Den eviga frågan 27": 120hz eller 2560 upplösning?

Permalänk
Medlem

Den eviga frågan 27": 120hz eller 2560 upplösning?

Är i tankebanorna att beställa en ny skärm och tänkte rada upp för och nackdelar med 27" alternativen.

Har för närvarande en Nec 23" e-IPS.

Ska köpa en 27" nu och undrar givetvis om jag ska köpa en 120hz Led eller en med 2560x1440 upplösning? Tyvärr kan man inte få båda två alternativen i samma skärm.

Vad behöver jag skärmen till:
1. Spel
2. Surfande
3. Film och serietittande
4. Bildredigering (hobbyfotograf, dock har jag en Macbook Pro som jag gör nästan all redigering på)

Vad spelar jag idag:
1. HoN, Heroes och Newerth
2. CS 1.6
3. Battlefield 3

MEN detta är i väntan på både Diablo 3 och GuildWars 2, vilket kommer bli mina primära spel. Kommer dock alltid spela CS 1.6 med vännerna, då man är gammal old-school räv.

Fördelar med 120hz:
-Bra för FPS spel
-Texturer flyter smidigare och blir mindre hackiga
-Vänligare för ögat, ögonen blir mindre trötta (stämmer det?)
-3D stöd (vilken jag hört mer eller mindre suger i dagsläget)

Fördelar med 2560x1440:
-Stort desktop, kan arbeta med många saker samtidigt, gott om plats
-Fördelaktigt i MMORPG spel
-IPS = bättre färg/kvalitet än LED alternativen för 120hz
-Snyggare (smaksak?)

Kostnad är inget argument för mig, och min datorrigg klarar att driva båda skärmarna till max grafikmässigt.

Vad tycker ni? Dela gärna med er av era erfarenheter med respektive skärmval...!

Visa signatur

Corsair Carbide Air 540 Cube - Asus X99 Deluxe - Intel i7 5820K @ 4,3 GHz - Corsair Hydro H110 - Corsair 16GB DDR4 2666MHz CL16 Dominator - 2 x EVGA GeForce GTX 980 4GB SC ACX 2.0 SLI - EVGA Supernova G2 850W - Samsung SSD PRO 850-Series 512GB - 2TB WD Black 7200rpm 64MB - Monitor: ASUS 27" SWIFT PG278Q

Permalänk

Till spel så är det bäst att ha 120hz (även fast det inte behövs). Och till all form av redigering/programmering så är det bättre att ha en större upplösning. Men det verkar som att du nästa bara ska spela på din dator och redigera på din Macbook. Och då är det så klar 120hz du ska välja. Sen tycker jag själv att 1920 x 1080 är tillräckligt även för foto-/videoredigering, för det är det som jag själv använder. Och om du nu vill ha mer plats på skärmen så kan du använda din nuvarande skärm också.
Sen så får du tänka på att det går lika bra att spela på 60hz. Det är bara att det inte blir lika mycket "flyt".

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid prioritera 120hz, och resonerar att jag kan köpa en till skärm om jag behöver extra yta. Efter att man har vant sig vid en 120hz skärm är det ingen jättegrej att gå tillbaka, men det känns av. Känner personligen att jag blir tröttare i ögonen av 60hz-ipserna på jobbet, men det kan också bara vad jag intalar mig själv. Mitt tips skulle vara en riktigt fin 120hzare och använda den gamla skärmen för extra yta.

Permalänk
Medlem

Alla verkar vara olika då det kommer till känslan av flyt beroende på fps/Hz. Försök att få testa själv och växla mellan 60 och 120 fps/Hz i något snabbt FPS/Shooter. Personligen går fps/Hz före alla andra grafiska inställningar. Finns en anledning till att det är först nu då det kommit 120Hz LCD som många PC gamers slänger sina kära CRT. Kommer man från consoll så är man nog mer van 30/60 fps/Hz och finner det acceptabelt. Kan kanske dra parallellen till den nya studien som visar att unga idag föredrar musik i MP3 <192kbit före HiFi, helt enkelt för de är vana den "kvalitén".
Samsung S27A950D är nog den 120Hz som är bäst om man skall ha samma skärm till både 2D och 3D. Är dock en dyr, något otymplig och blank TN panel med alla sina medföljande för och nackdelar.

P.S För en själv är 100 fps/Hz minimum att föredra före alla andra grafiska inställningar. Kommer dock från Quake eran där man är van 90 upp till 333 fps/Hz och tror alltid det är fel på datorn om man av misstag får 60 fps/Hz. Till och med i Windows upplever jag 60Hz störigt hackigt. Vill definitivt inte starta flamewar gällande om man kan se/känna skillnad på 30/60/120Hz. Mogna människor förstår att man är olika och att även kroppen/hjärnan/ögonen kan anpassa sig efter år av träning/spelande. Finns ju en stor fördel med om man tycker "låga" fps/Hz är ok, för då slipper man köpa svindyra SLI/CF lösningar för att få flyt i moderna spel. Har nu själv "bara" ett gtx580 och kör BF3 i low på allt i 1080 för att få acceptabelt flyt. D.S.

Visa signatur

Z690,14700K,4080

Permalänk
Medlem

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter.

Att behålla den gamla skärmen (min nuvarande skärm) för extra arbetsyta är tyvärr uteslutet då jag saknar bredden på mitt skrivbord för en 27" + en 23".

Verkar som att fler och fler är sålda på 120 Hz.

Hur är det med bild/färgkvalité med LED vs IPS. Jag ska ju som sagt inte bildredigera något seriöst men är det (märkbar) skillnad på färger, kontrast, texturer i spel och dylikt?

Visa signatur

Corsair Carbide Air 540 Cube - Asus X99 Deluxe - Intel i7 5820K @ 4,3 GHz - Corsair Hydro H110 - Corsair 16GB DDR4 2666MHz CL16 Dominator - 2 x EVGA GeForce GTX 980 4GB SC ACX 2.0 SLI - EVGA Supernova G2 850W - Samsung SSD PRO 850-Series 512GB - 2TB WD Black 7200rpm 64MB - Monitor: ASUS 27" SWIFT PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shaba:

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter.

Att behålla den gamla skärmen (min nuvarande skärm) för extra arbetsyta är tyvärr uteslutet då jag saknar bredden på mitt skrivbord för en 27" + en 23".

Verkar som att fler och fler är sålda på 120 Hz.

Hur är det med bild/färgkvalité med LED vs IPS. Jag ska ju som sagt inte bildredigera något seriöst men är det (märkbar) skillnad på färger, kontrast, texturer i spel och dylikt?

Jag hade definitivt tagit en IPS pga färgåtergivningen och betraktningsvinklarna. Betrakningsvinkel kan vara en ganska kritisk sak på så stora monitorer som du funderar på och köpa om du nu ändå skulle vilja använda skärmen för bildredigering. 120Hz är heller ingenting som tilltalar mig personligen då jag helt enkelt aldrig känt behov av något högre än 60Hz. Värt att notera är dock att vissa IPS monitorer kan lida av input-lag. Värt att kolla upp om du nu ska ha den till spel bland annat.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shaba:

Hur är det med bild/färgkvalité med LED vs IPS. Jag ska ju som sagt inte bildredigera något seriöst men är det (märkbar) skillnad på färger, kontrast, texturer i spel och dylikt?

Det finns inga LED skärmar, Det du menar är TN/LCD. Man använder bara LED-lampor för bakgrundsbelysningen istället för lysrör. Det görs även på IPS och andra skärmtyper, de använder det bara inte i marknadsföringen.

Ja det är stor skillnad, särskilt på 27". Färg- och kontrastskiftningarna på TN är märkbara redan i 22 tum och ju större skärmen är desto värre blir det. Bilden blir alltså mörkare i botten och ljusare i toppen plus förvrängd färg.
se botten av http://www.lagom.nl/lcd-test/viewing_angle.php för illustration.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Mitt personliga råd tilll dig är att testa om du är osäker. Jag testade först 120hz, och sedan bestämde jag mig för IPS istället. Dell 2711.

Nackdelar överväger helt enkelt fördelarna med 120hz. Dom flesta skärmar som ger en bra prestanda och färg lider av enorm backlight bleeding.

Jag använder skärmen till liknande som dig, och har tänkt spela mestadels Diablo 3 när det kommer. Har kört flera beta filmer ifrån youtube i 1080 och det ser helt fantastiskt ut på en IPS skärm upplösningen är helt underbar, det kan jag garantera dig
När man testat på det, så vill man aldrig gå tillbaka igen.

Tills det finns vettigare 120hz med högre upplösningar... KÖP IPS!

Dell U3011 eller U2711 är toppen. Kolla upp dom på prisjakt och googla lite.... finns mycket info att hitta

Visa signatur

Monitor: ASUS SWIFT PG279Q 27" 2560x1440 @ 144hz G-SYNC Moderkort: ASUS ROG STRIX Z270H GAMING CPU: INTEL CORE i7-7700K RAM: VENGEANCE LPX RED DDR4 3200MHZ CL16 2x8GB GPU: EVGA GEFORCE RTX 3070 XC3 ULTRA HD: SAMSUNG SSD PRO 960 512GB PSU: CORSAIR RM850X 850W, 80+ GOLD Chassi: LIAN LI PC-O11DXL DYNAMIC XL

Permalänk
Medlem

Att man skulle bli tröttare i ögonen av 60Hz tror jag är en myt när det handlar om moderna displayer, däremot stämmer detta bra på äldre CRT displayer som flimrar vid låg fps eftersom dessa släcks mellan varje frame.
Jag spelar just nu 1.6 på en 60 Hz VA panel (grym svärta, skönare än IPS i spelmiljö) och det fungerar bra, gick direkt från 120Hz CRT som jag hade haft i flera år. Vid köp av spelskärm skulle jag säga att det viktigaste snarare är en låg "input lag" tid kombinerat med en hyffsat låg ms (<8) för att få en så responsiv skärm som möjligt, vilket är det man söker i ett FPS spel. Skärmar med för låg ms (<3) åstadkommer oftast (alltid?) detta genom en teknik som istället ger högt "input lag" och är således bara ett marknadsknep för att lura konsumenter.
Men sen finns det ju självklart en liten fördel med 120 Hz speciellt i spel som cs, det flyter lite bättre helt enkelt men jag tror ärligt talat inte att jag har blivit sämre i spelet sen jag bytte skärm, man vänjer sig fort.

Permalänk
Medlem

Tack igen för att ni delar med er och svarar i tråden!

Jag måste säga att jag fortfarande är väldigt kluven. Har läst åtskilliga trådar på alla möjliga forum och är i princip två läger som förespråkar det ena eller det andra.

Personer med 120 Hz skärmar verkar vara övertygade på att deras alternativ är mjukare, flyter bättre, har skönare känsla och eventuellt inte anstränger ögonen på samma sätt. "Once you go 120 Hz etc..."

Personer med IPS och 2560-upplösning säger att färgkvalité, betraktningsvinklar, större upplösning överväger den "lilla" skillnaden den dubbla frameraten ger.

Vad lutar det åt för mig?
Just nu lutar det åt IPS med större upplösning delvis för att Diablo 3 kommer ha stöd för 2560 som maxupplösning, men också för att jag tänkt prova spela GuildWars2 och eventuellt TeraOnline.

Det som gör mig osäker är dels att den bäst rekommenderade 27 IPS är Dells UltraSharp som fått ordentligt mycket klagomål på sin anti-glare coating - så man ska försöka hitta en lika bra skärm (ms och input lag) med mindre störande coating. Men även att man är en blandgamer, som varierar sitt spelande och spelar en del FPS också.

Skulle vilja pröva en 120Hz skärm dock. Men känns dumt att t.ex. köpa från el-giganten i "prövosyfte" för att utnyttja deras 30 dagars öppet köp garanti.

Visa signatur

Corsair Carbide Air 540 Cube - Asus X99 Deluxe - Intel i7 5820K @ 4,3 GHz - Corsair Hydro H110 - Corsair 16GB DDR4 2666MHz CL16 Dominator - 2 x EVGA GeForce GTX 980 4GB SC ACX 2.0 SLI - EVGA Supernova G2 850W - Samsung SSD PRO 850-Series 512GB - 2TB WD Black 7200rpm 64MB - Monitor: ASUS 27" SWIFT PG278Q

Permalänk
Avstängd

Är en prioritetsfråga. Färger vs flyt. Till spel skulle jag valt 120 Hz varje dag i veckan. Till kontorsarbete VA eller IPS.

Permalänk
Medlem

Röstar på högre upplösning

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shaba:

Tack igen för att ni delar med er och svarar i tråden!

Jag måste säga att jag fortfarande är väldigt kluven. Har läst åtskilliga trådar på alla möjliga forum och är i princip två läger som förespråkar det ena eller det andra.

Personer med 120 Hz skärmar verkar vara övertygade på att deras alternativ är mjukare, flyter bättre, har skönare känsla och eventuellt inte anstränger ögonen på samma sätt. "Once you go 120 Hz etc..."

Personer med IPS och 2560-upplösning säger att färgkvalité, betraktningsvinklar, större upplösning överväger den "lilla" skillnaden den dubbla frameraten ger.

Vad lutar det åt för mig?
Just nu lutar det åt IPS med större upplösning delvis för att Diablo 3 kommer ha stöd för 2560 som maxupplösning, men också för att jag tänkt prova spela GuildWars2 och eventuellt TeraOnline.

Det som gör mig osäker är dels att den bäst rekommenderade 27 IPS är Dells UltraSharp som fått ordentligt mycket klagomål på sin anti-glare coating - så man ska försöka hitta en lika bra skärm (ms och input lag) med mindre störande coating. Men även att man är en blandgamer, som varierar sitt spelande och spelar en del FPS också.

Skulle vilja pröva en 120Hz skärm dock. Men känns dumt att t.ex. köpa från el-giganten i "prövosyfte" för att utnyttja deras 30 dagars öppet köp garanti.

Jag har tyvärr inte provat en 120Hz heller, men som gammal Amiga-användare som spelat FPS-spel i 15-20fps när det begav sig och Quake just blivit portat, så är jag väl inte så kräsen med uppdateringen

Jag kan däremot säga att färgerna i World of Warcraft med min Dell U2311H blev enormt mycket bättre mot min gamla TN-Samsung P2350. Man ser så många fler nyanser på ytor som förut bara var "ljusa/mörka", som himmel t.ex.

Personligen kan jag väl se deras Anti-glare om jag sätter huvudet nära vid surfande med mycket vitt i bilden, men det märks inte alls när man väl är igång och spelar tycker jag. När jag sitter så nära på min vanliga TN så är den inte precis kristallklar heller.

Det är nog väldigt personligt dock, men vi är tre st här hemma som kör Dells IPS som huvudskärm och diverse Samsung TN som sekundärskärmar. Jag och sambon kör U2311H och sambons bror kör en nyare U2312HM.

Jag ser det såhär, hur stor del av tiden är spelande och hur stor del är annat, som surf, kolla youtube, pillra i dokument eller med bilder? Jag sitter nog mer med diverse än faktiskt inne i spel, och drar mer nytta av högre upplösning och bättre färger i de spel jag spelar som WoW, SC2, Skyrim.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Något att titta på kan vara den här skärmen: http://mediafrost.de/Hazro_HZ27WC.html

Den är 27" precis som Dell U2711 men däremot så har den ingen AG-coating och är även någon tusenlapp billigare. Finns mig veterligen en eller två trådar om just den här i forumet. Jag gick faktiskt från en bra CRT med 120Hz till att spela på min Dell U2311h vilket har fungerat väldigt bra för mig. Jag spelar inte mycket CS men när jag väl gör det så tycker jag inte att jag begränsas av att skärmen skulle vara slö på något sätt. När man surfar/tittar på film eller dyl så skulle jag säga att IPS är att föredra rakt igenom, mest pga betrakningsvinklarna men även för bilden som jag upplever som bättre på de IPS-skärmar jag sitter vid.

Angående just AG-coating så är det personligt och just i början är det definitivt ovant men det är något som går över. Hur långt ifrån man sitter tycker jag även påverkar en hel del hur "störande" man upplever AG:n som. Så om du väljer att köpa en 27" med AG t.ex. U2711 så antar jag att du kommer sitta en bit ifrån och då borde det vara lindrigt. Å andra sidan så är U2711 inte en särskilt bra skärm för att spela på. Kan tänka mig att HoN ser riktigt bra ut i 2560x1440 också. Det som blir lidande är väl just CS men i övrigt tror jag nog att du blir mer än nöjd om du väljer större upplösning över hög uppdateringsfrekvens.

Jag vet att det inte är vad du frågar om men det kan ju vara något att överväga iallafall att köra två mindre skärmar(då du får en fin 24" 120Hz och en 24" 1920*1200 IPS för samma kostnad som en 27").

Är du säker på att du inte kommer att vilja koppla din macbook till skärmen så skulle jag säga att Hazroskärmen är ett väldigt prisvärt alternativ men dock är det en avskalad modell. Du blir nog mer än nöjd med vad du än väljer!