Läckt roadmap placerar Intel Haswell i andra kvartalet 2013

Permalänk
Melding Plague

Läckt roadmap placerar Intel Haswell i andra kvartalet 2013

Efter Ivy Bridge kommer Haswell, en ny processorarkitektur i 22 nanometer. Nu hittar planeringsdokument ut på nätet som talar om att lanseringen sker ungefär ett år efter Ivy Bridge.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spännande =D

Visa signatur

Phenom II X4 955. Asus Crosshair Formula V. MSI R9 280x x5.
Corsair HX 860 x2. Corsair SSD 120x 2. 16gig Corsair LowProfile

Permalänk
Medlem
Citat:

Samtidigt sker ett sockelbyte till LGA 1150.

Flame war inc

Permalänk

Går undan!

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Går undan!

Verkligen, undra om Skylake kommer i samma takt. Dvs ett år efter Haswell

Permalänk
Medlem

Bara att hoppas att det blir 6-kärniga haswell - så får man sig en anledning att uppgradera!

Permalänk
Skrivet av sirnicke:

Bara att hoppas att det blir 6-kärniga haswell - så får man sig en anledning att uppgradera!

Jag tycker inte processorerna blir brutalt mkt snabbare. Är mkt same shit different name

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Men nej, nu blev det ju svårt. Ny dator med Ivy Bridge till hösten eller vänta till nästa vår?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Men nej, nu blev det ju svårt. Ny dator med Ivy Bridge till hösten eller vänta till nästa vår?

Ivy Bridge till hösten, helt klart
Uppgraderar själv från E6600, väl behövt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stealthbomb:

Flame war inc

Haha, jo...men vad fan, samma arkitektur men lik förbannat ska det bytas sockel hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Discokungen
Skrivet av riktigninja:

Jag tycker inte processorerna blir brutalt mkt snabbare. Är mkt same shit different name

Skickades från m.sweclockers.com

Arkitekturerna blir ju snabbare och snabbare, krympningar gör det hela mer effektivt så man kan pressa mer prestanda från arkitekturerna, det rullar på rätt bra! Och jo, processorerna blir sjukt mycket snabbare efter varje generation!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Flame war inc

Nämen vad ovanligt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

Jag tycker inte processorerna blir brutalt mkt snabbare. Är mkt same shit different name

Skickades från m.sweclockers.com

Trollvarning.

Tänk annars på att vi snackar två generationer.

Permalänk
Medlem

Let dem nanometerz shrink (:

Permalänk
Medlem

Väntade mig väl något sånt.

Men desto mer intressant att entusiastplattformen (LGA 2011) inte verkar få något i Ivy-bridge väg. Ingen uppgradering alls under hela 2012 och halva 2013.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Bara att hoppas att det blir 6-kärniga haswell - så får man sig en anledning att uppgradera!

Inte till sockel 1150, men det kommer antagligen en Haswell-E med 6-8 kärnor.

Skrivet av Teddis:

Men desto mer intressant att entusiastplattformen (LGA 2011) inte verkar få något i Ivy-bridge väg. Ingen uppgradering alls under hela 2012 och halva 2013.

Jag tror det kommer ändras framöver faktiskt...

Permalänk
Medlem

32nm i performance segmentet ett år till?
Jag håller utkik efter en LGA1355 22nm med tre minneskanaler som kan ersätta trotjänaren i7 920. Ser ut som man får vänta lite till. Funkar iofs. bra så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Inte till sockel 1150, men det kommer antagligen en Haswell-E med 6-8 kärnor.

Källa på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Men desto mer intressant att entusiastplattformen (LGA 2011) inte verkar få något i Ivy-bridge väg. Ingen uppgradering alls under hela 2012 och halva 2013.

Ja, undrar om det stämmer att de skippar Ivy Bridge-E. Som roadmapen är ritad blir det inget nytt i Enthusiast-segmentet alls.

Enligt den gamla bilden här nedan, så nämns "Ivy Bridge Enthusiast"
http://www.techpowerup.com/155307/Ivy-Bridge-E-in-Q4-2012-Com...

Permalänk
Medlem

Oj oj oj! Haswell stödjer OpenGL 3.2. När Haswell stödjer Intel en fyra år gammal OpenGL-standard istället för 4.2 som kommer vara två år gammal år 2013. Intel är snabba.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Ja, undrar om det stämmer att de skippar Ivy Bridge-E. Som roadmapen är ritad blir det inget nytt i Enthusiast-segmentet alls.

Enligt den gamla bilden här nedan, så nämns "Ivy Bridge Enthusiast"
http://www.techpowerup.com/155307/Ivy-Bridge-E-in-Q4-2012-Com...

Ja jag reagerade också på det. Känns konstigt om det ska vänta så länge att ersätta 3960X.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Varför ny sockel? Är ju mindre pins än 1155 betyder inte det att den lika gärna skulle kunna köras på 1155 fast med 5 oanvända pins? :s

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att det kommer nya processorgenerationer alldeles för tätt inpå varandra?

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Är det bara jag som tycker att det kommer nya processorgenerationer alldeles för tätt inpå varandra?

Krympningar och ny teknik är väl alltid trevligt?

Skrivet av TraxMate:

Varför ny sockel? Är ju mindre pins än 1155 betyder inte det att den lika gärna skulle kunna köras på 1155 fast med 5 oanvända pins? :s

Antar att det är en ny arkitektur etcetera så att man inte kan använda äldre socket:s? Eller har jag fel? Om allt inte har samma brandbredd etc. som innan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Är det bara jag som tycker att det kommer nya processorgenerationer alldeles för tätt inpå varandra?

Tror inte dom kommer tätare nu än förut, känns mest så, har varit den här takten sen C2D iallafall, C2D hade 2 generationer med 775 soket, och efterföljarna desamma

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Trevligt, men blir trött på detta eviga sockelbytande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Jag tycker dessa roadmaps "läcker" hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Källa på det?

http://www.sweclockers.com/nyhet/14708-intel-haswell-dyker-up... för att ta den första källan som jag kommer att tänka på.

Eller för att vara dryg: http://goo.gl/uIkrQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Är det bara jag som tycker att det kommer nya processorgenerationer alldeles för tätt inpå varandra?

en generation om året tycker jag är rätt lagom...

EDIT: Och jag ser fram emot Haswell, det kommer antagligen bli min nästa primärdator.
En liten liten del av mig hoppas på att AMD ska komma med i matchen men det tror jag inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

http://www.sweclockers.com/nyhet/14708-intel-haswell-dyker-up... för att ta den första källan som jag kommer att tänka på.

Eller för att vara dryg: http://goo.gl/uIkrQ

Oh. Bara att hoppas på någon slags entusiastvariant då!