Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Problemet med oljud som du upplever beror garanterat på CPU kylaren. AMD:s stockkylare kan låta något helt fruktansvärt. Själv kör jag samma CPU som dig men med Corsairs H50 kit, detta resulterar i att min dator är tyst och fin.
Som du själv säger så är grafikkortet verkligen ingen höjdare, ett 6570 med DDR3.. är nog allt annat än optimalt för spel. Dock bör det funka fint för just CS och WoW som verkligen inte är krävande spel. Priset är ju inte helt hemskt, men prisvärt skulle jag inte säga att det är. Det är alltid bättre att bygga själv, man får så mycket mer valuta för pengarna, samt att man kan varje del av datorn.

Det är ju jäkligt enkelt att kolla om det är cpufläkten som väsnas (utan att öppna lådan).
Kör t.ex prime95, linpack. Som bara belastar cpu..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Det är ju jäkligt enkelt att kolla om det är cpufläkten som väsnas (utan att öppna lådan).
Kör t.ex prime95, linpack. Som bara belastar cpu..

Haha.. man behöver inte ens köra Prime95, den drar igång bara den får jobba lite. Det gjorde min kylare till min Phenom II x4 955BE iaf. Så därför sa jag att det inte kunde vara något annat.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det kommer fungera utan problem, men det egentliga "problemet" med att ha vattenkylning i ett sådant chassi (med bara ett utblås) är att radiatorn blockerar luft, och gör att nätagget kommer få jobba något mer då det får ta hand om överbliven varmluft
Men det kommer fungera, och eftersom båda paketen (vattenkylare + fläkt, och tornkylare + fläkt) ligger på ungefär samma pris så bestämmer du själv
Men vilket var du än gör, så borde du som sagt montera en fläkt i framkant.

Har ett Antec P280 så har lite annorlunda fläktkonfig, men kan försöka visa så gott jag kan.
För att komma åt framfläkten, så brukar man kunna tabort fram "panelen", den som CDläsaren, start/reset och usb sitter i. Brukar vara att bara rycka bestämt, men kan även sitta med spärrar man måste lossa.
Hittade ingen bild på ditt chassi (STAC 4), men hittade ett liknande (STAC 2, ungefär samma fast M-ATX (Mindre moderkortsstandars)).
http://imgload.info/files/bfi1328213005y.jpg

Ska finnas ett sådan fläktplats i framsidan av ditt chassi också, om du öppnar sidan så kommer du se ett mellanrum mellan hårddisken och framsidan, där kan du sätta en 120mm fläkt.

Tack så mycket för all hjälp!
Jag ska se om jag kan försöka fixa lite utrymme i frampanelen för en fläkt där eftersom det sitter så konstigt.
Hårddisken sitter längst ner och CD-läsararen sitter högst upp. Problem om jag ska flytta upp hårddisken är att utrymmet för CD-läsaren är "större" där uppe så jag vet inte om jag kan sätta fast hårddisken på något sätt.
Om jag lyckas fixa det, går det bara att sätta en fläkt åt ett håll eller är det möjligt att sätta den fel? Tänkte på om den skall blåsa in eller utåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timtimf3:

Tack så mycket för all hjälp!
Jag ska se om jag kan försöka fixa lite utrymme i frampanelen för en fläkt där eftersom det sitter så konstigt.
Hårddisken sitter längst ner och CD-läsararen sitter högst upp. Problem om jag ska flytta upp hårddisken är att utrymmet för CD-läsaren är "större" där uppe så jag vet inte om jag kan sätta fast hårddisken på något sätt.
Om jag lyckas fixa det, går det bara att sätta en fläkt åt ett håll eller är det möjligt att sätta den fel? Tänkte på om den skall blåsa in eller utåt.

Om du kollar nogrannare så lovar jag att det finns ett ställe i fronten Borde kunna ta loss frontpanelen för att komma åt det lättare..

Ang. fläktarna så ska den såklart blåsa inåt. Det finns på sidan av fläkten, 2 pilar. En som visar åt vilket håll fläkten snurrar, och en som visar luftflödet.
Bladen på fläkten visar, du vill ha den konkava sidan dit luften ska åka

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Om du kollar nogrannare så lovar jag att det finns ett ställe i fronten Borde kunna ta loss frontpanelen för att komma åt det lättare..

Ang. fläktarna så ska den såklart blåsa inåt. Det finns på sidan av fläkten, 2 pilar. En som visar åt vilket håll fläkten snurrar, och en som visar luftflödet.
Bladen på fläkten visar, du vill ha den konkava sidan dit luften ska åka

Tack så hemskt mycket!

Permalänk

Hoppas man kan skriva om Trinity här.

Verkar som att AMD kommer tillverka Trinity hos IBM också.

http://www.xbitlabs.com/news/other/display/20120205041713_IBM...

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Swedish Berserk:

Hoppas man kan skriva om Trinity här.

Verkar som att AMD kommer tillverka Trinity hos IBM också.

http://www.xbitlabs.com/news/other/display/20120205041713_IBM...

Goda nyheter!
IBM kan sina saker och är nog ingen jättevän av Intel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ser fram emot Trinity som tusan!

När tror ni vi ser de dyka upp i svensk butik?

Permalänk
Medlem

Beställde en FX8120 istället för en Phenom II X6 Hoppas jag gjorde rätt val!

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Beställde en FX8120 istället för en Phenom II X6 Hoppas jag gjorde rätt val!

tja. den funkar väll. Tror att Phenom II X6 slår den (dock inte med jätte mycket). Kolla tester, så vet du:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det blir nog bra när det blir färdigt
Mitt bygge alltså, med en Bulldoozer FX-8120 & ASUS Crosshair IV Extreme, förmodligen i Obsidian 800D
De kostade 2939:- tillsammans, det är ju inte så dyrt för en 8 (nåja) kärnig processor ocg ett ROG kort
Har ju kört en FX4100 ett tag, och den funkar ju iallafall helt Ok.
Det blir lite bistra tider nu när Phenomerna är slut, och nästa Bulldoozer dröjjer.
Spcket FM1 med bara 100Mhz på bussen är ju inget vidare

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Hade en Phenom II X6 1090T som jag bröt av en pin på vilket var extremt klantigt.. Så fick bli en FX 8120,Varit lite emot Bulldozer och hoppades verkligen på nåt större som dom flesta gjorde men ska bli spännande och verkligen testa den.. I värsta fall får de bli och sälja av det och skaffa en 2500k+Mobo..

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Vad tror ni folket, tror ni att AMD kan släppa en prolle som ligger på 65w?

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

2.5GHz dualcore utan flertrådsteknik, det är faktiskt ingen större hit. Vad ska man göra om man bara vill ha en sval AMD-maskin med minst två kärnor i 3GHz? För var det Athlon II med 760G, 45W för processorn och några enstaka watt extra för att styrkretsen har grafik. Vad finns idag som presterar lika bra till så låg strömförbrukning?

Permalänk
Medlem

Tack för länken PERA, den är intressant men jag tänkte mer lite kraftfullare desktop prolle, typ framtida piledriver. Jag har en x3 705e som ligger på 65w, tänkte om det kommer nåt liknande från AMD igen.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt sugen på att sälja min Phenom II x6 1055t och köpa en A8-3970k just för att kunna skippa GPU och ha ett så tyst system som möjligt, fast jag gillar att spela spel >: ) Haha.

Alltid kul med nya delar, men är nog bättre att vänta på desktopvarianten av Trinity, beräknas väl komma Mid 2012 hoppas jag? >: )

Den GPUn kanske tillåter modernare spel att spelas på någorlunda inställningar iallafall.

EDIT: Lol samtidigt som jag postade detta så kom det upp en länk på Facebook angående trinity:
http://www.eteknix.com/news/amd-trinity-apus-detailed-further...

Får hoppas att CPU prestandan är bättre än Bulldozer iallafall :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

2.5GHz dualcore utan flertrådsteknik, det är faktiskt ingen större hit. Vad ska man göra om man bara vill ha en sval AMD-maskin med minst två kärnor i 3GHz? För var det Athlon II med 760G, 45W för processorn och några enstaka watt extra för att styrkretsen har grafik. Vad finns idag som presterar lika bra till så låg strömförbrukning?

Du frågade om en 65 wattare

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Det återstår att se då, vi får väl mer info närmare sommaren.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Hjälpsam

Vischera Q3 2012, ta det med en nypa salt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Du frågade om en 65 wattare

Inte jag som frågade, men okej, de är sant. Det var det som frågades efter, men ville bara poängtera att man får bra prestanda på 45W med gamla Phenom, och bättre på 65W också, BD kan tyvärr inte konkurrera där. :/

Permalänk
Medlem

Kan bara säga att jag är riktigt nöjd med min FX8120 känns som ett rejält lyft ifrån min gamla Phenom AM2. Dock så är ju originalfläkten inte direkt tyst.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Hjälpsam

Techpowerup har gjort ett färskt test av FX-8150.
http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/FX8150/1.html
Läser man testet, ser man hur överdrivet ryktena om BDs uselhet är.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Techpowerup har gjort ett färskt test av FX-8150.
http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/FX8150/1.html
Läser man testet, ser man hur överdrivet ryktena om BDs uselhet är.

Uhm, nej?

Fortfarande 100W mer än i5 i belastning. Trots sämre prestanda, det enda den duger på är syntetiska och multitrådade program. Jag ägnar inte mycket tid till att vänta på encoding och vet ingen som gör det. Dock ligger den väldigt långt efter även i grafikkortsbegränsade spel. Enda anledningen att det ser ut som att den hänger med Intels billigare grejer är ju att syntetiska tester fungerar bra på den och grafikkort begränsar skillnaden i spel.
100W mer än en 95W processor i load, hur går det till?

Jag vill fortfarande ha enkeltrådsprestanda så jag kan ha mina surfvanor i Firefox utan att filmer och gifanimationer hackar. (Gör det idag på min Phenom II 3GHz) Och där är BD en ren nergradering för mig. Och så fort man har mer än två kärnor så är det enkeltrådsprestandan som avgör hur bra den är i spel, så till det är den ett dåligt val med, har de löst att alla spel inte funkar ännu förresten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Uhm, nej?

Fortfarande 100W mer än i5 i belastning. Trots sämre prestanda, det enda den duger på är syntetiska och multitrådade program. Jag ägnar inte mycket tid till att vänta på encoding och vet ingen som gör det. Dock ligger den väldigt långt efter även i grafikkortsbegränsade spel. Enda anledningen att det ser ut som att den hänger med Intels billigare grejer är ju att syntetiska tester fungerar bra på den och grafikkort begränsar skillnaden i spel.
100W mer än en 95W processor i load, hur går det till?

Jag vill fortfarande ha enkeltrådsprestanda så jag kan ha mina surfvanor i Firefox utan att filmer och gifanimationer hackar. (Gör det idag på min Phenom II 3GHz) Och där är BD en ren nergradering för mig. Och så fort man har mer än två kärnor så är det enkeltrådsprestandan som avgör hur bra den är i spel, så till det är den ett dåligt val med, har de löst att alla spel inte funkar ännu förresten?

Vad är de för filmer som hackar? Länka gärna har nämligen inte stött på något sånt problem med min CPU (athlon II 630)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Uhm, nej?

Fortfarande 100W mer än i5 i belastning. Trots sämre prestanda, det enda den duger på är syntetiska och multitrådade program. Jag ägnar inte mycket tid till att vänta på encoding och vet ingen som gör det. Dock ligger den väldigt långt efter även i grafikkortsbegränsade spel. Enda anledningen att det ser ut som att den hänger med Intels billigare grejer är ju att syntetiska tester fungerar bra på den och grafikkort begränsar skillnaden i spel.
100W mer än en 95W processor i load, hur går det till?

Jag vill fortfarande ha enkeltrådsprestanda så jag kan ha mina surfvanor i Firefox utan att filmer och gifanimationer hackar. (Gör det idag på min Phenom II 3GHz) Och där är BD en ren nergradering för mig. Och så fort man har mer än två kärnor så är det enkeltrådsprestandan som avgör hur bra den är i spel, så till det är den ett dåligt val med, har de löst att alla spel inte funkar ännu förresten?

Det lär isåfall vara något riktigt ordentligt fel på din phenom2 om det är processorn som är problemet.

(Iofs så vet jag ju inte vilka gifanimationer som hackar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad är de för filmer som hackar? Länka gärna har nämligen inte stött på något sånt problem med min CPU (athlon II 630)

Skrivet av Boss302:

Det lär isåfall vara något riktigt ordentligt fel på din phenom2 om det är processorn som är problemet.

(Iofs så vet jag ju inte vilka gifanimationer som hackar)

Missade ni raden där jag nämnde att det var med mina användarvanor? Har samma problem på jobbdatorn förövrigt. Firefox är enkeltrådat och när den har saker igång så slutar den göra allt annat för en stund, vilket innebär att en så enkel sak som en gif animation stannar upp en sekund medan Firefox gör någon bakgrundsaktivitet. I filmer är det ännu mer irriterande för där stannar bara bilden upp, medan förloppet fortsätter, vilket innebär att alltid när man tittar på t.ex. failblog så får man titta på klippet 4-5 gånger innan man ens ser det roliga ögonblicket när snubben cyklar in i en vägg eller vad det nu gäller. Det gäller inte bara filmer och gif, det gäller allt från att öppna tabbar till att scrolla. Firefox klarar helt enkelt inte att ha så mycket igång som jag vill. Med i5 har jag utan problem dubbla enkeltrådsprestandan till lägre energiförbrukning. Ska man pressa upp den prestandan på en BD blir datorn ruskigt varm.

Permalänk
Medlem

Failblog är väl bara länkade bilder samt flashfilmer varav majoriteten är youtube?
Men jag skulle inte köpa dagens bulldozer om det inte vore för något väldigt specifikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Failblog är väl bara länkade bilder samt flashfilmer varav majoriteten är youtube?
Men jag skulle inte köpa dagens bulldozer om det inte vore för något väldigt specifikt.

Precis, poängen är att allt hackar oavsett hur tungt eller lätt det är när Firefox stallar den enda kärnan som Firefox kan utnyttja. Man är tillbaka till eran med enkelkärnor utan HT när det händer.

Permalänk
Medlem

Ok. Inget problem jag stött på.