Är bekant med MMO genren, men inte spelat på ett tag, hur är SWTOR?

Permalänk
Medlem

Är bekant med MMO genren, men inte spelat på ett tag, hur är SWTOR?

Jag slutade med wow för ca 1.5 år sedan. Jag gillar MMO genren men alla gratis spel jag testat är skit och jag känner inte för att gå tillbaks till WoW.
Det jag söker är en rolig och bra pvp, mycket att göra på max level dvs bossar etc. Sedan undrar jag om det inte blir enformigt med alla som springer runt med typ lasersvärd? Måste man gilla Star Wars för att gilla spelet? Isåfall kanske jag skulle testa? Kollade mycket på filmerna förr.

Permalänk
Medlem

SWTOR tycker jag är mer singel player känsla i det än multiplayern, storyn är grym men pvp'n känns rätt så stel, emot WoW så är det riktigt stelt.

hmm Aion blir ju snart f2p, guild wars 2 ser ju ut att ha helt okej pvp, kommer ju ifs inte riktigt än

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

"Mycket att göra på max level"
Då skall du inte kolla på ett spel som just släppts utan på ett spel som har ett par år på nacken och minst en expansion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

SWTOR tycker jag är mer singel player känsla i det än multiplayern, storyn är grym men pvp'n känns rätt så stel, emot WoW så är det riktigt stelt.

hmm Aion blir ju snart f2p, guild wars 2 ser ju ut att ha helt okej pvp, kommer ju ifs inte riktigt än

Hur är det mer single-player jämfört med WoW. I zonerna jag levlat upp har det alltid varit folk att snacka med samt har de heroic quests som både kräver 2 eller 4 spelare för att klara av. Det finns även ett antal flashpoints att klara av medans man levlar. Du kan även levela upp enbart genom att PvPa med eller utan polare vilket iaf jag tycker är väldigt roligt. Min erfarenhet är att asocialt folk gnäller över att det är "singelplayer-isch". Det kan bero på att de är vana att trycka på en knapp osså HOPPLA är man inne i en instans med folk som till och med kan komma ifrån andra servrar...

Mer Huttball år folket, hur kul som helst! Går att vinna på taktik och inte bara huvudlöst skjuta på folk och "toppa damagen".

Aion sämsta grindspelet jag lirat. Den flygande PvP'n verkade hur cool som helst i teorin men förskräckligt implementerad. Alldeles för stor PvP zon där ganks uppmuntrades samt att den med mest flying pots oftast vann.

Guild Wars är väldigt hypeat, hoppas det blir bra, nyfien på det. Filosofin "klara dig själv, ditt eget fel om du dör" tilltalar inte mig alls. Att alla klasser kan heala och klara sig på egen hand låter som en trist designidé. Gillar spel som tex. Warhammer där en tank är tank och en healer healer samt att dom är i stark synergi med varandra.

Nej ska "jobba" lite mer nu och sen hoppa in i fin fina SWTOR och köra lite mer på min nydingade 50 Sage healer. Kanske blir lite warzone eller se om jag platsar för hardmodes.

Ha en bra kväll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av redruM:

Hur är det mer single-player jämfört med WoW. I zonerna jag levlat upp har det alltid varit folk att snacka med samt har de heroic quests som både kräver 2 eller 4 spelare för att klara av. Det finns även ett antal flashpoints att klara av medans man levlar. Du kan även levela upp enbart genom att PvPa med eller utan polare vilket iaf jag tycker är väldigt roligt. Min erfarenhet är att asocialt folk gnäller över att det är "singelplayer-isch". Det kan bero på att de är vana att trycka på en knapp osså HOPPLA är man inne i en instans med folk som till och med kan komma ifrån andra servrar...

Mer Huttball år folket, hur kul som helst! Går att vinna på taktik och inte bara huvudlöst skjuta på folk och "toppa damagen".

Aion sämsta grindspelet jag lirat. Den flygande PvP'n verkade hur cool som helst i teorin men förskräckligt implementerad. Alldeles för stor PvP zon där ganks uppmuntrades samt att den med mest flying pots oftast vann.

Guild Wars är väldigt hypeat, hoppas det blir bra, nyfien på det. Filosofin "klara dig själv, ditt eget fel om du dör" tilltalar inte mig alls. Att alla klasser kan heala och klara sig på egen hand låter som en trist designidé. Gillar spel som tex. Warhammer där en tank är tank och en healer healer samt att dom är i stark synergi med varandra.

Nej ska "jobba" lite mer nu och sen hoppa in i fin fina SWTOR och köra lite mer på min nydingade 50 Sage healer. Kanske blir lite warzone eller se om jag platsar för hardmodes.

Ha en bra kväll!

jag har nästan bara spelat FPS spel i ca 1.5 år nu och är väldigt sugen på ett MMO. Kanske skulle testa SWTOR endå?

Permalänk
Medlem

Testa Vanguard. Trevligt spel som liknar wow, men har en sån annorlunda spelkänsla.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Beror på. Om du är ute efter PVE så är swtor rätt bra men om det är PVP du söker så ska du inte köpa det. PVPn är en katastrof.

Permalänk
Medlem

PvP'n är kul (tycker jag). Vi är många många i min guild som PvPar dagligen. Friskyttarna på Peragus Mining Facility. Det dom inte lyckats med än är den öppna PvP'n men vilket spel har det sedan Daoc... Hoppas på att det blir bättre efter hand men än så länge är Warzones grymt kul iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Beror på. Om du är ute efter PVE så är swtor rätt bra men om det är PVP du söker så ska du inte köpa det. PVPn är en katastrof.

Pvpn är säkert helt ok med tanke på hur nytt det är. Pven är det viktigaste för mig. Hur bra är storyn då? Kan den klassas,med,vanliga singleplayer spel?

Permalänk
Medlem

Min tolkning efter en vecka: Swtor är kotor 3 med möjlighet att spela med/mot andra
Jag var helt frälst i kotor 1 & 2, så jag gillar det, endgame kan jag inte svara på än

Visa signatur

Fractal design Arc<>Asus p6x58d-e<>i7 950<>3x2gb Dominator 1600<>Xonar Essence STX<>Asus GTX 470<>Corsair HX 750<>EK-watercooling

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonAn:

Pvpn är säkert helt ok med tanke på hur nytt det är. Pven är det viktigaste för mig. Hur bra är storyn då? Kan den klassas,med,vanliga singleplayer spel?

PVE är nog det bästa som jag upplevt här och kan lätt klassas i många singelplayerspel.
Storyn i dom olika klasserna har fått väldigt bra kritik rent generellt.

Tittar du efter ett spel där PVE är den stora delen man är ute efter så kommer du inte att bli besviken.

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk
Medlem

EvE online är sjukt najs annars
www.eveonline.com

Visa signatur

Fractal Design R3, Win7, I7 2600k @ 4,5GHz, Noctua NH-U12P, 16Gb vengeance LP, Strix GTX 1070, Asrock P67 pro3, Force GT 120GB, 3x Samsung S27D391, Razer Mamba TE, Razer Blackwidow X chroma , Astro A40
Ala_95: Musen är skön men du blir svettig om händerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonAn:

Jag slutade med wow för ca 1.5 år sedan. Jag gillar MMO genren men alla gratis spel jag testat är skit och jag känner inte för att gå tillbaks till WoW.
Det jag söker är en rolig och bra pvp, mycket att göra på max level dvs bossar etc. Sedan undrar jag om det inte blir enformigt med alla som springer runt med typ lasersvärd? Måste man gilla Star Wars för att gilla spelet? Isåfall kanske jag skulle testa? Kollade mycket på filmerna förr.

PvP: Allods, LOL, LOCO

PvE: DCUO, LOTRO, Forsaken World, Champions Online

Kolla även in DDO, Aion, Lineage 2, Conan

Bra källa att läsa och kolla video:

mmohut.com

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Testa Swtor, det är ett sjukt bra spel. Folk som säger annat är sådana som alltid har en egen förutfattad bild av hur ett MMo skall vara när de egentligen bara tänker på hur WoW är. Måste säga att Swtor är bara två månader gammalt och kommer utvecklas massor. 1.2 är snart här och det kommer förändra ännu mer. Du kommer inte bli besviken! Hoppas du väljer spela som Republic!

Permalänk
Medlem

Detta är min subjektiva uppfattning och jag har inte spelat sedan slutet av januari. Min karaktär var nånstans kring lvl 30-35 när jag slutade.

Det negativa.

  • Miljöerna är tråkiga och linjära. varje zon representeras av en planet som man tar sig till genom att springa till sitt rymdskepp och trycka på en karta. dom flesta är relativt små och jag fick aldrig någon större lust att springa och utforska världen. i princip varje instans som jag han testa utspelades på ett rymdskepp och man blir snabbt trött på samma stela miljö. P.g.a av systemet med planeterna så fick jag aldrig känslan av att man spelade i en och samma värld, kändes väldigt osammanhängande vilket var tråkigt.

  • Spelet känns dåligt optimerat prestandamässigt. spelet sänkte verkligen min dator i sign om man spelade med skuggor aktiverat vilket nästan är ett måste om spelet ska se snyggt ut. Rymdstationen som representerar "huvudstaden" var närapå onavigerbar p.g.a. att frameraten, sjönk ner mot 5-10fps. kunde i mycket motverkas genom att dra ner grafikinställningarna i botten men det var drygt att fiffla med sånt bara för att dra till ett ställe i spelet.

  • Spelmekaniken känns väldigt standard om man kört wow eller liknande mmon. inte dåligt men känns lite gammalt.

  • laddningstiderna för vissa zoner är riktigt långa och detta verkar även gälla folk med ssd. blir drygt i längden.

  • Rymdstrider. Om man ser det för vad det är (ett minispel) så är det helt ok men verkligen inget att bli upphetsad över. blir halvtråkigt rätt snabbt men dailys ger hyffsat med xp så man lär köra igenom några missions om dan iaf.

  • Värdelöst "auction house". kanske för att man blivit bortskämd med auctioneer till wow.

  • Inget verktyg för att snabbt hitta grupper till heroic quests eller instancer. det är chat spam som gäller. antagligen på g eller redan fixat.

Det positiva.

  • Storyn, det som bioware pushat för, är verkligen bra. Röstskådespelet gör verkligen mycket för att även tråkiga quests ska blir roliga. Klass questen var för mig spännande(sith sorcerer) och det var roligt att spela igenom. Utöver den så brukar det för varje planet finnas en eller två längre quest "kedjor" som är av lite mer intressant karaktär. utöver dom så är resten sk fillers och är helt ok men kanske inte så jätte intressanta efter ett tag. Jag slutade köra filler questen utan höll min level i fas genom att köra instanser och rymdstrider istället

  • Story i instanserna. dom flesta instanser har inte så mycket dialog i sig av den enkla anledningen att dom blir dryga att farma då. Den första instansen var faktiskt den enda som jag vet var i det stuket men den var riktigt rolig tills man spelade sönder den. tror det finns fler såna i endgame.

Sammanfattning:

Många har beskrivit swtor som ett singleplayer med mmo element och för mig känns det som en beskrivning jag kan förstå även om jag hellre skulle vända på det (mmo med singleplayer element). Jag hade extrema förhoppningar på det här spelet och för mig så var det verkligen en besvikelse att bioware snubblade på mållinjen. jag kan se förbi dom flesta bristerna, det är ett nytt spel och det mesta kommer lösas med tiden. Vad som inte kommer lösas är den tråkiga världen. kanske blir det bättre vid senare levels men jag kom endå en ganska bra bit in i spelet och har svårt att se att senare zoner skulle vara radikalt bättre än dom jag fick se. Det finns ingen värld att förlora sig i och för mig så är det en av dom viktigaste delarna av ett mmo.

För mig som gillar story så kan jag trotts allt rekommendera swtor till likasinnade. det är absolut värt att ta en titt på. Ett bra spel men inte den revolution som det kunde varit och som jag hoppades på.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Skrivet av AntonAn:

Jag slutade med wow för ca 1.5 år sedan. Jag gillar MMO genren men alla gratis spel jag testat är skit och jag känner inte för att gå tillbaks till WoW.
Det jag söker är en rolig och bra pvp, mycket att göra på max level dvs bossar etc. Sedan undrar jag om det inte blir enformigt med alla som springer runt med typ lasersvärd? Måste man gilla Star Wars för att gilla spelet? Isåfall kanske jag skulle testa? Kollade mycket på filmerna förr.

Jag tror nog att det är ett måste att tycka om Star Wars konceptet, om man skall bli långvarig, men det gäller å andra sidan alla spel. Svårt att tycka om något spel i längden om man inte tycker om miljön där allt utspelar sig. I övrigt gäller samma sak för SWTOR som för alla andra MMOGs, när du väl nått max level är ett aktiv gille a och o. Utan regelbundna gruppaktiviteter som raids och pvp kommer spelet att bli trist.