Permalänk
Avstängd

Farligt att dammsuga

Tjena bara undra är det farligt att dammsuga datorn vid chassit när datorn är på ville bara veta gjorde just det o vill inte få några statiska defeketer på grejorna

Permalänk
Medlem

så länge du inte damsugar i datorn så är det ingen fara! Finns trådar om de här på swec!

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Använd tryck luft för att rengöra insidan.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera dig att köpa en "Tryckluft på burk" om du inte har tillgång till en kompressor.
Kostar ca 50-100 sek, finns säkert på närmsta mack. Lycka till!

Permalänk

Dammsugning är ett ämne som diskuteras flitigt och det KAN bli statisk elektricitet som kan visa sig direkt eller efter ett tag.
Att något helt enkelt slutar fungera.

Själv har jag och dammsuger fortfarande ALLTID mina datorer, processor+fläktar och kylare+grafikkort och fläktar+laptops och har aldrig drabbats av några problem alls. Använder en dammsugare med plastmunstycke och glömde senast att ta av mig mina skönt laddade raggsockar...haha. Men allt har ändå funkat fint!

Det finns tydligen en risk, men jag undrar hur stor den är egentligen.

Visa signatur

GUNS N ROSES...ARE BACK!

|<-Stolt och flitig användare av dammsugare i datorer sedan 10 år. Fortfarande inga trasiga komponenter!->|

Permalänk
Medlem
Skrivet av siliconmessiah:

Dammsugning är ett ämne som diskuteras flitigt och det KAN bli statisk elektricitet som kan visa sig direkt eller efter ett tag.
Att något helt enkelt slutar fungera.

Själv har jag och dammsuger fortfarande ALLTID mina datorer, processor+fläktar och kylare+grafikkort och fläktar+laptops och har aldrig drabbats av några problem alls. Använder en dammsugare med plastmunstycke och glömde senast att ta av mig mina skönt laddade raggsockar...haha. Men allt har ändå funkat fint!

Det finns tydligen en risk, men jag undrar hur stor den är egentligen.

Den är rätt liten. Men risken finns. Och det räcker bara med en liten stöt för att skada kretsarna.

Själv damsugar jag själva kylarna bara lite försikgt. Får bara tänka på att hålla i fläkten så den inte snurrar när man gör detta.
Men jag damsugar aldrig direkt på kretskorten.. Där använder jag hellre tryckluft.

En bra investering är att skaffa sig en kompressor.
Oj då! Ser ut som dom har ett erbjudande på en kompressor på Jula
http://www.jula.se/luftkompressorset-mini-boxy-1-5-hk-200055
Väl värt 500:-, då tryckluft på burk, brukar bara vara för ca 3 renöringar innan det tar slut.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Den är rätt liten. Men risken finns. Och det räcker bara med en liten stöt för att skada kretsarna.

Själv damsugar jag själva kylarna bara lite försikgt. Får bara tänka på att hålla i fläkten så den inte snurrar när man gör detta.
Men jag damsugar aldrig direkt på kretskorten.. Där använder jag hellre tryckluft.

En bra investering är att skaffa sig en kompressor.
Oj då! Ser ut som dom har ett erbjudande på en kompressor på Jula
http://www.jula.se/luftkompressorset-mini-boxy-1-5-hk-200055
Väl värt 500:-, då tryckluft på burk, brukar bara vara för ca 3 renöringar innan det tar slut.

Det ingår ingen tank i:
http://www.jula.se/luftkompressorset...-1-5-hk-200055

Vad sägs om http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=237598
Liten kompressor för bara 99 spänn! Frågan är om 6l/min räcker och så behöver man hitta en omvandlare till 12v biluttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Den är rätt liten. Men risken finns. Och det räcker bara med en liten stöt för att skada kretsarna.

Själv damsugar jag själva kylarna bara lite försikgt. Får bara tänka på att hålla i fläkten så den inte snurrar när man gör detta.
Men jag damsugar aldrig direkt på kretskorten.. Där använder jag hellre tryckluft.

En bra investering är att skaffa sig en kompressor.
Oj då! Ser ut som dom har ett erbjudande på en kompressor på Jula
http://www.jula.se/luftkompressorset-mini-boxy-1-5-hk-200055
Väl värt 500:-, då tryckluft på burk, brukar bara vara för ca 3 renöringar innan det tar slut.

Den blev man sugen på:D

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Vad gör tanken för något har noll koll på kompressor

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Citat:

Tjena bara undra är det farligt att dammsuga datorn vid chassit när datorn är på ville bara veta gjorde just det o vill inte få några statiska defeketer på grejorna

Stäng iallafall av datorn om du ska dammsuga den.
Vissa hävdar att datorn kan skadas pga statisk elektricitet, och det stämmer nog även om chansen är liten. (men vill man ta chansen?)
Själv dammsugade jag båda mina förra datorer som jag ägde 5 respektive 4 år (02-07/07-11) och de funkade finfint trots dammsugningarna. Var bara noga med att inte komma för nära några komponenter utan dammsuga bara chassit och fläktarna, som du f.ö ska hålla fast när du dammsuger, annars kan de gå sönder. (det blir ett sådant sug att fläktarna kan börja snurra snabbare än de klarar av.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Du kan inte ha en dator i huset samtidigt som du damsuger enligt 90% av Sweclockers medlemmar. Jag skulle dock säga att det inte är någon fara att damsuga precis som vanligt runt om datorns chassi.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem

Om jag förstår det rätt rör alltså frågan dammsugning *utanför* datorn. Generellt sett borde det inte vara något större problem, då chassit (om det är metalliskt) bör fungera som en faradaybur, men risken finns eventuellt att zappa någon av de externa portarna, t.ex. någon usb-port. Men dels borde väl usb vara designat för att tåla ESD, och dels är väl det värsta som kan hända att den hubb som porten ingår i pajar. Övriga portar på grafikkort etc är det antagligen värre med dock...

Men då ska man fortfarande ha den stora oturen att urladdningen går via någon av portarna istället för i chassit.

När det gäller dammsugning *inuti* datorn; just don't do it! Det finns mycket att läsa om detta på forumet och det finns visserligen sätt att kunna dammsuga säkert, men det är krångligt och tryckluft är enkelt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Den är rätt liten. Men risken finns. Och det räcker bara med en liten stöt för att skada kretsarna.

Själv damsugar jag själva kylarna bara lite försikgt. Får bara tänka på att hålla i fläkten så den inte snurrar när man gör detta.
Men jag damsugar aldrig direkt på kretskorten.. Där använder jag hellre tryckluft.

En bra investering är att skaffa sig en kompressor.
Oj då! Ser ut som dom har ett erbjudande på en kompressor på Jula
http://www.jula.se/luftkompressorset-mini-boxy-1-5-hk-200055
Väl värt 500:-, då tryckluft på burk, brukar bara vara för ca 3 renöringar innan det tar slut.

Följer det med något som man kan fylla bildäck med i?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Om du är väldigt orolig att damsuga runt din dator. dra en kopparkabel mellan datorn och ett element. då har du jordat din dator

Visa signatur

CPU Core i7 2600K, Amd 290 med Arctic Accelero Xtreme III @1100 MHz, Noctua NH-U12P SE2, MK Asus P8P67 Pro socket 1155, p67, ATX, rev3.1, Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze, SSD 120GB OCZ, Corsair 8GB DDR3, Kab Cooler master HAF 922, 2TB barrcuda hdd, Asus vg248qe, Razer Mamba, Qpad mk-85, Beyerdynamic dt770 Pro 80 ohm

Permalänk
Medlem

Jag dammsuger min med min vanliga damsugare, blir dock mest där filtren sitter då knappt något tar sig in och när jag väl dammsuger inne i det så är jag minst 3 cm från allt så den tar aldrig och är nära något. Aldrig haft några problem sen jag börja göra det för över 10 år sen;)

Använder dock tryckluft när jag vill ha den verkligen ren, typ 2 gånger om året behövs det typ.

Permalänk
Medlem

Vad skulle hända om jag drar en kabel från munstycket på dammsugaren till chassit? Det blir ju samma potential på dom då.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pompa_kumla:

Vad gör tanken för något har noll koll på kompressor

Den gör att du kan slippa ljudet från den en liten stund. (så länge tanken har tryck alltså)

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Den gör att du kan slippa ljudet från den en liten stund. (så länge tanken har tryck alltså)

Den kör mer än så! Har du en kompressor som levererar tillexempel: 500 liter i minuten o vill köra med ett verktyg som kräver 700 liter i minuten så blir det lite problem då inte kompressorn orkar med det. men har du då en tank på tillexempel 5000 liter så kan du använda verktyget ändå, tar då 200 liter i minuten från tanken. Lite dålig förklaring kanske men hoppas ngn fatta iallafall XD

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Får väll bli kompressorn på jula slipper man köra tryckluft på burk bra att den är oljefri också:)

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Akta dig för att dammsuga, man kan få ryggskott

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem

Tycker det är rätt oansvarigt att överhuvudtaget starta en dammsugare i samma byggnad som datorn står i,,,sluta genast med det.

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Sötast
Skrivet av p0xis:

Om du är väldigt orolig att damsuga runt din dator. dra en kopparkabel mellan datorn och ett element. då har du jordat din dator

Att använda element som jord kan innebära livsfara, inget att rekommendera.

Permalänk
Medlem

Dammsuga på!

Men ge fan i att suga inne i datorn.. bättre med lyftkompressor där

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0xis:

Om du är väldigt orolig att damsuga runt din dator. dra en kopparkabel mellan datorn och ett element. då har du jordat din dator

Datorn är ju jordat så länge du har den inkopplad i ett uttag
Förutsatt att du har jordade uttag dvs.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxsux:

Tycker det är rätt oansvarigt att överhuvudtaget starta en dammsugare i samma byggnad som datorn står i,,,sluta genast med det.

Det är oansvarigt att skriva om dammsugare på en dator överhuvudtaget. Har jag haft sönder min iPad nu när jag har skrivit det också eller är det okej?

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem

Köpte kompressorn på jula för 499 kr blåser på riktigt bra skönt att slippa köpa tryckluft:) Dock låter den en hel del men kan man väll leva med:)

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d