Hur hindrar jag Spotify från att kringgå UAC?

Permalänk
Hedersmedlem

Hur hindrar jag Spotify från att kringgå UAC?

Jag tycker att det är oerhört irriterande att Spotify numera kringgår UAC genom att installera sina programfiler i Appdata-mappen, som ju vanliga användare har fullständiga rättigheter till. Jag vill inte att mina program ska kunna uppdatera sig själva utan att jag behöver ange adminlösenordet, så därför undrar jag om det finns något bra sätt att förhindra detta. Jag har hört att Chrome gör något liknande, men eftersom jag använder Firefox är det inget som jag har märkt av. Dock vill jag gärna ha en generell lösning som hindrar alla program från att bete sig på detta gräsliga sätt.

Hur kan jag bära mig åt för att lösa problemet utan att lösningen får otrevliga bieffekter? Jag har noterat att det i Gpedit.msc finns något som heter "principer för begränsning av programvara", men jag förstår inte riktigt hur detta fungerar. Kan det vara något som skulle kunna hjälpa mig, eller är jag helt fel ute? Finns det någon annan lämplig metod?

Jag använder Vista, om nu det har någon betydelse.

Permalänk
Medlem

Inte testat det själv, men rent generellt så borde det hjälpa att ändra rättigheterna på mappen Spotify installeras i.

Permalänk
Medlem

sandboxie.
då kan du köra alla program utan åtkomst till något.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Inte testat det själv, men rent generellt så borde det hjälpa att ändra rättigheterna på mappen Spotify installeras i.

Tyvärr funkar nog inte det, för Spotify installeras som sagt i mappen Appdata (C:\Users\User\AppData\Roaming\Spotify). Den används ju också för att spara en massa inställningar, cache med mera. Om jag skulle begränsa rättigheterna till mappen skulle ju inte heller de bitarna fungera ordentligt. Det enda jag vill är att hindra att Spotify.exe installeras där.

Skrivet av Goldyz:

sandboxie.
då kan du köra alla program utan åtkomst till något.

Jag vet inte om jag missförstår dig eller om jag varit otydlig, men det jag vill är alltså att varje gång Spotify uppdateras, ska jag vara tvungen att skriva in adminlösenordet, inte tvärt om. Jag ber om ursäkt om jag uttryckt mig oklart.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GAPa:

Tyvärr funkar nog inte det, för Spotify installeras som sagt i mappen Appdata (C:\Users\User\AppData\Roaming\Spotify). Den används ju också för att spara en massa inställningar, cache med mera. Om jag skulle begränsa rättigheterna till mappen skulle ju inte heller de bitarna fungera ordentligt. Det enda jag vill är att hindra att Spotify.exe installeras där.Jag vet inte om jag missförstår dig eller om jag varit otydlig, men det jag vill är alltså att varje gång Spotify uppdateras, ska jag vara tvungen att skriva in adminlösenordet, inte tvärt om. Jag ber om ursäkt om jag uttryckt mig oklart.

Godkväll! Gammal tråd men om problem ej är löst kan jag försöka mig på detta.
Om jag har förstått rätt så vill du följande:
* När Spotify uppdateras skall det komma upp en "ruta" som kräver Admin inloggning för att programmet i fråga skall uppdateras?

Har du testat någe simpelt som exempelvis -- Högerklicka på applikationen ---> Egenskaper ---> Kompatibilitet ---> Kör det här pgrammet som en Administratör

Programmet i fråga ska då fråga varje gång det sker en uppdatering, om jag förstått rätt. Jag har dock inte använt Vista så mycket men detta är lösningen jag tror ska funka om jag förstått frågan rätt.

Lycka till!

Mvh,
Patrik

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jonssown:

Godkväll! Gammal tråd men om problem ej är löst kan jag försöka mig på detta.
Om jag har förstått rätt så vill du följande:
* När Spotify uppdateras skall det komma upp en "ruta" som kräver Admin inloggning för att programmet i fråga skall uppdateras?

Har du testat någe simpelt som exempelvis -- Högerklicka på applikationen ---> Egenskaper ---> Kompatibilitet ---> Kör det här pgrammet som en Administratör

Programmet i fråga ska då fråga varje gång det sker en uppdatering, om jag förstått rätt. Jag har dock inte använt Vista så mycket men detta är lösningen jag tror ska funka om jag förstått frågan rätt.

Lycka till!

Mvh,
Patrik

Nja, det funkar inte heller riktigt, tyvärr. Om man gör så kommer jag att behöva ange adminlösenordet varje gång Spotify startas, oavsett om det ska uppdateras eller inte. Om Spotify inte ska uppdateras vill jag kunna starta det som vanligt.

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag har en lösning till ditt problem. Dock sa far du var javligt försiktig och inte andra pa nagot annat an det som jag skriver har.

İnne i system32 finns det en mapp som heter drivers\ETC\LMHOSTS. Klicka pa Lmhosts och du lar fa upp nagot som visar programmen du har installerat. Klicka pa Spotify ikonen.

İ text-filen som öppnas skriver du 127.0.0.1 www.spotify.com LANGST ner. Detta hindra programmet fran att uppdateras men skulle du behöva uppdatera nagot igen sa ar det bara till att ta bort det som du skrev. Skriver det igen, andra absolut inte pa nagot annat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EkrJkr:

Jag tror att jag har en lösning till ditt problem. Dock sa far du var javligt försiktig och inte andra pa nagot annat an det som jag skriver har.

İnne i system32 finns det en mapp som heter drivers\ETC\LMHOSTS. Klicka pa Lmhosts och du lar fa upp nagot som visar programmen du har installerat. Klicka pa Spotify ikonen.

İ text-filen som öppnas skriver du 127.0.0.1 www.spotify.com LANGST ner. Detta hindra programmet fran att uppdateras men skulle du behöva uppdatera nagot igen sa ar det bara till att ta bort det som du skrev. Skriver det igen, andra absolut inte pa nagot annat.

Hm, intressant. Jag gillar dock inte den lösningen eftersom det blir för omständligt med uppdateringarna då. Om det har kommit en uppdatering vill jag att det direkt ska komma upp en UAC-ruta där jag skriver in adminlösenordet. Att behöva ändra i en systemfil varje gång känns tyvärr för jobbigt.

Permalänk
Medlem

Använd Grooveshark så behöver du bara webläsaren! Dessutom HELT gratis.

Permalänk
Medlem

Inte för att vara kritisk, utan bara av rent intresse och nyfikenhet.. Varför bryr du dig?
Själv har jag alltid stängt av UAC det första jag gjort efter nyinstallation just för att det är så irriterande i största allmänhet. Vad är charmen med detta, som jag missat?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zoman:

Inte för att vara kritisk, utan bara av rent intresse och nyfikenhet.. Varför bryr du dig?
Själv har jag alltid stängt av UAC det första jag gjort efter nyinstallation just för att det är så irriterande i största allmänhet. Vad är charmen med detta, som jag missat?

Själv tycker jag att UAC är det största fördelen med Vista jämfört med XP. När jag hade XP körde jag inte heller med adminkonto till vardags, vilket var mycket jobbigare eftersom man fick irriterande felmeddelanden i stället för UAC-rutor när ett program behövde adminbehörighet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GAPa:

Själv tycker jag att UAC är det största fördelen med Vista jämfört med XP. När jag hade XP körde jag inte heller med adminkonto till vardags, vilket var mycket jobbigare eftersom man fick irriterande felmeddelanden i stället för UAC-rutor när ett program behövde adminbehörighet.

Jag tror han, och jag med för delen, undrar varför du vill manuellt tillåta att Spotify uppdaterar när du ändå vill att den ska uppdateras.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av El_Raspberry:

Jag tror han, och jag med för delen, undrar varför du vill manuellt tillåta att Spotify uppdaterar när du ändå vill att den ska uppdateras.

Aha, det handlar väl helt enkelt om att jag inte känner mig bekväm med att program uppdaterar sig själva eller installerar sig själva. Jag vill kunna hålla koll på vad som händer.

Permalänk

Du kan ju alltid köra i offline läget annars, förutsatt att du har premium då.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixxor123:

Du kan ju alltid köra i offline läget annars, förutsatt att du har premium då.

Det funkar ju olika bra eftersom programmet måste öppnas för att lyssna på offline musik. Dessutom är det att rekommendera att det finns en uppkoppling när ny musik önskas.