Permalänk

Originalsettings - Z68a gd55 (G3)

Hej,
Jag har överklockat både processor (2500k) och Grafikkort (gtx 580), allt var stabilt i både prime95 och kombustor.
Men när jag startade skyrim så fick jag artefakter, så därför resetade jag inställningarna i Afterburner (har sparat original settings i en profil). Detta gjorde att artefakterna försvann i skyrim, men spelet hänger sig efter cirka en timmes körtid och ibland blir det reboot, ingen bluescreen.

Jag har pillat alldeles för mycket i BIOS för mitt eget bästa och tänkte gå tillbaka till grundinställningar, men jag hade självklart inte sparat någon OC-profil... och om jag sparar om defaultläget (reset to default) så ändras inte allt tillbaka(tex long duration power maintained) som det var vid köp.
Så därför undrar jag om det någonstans går att få tag på stocksettings till mitt moderkort. Vore skönt att kunna gå tillbaka eftersom att skyrim inte krashade innan jag började överklocka. (försökt att leta på google men inget resultat, inte heller på msi's hemsida...)
Någon här som inte ändrat något i OC-settings som kan copy/pasta sina settings eller vet någon stans där det går att hitta.

Jag får i övrigt inga artefakter eller bluescreens när jag inte spelar. Temperaturerna ligger på ~30 idle och ~60 i load på processorn. Har en H60 som kyler cpu.

Visa signatur

IntelCore i5 2500k | Corsair 8Gb 1600MHz | Geforce GTX 580 | 2x Intel 320 Series 120Gb SSD @Raid0 | MSI Z68a GD55 |

Permalänk
Medlem

ostabila minnen kanske ? eller så är det något program i bakrunden som gör att det crashar (T ex 3dmark 06 och dirt 3 en fil där får det och krasha ganska snabbt OpenAl32.dll om jag minns rätt ^^)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Jag har inte pillat något med minnena, så det borde inte vara dom.
Jag kör inte 3dmark medan jag spelar eller vad menar du?

Visa signatur

IntelCore i5 2500k | Corsair 8Gb 1600MHz | Geforce GTX 580 | 2x Intel 320 Series 120Gb SSD @Raid0 | MSI Z68a GD55 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer54321:

Hej,
Jag har överklockat både processor (2500k) och Grafikkort (gtx 580), allt var stabilt i både prime95 och kombustor.
Men när jag startade skyrim så fick jag artefakter, så därför resetade jag inställningarna i Afterburner (har sparat original settings i en profil). Detta gjorde att artefakterna försvann i skyrim, men spelet hänger sig efter cirka en timmes körtid och ibland blir det reboot, ingen bluescreen.

Jag har pillat alldeles för mycket i BIOS för mitt eget bästa och tänkte gå tillbaka till grundinställningar, men jag hade självklart inte sparat någon OC-profil... och om jag sparar om defaultläget (reset to default) så ändras inte allt tillbaka(tex long duration power maintained) som det var vid köp.
Så därför undrar jag om det någonstans går att få tag på stocksettings till mitt moderkort. Vore skönt att kunna gå tillbaka eftersom att skyrim inte krashade innan jag började överklocka. (försökt att leta på google men inget resultat, inte heller på msi's hemsida...)
Någon här som inte ändrat något i OC-settings som kan copy/pasta sina settings eller vet någon stans där det går att hitta.

Jag får i övrigt inga artefakter eller bluescreens när jag inte spelar. Temperaturerna ligger på ~30 idle och ~60 i load på processorn. Har en H60 som kyler cpu.

Påtal om det moderkortet så har jag samma. Klockade min 2500k till 4.1ghz i helgen vilken klara 1h i occt utan några problem, sen idag laddade jag ner msi control center och skulle se om man kunde ändra chassifläktarnas rpm från det programmet. Digert misstag, utan att ens klicka på apply i programmet så klockade cpun ner sig till 3.3ghz och jag bara woot? Starta sedan om datorn och fick bluescreen. Sedan in i bios igen och pilla o dra ner den till stock och nu flyter det på som vanligt. Enda problemet nu är att jag dock inte klocka upp den till ynka 4.1ghz som jag hade innandå den fastnar i blackscreen innan windows loadingscreenen.

Någon som vet något?

Permalänk

Har nu testat att köra skyrim och logga temps. (gpu-z och real temp)

När spelet körs ligger GPU-temp mellan 68 och 71 grader med fläkten på 60%(auto). CPUn ligger mellan 41 och 58 grader.(pump 100% fläkt 60%)

Har märkt nu att spelet ibland hänger sig och ibland så startar datorn om sig.

Visa signatur

IntelCore i5 2500k | Corsair 8Gb 1600MHz | Geforce GTX 580 | 2x Intel 320 Series 120Gb SSD @Raid0 | MSI Z68a GD55 |