PCI-E 2.0 x4 vs x16 - skillnad?

Permalänk
Medlem

PCI-E 2.0 x4 vs x16 - skillnad?

Hej, tänkte fråga hur stor prestandaförlust jag skulle få om jag skulle koppla in mitt andra gtx 580 i x4 porten istället för x16. Anledningen till att jag skulle kunna tänka mig att göra detta är för att få mer utrymme och bättre luftflöde. Har googlat lite och det verkar bli en prestandaförlust på typ 10-15 procent i 3DMark. Men jag kan tänka mig att det blir värre i spel som bf3 t ex som jag spelar mest. Någon som vet? Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Skillnaden kan vara större beroende på chipset och antal pci-express banor som delar på bandbredden. Du får helt enkelt googla ditt moderkort och se om den finns med i någon lista över icke rekommenderade eller så. Sök även lite på forumet då ämnet har behandlats tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zot78:

Hej, tänkte fråga hur stor prestandaförlust jag skulle få om jag skulle koppla in mitt andra gtx 580 i x4 porten istället för x16. Anledningen till att jag skulle kunna tänka mig att göra detta är för att få mer utrymme och bättre luftflöde. Har googlat lite och det verkar bli en prestandaförlust på typ 10-15 procent i 3DMark. Men jag kan tänka mig att det blir värre i spel som bf3 t ex som jag spelar mest. Någon som vet? Tacksam för svar.

Jag skulle inte säga att det är värt bara för att öka sitt luftflöde lite. :/

Edit: Du kan ju testa att köra i x4.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av zot78:

Hej, tänkte fråga hur stor prestandaförlust jag skulle få om jag skulle koppla in mitt andra gtx 580 i x4 porten istället för x16. Anledningen till att jag skulle kunna tänka mig att göra detta är för att få mer utrymme och bättre luftflöde. Har googlat lite och det verkar bli en prestandaförlust på typ 10-15 procent i 3DMark. Men jag kan tänka mig att det blir värre i spel som bf3 t ex som jag spelar mest. Någon som vet? Tacksam för svar.

SLI fungerar inte på x4-portar, så det är tyvärr inte ens möjligt att göra. Speciellt på 1155-moderkort är x4-porten i princip helt bortkastad (annat än för ljudkort, kontrollerkort etc) då den går via chipsetet medan x16/x8-portarna går direkt mot CPU.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync