Nya golvhögtalare - prisklass ~3000:-

Permalänk
Medlem

Nya golvhögtalare - prisklass ~3000:-

Hej alla!

Tänkte köpa nya golvare till vardagsrummet och behöver lite tips på hyfsade modeller för ca 3000:-

Dom ska användas som 2.0 till min Marantz SR4300 till både musik och film, men jag har mycket högre krav på bra ljud vid musiklyssnande. Filmljudet blir jag garanterat nöjd med ändå om de uppfyller ljudkraven Musikstilen är lite blandat med allt från trance till rock. Rummet är ett medelstort vardagsrum i lägenhet och lyssnar på normala volymer (inte tokhögt alltså).

Har ganska få ställen i närheten som har något i dom prisklasserna att provlyssna på så jag får lita lite på omdömen och chansa med olyssnat köp via nätet. Mediamarkt hade bara mycket dyrare högtalare eller ett par riktigt små eltax-golvare som lät ganska tamt (dock dålig akustik där då de stod utanför lyssningsrummet).
De modeller som verkar vara intressanta i prisklassen är:

Dynavoice Challenger M-65 EX: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=412738 - verkar allmänt omtyckta av många. Lutar lite åt dessa

Dynavoice Definition DF-5: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=125933 - verkar också bra. Räcker basen med bara 2st 5,25-tummare till att sköta både den och mellanregistret?

Audio Pro Wigo WI-150: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=349024 - gammalt pålitligt märke, men 12kg för en fullstor golvare låter lite mesigt!? Kanske bara jag som inbillar mig. Är WI-160 för 500:- mer mycket bättre (brukar förknippa slavbasar med något som används som utfyllnad i logitech-liknande subbar och riktigt gamla stormarknadshögtalare, men de kanske gör nytta på dessa).

Infinity Primus 250: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=21691 - är dessa jämförbara med de ovan.

Yamaha NS-555: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=11972 - Yamaha gör väl alltid hyggliga grejer?

KEF C5: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=345989 - KEF brukar väl göra bra högtalare? Dessa verkar dock ha fått ganska risiga omdömen på några ställen.

Vilka skulle ni rekommendera av dessa?
Finns det någon annan modell på marknaden som är bättre i prisklassen?
Vill helst inte köpa begagnat.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du får inga superduper bra golvare för 3lakan om du inte kollar på begmarknaden,då kan du göra bra fynd,ett par stativare kan också vara ett alternativ,finns hyffsade stativare för runt 3 lakan.
I övrigt så ut och lyssna lite och bilda dig en egen uppfattning,massa specifikationer,omdömen osv säger inte ett piss,låna gärna hem också eller ta det på öppet köp.

Permalänk
Medlem

Infinitys golvare är extremt bra för det priset.
Annars har du ju deras Primus 360 serie. De är t.om ännu bättre och väl värda de ~3.500:- du lär få betala.
Dynavoice Challenger M-65 EX har jag inte läst/hört om så mkt.
Audio Pro Image 44 har jag hört mkt bra om också.

Lyssna även på Yamaha NS-555 som du nämner, de ska tydligen vara häftiga som fan.

Sitter själv på Denonsystem och Dalis Ikon 7 (Underbar kombo för övrigt).

Edit: Vad är det för rum förresten som de ska spela i?
Edit2: Kika på minhembio.com också.
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=234167&st=...

Kika även på dessa:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=348503
Får riktigt fint betyg på minhembio.

Permalänk

Jag har själv köpt nyligen Dynavoice Challenger M-65 EX och jag är jävligt nöjd. Man får RIKTIGT MYCKET högtalare för dessa pengar. Själv är jag van att ha en subwoofer till men till dessa så har jag bara dem plus de andra till 5.0 systemet men ändå så är det väldigt bra bas som dessa fronthögtalare ger. Det känns som det är väldigt bra kvalité på Dynavoice högtalare trots att det är billiga.

Så jag rekommenderar dessa väldigt starkt

Visa signatur

*CPU: Amd FX 8350 4,5Ghz. *Moderkort: MSI 990FXA-GD65. *Grafikkort: Radeon R290X. *Minne: 4x4096GB DDR3 1333Mhz. *OC: Windows 7 Ultimate 64-bit.

Permalänk
Medlem

http://www.ljudia.se/hifi-hemmabio-s82107/hogtalare-s82110/ho...
Kanske om du kan och vill bygga egen låda, beskrivning följer ju med så går inte att göra så mkt fel bara man läser
Virke till lådan kanske går på kring 800 om man ska köra spånskiva? så kliver ju lite över 3k men kan vara värt att titta på om du vill

Visa signatur

Asus P8P67 EVO| Intel I5 2500K@ 4.6 Ghz Vattenkyld | Asus Radeon 6950 DCII| 8GB Vengeance 1600Mhz | WD 500gb | WD 300gb | Corsair Force GT | Corsair 750W | NZXT Phantom

Permalänk
Medlem
Skrivet av samme28:

http://www.ljudia.se/hifi-hemmabio-s82107/hogtalare-s82110/ho...
Kanske om du kan och vill bygga egen låda, beskrivning följer ju med så går inte att göra så mkt fel bara man läser
Virke till lådan kanske går på kring 800 om man ska köra spånskiva? så kliver ju lite över 3k men kan vara värt att titta på om du vill

Tror säkert att det som länkats i tråden är 10miljarder gånger bättre,ska du bygga talare med vettiga 15"basar får du ge några tusenlappar per styck,typ dessa
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=2716,att köpa dunkelidunkakistor för 3 lakan med dubbla 15"basar osv resulterar i katastrof.

Permalänk
Medlem

df5, audio pro wigo , yamaha ns, infinity är nog dem bästa länkade, kef c har uppenbarligen fått bottenbetyg

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem

Har lyssnar på Yamaha NS-555 i 3 olika miljöer med 3 olika förstärkare... underbart ljud. Ska faktiskt köpa ett par när nästa löning kommer.

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar hittills!

Skrivet av oyegie:

Du får inga superduper bra golvare för 3lakan om du inte kollar på begmarknaden,då kan du göra bra fynd,ett par stativare kan också vara ett alternativ,finns hyffsade stativare för runt 3 lakan.
I övrigt så ut och lyssna lite och bilda dig en egen uppfattning,massa specifikationer,omdömen osv säger inte ett piss,låna gärna hem också eller ta det på öppet köp.

Har följt begagnatmarknaden lite, men inget intressant har dykt upp i närheten och jag betalar hellre lite extra för nya saker med garanti & öppet köp. Stativare blir det kanske senare till sovrummet och har redan såna med t-amp till datorn, men till vardagsrummet föredrar jag nog golvare.

Skrivet av Yorgo_:

Infinitys golvare är extremt bra för det priset.
Annars har du ju deras Primus 360 serie. De är t.om ännu bättre och väl värda de ~3.500:- du lär få betala.
Dynavoice Challenger M-65 EX har jag inte läst/hört om så mkt.
Audio Pro Image 44 har jag hört mkt bra om också.

Lyssna även på Yamaha NS-555 som du nämner, de ska tydligen vara häftiga som fan.

Sitter själv på Denonsystem och Dalis Ikon 7 (Underbar kombo för övrigt).

Edit: Vad är det för rum förresten som de ska spela i?
Edit2: Kika på minhembio.com också.
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=234167&st=...

Kika även på dessa:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=348503
Får riktigt fint betyg på minhembio.

Är lite tveksam till infinity eftersom en bekant har dem (ganska säker på att det var 250) och de låter ganska trist med hans NAD-stärkare.
Yamahan verkar intressant dock.
Har kikat en del i minhembio också men inte blivit så mycket klokare då alla tycker väldigt olika. AP-modellen med slavbasar ser så hemsk ut utan galler så de måste vara riktigt tokbra om jag ska köpa dom.

Skrivet av jamesbond88:

Jag har själv köpt nyligen Dynavoice Challenger M-65 EX och jag är jävligt nöjd. Man får RIKTIGT MYCKET högtalare för dessa pengar. Själv är jag van att ha en subwoofer till men till dessa så har jag bara dem plus de andra till 5.0 systemet men ändå så är det väldigt bra bas som dessa fronthögtalare ger. Det känns som det är väldigt bra kvalité på Dynavoice högtalare trots att det är billiga.

Så jag rekommenderar dessa väldigt starkt

De verkar riktigt intressanta.

Skrivet av samme28:

http://www.ljudia.se/hifi-hemmabio-s82107/hogtalare-s82110/ho...
Kanske om du kan och vill bygga egen låda, beskrivning följer ju med så går inte att göra så mkt fel bara man läser
Virke till lådan kanske går på kring 800 om man ska köra spånskiva? så kliver ju lite över 3k men kan vara värt att titta på om du vill

Undviker helst att bygga någon hemsk-het med för mycket bas av den mer oprecisa sorten... Högtalarna som skall ersättas är av typen "för stora baselement av billig typ" (2*10" och strax över 1000-lappen för ca 10 år sen). De ska också användas i vanliga volymer.

Skrivet av Zax89:

df5, audio pro wigo , yamaha ns, infinity är nog dem bästa länkade, kef c har uppenbarligen fått bottenbetyg

Kef C stryker jag nog från alternativen efter all kass kritik de fått.

Skrivet av folkeryd:

Har lyssnar på Yamaha NS-555 i 3 olika miljöer med 3 olika förstärkare... underbart ljud. Ska faktiskt köpa ett par när nästa löning kommer.

De verkar intressanta och allmänt populära.

De tre mest intressanta alternativen just nu är:

Dynavoice M-65 EX, DF-5 och Yamaha NS-555.
Vilken av dessa tre tror ni jag blir mest nöjd med?

Permalänk
Medlem

df-5 vs ns555

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem

Jag tycker challenger m-65orna är fina för de pengarna. Köpte mina för lite över ett år sedan och jag är fortfarande nöjd. Huruvida de är det bästa alternativet vågar jag dock inte svara på, och som redan påpekats så får du garanterat bättre om du köper begagnat.

Permalänk
Medlem

Jag har df-5 och är väldigt nöjd. Rekommenderar!

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om Dynavoice definition DF-6?

För en tusenlapp mer än DF-5/M-65 EX (eller 500:- mer än NS-555) får man en högtalare som verkar ha det bästa från båda dynavoicehögtalarna.
Har någon provlyssnat dessa? Är de märkbart bättre än M-65 EX?

Jag har 3-4m mellan högtalarna och soffan så det bör väl inte ge så mycket problem med dålig vertikal spridning från banddiskanten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Vad tror ni om Dynavoice definition DF-6?

För en tusenlapp mer än DF-5/M-65 EX (eller 500:- mer än NS-555) får man en högtalare som verkar ha det bästa från båda dynavoicehögtalarna.
Har någon provlyssnat dessa? Är de märkbart bättre än M-65 EX?

Jag har 3-4m mellan högtalarna och soffan så det bör väl inte ge så mycket problem med dålig vertikal spridning från banddiskanten?

Rekomenderar starkt M-65 EX, då jag själv har sådana som lätt fyller upp min 100m2 stora nedervåning
http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=3579

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem

Tror ni min marantz sr4300, speccad på 6 x 80 watts @ 8 ohm ( < 0.08%THD, 20 Hz - 20 kHz ), orkar driva Dynavoice Definition DF-6 på normala volymer utan att det låter alldeles för ansträngt?
Det bör väl duga eller krävs mycket ?

Någon som provat med liknande reciever på definition-serien?
DF-6 har en angiven känslighet på höga 94 db, men det säger ju inte att de låter bra med låg effekt, bara att de låter mycket.

Permalänk
Medlem

Uppföljning:
Har nu ett par Dynavoice Definition DF-6 på väg.

Efter mycket googlande verkar de vara rätt för mig. Annars får jag väl skicka tillbaka dem om de inte passar (efter lite inspelning). Hann provlyssna en kompis Audio Pro black diamond (inte mina favoriter på en nad-instegsstärkare iaf.) och yamaha NS-555 på elgiganten (lät bättre, var kopplade till någon onkyo), men bestämde mig ändå för att chansa på DF-6-orna.

Återkommer när jag fått dem och hunnit spela in dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Uppföljning:
Har nu ett par Dynavoice Definition DF-6 på väg.

Efter mycket googlande verkar de vara rätt för mig. Annars får jag väl skicka tillbaka dem om de inte passar (efter lite inspelning). Hann provlyssna en kompis Audio Pro black diamond (inte mina favoriter på en nad-instegsstärkare iaf.) och yamaha NS-555 på elgiganten (lät bättre, var kopplade till någon onkyo), men bestämde mig ändå för att chansa på DF-6-orna.

Återkommer när jag fått dem och hunnit spela in dem.

Låter bra! du blir nog nöjd. jag höll på och trixade med X_change terminalen hela tiden i början. Och när den inte var inspelad lät den bäst med läget i +4dB. NU tre månader efter köp så kör jag fortfarande med +4dB på terminalen just för att jag har vant mig vid det och tycker att man hör allt riktigt klart och bra! Så testa lite med terminalerna så blir du nog super nöjd

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Jag hämtade ut mina nya Dynavoice Definition DF-6 för några dagar sedan och har hunnit spela in dem en del nu.

Jag är just nu mycket nöjd med köpet!

De behövde verkligen inspelning (gav mer skillnad än på någon annan av mina tidigare högtalare), men efter ca 10 timmar lät de redan riktigt bra. Basen är snabb och följsam och spelar ganska djupt med klart godkänt tryck för musik.

Med pluggen på bakre basporten avtagen får man mer bas, men den känns betydligt bumligare och saknar djup så pluggen kommer sitta i! Med tanke på skillnaderna har jag svårt att tänka mig något rum där den låter bättre med bakre pluggern avtagen så det porten känns lite onödig.

Både diskant och mellanregister låter mycket bra för den här prisklassen.

Har inte trixat så mycket med X_change terminalen än. Tänkte låta högtalarna spela in lite mer innan jag optimerar med det och finjusterar placeringen.

De känns väldigt välbyggda och lagom tunga och ett bra plus är att de är riktigt snygga också

Det enda negativa hittills är att riktigt dåligt mastrad musik låter förjävligt nu, medan mina förra högtalare var mindre känsliga mot det (lät förr lite som en ljuddimma över all musik ändå.) Bra inspelningar låter dock riktigt bra nu så det kompenserar en del
Synd bara att så mycket nyare musik är så dåligt producerat (effekterna av loudness war märks mer än någonsin förr nu när jag har mycket bättre högtalare).

Sammanfattningsvis kan jag helt klart rekommendera dessa! För musik är de helt suveräna för sitt pris och de duger även bra för filmtittande (bor i lägenhet och kan inte dra på så högt ändå så avsaknaden av tung djupbas för film känns inte som ett större problem för mig).
Ska man ha högtalare som används mestadels för film och bor mindre lyhört kan man nog med fördel komplettera med sub. Vid sånt fall kan nog även DF-5 (förutsatt att de låter liknande men med lite mindre bastryck) vara ett bra alternativ så har man mer pengar över att lägga på en bra sub.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Hej igen!

Jag hämtade ut mina nya Dynavoice Definition DF-6 för några dagar sedan och har hunnit spela in dem en del nu.

Jag är just nu mycket nöjd med köpet!

De behövde verkligen inspelning (gav mer skillnad än på någon annan av mina tidigare högtalare), men efter ca 10 timmar lät de redan riktigt bra. Basen är snabb och följsam och spelar ganska djupt med klart godkänt tryck för musik.

Med pluggen på bakre basporten avtagen får man mer bas, men den känns betydligt bumligare och saknar djup så pluggen kommer sitta i! Med tanke på skillnaderna har jag svårt att tänka mig något rum där den låter bättre med bakre pluggern avtagen så det porten känns lite onödig.

Både diskant och mellanregister låter mycket bra för den här prisklassen.

Har inte trixat så mycket med X_change terminalen än. Tänkte låta högtalarna spela in lite mer innan jag optimerar med det och finjusterar placeringen.

De känns väldigt välbyggda och lagom tunga och ett bra plus är att de är riktigt snygga också

Det enda negativa hittills är att riktigt dåligt mastrad musik låter förjävligt nu, medan mina förra högtalare var mindre känsliga mot det (lät förr lite som en ljuddimma över all musik ändå.) Bra inspelningar låter dock riktigt bra nu så det kompenserar en del
Synd bara att så mycket nyare musik är så dåligt producerat (effekterna av loudness war märks mer än någonsin förr nu när jag har mycket bättre högtalare).

Sammanfattningsvis kan jag helt klart rekommendera dessa! För musik är de helt suveräna för sitt pris och de duger även bra för filmtittande (bor i lägenhet och kan inte dra på så högt ändå så avsaknaden av tung djupbas för film känns inte som ett större problem för mig).
Ska man ha högtalare som används mestadels för film och bor mindre lyhört kan man nog med fördel komplettera med sub. Vid sånt fall kan nog även DF-5 (förutsatt att de låter liknande men med lite mindre bastryck) vara ett bra alternativ så har man mer pengar över att lägga på en bra sub.

Kul att du är nöjd.
Att det låter bumligt beror nog mer på att högtalarna kanske är för nära väggen eller hörnen och behöver flyttas ,kan även tänka mig att du sitter mot en vägg och där blir det en del stående vågor som gör att det låter bumligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Kul att du är nöjd.
Att det låter bumligt beror nog mer på att högtalarna kanske är för nära väggen eller hörnen och behöver flyttas ,kan även tänka mig att du sitter mot en vägg och där blir det en del stående vågor som gör att det låter bumligt.

Trodde också att det var det, men jag provade även dra ut dom en bit från väggen (minst en halvmeter från högtalare till vägg) och det lät fortfarande klart sämre med pluggen ur. Med pluggen i låter basen riktigt bra och spelar djupare och högtalarna verkar också mycket mindre placeringskänsliga då.

Kanske de kan fungera bra utan bakre pluggen med högtalare mitt i rummet eller med massa dämpmaterial bakom? Just nu känns det bara som att bakre porten finns för att ge bashungriga fjortisar ett alternativ för att få lite mer disko-dunk som känns mer i magen så att de också blir nöjda. När porten ändå sitter på baksidan och plugg medföljer ska jag nog inte klaga på deras marknadsföringstrick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Trodde också att det var det, men jag provade även dra ut dom en bit från väggen (minst en halvmeter från högtalare till vägg) och det lät fortfarande klart sämre med pluggen ur. Med pluggen i låter basen riktigt bra och spelar djupare och högtalarna verkar också mycket mindre placeringskänsliga då.

Kanske de kan fungera bra utan bakre pluggen med högtalare mitt i rummet eller med massa dämpmaterial bakom? Just nu känns det bara som att bakre porten finns för att ge bashungriga fjortisar ett alternativ för att få lite mer disko-dunk som känns mer i magen så att de också blir nöjda. När porten ändå sitter på baksidan och plugg medföljer ska jag nog inte klaga på deras marknadsföringstrick.

Basabsorbenter i hörnen skulle kunna göra basen lite mer torr och rapp.
Prova även med SD-kuddar under också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Basabsorbenter i hörnen skulle kunna göra basen lite mer torr och rapp.
Prova även med SD-kuddar under också.

Behöver nog inte basabsorbenter nu när jag ändå kör med pluggade bakre portar. Då är basen rapp. Kanske kan experimentera lite med det senare ändå och se om det ger någon nytta.

Använder spikes på dessa högtalare nu och det verkar fungera bra för att inte få möblerna att vibrera för mycket. Har svalanders m8-spikes med underlägg som har möbeltass-liknande undersida (bricka 205 här: http://www.svalander.se/shoppen/ljudfoerbattring/spikes__bric...). Jag tyckte det var värt att prova spikes någon gång och det skadar heller inte att det blir riktigt snyggt med dom! Dom verkar ju som sagt göra sitt jobb, men vet inte om det är spikens eller möbeltassens förtjänst.

Hade sd-liknande kuddar på förra högtalarna som fungerade bra i tidigare lägenheter, men inte här. Kanske beror det på annorlunda golv här? Har betong med tunn gummimatta över nu och tidigare lägenheter har oftast haft parkett.