Permalänk
Medlem

Ivy-bridge ultrabook

Hej,

Jag sitter i valet och kvalet. Jag är enormt sugen på en ultrabook, min sambo fick nyligen en UX31 som är en mycket trevlig bekantskap, förutom en aningen opålitlig touchpad.

Jag har även märkt att det går alldeles utmärkt att spela Heroes of Newerth (det enda spelet jag spelar) på low, med fullständigt acceptabel upplösning. Så jag funderar nu på att pensionera min G53JW till fördel för en ultrabook. Min fråga är helt enkelt - då GMA4000 i Ivy-Bridge ska ge ca 30% mer prestanda än GMA3000 - är det värt att vänta på en Ivy-bridge ultrabook? När kan en sådan tänkas dyka upp?

Release av själva processorn är ju i början av april, kan det tänkas ta mer än en månad eller två? Om det inte blir aktuellt förrän efter sommaren får jag nog investera direkt - men om det finns en chans att en ULV Ivy-bridge ultrabook från ASUS, HP eller Dell dyker upp redan framåt senvåren ser detta ut som ett sjukt bra alternativ. Eller vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Egentligen borde de ju kunna släppas samtidigt som CPUerna till den stationära sidan? Eller strax efter? Tror inte det är så att laptoptillverkarna får "tillgång" till Ivy Bridge för bärbara vid releasen av de stationära och sen börjar utveckla nya Ultrabooks. Men det är ju såklart bara spekulationer...

Edit: När man talar om trollen! (Inte forumtroll ) http://www.sweclockers.com/nyhet/15044-hp-spectre-14-ultraboo...

Så du borde nog vänta in de. Ultrabook konceptet är ju lite designat för Ivy bridge med

Permalänk
Medlem

Hej,

Har tittat en hel del på just Spectre 14, men hindras av 2 saker.

Jag har de senaste åren haft minst full HD-upplösning på mina skärmar, så är lite bortskämd med just upplösning. Det finns lite olika rapporter som säger att Spectre eventuellt får 14-1600 upplösning på skärmen och då är den ett solitt alternativ (lite dyr bara).

Dessutom har den ju just Sandy Bridge och GMA3000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordlic:

Hej,

Har tittat en hel del på just Spectre 14, men hindras av 2 saker.

Jag har de senaste åren haft minst full HD-upplösning på mina skärmar, så är lite bortskämd med just upplösning. Det finns lite olika rapporter som säger att Spectre eventuellt får 14-1600 upplösning på skärmen och då är den ett solitt alternativ (lite dyr bara).

Dessutom har den ju just Sandy Bridge och GMA3000.

Jo, var otydlig... var ju mer "det kommer nya ultrabooks"

Men tycker du skall avvakta lite tills det kommer mer info om inte annat

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/Ultrabook#Second_phase_.28expect...

Second Phase Q2 or later. Antagligen inte förrän efter sommaren då. QQ vad ska man ta sig till!

Permalänk
Medlem

Samsung Series 9 13-15" verkar det få bli. 1600x900 400 NIT-display, bakgrundbelyst tangentbord. Visserligen ingen Ivy bridge, men display är enormt viktigt för mig (hade en XPS 15 med WLED-skärm innan jag bytte till G53:ans hemska LED-skärm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordlic:

Hej,

...då GMA4000 i Ivy-Bridge ska ge ca 30% mer prestanda än GMA3000 är det värt att vänta på en Ivy-bridge ultrabook?

Den integrerade grafikprestandan iIvy Bridge kommer öka med upp till 200% jämfört med Sandy Bridge, så om det är spela du vill så råder jag dig att vänta.

http://www.tomshardware.com/gallery/intel_ivy_bridge_performa...

Permalänk
Skrivet av huganho:

Den integrerade grafikprestandan iIvy Bridge kommer öka med upp till 200% jämfört med Sandy Bridge, så om det är spela du vill så råder jag dig att vänta.

http://www.tomshardware.com/gallery/intel_ivy_bridge_performa...

Fast där jämför de ju HD 2000 med HD 4000. Det är ju inte riktigt rätt.

Permalänk
Medlem

Exakt, och GMA3000 var ett rejält steg framåt redan. Lutar just nu åt att vänta till maj på den nya 9-serien. 15" skärm med 400 nits i med samma dimensioner som en 14" (Shuriken-skärm).

Eventuellt slår jag till på Dells nya XPS 13z när den kommer om den får klockrena recensioner. Förutom upplösning verkar den vara ett riktigt bra alternativ.

Permalänk
Medlem
Citat:
Skrivet av BackSmack:

Fast där jämför de ju HD 2000 med HD 4000. Det är ju inte riktigt rätt.

Oj, det missade jag trotalt. Jag trodde givetvis de jämförde hd 3000 och hd 4000. Ack så fel det kan bli.

Jag står i valet och kvalet att köpa mig en Samsung 900x3b som kommer ut nu i slutet av februari, och undrar om jag borde vänta på Ivy Bridge jag med, eller om sandy bridge duger gott till lite mindre krävande spel?

Permalänk
Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk

jag är själv inne på att köpa en ultrabook, närmare besämt ux31 rose gold. Dock, vet jag fortfarande inte om jag ska vänta på ivy bridge eller inte... Jag är inte i så stort behov utav bättre prestanda, även om det är alltid användbart med mer. Den enda ultrabooken jag kan tänka mig förtillfället är just ux31, då denna är så förbaskat snygg! Yoga är inte heller så dum, men jag kommer inte vänta på att dena ska släppas. Detta för mig vidare till nästa punkt, vilket är att jag inte kan vänta mer än två till tre månader. Jag har mejlat och frågat asus om de har några planer på att uppgradera ux31 med ivy bridge varpå de svarade med att detta inte är bestämt. Jag tolkar detta som ett nej, eller vad säger ni andra? Tycker ni att det är värt att vänta på ib eller inte?
tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av huganho:

Oj, det missade jag trotalt. Jag trodde givetvis de jämförde hd 3000 och hd 4000. Ack så fel det kan bli.

Ja, det var en liten fuling de drog där. Lätt missat.

Skrivet av shinypenny:

jag är själv inne på att köpa en ultrabook, närmare besämt ux31 rose gold. Dock, vet jag fortfarande inte om jag ska vänta på ivy bridge eller inte... Jag är inte i så stort behov utav bättre prestanda, även om det är alltid användbart med mer. Den enda ultrabooken jag kan tänka mig förtillfället är just ux31, då denna är så förbaskat snygg! Yoga är inte heller så dum, men jag kommer inte vänta på att dena ska släppas. Detta för mig vidare till nästa punkt, vilket är att jag inte kan vänta mer än två till tre månader. Jag har mejlat och frågat asus om de har några planer på att uppgradera ux31 med ivy bridge varpå de svarade med att detta inte är bestämt. Jag tolkar detta som ett nej, eller vad säger ni andra? Tycker ni att det är värt att vänta på ib eller inte?
tack på förhand!

Om Asus gör en refresh så dröjer det nog mer än 3 månader. Dock finns ju möjligheten att de släpper en helt ny Ultrabook i samband med Ivy Bridge releasen. Vem vet?

Permalänk
Skrivet av BackSmack:

Ja, det var en liten fuling de drog där. Lätt missat.

Om Asus gör en refresh så dröjer det nog mer än 3 månader. Dock finns ju möjligheten att de släpper en helt ny Ultrabook i samband med Ivy Bridge releasen. Vem vet?

precis det jag tänkte men de lär inte behålla samma design som i zenbook-serien, utan kommer med något helt nytt. Det jag finner så lockande med zenbook-serien är just utseendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shinypenny:

jag är själv inne på att köpa en ultrabook, närmare besämt ux31 rose gold. Dock, vet jag fortfarande inte om jag ska vänta på ivy bridge eller inte... Jag är inte i så stort behov utav bättre prestanda, även om det är alltid användbart med mer. Den enda ultrabooken jag kan tänka mig förtillfället är just ux31, då denna är så förbaskat snygg! Yoga är inte heller så dum, men jag kommer inte vänta på att dena ska släppas. Detta för mig vidare till nästa punkt, vilket är att jag inte kan vänta mer än två till tre månader. Jag har mejlat och frågat asus om de har några planer på att uppgradera ux31 med ivy bridge varpå de svarade med att detta inte är bestämt. Jag tolkar detta som ett nej, eller vad säger ni andra? Tycker ni att det är värt att vänta på ib eller inte?
tack på förhand!

Har som sagt en UX31:a här hemma och den är ett utomordentligt bra val. Förbeställde den med studentrabatt från Dustin och fick då en i7-version för 9400 vilket är ett bra pris. Rose Gold-varianten har "endast" i5:a och har lite sämre specs. Om du är känslig för touchpad-kvalitet kan det vara dags att avvakta, då denna kan vara lite temperamentsfull på UX31 ibland, särskilt vid flerfingergester som zoom och scroll.

För mig står det just nu mellan en Dell XPS 13z, HP 14 Spectre eller vänta på Samsungs nya 9-serie med Ivy Bridge.

Permalänk
Skrivet av nordlic:

Har som sagt en UX31:a här hemma och den är ett utomordentligt bra val. Förbeställde den med studentrabatt från Dustin och fick då en i7-version för 9400 vilket är ett bra pris. Rose Gold-varianten har "endast" i5:a och har lite sämre specs. Om du är känslig för touchpad-kvalitet kan det vara dags att avvakta, då denna kan vara lite temperamentsfull på UX31 ibland, särskilt vid flerfingergester som zoom och scroll.

För mig står det just nu mellan en Dell XPS 13z, HP 14 Spectre eller vänta på Samsungs nya 9-serie med Ivy Bridge.

Jag tänkte faktiskt köpa ux31an redan i december men avstod. tochpaden har jaginget problem med som för övrigt är bättre i rose gold då denna har elantech. Angående processorn är det jäkligt surt med en degradering måste jag säga. Skulle inte kunna tänka mig köpa någon av de ovanstående datorerna faktiskt.

Permalänk

måste även fråga om en jämföring av i5 och i7. Jag spelar varken krävande spell eller använder tungt presterande program utan använder datorn mest för att surfa. Dock blir det ca 150 tabs öppna samtidigt och delvis multitasking, men rose gold bör väl klara av detta galant. inte sant?

Permalänk
Medlem

150 tabs? Det låter mycket tycker jag personligen, men den borde åtminstone inte klara det mycket sämre än en motsvarande i7:a.

Nya Dell funderar jag mest på eftersom den sannolikt kommer att bli billig. Precis som UX31 får den sannolikt ett releasepris på 9995:- i Sverige, och Dell ger i princip schablonmässigt 15% studentrabatt. Så för runt 8500 hade jag sagt att den är ett kap, särskilt då fotavtrycket är ytterligare en storlek mindre än UX31.

Om Dell ger möjlighet att uppgradera till 1600x900 och/eller i7 lär detta bli mycket intressant.

Både Spectre och nya 9-serien landar sannolikt på runt 12-14000 i grundpris, vilket sätter dem i en lite annan prisliga.

Permalänk

Jo, det blir en del f;nster öppna Något som jag har märkt är att de flesta ultrabooksen säljs nu endast med i5 och inte i7...Samsungs uppgraderade 9 serie är väl inte helt fel, men den kommer först ut i maj. Tror det får bli en rose gold ändå, om inte någon besitter på info om varför jag inte ska köpa denna.

Permalänk
Medlem

Mm, man är ju allt lite sugen på att avvakta. Tycker alltid att det känns trist att lägga 10k på något som redan 2 månader senare är föråldrat. Gjorde det misstaget med min Asus, 2 månader innan Sandy Bridge släpptes

Å andra sidan sitter jag ju i en lite annan sits, då vi redan har en ultraportabel i familjen, och kanske har det lättare avvakta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag brukar faktiskt avvakta ett bra tag innan jag ska köpa tekniska prylar. Då jag är i behov utav en dator nu tror jag inte att jag kan vänta mycket längre. Samtidigt har jag gjort min research ända sen november och måste säga att ,som det ser ut nu, finns det ingen dator som passar mig bättre än ux31an. Möjligtvis kan samsungs 9 serie som kommer i maj vara ett val, men jag tycker färgen är så trist. Visst hade det varit roligt med ivy bridge, men de omtalade datornerna som kommer släppas i q2 lockar faktiskt inte. Asus borde inse att fler kommer köpa ux31an om de förbättrar den. Men som sagt behöver jag inte en redig prestandadatorn då jag kommer för det mesta surfa (förvisso med många tabs öppna) och använda redigerings program.

Permalänk
Medlem

http://www.engadget.com/2012/01/09/redesigned-samsung-series-...

Taget. Om Engadget är så förtjusta i skärmen är den sannolikt värd all väntan. 15" i 14"-profil, 1.49kg tung.. Blir en lång 3 månaders väntan dock!

Permalänk

Så blir det en samsung 9 för dig eller? hade varit roligt att sen den i någon varm färg

Permalänk
Medlem

Det lutar verkligen åt det. Kommer inte att köpa något som finns ute nu, det enda som just kan konkurrera är en XPS 13, om den finns med UltraSharp-display - d.v.s. deras WLED-skärmar med extremt bra färger och betraktningsvinklar. Då klarar jag mig på den lägre upplösningen, till det lägre priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BackSmack:

Fast där jämför de ju HD 2000 med HD 4000. Det är ju inte riktigt rätt.

Fast dem jämför intel I7 2600k och den ska inte ha HD 2000 utan HD 3000?, för om jag inte mins fel så är väl HD 2000 tillgängligt för dem lite mer strömsnåla alternativen?

Edit: Fel av mig såg att det var I7 2600, och inte K modellen

Mvh Billy

Visa signatur

Stationär: I7 8700k | Asus prime Z370-a | 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz CL16 | | Corsair RM750x | Corsair H110 V2 | Samsung Evo 960 500GB | Seagate 600 Pro 480GB | RTX 2080 | Be Quiet Dark Base Pro 900