Permalänk
Medlem

Angående HDMI 1.4 kablar och annat

Från och med 1:e jan är det förbjudet att märka kommersiella produkter med versionsnummer.

http://www.hdmi.org/manufacturer/trademark_logo_pub.aspx

No Use of HDMI Version Numbers Effective Immediately
Effective January 1, 2012, all HDMI products cannot make any reference to HDMI version numbers.

Please refer to updated Adopted Trademark and Logo Guidelines (ATLUG) for further guidance. There is no grace period for this requirement.

Cable Labeling Requirements
The HDMI Specification now identifies five distinct cable types, each with specific performance characteristics.

To help ensure that retailers, installers, and consumers can easily identify the right cable for their needs, all HDMI cables must be clearly marked with the appropriate cable type name, as shown here:

Standard HDMI Cable
Standard HDMI Cable with Ethernet
Standard Automotive HDMI Cable
High Speed HDMI Cable
High Speed HDMI Cable with Ethernet

HDMI Licensing, LLC has created these cable type logos to be used in the packaging and promotion of all HDMI cables. They are designed to provide a quick visual identification of the cable type and help avoid any mix-ups. The versions shown above are displayed at low resolution, for illustration purposes only. To download high-resolution versions of the cable type logos, log into the Adopter Extranet and click on the “HDMI logos” link.

Så nu slipper ni ställa frågor om HDMI versionsnummer. Det finns alltså inte längre i kommersiella produkter.

Permalänk
Medlem

Rätt intressant eftersom jag precis mailat Samsung angående deras Samsung S23A700D. Jag frågade om den hade HDMI 1.4 så den kan spela upp 3D genom mitt PS3. Svaret jag fick var:
There is only 2 types of HDMI now and its Normal HDMI and High speed HDMI, High speed is needed for 3D and the other doesnt support 3D. so if you want to use 3D you need a High speed HDMI.

Jag fick inget svar på själva frågan, men men.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem

Så vilket av detta är då v1.4

Standard HDMI Cable
Standard HDMI Cable with Ethernet
Standard Automotive HDMI Cable
High Speed HDMI Cable
High Speed HDMI Cable with Ethernet

Finns det någon lathund någonstans vad dom olika kablarna klarar, Standard HDMI Cable är väl upp till 1080P signal men osäker på längden i den standarden.
För att klara 3D eller höga upplösningar behövs ju 1.4 kan det vara, High Speed HDMI Cable

Förvirringen är total

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Standard HDMI är testad upp tom 1080i.
High Speed använder man för 1080p och högre upplösningar samt 3D. Mig vetterligen finns det inget annat att köpa i Sverige. Jag har iaf aldrig stött på en HDMI-kabel som inte fixar 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mormis:

Rätt intressant eftersom jag precis mailat Samsung angående deras Samsung S23A700D. Jag frågade om den hade HDMI 1.4 så den kan spela upp 3D genom mitt PS3. Svaret jag fick var:
There is only 2 types of HDMI now and its Normal HDMI and High speed HDMI, High speed is needed for 3D and the other doesnt support 3D. so if you want to use 3D you need a High speed HDMI.

Jag fick inget svar på själva frågan, men men.

Det står att det är en 3d display så ja den klarar 3D. Det är det enda man ska titta efter. Glöm det där med versionsnummer.
Det Samsung menar med sitt svar är att om du vill kunna se 3D på den displayen så behöver du en high speed kabel.

http://www.samsung.com/se/consumer/computer-peripherals/monit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Det står att det är en 3d display så ja den klarar 3D. Det är det enda man ska titta efter. Glöm det där med versionsnummer.

http://www.samsung.com/se/consumer/computer-peripherals/monit...

Klart den klarar 3D, genom DVI. De flesta 120HZ skärmar har HDMI 1.3, så man kan inte köra 3D genom HDMI. Men 750D versionen har 1.4 så då funkar 3D genom HDMI, problemet är att jag inte hittar någon information om "lillebror" 700D.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mormis:

Klart den klarar 3D, genom DVI. De flesta 120HZ skärmar har HDMI 1.3, så man kan inte köra 3D genom HDMI. Men 750D versionen har 1.4 så då funkar 3D genom HDMI, problemet är att jag inte hittar någon information om "lillebror" 700D.

Står väl i manualen får man hoppas. Tekniskt är det ingen skillnad alls mellan 1.3 och 1.4. Exakt samma bandbredd. Därför man inte längre får skilja på dem. High Speed heter det numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Står väl i manualen får man hoppas. Tekniskt är det ingen skillnad alls mellan 1.3 och 1.4. Exakt samma bandbredd. Därför man inte längre får skilja på dem. High Speed heter det numera.

Fast om då 1.3 är standard HDMI och 1.4 hi speed HDMI, vad är DÅ skillnaden egentligen, jag menar om det nu inte är nån skillnad

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Står väl i manualen får man hoppas. Tekniskt är det ingen skillnad alls mellan 1.3 och 1.4. Exakt samma bandbredd. Därför man inte längre får skilja på dem. High Speed heter det numera.

Har läst deras manual på hemsidan, står ingenting om vilken HDMI version den har.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem

Är det någon som kommer åt standarden?
Vad är det gör skillnad mellan Standard HDMI & High Speed HDMI Cable.
Är high speed kanske cerifierad för 4K video och standard endast för 1080p?

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaZteR:

Är det någon som kommer åt standarden?
Vad är det gör skillnad mellan Standard HDMI & High Speed HDMI Cable.
Är high speed kanske cerifierad för 4K video och standard endast för 1080p?

Standard är max 1080i. High Speed är specad för 1080p, 4K, 3d.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mormis:

Har läst deras manual på hemsidan, står ingenting om vilken HDMI version den har.

Igen skit i version. Det säger ingenting om vad den klarar av. Står det att den stödjer 3D så gör den det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Fast om då 1.3 är standard HDMI och 1.4 hi speed HDMI, vad är DÅ skillnaden egentligen, jag menar om det nu inte är nån skillnad

1.3 och 1.4 är båda high speed. Finns anledningar till att de plockar bort nummerna nu för det förvirrar bara för konsumenterna.
Finns massor av folk som gått och köpt nya kablar för de trott att man behöver det för 3D. De har blivit lurade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Igen skit i version. Det säger ingenting om vad den klarar av. Står det att den stödjer 3D så gör den det.

Vet inte riktigt vad jag ska skriva så att du fattar. Bara för det står 3D överallt betyder inte det att den klarar av att skicka 3D signaler genom HDMI, eftersom det är en datorskärm så är säljargumentet DVI/Displayport och DÄR kan den spela upp 3D. Är det HDMI 1.3 på skärmen då KAN DEN INTE SPELA UPP 3D GENOM HDMI, då måste man ha version 1.4.

Om de nu menar att High Speed HDMI Cable är 1.4, så visst. Men det står inte ens någonstans om det är High Speed HDMI Cable eller Standard HDMI Cable.

Förstår du nu?

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem

Använd DVI då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Använd DVI då.

....

Jag vill använda HDMI till mitt PS3, så man kan spela 3D spel osv. Det är klart jag tänker använda DVI till datorn.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem

Man kan konstatera att det som var knepigt förut med version nummer, blev i och dom nya betäckningar till total förvirring

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mormis:

Klart den klarar 3D, genom DVI. De flesta 120HZ skärmar har HDMI 1.3, så man kan inte köra 3D genom HDMI. Men 750D versionen har 1.4 så då funkar 3D genom HDMI, problemet är att jag inte hittar någon information om "lillebror" 700D.

Vad jag vet så funkar 3d utmärkt över 1.3. Det är bara om du ska skicka med sorrund ljudet i samma kabel som 1.3 failar.
jag kör playstation 3. den har hdmi 1.3 och jag kör 3d via ps3an

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk
Medlem
Skrivet av InTrance:

Vad jag vet så funkar 3d utmärkt över 1.3. Det är bara om du ska skicka med sorrund ljudet i samma kabel som 1.3 failar.
jag kör playstation 3. den har hdmi 1.3 och jag kör 3d via ps3an

Playstation 3 har HDMI 1.3 men har uppdaterats med mjukvara för 1.4, finns förklaringar hur detta fungerar.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Man kan konstatera att det som var knepigt förut med version nummer, blev i och dom nya betäckningar till total förvirring

Tvärtom. Det är mycket lättare nu. Det enda du behöver bry dig om är high speed loggan och eventuellt då 3d-loggan på prylarna som stödjer 3d. Väldigt mycket lättare än att hålla reda på massa versionsnummer. Dessutom slipper folk bli lurade på nya kablar hela tiden.

Permalänk
Medlem

Kategori 1 och 2 HDMI kablar är inget nytt.

I HDMI 1.3 specen definieras
Kategori 1 kablar (TMDS clock frequencies up to 74.25MHz, or 2.23 Gbps)
Kategori 2 kablar (TMDS clock frequencies up to 340MHz, or 10.2Gbps)

Det skiljer sig ingenting mellan pinouten på 1.3 och 1.4 kablar. Fast 1.4 kablar kan ha ett extra par twisted-pair kablar för ethernet-kanalen.

Så att sälja kablar som HDMI 1.3 eller HDMI 1.4 kablar är väldigt dumt.
Då det är ifall det är kategori 1 eller 2 kablar som är intressant.

Kategori 1 kablar motsvarar alltså Standard och Kategori 2 motsvarar high-speed.

En kategori 1 kabel kan vara överdimensionerad och klara högre bandbredd än vad den är certiferead för (dvs 1080i). Detta gäller oftare kortare kablar.

Det är INGEN skillnad i bildkvalite på olika HDMI-kablar. Antingen funkar de som de ska, eller så funkar de väldigt dåligt eller inte alls.
Det är inte små bildkvalitesskillnader pga vilken hdmikabel man använder.

Ifall kabeln är för lång och det skicaks mer bandbredd än den klarar sker det tillräckligt mycket distrortion av singalen så frames inte kommer fram hela. Det syns genom så kallade sparkels. Sparkels ser typ ut som "snö" eller stjärnor över heal bilden.
Bild med väldigt mycket sparkels. http://news.cnet.com/i/tim/2011/04/24/Sparkles_Bad.jpg

HDMI specification 1.3
http://o.cpw.com.cn/Download/200672516482495086.pdf

HDMI Cables Demystified
http://www.the-cable-store.com/contents/en-us/HDMI%20eBook%20...

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Har också letat efter vilken HDMI version det är. Ska det vara så svårt att få svar på om den har 1.4 eller 1.3. Vet att andra 3d-skärmar har 1.3 och då faller det ju med att ansluta 3d bluray, ps3 eller digitalbox med 3d-sändning