Permalänk
Medlem

Köpråd, speldator 1-23k

Ska köpa en ny speldator nu då min nuvarande börjar bli seg och jag vill kunna maxxa Arma 3 när det kommer.
det jag har lagt ihop nu är http://www.inet.se/kundvagn/visa/1480605/2012-02-11 någon som har invändningar eller kanske ett eget paket.

Det ska bara vara en dator, jag har all kringutrustning.

Mvh Henrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guidance:

Ska köpa en ny speldator nu då min nuvarande börjar bli seg och jag vill kunna maxxa Arma 3 när det kommer.
det jag har lagt ihop nu är http://www.inet.se/kundvagn/visa/1480605/2012-02-11 någon som har invändningar eller kanske ett eget paket.

Det ska bara vara en dator, jag har all kringutrustning.

Mvh Henrik

Kolla gäran in vår hemsida www.pcplock.se för lite tips mm. Många paket där
/Mvh

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4,6 GHz @ 1,256V | MSI Z77A-GD65 | 16GB Vengeance LP 1600MHz |
Zotac GTX 580 | CM Silent Pro 850W | SSD 120GB OCZ Agility 3 | Corsair H100 | Antec p280 |
---------------------- www.pcplock.se ----------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av vigis2:

Kolla gäran in vår hemsida www.pcplock.se för lite tips mm. Många paket där
/Mvh

Hittade ingenting jag gillade, tack ändå.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut tycker jag. Men hade personligen köpt mindre ram. Valt billigare mobo, nätagg och chassi och istället satsat på dyrare och bättre cpu eller gpu Om du då tvunget ska ha en så dyr burk ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av bombamm:

Ser riktigt bra ut tycker jag. Men hade personligen köpt mindre ram. Valt billigare mobo, nätagg och chassi och istället satsat på dyrare och bättre cpu eller gpu Om du då tvunget ska ha en så dyr burk ..

jag håller med att han kunde valt billigare mobo och nätagg iallafall.

om det skall vara speldator så är ju ett i5 cpu ett lika bra köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nocebo:

jag håller med att han kunde valt billigare mobo och nätagg iallafall.

om det skall vara speldator så är ju ett i5 cpu ett lika bra köp.

Sant att i5an presterar i stort sett lika bra. Men ska han lägga ut runt 20k på en burk känns det rätt så självklart att det är en i7 som gäller.

Permalänk
Medlem

jag tycker själv att asus gör dem bästa moderkorten samt automatisk överklockning sen så är dem billigare asus mobosen sjukt fula, vita samt blåa :/.
men att köpa en LGA2011 cpu känns overkill då det kommer ta ett tag innan spel kommer använda sig av 6 cores.
sen att köpa en dyrare GPU känns lite dumt då 7970 är sjukt bra och jag kommer köra crossfire när det behövs.

Permalänk
Medlem

Om du är beredd att lägga ut så mycket pengar för utseendet skull så är det upp till dig Hade personligen inte köpt ditt packet eftersom du kan få en betydligt billigare dator som presterar lika bra.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av bombamm:

Sant att i5an presterar i stort sett lika bra. Men ska han lägga ut runt 20k på en burk känns det rätt så självklart att det är en i7 som gäller.

ja om han nu måste lägga ut 20k på datorn. men annars är det ju rätt gött att lägga dom hundralapparna på något annat typ öl eller mat vilket är betydligt bättre investering än i7 om det tyngsta han gör på datorn är att spela.

Permalänk
Medlem

budgeten mellan 1-23000 är bara för datorn, mat och öl finns det en annan budget för :P, men iaf, i framtiden måste man få plats med 7990 om det kommer ett samt ett 7970 för trifire, beroende på vad som kommer krävas, så vill helst inte tumma på kvaliten eller platsen som finns på mobot.

Permalänk

Alldeles för mycket RAM.
Och köp i7 2600K istället, finns INGEN anledning att köpa 2700K istället för 2600K, Intel tar extra betalt för 2 sekunders arbete i BIOS.

Permalänk
Medlem

vad jag har hört så är 2700k som 2600k fast dem processorerna som har lättare att nå högre frekvenser, samt när ram kostar 900kr för 16gb så ser jag ingen anledning att köra med 8gb.

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut huvudsakligen, men jag kan passa på att lägga in några kommentarer:

Ett AX1200 från Corsair vore förmodligen ett bättre val som nätagg - det är snäppet billigare, och kan ge högre uteffekt. Skillnaden mellan 80+ guld och platinum är trots allt försumbar.

2600k vore också bättre än 2700k - den senare är exakt identisk, fast multipeln är lätt uppskruvad från fabrik. Med andra ord, något som alla kan göra helt själv. Att den lättare når höga frekvenser känns mest som PR-jidder.

16GB ram är på tal om saken inte alls overkill - den händige kan köra ramdisk och få trevligt korta laddningstider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Det ser bra ut huvudsakligen, men jag kan passa på att lägga in några kommentarer:

Ett AX1200 från Corsair vore förmodligen ett bättre val som nätagg - det är snäppet billigare, och kan ge högre uteffekt. Skillnaden mellan 80+ guld och platinum är trots allt försumbar.

2600k vore också bättre än 2700k - den senare är exakt identisk, fast multipeln är lätt uppskruvad från fabrik. Med andra ord, något som alla kan göra helt själv. Att den lättare når höga frekvenser känns mest som PR-jidder.

16GB ram är på tal om saken inte alls overkill - den händige kan köra ramdisk och få trevligt korta laddningstider.

så typ såhär eller? http://www.inet.se/kundvagn/visa/1497964/2012-02-16

Permalänk

Jag håller med sirnicke m fl. spara några kronor och köp 2600K.

Nätagget du valt tycker jag är ett mycket bra val eftersom det har XFX hybrid-läge (tror jag det hette) som stänger av fläkten när datorn inte drar mer än 20 % av nätaggets maxeffekt. Du kommer troligen aldrig behöva mer än 1000W iaf. så varför välja ett på 1200W?

16 gb RAM är inte alls overkill

Jag skulle köra på ett 7970 med eftermarknadskylare tex http://www.inet.se/produkt/5409395/gigabyte-radeon-hd7970-307...

2st SSDs? Tänk på att en raid-0 konfiguration inte stöder TRIM. Kör då hellre på 1st 240gb. Du kommer inte bli besviken över prestandan.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guidance:

Ser bra ut, mer än att kylaren som du har valt inte står sig speciellt bra i förhållande till de billigare konkurrenterna i Sweclockers kylartest. Sen tycker jag personligen inte att chassit är något vidare snyggt, men det är helt upp till dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vigis2:

Kolla gäran in vår hemsida www.pcplock.se för lite tips mm. Många paket där
/Mvh

Överpris?

Edit: Den med lite sleeving. Mums!

Permalänk
Medlem

den ligger 3a på 1200rpm, samt att den är snyggare än phanteks och thermalrighten och chassit tog jag efter OC3D reviewen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guidance:

den ligger 3a på 1200rpm, samt att den är snyggare än phanteks och thermalrighten och chassit tog jag efter OC3D reviewen

Mja, chassit tänker jag mer utseendemässigt på. Ska du ha det i kontorsmiljö eller något åt det hållet kanske ett stilrenare chassi vore något att tänka på?

Och jo, jag skulle föreslå en annan kylare på 7970:t, referenskylaren är knappast känd för att vara tyst och sval så att säga. XFX-kortet skulle jag säga verkar bra: http://www.inet.se/produkt/5409375/xfx-radeon-hd7970-3072mb-d...

Permalänk
Medlem

den ska sitta under mitt skrivbord hemma så hur den ser ut spelar ingen roll, utan det handlar mest om kylningsförmågan.
och sen vill jag ha referenskylare på kortet då jag tänker köra crossfire/trifire senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebrra3:

Överpris?

Edit: Den med lite sleeving. Mums!

haha, ja det skulle bli väldigt snyggt men man måste även ha tid med allting. dock så kommer jag troligen sleeva allt i svart/rött och fixa den så att allt går i svart/rött.

Edit: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1505346/2012-02-18 bytt till 240gb ssd istället för 2x 120

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebrra3:

Överpris?

Nerå uppdaterade priser nu!

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4,6 GHz @ 1,256V | MSI Z77A-GD65 | 16GB Vengeance LP 1600MHz |
Zotac GTX 580 | CM Silent Pro 850W | SSD 120GB OCZ Agility 3 | Corsair H100 | Antec p280 |
---------------------- www.pcplock.se ----------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guidance:

haha, ja det skulle bli väldigt snyggt men man måste även ha tid med allting. dock så kommer jag troligen sleeva allt i svart/rött och fixa den så att allt går i svart/rött.

Edit: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1505346/2012-02-18 bytt till 240gb ssd istället för 2x 120

Ser bra ut!

Permalänk
Hedersmedlem

Guidance bumpa inte tråden då detta inte är tillåtet och tråden kommer bli låst om du fortsätter med detta!

Tack.

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM