at this time.

Notera även att det är två blåskärmar som händer på samma gång. Det verkar lite konstigt

Lite specs på min dator:
OS: Windows 7 Ultimate x64
Grafikkort: XFX Radeon HD 6950 (dual fan)
Processor: AMD Phenom II X4 965 3.40 GHz (Inte överklockad)
RAM: 8GB (4x2)

Väldigt tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Liknande problem med min dator. Visade sig vara RAM-minnena. Kör memtest86 och se om du får några errors!

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Medlem

Okej, jo jag har hört att de mest troliga ska vara RAM-minnena och tänkte att ja skulle köra memtest hela natten inatt och se vad som händer.
det jag inte fattar med memtest bara är att om man får några errors, då ere bara att byta ut minnena eller kan de va fel man kan lösa själv utan att skaffa nya?

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag får samma problem, jag köpte lite nya saker till min dator ( Mordekort,processor (6100fx bulldozer) och ram vengeance 1600 mhz 2x2 gb) Det fungerade när jag hade andra drivrutiner till. Men sen när jag skulle köra om datorn, xp>w7 så får jag blåskärm hela tiden. Det händer med de gamla och nya grejerna. Kan detta bero på grafikkortet då eller? För jag får blåskärm efter windows loading.. Testat alla ram portar samma sak med båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickztha:

Hej!
Jag får samma problem, jag köpte lite nya saker till min dator ( Mordekort,processor (6100fx bulldozer) och ram vengeance 1600 mhz 2x2 gb) Det fungerade när jag hade andra drivrutiner till. Men sen när jag skulle köra om datorn, xp>w7 så får jag blåskärm hela tiden. Det händer med de gamla och nya grejerna. Kan detta bero på grafikkortet då eller? För jag får blåskärm efter windows loading.. Testat alla ram portar samma sak med båda.

Kan ju faktiskt vara möjligen dina minne.
Corsair har ju haft en del problem med kvalitén på dem.
En bekant fick ett måndagsex och på senaste har jag väl kommit över ett och annat.

Gör som tidigare talare säger.

Memtest genom natten!
Passerar minnena det så gör en secure erase och börja om med installationen.

Skriv gärna exakt vad det är för några komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panril:

Okej, jo jag har hört att de mest troliga ska vara RAM-minnena och tänkte att ja skulle köra memtest hela natten inatt och se vad som händer.
det jag inte fattar med memtest bara är att om man får några errors, då ere bara att byta ut minnena eller kan de va fel man kan lösa själv utan att skaffa nya?

Om det är något ram-minne som är trasigt så är det eventuellt möjligt att fixa genom att ändra spänningar/underklocka minnena. Men det beror såklart på vad som är fel.

Visa signatur

Chasi: Thermaltake XaserVI LBNS | Mobo: P9X79 PRO
Cpu: SB-E 3930k 4.8ghz @ 1.34v | Kylning: 2x Laing DCC, EK supreme HF Cu, 45*60cm nissan bilkylare.
Ram: 6x4GB G.skill 2133mhz cl11 | Disk: Samsung 830 256GB

Permalänk
Medlem

Hej, Vad är memtest?

Men det jag jag skriver mina komponenter, de gamla och nya.
Mordekort: Gigabyte GA-990FXA-UD5
Processor: AM3+ bulldozer 6100fx 3.3 ghz
Minne: Corsair 4GB (2x2gb) CL9 1600Mhz VENGEANCE
Grafikkort: Geforce gtx 460 sparkle
Nätagg: Fractal Desgin Telsa 550w 80+
HDD: Samsung 7200rpm 16mb
Chassi: Corsair 400r carbide

De gamla som jag också får det med är
Mordekort: Msi 770-c45
Processor: AM3 Phenom II x4 3.2ghz 955
Ram: Corsair XMS3 4gb (2x2gb) 9cl 1333 mhz

Sen är resten det samma.
Men problemet är att jag inte får igång datorn äns :/