Permalänk
Medlem

Hårddisk hackar/laggar

Hejsan! Min dator:

MK Asus SABERTOOTH P67 Socket 1155, P67, Rev 3.0
DVD±RW Samsung 22X DL Ret ail,Nero,svart/silver/vit
HD2TB WD GP SATA-600 64MB, Caviar Green Power
CPU Core i5 2500K
Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE
SSD 120GB Corsair SATA 2.5", Force GT
Cooler Master Hyper 212 Plus CPU cooler AMD/Intel
GK PCIe GB GF GTX 580 Windforce x3
Kab FD Arc ATX, Black, No PSU
Tillbehör till Fractal Design Arc Svart + 140mm fläkt
FD DF 140mm promotion
Windows®7 Home Swe 64-bit Single OEI, SP1
TFT LG 23´´ IPS236V-PF IPS-panel
Nätagg OCZ ZX-series 850W 80+ GULD

Jag köpte datorn i oktober 2011 från inet färdigbyggd, den har fungerat bra hittills, några bsod i början men det löstes med nya drivers till SSDn.

Men nu har den andra hårddisken, caviar green power 2 tb börjat hacka/lagga i allt från 1-5 sekunder. T.ex. när jag spelar spel så fryser sig spelet och ljudet hackar i kanske 1-5 sekunder men sen kommer allt igång igen. Datorn har inte kraschat en enda gång pga det här men ni förstår att det är frustrerande. Jag har testat flytta över spelen till SSDN och de flyter de på felfritt, men så fort jag lägger tillbaka dem på andra hårddisken hackar de och laggar.

Det är samma när jag ser på film (blueray) på datorn, då fryser framen och startar om på nytt några sekunder längre in i filmen, ljudet hackar och samma problem. Det är lustigt för jag märker inte alls av samma problem när jag ser på tvserier (dvd kvalitet) alltså. Samma här om jag flyttar över dem till andra hårddisken fungerar det felfritt. Kan det vara en prestanda issue? Men hur går det ihop? Musik laggar t.ex. inte alls heller.

Jag har en extern hårddisk på en TB också och flytter jag över spelen/filmerna till den fungerar allt felfritt.

Jag har defraggat hårddisken med både windows och auslogics defragment, kört igenom den med alla virusprogram, kört memtest, kollat med HDtune pro, kört den med western pros data lifeguard diagnostic (caviar greens utvecklare) men inga fel dyker upp. Hårddisken körs i ACHI läge.

Det är gott om utrymme med över 900 gig kvar. Jag rengjorde datan för bara någon vecka sen på damm och smuts. Svårt att säga exakt när problemet började, men kanske för 2-3 veckor sen eller något i den stilen. Uppdaterat bios och drivers.

Är långt ifrån en expert på datorer och jag är oerhört tacksam för all hjälp jag kan få. Tack!

Permalänk
Medlem

Låter ju som du säger att det är den disken det är fel på. Kanske skicka in om det finns garanti kvar på den? Kolla med Inet å beskriv problemet?
/Mvh

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4,6 GHz @ 1,256V | MSI Z77A-GD65 | 16GB Vengeance LP 1600MHz |
Zotac GTX 580 | CM Silent Pro 850W | SSD 120GB OCZ Agility 3 | Corsair H100 | Antec p280 |
---------------------- www.pcplock.se ----------------------