Mormor behöver hjälp med mozilla...

Permalänk
Medlem

Mormor behöver hjälp med mozilla...

Då jag inte kan ett skit om mozilla, så tänkte jag fråga er.

Min mormor använder Mozilla, och hon brukar vara inne på facebook,
hon brukar säja själv att hon är en "klickoman" och råkade klicka någonstans, och så kunde hon inte se bilder längre typ chatten, sin profil och vänner.

Googlade runt lite, och kollade att hon inte hade klickat ur "automatisk hämtning av bilder" i mozilla, försökte se i facebook inställningarna, men inget blev bättre.
testade och byta webläsare till IE och då funkade allt... Kan det vara nått med flash player som behöver uppdateras? eller har ni några förslag?

Permalänk
Inaktiv

Hon har ingen Ad-block igång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morpiha:

Hon har ingen Ad-block igång?

Är det någon funktion i mozilla?
Eller är det speciella program?

Permalänk
Medlem

mormor behöver chrome ..

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerka88:

Är det någon funktion i mozilla?
Eller är det speciella program?

En plugin som används för att blockera element på hemsidor, och som namnet antyder används den oftast till att blockera reklam.

En liten röd stoppskylt borde finnas någonstans i Firefoxfönstret, antingen längs ner eller högst upp, avaktivera den för tillfället. Om du inte hittar den kan du deaktivera den i "tilläggsmenyn".

Men alla andra sidor fungerar normalt?

Permalänk
99:e percentilen

Det låter som att hon inaktiverat bilder.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

kolla om hon inaktiverat bilder: Inställningar>Innehåll

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

mormor behöver chrome ..

Jo tycker det med men hon är ju endå 80+ och har jävligt många bokmärken sparade i mozilla, plus en massa direkt länkar sparade på skrvbordet. Och
äldre är ju inte mycket för förnyelse:D

Skrivet av Racka:

En plugin som används för att blockera element på hemsidor, och som namnet antyder används den oftast till att blockera reklam.

En liten röd stoppskylt borde finnas någonstans i Firefoxfönstret, antingen längs ner eller högst upp, avaktivera den för tillfället. Om du inte hittar den kan du deaktivera den i "tilläggsmenyn".

Men alla andra sidor fungerar normalt?

Jo absolut, jag vet vad det är, tänkte mest på om det var ett inbyggt "add-block" i mozilla. Ska kolla upp det nästa gång jag är på besök!

Skrivet av Alling:

Det låter som att hon inaktiverat bilder.

Men hon kan se en del bilder, det e just chatt, vänner och sin profil som är "bild-lös"

Skrivet av Iwar:

kolla om hon inaktiverat bilder: Inställningar>Innehåll

okej, får kolla det endå ^^

Permalänk
99:e percentilen

Hon kanske har inaktiverat JavaScript. Okunniga personer tenderar att använda ordet bild om allting, även då det inte handlar om bilder.

Bokmärken kan enkelt exporteras till en HTML-fil i Firefox och jag tror man kan importera dem i Chrome.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Hon kanske jobbar med utveckling och gillar Firebug för mycket för att byta till Chrome, har ni tänkt på det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Hon kanske har inaktiverat JavaScript. Okunniga personer tenderar att använda ordet bild om allting, även då det inte handlar om bilder.

Bokmärken kan enkelt exporteras till en HTML-fil i Firefox och jag tror man kan importera dem i Chrome.

Ja precis, låter mer som det kan vara ett java problem. För som sagt så är det chatt,vänner o liknande hon inte kan se "bilder" på. man kan enu gå in i albums och se bilder.. Om ni förstår vad jag menar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det låter som att hon inaktiverat bilder.

Vad får dig att tro d??

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

mormor behöver chrome ..

Tro mig.. att ändra på något så enkelt för någon som inte är uppväxt med dator är svårt.

Min mor (nu 57 år gammal) jobbade på en bank i malmö som var en av dom första att få en dator i hela sverige, Och att spara något på USB-minne för henne är svårt, och jag bytade en gång från internet explorer till chrome, och hon trodde inte att swedbank hade sin sida på chrome (som om det vore sparat i webbläsaren eller något).

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Jerka88:

Ja precis, låter mer som det kan vara ett java problem. För som sagt så är det chatt,vänner o liknande hon inte kan se "bilder" på. man kan enu gå in i albums och se bilder.. Om ni förstår vad jag menar

Inte Java. JavaScript.

Skrivet av encor3:

Vad får dig att tro d??

Att hon inte kunde se bilder. Läste för fort.

Testa Ctrl+F5. Testa att rensa cache. Kolla så JS är aktiverat.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Chorme your mormor!

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Inte Java. JavaScript.

Att hon inte kunde se bilder. Läste för fort.

Testa Ctrl+F5. Testa att rensa cache. Kolla så JS är aktiverat.

hur ser man om det är aktiverat?
okej tack, ska testa att rensa cache!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Jerka88:

hur ser man om det är aktiverat?
okej tack, ska testa att rensa cache!

Firefox-knappen > Options > fliken Content > kryssa i Enable JavaScript.

Cache rensar man lättast genom att trycka Ctrl+Shift+Delete, klicka på Details och sen kryssa i Cache innan man klickar på Clear Now.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Firefox-knappen > Options > fliken Content > kryssa i Enable JavaScript.

Cache rensar man lättast genom att trycka Ctrl+Shift+Delete, klicka på Details och sen kryssa i Cache innan man klickar på Clear Now.

Tusen tack, ska testa det nån dag o se om det blir bättre. Återkommer då:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör, %temp% rensa allt cache.
Mozilla firefox tenderar att ha en bugg med hw acceleration på vissa datorer, skulle rådge chrome så länge.

MVH

Permalänk
Medlem

Eller så kallad norsk omstart.

Spara allt på firefox sync. Eftersom du säger att din "mormor" inte vill bli av med sina bookmarks. Den sparar bookmarks med mera krypterat. Ingen information lämnas till 3 tredje part.
Sedan avinstallera och använd CCleaner så du får bort skräp som finns kvar vid avinstallation. Det är speciellt registret man vill rensa. Den är väldigt enkel att använda. Därefter installerar du om.
Brukar hjälpa att installera om det. Eftersom då ställs det om från noll igen. Allt försvinner.

"Mormor" blir kanske mer glad över att hennes browser fungerar som den skall istället för att krångla till det med att använda något som hon kanske inte gillar. Gamla människor är av den kalibern. Själv skulle jag inte ens tänka mig surfa med något annat än firefox.