LG F1 Express Dual -- 2GB minne är nu 1GB???

Permalänk
Medlem

LG F1 Express Dual -- 2GB minne är nu 1GB???

Hejsan!

Först och främst ber jag om ursäkt ifall jag har lagt denna tråd fel. Har googlat på min fråga men inte hittat rätt svar..

Ok saken är den nu att jag har haft denna laptop i ett x antal månader tills att den började bli seg och inte funkade som den skulle. Laptopen frös nästintill hela tiden speciellt på MSN. Eftersom jag inte orkade hålla på och rensa laptopen och söka efter virus bestämde jag mig för att ominstallera den för att få bättre prestanda och för att den ska bli snabbare.

Jag kan svära, innan jag ominstallerade hade "2048 KB MINNE" 2 GB ram, och nu står det 1GB?? Är detta något fel, ser jag i syne eller är detta vanligt?

Jag kör med Windows Vista (suger) men har alla inställningar nere på det lägsta..

Tack på förhand

MVH
Awirer

Permalänk
Medlem

Är väl inte helt otänkbart att ett minne antingen har gått sönder eller att sockeln har ärgat lite.
Brukar vara väldigt enkelt att komma åt minnen på laptops.
Så prova att ta ur och montera dom igen, med lite tur så fixar det till sig.

Permalänk
Medlem

2048KB är inte särskilt mycket
Men öppna datorn och kolla hur mycket minne det faktiskt är, kan vara lätt att ta fel ibland.
Du behöver oftast bara skruva bort 2 skruvar från en lucka på undersidan, sedan ta bort den och kolla direkt på minnena. Inte alltid dock, men kolla efter denna underbara lucka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Är väl inte helt otänkbart att ett minne antingen har gått sönder eller att sockeln har ärgat lite.
Brukar vara väldigt enkelt att komma åt minnen på laptops.
Så prova att ta ur och montera dom igen, med lite tur så fixar det till sig.

Tack så mycket, har aldrig 'öppnat' en laptop innan, men ska kolla och ser hur det går till! Vette fan vad som har hänt. Laddade ner "Speccy" ett program från Piriform som även har CCleaner som många använder, detta programmet visar information om min programvara, och en sak jag märkt är att CPU/MODEKORT/HÅRDDISKEN brukar ligga på väldigt hög värme...

CPU ligger just nu på 74 c, är detta vanligt för laptops? Har Intel Core Duo T2250 @ 1.73GHz

Modekortet är dock överhettat, 80-81 C.. ha..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

2048KB är inte särskilt mycket
Men öppna datorn och kolla hur mycket minne det faktiskt är, kan vara lätt att ta fel ibland.
Du behöver oftast bara skruva bort 2 skruvar från en lucka på undersidan, sedan ta bort den och kolla direkt på minnena. Inte alltid dock, men kolla efter denna underbara lucka.

Jo jag vet att det inte är så mycket, men brukar använda rätt minnes kraftfulla program så som Photoshop, MSN, Firefox, osv innan gick det smidigt och bra, sen har det bara segats ner.. Håller på uppdaterar allt som fan för att se om det går bättre.

@Off topic:

Har även en spel dator som jag har haft problem med, någon som kanske har någon idé:

Köpte en dator från Microstore.se för ett par år sedan, ca 2-3 år sedan, inte så kraftfull men funkar att spela de spelen jag brukade spela innan, 4GB Minne, AMD Athlon 2.71 ghz eller 2.73 (inte säker nu, inte använt på ett par månader) och grafikkortet är ASUS ETAH4670 series (om jag inte missat något)

Problem 1: Nättagget började att sega ner och fläkten sluta snurra, då jag trodde detta berodde på damm och skit städade jag ur datorn, och damsög försiktigt runt omkring för att försäkra mig om att inte förstöra något, även modekort etc.

Fixade problemet genom garanti och fick ett nytt nätagg, men någon eller några månader senare började grafikkortets fläkt sluta snurra som det skulle, efter en titt så såg jag att den snurra runt snett (jag har varken puttat, datorn, lyft den snett, rört grafikkortet osv) och eftersom min garanti gick ut kunde jag inte bytta det utan jag köpte en helt ny fläkt som passade på grafikkortet.

Allt fungerade som det skulle, men sen började min gamla Hårddisk ta stryk (Inte fungera som det skulle, var seg osv) så jag bestämde mig för att köpa en ny hårddisk, och när jag satte in skiten så funkade det som det skulle ett tag, men sen började jag få blå skärm, osv .. någon idé vad jag bör göra? Prövat sätta in gamla hårddisken, men får ändå blå skärm, prövat bytta plats på ram, tagit ut ena osv.. men ändå samma problem.. Ominstallerade alling, gick två dagar sen samma sak igen.

Hårddisken var HELT ny, och en sak jag märkte att den lät lite konstig och gjorde någon wierdo ljud.

Även en sak jag märkte under tiden den funkade att datorn tjöt lite

Haha.. lång reply xD