Guide: Från vanlig användare till Administrator

Permalänk

Guide: Från vanlig användare till Administrator

Ja tjenare alla Sweclockare! Detta är en steg-för-steg guide till hur man skapar konton med Administratör rättigheter då man själv är en vanlig användare.
Guiden är riktad mot er som lyckats låsa er själva ute från administratörkontot eller kanske vill göra ett och annat hax...

Vad som behövs:

  • USB-minne med åtminstone 1 GB lagringsutrymme.

  • Internet-uppkoppling eller en Ubuntu ISO-fil.

  • Godis åt OP (HElephant).

Det var allt!

Innan du börjar...

  • I den här processen kommer vi att ta bort .exe filen för "tröga tangenter" och ersätta den med .exe filen för Windows kommandotolken.

  • Jag rekommenderar att du läser hela guiden innan du börjar, så att du inte missar några slutnoter etc.

  • Jag ansvarar inte för fel som kan uppstå. Gör ni enligt instruktionerna så ska allting fungera finfint.

  • Jag kan inte bekräfta vilka Windowsversioner det här fungerar på, men Windows XP är bergsäkert.

Då börjar vi då!

1. Skaffa ett USB-minne med minst 1 GB lagringsminne.

2. Formatera USB minnet i en dator där du redan har Administrativa rättigheter och låt minnet sitta kvar i datorn.

3. Ladda ned och starta sedanUNetbootin http://unetbootin.sourceforge.net/.

4. Välj distribution Ubuntu och valfri version (dock så brukar jag köra senaste). Ifall du redan har Ubuntu i en ISO fil så kan du använda dig utav diskavbildning.

5. Kolla upp vilken enhetsbokstav ditt USB minne har tilldelats (tex. D:) och installera Ubuntu på USB-minnet genom att klicka OK.

6. Efter installationen kommer du ha två val, Starta om och Avsluta. Vilket du väljer är upp till dig, men jag skulle valt avsluta och sedan använt mig av Säker borttagning av maskinvara eftersom det är lätt att "bricka" installationen så att den inte bootar ordentligt.

7. Stäng nu av den dator du vill bli administratör på och stoppa i USB-minnet. Starta den och öppna "Boot menu" (vilket man i mitt fall trycker på F9 för att komma in på). Välj "USB Device".

8. Ni kommer se en blå ruta där det står UNetbootin längst upp. Låt det vara, Ubuntu kommer att boota automatiskt.

9. Öppna hårddisken där Windows ligger. Ser ni inte hårddisken på Ubuntuskrivbordet, öppna då "Home Folder" (kallas även Nautilus) och navigera därifrån till hårddisken där Windows ligger.

10. Navigera nu till \Windows\System32\.

11. Leta reda på och ta bort sethc.exe.

12. Leta reda på och gör en kopia av cmd.exe och byt namn på kopian till sethc.exe.

10. Starta om datorn och boota till Windows.

11. Vid loginskärmen trycker du fem gånger på SHIFT så att fd. tröga tangenter kommer upp. Plötsligt så kommer "Kommandotolken" upp och
nu ska du skriva in:

net user (valfritt användarnamn) (valfritt lösenord) /add

därefter

net localgroup administrators (användarnamnet du valde ovan) /add

12. Nu kan du stänga ner kommandotolken, öppna loginfönstret och skriva in användarnamn och lösenord ni angav ovan.

13. Ifall ni använder er utav ett skolnät eller datorer som är kopplade till ett kontosystem som ligger på nätverket så brukar det finnas extra alternativ för vilken domän man vill "Logga in på". Som jag minns det för att logga in på Göteborgs Skolnät så var det "STADEN" som gällde. Ändra detta till "Den här datorn".

14. Logga nu in och njoy!

Extra:
Ifall du inte vill skapa ett konto konto vilket som beskrivs på steg 11 så kan du helt enkelt byta lösenord på Administratorn genom kommandot:

net localgroup administrator *

Följ sedan samma steg.

Hoppas min guide var till hjälp!
Mvh, HElephant.

Slarvat med stavning.
Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║