Quanta köper CNC-maskiner för "unibody"-skal till Ultrabook

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Nja
http://2.bp.blogspot.com/-6MX8_hIk8vM/TZoN_tzC87I/AAAAAAAAAw0...

Denna var hela 4 år tidigare, finns säkert någon ännu tidigare smartphone...?

Jo, finns säkert fler exempel. Dock så, om jag minns rätt, var R380 den första som blev marknadsförd som en Smartphone.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

Fler rip offs:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Jo, finns säkert fler exempel. Dock så, om jag minns rätt, var R380 den första som blev marknadsförd som en Smartphone.

Är du verkligen säker på det? Vill minnas att HTC påstod sig göra smartphones innan begreppet var uppfunnet, och deras Qtek 1010 kom ju 2001 om inte minnet sviker.

Edit: Eller HTC Wallaby som arbetsnamnet var, kom visst 2002, men det är ju endå två år efter r380. Så nja.. never the less, nokian är ändå en smartphone oavsett vad den marknadsfördes som.

Edit2: Här har du källa angående begreppet smartphone enligt HTC http://youtu.be/pwpaxbXDecg?t=24s

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Är du verkligen säker på det? Vill minnas att HTC påstod sig göra smartphones innan begreppet var uppfunnet, och deras Qtek 1010 kom ju 2001 om inte minnet sviker.

Edit: Eller HTC Wallaby som arbetsnamnet var, kom visst 2002, men det är ju endå två år efter r380. Så nja.. never the less, nokian är ändå en smartphone oavsett vad den marknadsfördes som.

Kyocera QCP 6035 lanserades Q1 2001 och får nog anses vara bland de smartaste med tanke på att den körde PalmOS som redan var etablerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Kyocera QCP 6035 lanserades Q1 2001 och får nog anses vara bland de smartaste med tanke på att den körde PalmOS som redan var etablerat.

http://www.palminfocenter.com/images/IMG_QCP_Lg.JPG

Nja ganska efterbliven telefon egentligen med tanke på att HTC wallaby kom ett år efteråt och hade färgskärm, brutalt mycket snabbare och windows som plattform. Wallabyn kan ju till och med spela upp film. Nåja, det är min åsikt iaf.

Tänk om vi kunnat se ett sådant prestanda lyft idag, fast det gjorde vi ju iofs 2007.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lamnaingaspar:

Aluminium som smälts flera gånger är inte av sämre kvalitét än "färskt" aluminium.

Skickades från m.sweclockers.com

Aluminium som inte förorenas håller samma kvalitet hela tiden. Dock är det väldigt känslig för föroreningar och tappar därför väldigt lätt i kvalitet. Aluminium är dock en av de metaller som finns mest av lättillgängligt på jorden så det är inte framför allt resursen som sådan som är ett problem utan den energi som går åt i utvinning och produktion.

Vilket kom först, äpplet eller äppelträdet?
När det kommer till vem som kopierar vem så verkar det ju som att folk talar om varandra. Att Appel lånat design, tekniker och ideer från andra är väl svårt att förneka. De är väldigt sällan först med en specifik teknik eller funktion. Att de lyckas integrera dessa, göra dem användarvänliga och tilllsammans med bra reklam och pr lyckats göra det välidigt populärt är väl även det väldigt svårt att förneka.

Själv tycker jag det är fel att säga att företag kopierar Apple om inte Apple var först med de specifika teknikerna eller desingnen eller funktionerna. Däremot rider många företag på den våg av populäritet som absolut går att ge Apple det mesta av creden för.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Haha, det där var ju faktiskt en ganska rolig jämförelse

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Tullen:

Aluminium som inte förorenas håller samma kvalitet hela tiden. Dock är det väldigt känslig för föroreningar och tappar därför väldigt lätt i kvalitet. Aluminium är dock en av de metaller som finns mest av lättillgängligt på jorden så det är inte framför allt resursen som sådan som är ett problem utan den energi som går åt i utvinning och produktion.

Precis, aluminium finns till största del som Bauxit.

För att få ut aluminium i metall form från detta krävs först upphettning av Bauxit så man får aluminiumoxid (Al2O3)
Från detta krävs sedan elektrolys där det kostar tre elektroner för varje aluminium atom. Så att framställa aluminium från är en extremt ström-krävande process.

Det är därför viktigt att samla in t.ex. aluminium-burkar då det går åt betydligt mycket mindre ström att bara smälta ner aluminium som är i metallform jämfört med att starta från Bauxit.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullen:

Vilket kom först, äpplet eller äppelträdet?
När det kommer till vem som kopierar vem så verkar det ju som att folk talar om varandra. Att Appel lånat design, tekniker och ideer från andra är väl svårt att förneka. De är väldigt sällan först med en specifik teknik eller funktion. Att de lyckas integrera dessa, göra dem användarvänliga och tilllsammans med bra reklam och pr lyckats göra det välidigt populärt är väl även det väldigt svårt att förneka.

Själv tycker jag det är fel att säga att företag kopierar Apple om inte Apple var först med de specifika teknikerna eller desingnen eller funktionerna. Däremot rider många företag på den våg av populäritet som absolut går att ge Apple det mesta av creden för.

Detta är nog bland det vettigaste jag har läst på länge! Håller med till 100%

OnTopic: Unibody är sexigt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MooD:

Det är bättre att tillverka chassina av olja då eller?

Återigen det handlar inte om punkterna utan om helheten.

1, Plastindustrin står för ungefär 5 % av förbrukningen av fossila bränslen. Om vi slutar elda olja och gas och hittar bättre sätt att tillverka konstgödsel så är det inga problem att tillverka plast. Dessutom går det utmärkt att återvinna många typer av plast. Det stora miljöproblemet med plast är inte att det kommer från fossila resurser utan att det läggs på deponi istället för att återanvändas eller i värsta fall eldas. Det går alltså att bygga ett kretslopp där man smälter om plastchassin på samma sätt som man smälter om PET-flaskor.

Vill du börja blanda in miljö i det hela så ska du nog stänga av datorn istället för att fundera på vilket material den är gjord av. Räknade lite snabbt ut att en standard laptop över sin livstid släpper ut i runda slängar 35 kg koldioxid om vi antar att du driver den med tysk eller dansk kolkraft. Kan ta en diskussion om marginalel kontra medelel vid ett annat tillfälle. I kontrast till detta skulle chassit till datorn släppa ut ca 2 kg koldioxid om man eldar upp det. Det är en bra tumregel, att aktiva produkter, alltså saker som kräver energi för att användas, genererar större delen av sina utsläpp under användningsfasen och inte under tillverkning och slutskede.

Det är bra att du tänker på miljön men man bör nog börja i rätt ände. Aluminium drar också enorma mängder el i framställningen från bauxit så det är först när det har varit runt ett par varv i återvinningen som det börjar bli energimässigt vettigt.

2, Det där är ju ett rätt flummigt argument för först pekar man på specifika funktioner som är bättre och som man var först med och sedan när man vänder på det och pekar på andra funktioner som folk faktiskt saknat så är det inte en nackdel längre. På samma sätt som att när Apple kopierar annan design eller befintliga funktioner så är det att de "inspireras av" eller så är det en "hyllning till" men när någon annan använder sig av något som råkar finnas hos Apple är det stöld? Såg ju senast idag någon som ville att Windows skulle ha virtual desktops som Apple, sen att X har haft det sedan urminnes tider och därmed de flesta *NIX-systemen var ju inte alls relevant. Det börjar seriöst bli löjligt. Apple har gjort en hel del bra saker och en del mindre bra saker. Deras plattform har sina fördelar och sina nackdelar*. Alltför få verkar dock se det utan de som äger Apple ser inga av nackdelarna och de som verkligen hatar Apple vägrar se fördelarna.

Själv har jag kollar igenom flera plattformar och kommit fram till att Windows i datorn och Android i telefonen passar mig bäst för tillfället.

*intressant nog är en del av fördelarna samma som nackdelarna, beroende på behov och användarvanor.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

CNC frästa skal är knappast någon nyhet i sig.
Givetvis är stansade skal mest vanliga.

Jag skulle säga tvärtom, varför kör inte fler företag med kvalité?
Och sen att det ska bli så mycket dyrare än stansat material köper jag inte.
Du köper elektroniken, sen om det sitter "exklusivt" skal ska inte pris öka mer än 100:-.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

CNC frästa skal är knappast någon nyhet i sig.
Givetvis är stansade skal mest vanliga.

Jag skulle säga tvärtom, varför kör inte fler företag med kvalité?
Och sen att det ska bli så mycket dyrare än stansat material köper jag inte.
Du köper elektroniken, sen om det sitter "exklusivt" skal ska inte pris öka mer än 100:-.

Att stansa ut ett skal tar väl högst fem sekunder. Att fräsa ut ett skal, med byte och uppspänning som dom demonstrerade i applevideon, tar MINST tre minuter per detlaj. Ganska fet skillnad.

Visa signatur

Core i7 6700k, Msi Z170m mortar, 16gb Hyperx DDR4, Evga GTX 970 4gb ACX 2.0+ SSC, Corsair hydro H100i , Corsair Carbide Air 240 , Fractal Design Integra M 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Ipod?
Iphone?
Ipad?

Haha gillar hur apple fans tror att apple uppfunnigt och gjort allt i helva världen inklusiv flög till månen första gången.

Ipod - fanns mp3-spelare innan
Iphone - fanns touchtelefoner med användarvänligt GUI innan från HTC
Ipad - ja behövs det nämnas? Idén är inte ny.

Apple är inte innovativa eller uppfinningsrika. De snappar upp vad en mindre företag gör, sedan gör de själva samma sak fast plöjer in mer pengar i projektet (eftersom de är ett större företag) och således kommer en bättre produkt ut. Sedan kan apple göra vad som helst, hade det varit apple som började med elbilar så hade 90% av jordens befolkning använt dem för redan 10 år sen, det räcker att de släpper en produkt så säljer den bra.

Apple lyckas på grund av två saker:
1 De har mycket pengar, så det är bara för dem att vänta tills något annat företag gör något innovativt, sen gör de samma sak fasst med 1x större budget.
2 De behöver inte göra bra saker, bara de GÖR saker, så säljer det.

Jag har både iPhone 4s och iPad 2 (haft androider och android plattor innan), och visst, jag förstår tjusningen med det, det är enkelt och snyggt. Men det är fan inte så revolutionerande, och konkurrenterna ligger år före på alla fronter förutom designen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Inte ens en Apple-hatare kan väl förneka att Apple länge har lett utvecklingen på väldigt många områden? De kanske inte har uppfunnit tekniken, men de har i väldigt många fall gjort den användarvänlig och tillgänglig för gemene man.

Ipod -> MP3-spelare X
Itunes -> Digital distribution av musik till massorna
Imac -> Allt-i-ett-datorer
Macbook Air -> Ultrabooks
Ipad -> surfplattor

Dessa är bara några exempel. Jag är varken Apple-älskare- eller hatare, men att de leder utvecklingen är ett faktum.

Haha du vet väl att det funnits "surfplattor", mp3-spelare och allt i ett datorer innan? Bara det att när ett annat företag gör det så slår det inte.

Ungefär så fungerar det så här:

Ett företag kommer på en lysande idé och satsar på den - det går åt skogen. Apple ser det och gör samma sak - succé.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Defeat^:

Haha du vet väl att det funnits "surfplattor", mp3-spelare och allt i ett datorer innan? Bara det att när ett annat företag gör det så slår det inte.

Ungefär så fungerar det så här:

Ett företag kommer på en lysande idé och satsar på den - det går åt skogen. Apple ser det och gör samma sak - succé.

Ja, det är ju precis det jag säger.

Apple gör tekniken användarvänlig, snygg och tillgänglig, och gör succé gång på gång, sen följer de andra efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Haha gillar hur apple fans tror att apple uppfunnigt och gjort allt i helva världen inklusiv flög till månen första gången

Kul att du säger det. Om något är jag en htcfan då jag haft HTCmobiler sedan 2002 och innan dess hyffsat avancera mobiler för sin tid som 8210 och T68.

Skrivet av Defeat^:

Apple är inte innovativa eller uppfinningsrika. De snappar upp vad en mindre företag gör, sedan gör de själva samma sak fast plöjer in mer pengar i projektet (eftersom de är ett större företag) och således kommer en bättre produkt ut. Sedan kan apple göra vad som helst, hade det varit apple som började med elbilar så hade 90% av jordens befolkning använt dem för redan 10 år sen, det räcker att de släpper en produkt så säljer den bra.
[...]
1 De har mycket pengar, så det är bara för dem att vänta tills något annat företag gör något innovativt, sen gör de samma sak fasst med 1x större budget.

Här tror jag mycket väl att du har fel. Apple var inte ett särskilt stor företag när de började med ipod. För tio år sedan var apple i en helt annan sits och var för bara 13-15 år sedan ett företag på väg mot konkurs.

Skrivet av Defeat^:

Ipod - fanns mp3-spelare innan

Som jag tidigare sa är det inte alls att apple var först sett till funktioner. Det apple gjorde var att göra funktionerna på rätt sätt, och då med ett bra menysystem. Att gå igenom hundratals låtar med dåtidens mp3spelare var ingen fröjd, men att göra det samma med ett clickwheel gick mycket smidigt.

Skrivet av Defeat^:

Iphone - fanns touchtelefoner med användarvänligt GUI innan från HTC

Hur menar du? Innan Iphone körde HTCs mobiler med vanilla windows, ingen form av sense eller liknande ovanpå dvs. Så HTCs mobiler pre-iphone var inget märkvärdigt (sett ur användarvänlighet), de var till och med ganska svåra att använda utan stylus, om vi inte räknar med de med tangentbord/utan touchscreen. Men nåväl, du får gärna specificera vilken mobil från HTC som hade användarvänligt gui innan iphone kom...?

Skrivet av Defeat^:

Ipad - ja behövs det nämnas? Idén är inte ny.

Nepp. Men återigen, första surfplattan som blev gjord hyffsat rätt från grunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

1, Plastindustrin står för ungefär 5 % av förbrukningen av fossila bränslen. Om vi slutar elda olja och gas och hittar bättre sätt att tillverka konstgödsel så är det inga problem att tillverka plast. Dessutom går det utmärkt att återvinna många typer av plast. Det stora miljöproblemet med plast är inte att det kommer från fossila resurser utan att det läggs på deponi istället för att återanvändas eller i värsta fall eldas. Det går alltså att bygga ett kretslopp där man smälter om plastchassin på samma sätt som man smälter om PET-flaskor.

Vill du börja blanda in miljö i det hela så ska du nog stänga av datorn istället för att fundera på vilket material den är gjord av. Räknade lite snabbt ut att en standard laptop över sin livstid släpper ut i runda slängar 35 kg koldioxid om vi antar att du driver den med tysk eller dansk kolkraft. Kan ta en diskussion om marginalel kontra medelel vid ett annat tillfälle. I kontrast till detta skulle chassit till datorn släppa ut ca 2 kg koldioxid om man eldar upp det. Det är en bra tumregel, att aktiva produkter, alltså saker som kräver energi för att användas, genererar större delen av sina utsläpp under användningsfasen och inte under tillverkning och slutskede.

Det är bra att du tänker på miljön men man bör nog börja i rätt ände. Aluminium drar också enorma mängder el i framställningen från bauxit så det är först när det har varit runt ett par varv i återvinningen som det börjar bli energimässigt vettigt.

Inga problem alltså.

Skrivet av Zotamedu:

2, Det där är ju ett rätt flummigt argument för först pekar man på specifika funktioner som är bättre och som man var först med och sedan när man vänder på det och pekar på andra funktioner som folk faktiskt saknat så är det inte en nackdel längre. På samma sätt som att när Apple kopierar annan design eller befintliga funktioner så är det att de "inspireras av" eller så är det en "hyllning till" men när någon annan använder sig av något som råkar finnas hos Apple är det stöld? Såg ju senast idag någon som ville att Windows skulle ha virtual desktops som Apple, sen att X har haft det sedan urminnes tider och därmed de flesta *NIX-systemen var ju inte alls relevant. Det börjar seriöst bli löjligt. Apple har gjort en hel del bra saker och en del mindre bra saker. Deras plattform har sina fördelar och sina nackdelar*. Alltför få verkar dock se det utan de som äger Apple ser inga av nackdelarna och de som verkligen hatar Apple vägrar se fördelarna.

Själv har jag kollar igenom flera plattformar och kommit fram till att Windows i datorn och Android i telefonen passar mig bäst för tillfället.

*intressant nog är en del av fördelarna samma som nackdelarna, beroende på behov och användarvanor.

Ptja blir ju såklart knepigt om du rör ihop olika användares åsikter och tolkar dem som att vara en person. Jag anser iallafall att det är främst helheten som gör apples produkter till framgångsrika.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Att inga fler har slagit sig in på marknaden för allt-i-ett-datorer förvånad mig faktiskt lite. Det är inget svårt att bygga en sådan eftersom det i princip bara är en förvuxen laptop så samtliga datortillverkare har kapacitet att göra det fast alla har låtit bli. Kanske anser det att marknaden är för liten för att det ska vara intressant att investera i det. Att de säljer så bra från Apple beror ju på att de inte har några andra alternativ för en vanlig dödlig.

Är i Australien nu och det finns väldigt många allt-i-ett datorer i affärerna, många har touch också

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkstrom:

Att stansa ut ett skal tar väl högst fem sekunder. Att fräsa ut ett skal, med byte och uppspänning som dom demonstrerade i applevideon, tar MINST tre minuter per detlaj. Ganska fet skillnad.

Satsar man storskaligt så är väl människohand det sista man vill ha i en process då maskiner gör ett jobb långt snabbare än en människa.
Stansing av skal med människohand tar MAX 5sek, med lite industriteknik så är du nere under 2sek

Aluminium är en av de mest lättfrästa metallerna som finns å således kan maskin gå betydligt fortare.
Att det ska ta 3min låter som en väldigt ineffektiv process, även en gammal CnC skulle lätt klara det.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MooD:

Inga problem alltså.

Ptja blir ju såklart knepigt om du rör ihop olika användares åsikter och tolkar dem som att vara en person. Jag anser iallafall att det är främst helheten som gör apples produkter till framgångsrika.

Det är ju relativt. Problematik finns med all konsumtion, den är bara långt ifrån så enkel som du fick den att verka.

Fast denna helhet består av diskreta funktioner och egenskaper och olika personer har olika krav på dessa diskreta funktionerna och egenskaperna. Om vissa specifika funktioner saknas på en plattform faller ju helheten för vissa användare som söker dessa funktioner eller egenskaper. Denna magiska helhet som Apple tydligen är så bra på är alltså en funktion av enhetens egenskaper och användarens behov. Alltså är den inte konstant.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lingen123:

Är i Australien nu och det finns väldigt många allt-i-ett datorer i affärerna, många har touch också

Då är det tydligen bara i Sverige där de lyser med sin frånvaro. Kanske bara är Svenskar som inte är så intresserade av konceptet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Haha gillar hur apple fans tror att apple uppfunnigt och gjort allt i helva världen inklusiv flög till månen första gången.

Ipod - fanns mp3-spelare innan
Iphone - fanns touchtelefoner med användarvänligt GUI innan från HTC
Ipad - ja behövs det nämnas? Idén är inte ny.

Du missar ju helt poängen med vad folk säger. Ingen (utom de med noll koll) påstår att Apple var först med dessa produkter. Det handlar inte om det, det handlar om att göra det på rätt sätt. Man måste vara inbiten Applehatare för att inte kunna se att det är precis vad Apple lyckas göra. De introducerar bra produkter i rätt tid, på rätt sätt som den stora massan är beredda att betala för. De produkter som nämns är ju uppenbara exempel på det och försäljningssiffrorna talar sitt tydliga språk.

Skrivet av Defeat^:

Apple lyckas på grund av två saker:
1 De har mycket pengar, så det är bara för dem att vänta tills något annat företag gör något innovativt, sen gör de samma sak fasst med 1x större budget.
2 De behöver inte göra bra saker, bara de GÖR saker, så säljer det.

Apple var nära konkurs kring 2000. De har blivit rika just av p g a dessa lyckade produkter.

Permalänk
Avstängd

Kul att dom äntligen införskaffar sig såna maskiner.
Men borde dom inte gjort det för 5-10 år sedan?

Permalänk
Medlem

Pris?

Undrar hur marknaden kommer att reagera på ett högre pris? I den kategorin så konkurrerar ju de flesta tillverkare på just pris eftersom hårdvaran i övrigt är väldigt snarlik (t.o.m. reglerad).

För övrigt är det väl ingen förutom PC-fanbois som hävdar att Apple skulle ha eller ens hävda att de har någon form av patent på unibodytillverkning? Ni é för söta

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Haha du vet väl att det funnits "surfplattor", mp3-spelare och allt i ett datorer innan? Bara det att när ett annat företag gör det så slår det inte.

Ungefär så fungerar det så här:

Ett företag kommer på en lysande idé och satsar på den - det går åt skogen. Apple ser det och gör samma sak - succé.

Nej så är det inte alls. Det finns många produkter som folk inte köpt trots att det stått apple på dem. Till och med floppat stort. Några exempel är Apple pippin, newton och hur hett var en appledator under 90talet?

Skrivet av Zotamedu:

Det är ju relativt. Problematik finns med all konsumtion, den är bara långt ifrån så enkel som du fick den att verka.

Ptja, om konsumtionen i sin helhet känns väl kanske lite väl offtopic att diskutera.

Skrivet av Zotamedu:

Fast denna helhet består av diskreta funktioner och egenskaper och olika personer har olika krav på dessa diskreta funktionerna och egenskaperna. Om vissa specifika funktioner saknas på en plattform faller ju helheten för vissa användare som söker dessa funktioner eller egenskaper. Denna magiska helhet som Apple tydligen är så bra på är alltså en funktion av enhetens egenskaper och användarens behov. Alltså är den inte konstant.

Detta är korrekt. Men tydligen är det många som hellre väljer enkla menyer än att kunna se sina filer i ett träd. Och det som föredrar de senare kan enkelt köpa en android eller dylikt.

Permalänk

tråkigt jobb .. undra hur man känner sig efter att ha gjort skal nr 450352

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Rawet:

Coolt

Får en att uppskatta sin Mac lite mer hehe ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Det är bättre att tillverka chassina av olja då eller?

Trä

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

tråkigt jobb .. undra hur man känner sig efter att ha gjort skal nr 450352

Samma som när man skrivit bokstaven "A" för 450352a gången Eller när man kammat sig för 3500 gången, man tänker inte på det. De flesta jobb går ut på samma sak. Repetition...repetition...repetition.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Haha du vet väl att det funnits "surfplattor", mp3-spelare och allt i ett datorer innan? Bara det att när ett annat företag gör det så slår det inte.

Ungefär så fungerar det så här:

Ett företag kommer på en lysande idé och satsar på den - det går åt skogen. Apple ser det och gör samma sak - succé.

Du glömde att Apple sen stämmer de som kom på Ideerna åt dom

Skulle säga att Apple kopierat Samsungs design rätt av. Ok, Apple satte bättre skärm på sin kopia och lade till lite funktioner. Konstigt nog blir Apple lessna i ögat när orginalet blir bättre än kopian och försöker stämma dom för att ha...kopierat deras kopia?? sjukt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard