Inferno online's Xps datorer presterar bättre med samma grafikkort?

Permalänk

Inferno online's Xps datorer presterar bättre med samma grafikkort?

Hej jag var idag och besökte inferno online, dom har fått nya datorer för i år. Dell xps 8300 tror jag, med i7 processor och ett gtx 560 ti. Något jag märkte var att jag tyckte den datorn presterade så sjukt mycket bättre än den jag har med gtx 560 ti och AMD phenom ll x4 965 3,4ghz, deras processor låg också på 3,4ghz men ändå hade jag till exempel inte mindre än 99-100 fps när jag spelade league of legends där, hemma ligger jag knappt på 60.

Hur kan det vara så stor skillnad? Och vad kan jag göra för att förbättra min prestanda?

Hela min Spec:
MSI 760GM E51
AMD Phenom ll x4 965 3,4 ghz Black edition
Gigabyte GeForce GTX 560 ti OC 1gb
Fractal design arc
Corsair CX 500W v2 80+
Cooler master hyper tx3
Corsair 8gb 2x4096mb cl9 1600mhz vengeance

Permalänk
Medlem

var det samma inställningar då? v-sync på på båda?

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

var det samma inställningar då? v-sync på på båda?

Jag har testat att v-sync off och on och får samma fps som innan, runt 50-60 fps.

Permalänk
Medlem

Hz på skärmen?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikStåhl:

Hej jag var idag och besökte inferno online, dom har fått nya datorer för i år. Dell xps 8300 tror jag, med i7 processor och ett gtx 560 ti. Något jag märkte var att jag tyckte den datorn presterade så sjukt mycket bättre än den jag har med gtx 560 ti och AMD phenom ll x4 965 3,4ghz, deras processor låg också på 3,4ghz men ändå hade jag till exempel inte mindre än 99-100 fps när jag spelade league of legends där, hemma ligger jag knappt på 60.

Hur kan det vara så stor skillnad? Och vad kan jag göra för att förbättra min prestanda?

Hela min Spec:
MSI 760GM E51
AMD Phenom ll x4 965 3,4 ghz Black edition
Gigabyte GeForce GTX 560 ti OC 1gb
Fractal design arc
Corsair CX 500W v2 80+
Cooler master hyper tx3
Corsair 8gb 2x4096mb cl9 1600mhz vengeance

AMD vs INTEL...

Edit: kan ju vara din installation också? Cool n quiet?

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikStåhl:

Hej jag var idag och besökte inferno online, dom har fått nya datorer för i år. Dell xps 8300 tror jag, med i7 processor och ett gtx 560 ti. Något jag märkte var att jag tyckte den datorn presterade så sjukt mycket bättre än den jag har med gtx 560 ti och AMD phenom ll x4 965 3,4ghz, deras processor låg också på 3,4ghz men ändå hade jag till exempel inte mindre än 99-100 fps när jag spelade league of legends där, hemma ligger jag knappt på 60.

Hur kan det vara så stor skillnad? Och vad kan jag göra för att förbättra min prestanda?

Hela min Spec:
MSI 760GM E51
AMD Phenom ll x4 965 3,4 ghz Black edition
Gigabyte GeForce GTX 560 ti OC 1gb
Fractal design arc
Corsair CX 500W v2 80+
Cooler master hyper tx3
Corsair 8gb 2x4096mb cl9 1600mhz vengeance

det är intel I7 i den andra som du jämnför med så det är rätt uppenbart att det är den som hjälper till...

och kolla inställningar på båda datorerna det kan vara annorlunda där med som hjälper den andra och stäng av vsync också det verkar vara låst på din sätt så det står på benchmark på fps lock så får du nog lite mer fps....

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av sj6:

Hz på skärmen?

hz påverkar väl inte fpsen om jag inte har fel?

Skrivet av Gardart:

AMD vs INTEL...

Edit: kan ju vara din installation också? Cool n quiet?

Installationen bör ju mest kunna påverka temperatur i burken, dock har jag inte överklockat kortet som jag kanske bör göra?

Skrivet av mini-z1994:

det är intel I7 i den andra som du jämnför med så det är rätt uppenbart att det är den som hjälper till...

och kolla inställningar på båda datorerna det kan vara annorlunda där med som hjälper den andra och stäng av vsync också det verkar vara låst på din sätt så det står på benchmark på fps lock så får du nog lite mer fps....

Kom på att min amd kör i 3,2ghz och inte 3,4ghz, men generellt sätt så bör väl inte intel processorn ge 40 mer i fps om det skiljer 0,2ghz?

Somsagt har testat med både v-sync off och on och det har inte gett någon förbättring.

Permalänk
Skrivet av FredrikStåhl:

Installationen bör ju mest kunna påverka temperatur i burken, dock har jag inte överklockat kortet som jag kanske bör göra?

Rätt säker på att han menade att din Windowsinstallation kanske är gammal och full med massa program på autostart medans den i shoppen var helt ny med bara det nödvändigaste.

Brukar du sitta med en webbläsare igång i bakgrunden? drar mer än vad man tror faktiskt..

Skrivet av FredrikStåhl:

Kom på att min amd kör i 3,2ghz och inte 3,4ghz, men generellt sätt så bör väl inte intel processorn ge 40 mer i fps om det skiljer 0,2ghz?

Somsagt har testat med både v-sync off och on och det har inte gett någon förbättring.

Du kan inte jämföra så mellan olika processortyper. En i7a hade varit snabbare än din AMD i 2.8GHz också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikStåhl:

hz påverkar väl inte fpsen om jag inte har fel?

Jo, om någon inställning är på, vilken vet jag inte ^^ så ska fps:en anpassas efter skärmen. Så är det på min dator iaf och jag har stabilt 60 FPS allt fullt. Rör sig inte en bild neråt.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Rätt säker på att han menade att din Windowsinstallation kanske är gammal och full med massa program på autostart medans den i shoppen var helt ny med bara det nödvändigaste.

Brukar du sitta med en webbläsare igång i bakgrunden? drar mer än vad man tror faktiskt..

Absolut kan det vara så har fyllt upp hårddisken rätt mycket och det är nog en del programs om körs i bakgrunden. Dock är det ingen shop vi pratar om det är ett internetcafé.

Du kan inte jämföra så mellan olika processortyper. En i7a hade varit snabbare än din AMD i 2.8GHz också.

Okej, förstår. Tror du man kan få samma effektivitet som en i7a ifall man överklockar processorn till kanske 3,8 ghz?

Borde jag överklocka grafikkortet för ökad prestanda? Är det möjligt att få ökad fps med gpu överklockning?

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Rätt säker på att han menade att din Windowsinstallation kanske är gammal och full med massa program på autostart medans den i shoppen var helt ny med bara det nödvändigaste.

Brukar du sitta med en webbläsare igång i bakgrunden? drar mer än vad man tror faktiskt..

Absolut kan det vara så har fyllt upp hårddisken rätt mycket och det är nog en del programs om körs i bakgrunden. Dock är det ingen shop vi pratar om det är ett internetcafé.

Du kan inte jämföra så mellan olika processortyper. En i7a hade varit snabbare än din AMD i 2.8GHz också.

Okej, förstår. Tror du man kan få samma effektivitet som en i7a ifall man överklockar processorn till kanske 3,8 ghz?

Borde jag överklocka grafikkortet för ökad prestanda? Är det möjligt att få ökad fps med gpu överklockning?

Permalänk

Kan ju dock vara så att spelen du spelade är mer CPU-krävande än GPU-krävande, och då är ju i7:an bättre.

Sitter själv med en 965BE på 4,2Ghz och den flaskar aldrig, det är mitt 560ti som flaskar för mig, och det är klockat till 920Mhz. Att klocka grafikkortet och processorn kommer att öka din fps. Beroende på hur mycket du klockar förstås.

Permalänk
Skrivet av Bassefrom:

Kan ju dock vara så att spelen du spelade är mer CPU-krävande än GPU-krävande, och då är ju i7:an bättre.

Sitter själv med en 965BE på 4,2Ghz och den flaskar aldrig, det är mitt 560ti som flaskar för mig, och det är klockat till 920Mhz. Att klocka grafikkortet och processorn kommer att öka din fps. Beroende på hur mycket du klockar förstås.

Okej, ska testa detta. Min gpu/cpu temp ligger på ca 37 grader oklockat, vad är gränsen då det börjar bli farligt?

Permalänk
Medlem

Sen har väl IO bara 1050p skärmar? Typ 21'' eller så Du kanske har en 24+ hemma liksom med 1080p?

Visa signatur

The geek way of life #1: Living on the edge - porrsurfa utan brandvägg.
CPU i5 750 2,66GHz @ 4.1 GHz | Thermalright Silver Arrow GPU 6950 upplåst BIOS | 930/1350 RAM Corsair XMS3 4 GB 1600 @ 1560 Ljudkort Creative Sound Blaster Audigy (fr.2001, bättre än mobo:s krets) MoBo ASUS P7P55D P PSU Fractal Newton R2 800W (overkill? Ja, tänkte uppgradera t CF men så blev de inte) HDD 500 GB intern + tot. 3 TB extern Chassi LianLi A05FNB

Permalänk
Skrivet av FredrikStåhl:

Okej, ska testa detta. Min gpu/cpu temp ligger på ca 37 grader oklockat, vad är gränsen då det börjar bli farligt?

Idle temps är ointressant, det är i full load man vill veta vilka temps man får. Mitt 560ti går upp i 75 grader med lite klockning. Tror allt under 100 grader är okej. Processorn däremot borde ligga under 75 grader i full load

Skrivet av Vippan:

Sen har väl IO bara 1050p skärmar? Typ 21'' eller så Du kanske har en 24+ hemma liksom med 1080p?

Tror de har 1080p 22" skärmar på IO nu för tiden. Inte helt säker dock, va ett tag sen jag va där

Permalänk
Skrivet av Vippan:

Sen har väl IO bara 1050p skärmar? Typ 21'' eller så Du kanske har en 24+ hemma liksom med 1080p?

Ingen aning om p (progressive nivå?) på min skärm tror det kan vara 1080p, sen har jag en 24'' hemma. Vad står p för och vad gör det för inverkan på grafiken?

Någon som har ett svar angående hur hög temperatur man bör ha i datorn i samband med klockning?=

Permalänk
Skrivet av FredrikStåhl:

Ingen aning om p (progressive nivå?) på min skärm tror det kan vara 1080p, sen har jag en 24'' hemma. Vad står p för och vad gör det för inverkan på grafiken?

Någon som har ett svar angående hur hög temperatur man bör ha i datorn i samband med klockning?=

Läs mitt inlägg om temps

Ingen aning om vad p:et står för, men 1080p (full-HD) betyder att skärmen har 1920 pixlar horisontellt och 1080 pixlar vertikalt (1920x1080). Grafikkortet måste "arbeta" mer om man spelar på högre upplösning, så om IO's datorer har 21" så behöver de inte rita upp lika många pixlar, och kan därför ge högre fps på skärmen

Permalänk
Skrivet av Bassefrom:

Läs mitt inlägg om temps

Ingen aning om vad p:et står för, men 1080p (full-HD) betyder att skärmen har 1920 pixlar horisontellt och 1080 pixlar vertikalt (1920x1080). Grafikkortet måste "arbeta" mer om man spelar på högre upplösning, så om IO's datorer har 21" så behöver de inte rita upp lika många pixlar, och kan därför ge högre fps på skärmen

Tack, hann inte se ditt inlägg om det.

Jag förstår, då borde jag kunna köra i en lite lägre resolution i spelet och se om fpsen gradvis ökar.

Tack för svaren, ska testa detta när inet är färdig med datorn. Lämnade in den i onsdags pga att varken skärmen eller någon kringutrustning gick igång när jag startade datorn, ngt av gpu/moderkort eller nätagg var det tydligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikStåhl:

Hej jag var idag och besökte inferno online, dom har fått nya datorer för i år. Dell xps 8300 tror jag, med i7 processor och ett gtx 560 ti. Något jag märkte var att jag tyckte den datorn presterade så sjukt mycket bättre än den jag har med gtx 560 ti och AMD phenom ll x4 965 3,4ghz, deras processor låg också på 3,4ghz men ändå hade jag till exempel inte mindre än 99-100 fps när jag spelade league of legends där, hemma ligger jag knappt på 60.

Hur kan det vara så stor skillnad? Och vad kan jag göra för att förbättra min prestanda?

Hela min Spec:
MSI 760GM E51
AMD Phenom ll x4 965 3,4 ghz Black edition
Gigabyte GeForce GTX 560 ti OC 1gb
Fractal design arc
Corsair CX 500W v2 80+
Cooler master hyper tx3
Corsair 8gb 2x4096mb cl9 1600mhz vengeance

965 vs i7 2600k @ originalklock. (Deras är säkert klockade också)
http://www.anandtech.com/bench/Product/102?vs=287

Att båda processorerna körs i 3.4 ghz spelar ingen större roll i sig själv utan det är antalet instruktioner som kan exekveras under en klockcykel som sedan speglar resultatet. I det här fallet kan I7an utföra fler instruktioner på en och samma klockcykel jämfört med 965:an.

Skrivet av m4gnify:

var det samma inställningar då? v-sync på på båda?

Skrivet av FredrikStåhl:

Jag har testat att v-sync off och on och får samma fps som innan, runt 50-60 fps.

V-sync är ganska ointressant i det här fallet.

Skrivet av sj6:

Hz på skärmen?

Antal Hz på skärmen spelar i det här fallet inte heller någon större roll då antalet FPS inte uppnår 120.

Skrivet av Gardart:

AMD vs INTEL...

Edit: kan ju vara din installation också? Cool n quiet?

Intelprocessorn är den bättre i det här fallet, det är väldigt klart.

OT: Cool n Quiet spelar ingen roll på prestanda utan är endast en energisparsfunktion som slås på när prestandan inte utnyttjas. CPUn skulle inte kunna pressa ut 60 fps om det var så att den var nerklockad till CnQ-läge.

Skrivet av FredrikStåhl:

dock har jag inte överklockat kortet som jag kanske bör göra?

Du borde se en ökning av FPSen om du överklockar grafikkortet. Det kan du enkelt göra via MSI afterburner. Se över temperaturer och ta det steg för steg så kommer det gå bra.

Skrivet av lanbonden:

Du kan inte jämföra så mellan olika processortyper. En i7a hade varit snabbare än din AMD i 2.8GHz också.

Stämmer.

Skrivet av sj6:

Jo, om någon inställning är på, vilken vet jag inte ^^ så ska fps:en anpassas efter skärmen. Så är det på min dator iaf och jag har stabilt 60 FPS allt fullt. Rör sig inte en bild neråt.

Det är V-sync.

Skrivet av FredrikStåhl:

Okej, förstår. Tror du man kan få samma effektivitet som en i7a ifall man överklockar processorn till kanske 3,8 ghz?

Borde jag överklocka grafikkortet för ökad prestanda? Är det möjligt att få ökad fps med gpu överklockning?

Du borde upp i typ 4.5ghz eller något för att komma i närheten av en i7 2600k i originalklock. Men troligtvis kommer du ju sen en ökning i fpsen med lite uppskruvade klockfrekvenser ändå.

Skrivet av FredrikStåhl:

Okej, ska testa detta. Min gpu/cpu temp ligger på ca 37 grader oklockat, vad är gränsen då det börjar bli farligt?

Tvivlar starkt på att både GPU och CPU på 37 grader i full load. Det är under stress temperaturen spelar roll.

Skrivet av Vippan:

Sen har väl IO bara 1050p skärmar? Typ 21'' eller så Du kanske har en 24+ hemma liksom med 1080p?

Tvivlar på att IO har 1050p skärmar.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikStåhl:

Tack för svaren, ska testa detta när inet är färdig med datorn. Lämnade in den i onsdags pga att varken skärmen eller någon kringutrustning gick igång när jag startade datorn, ngt av gpu/moderkort eller nätagg var det tydligen.

Var detta efter du testat klocka ?
/mvh

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4,6 GHz @ 1,256V | MSI Z77A-GD65 | 16GB Vengeance LP 1600MHz |
Zotac GTX 580 | CM Silent Pro 850W | SSD 120GB OCZ Agility 3 | Corsair H100 | Antec p280 |
---------------------- www.pcplock.se ----------------------

Permalänk
Skrivet av vigis2:

Var detta efter du testat klocka ?
/mvh

Nej väntar fortf på datorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bassefrom:

Idle temps är ointressant, det är i full load man vill veta vilka temps man får. Mitt 560ti går upp i 75 grader med lite klockning. Tror allt under 100 grader är okej. Processorn däremot borde ligga under 75 grader i full load

Tror de har 1080p 22" skärmar på IO nu för tiden. Inte helt säker dock, va ett tag sen jag va där

Fel. Phenom2 tar stryk redan vid 62grader. Att köra mycket över detta är inte att rekommendera.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP