Permalänk

IP-TV i HTPC

Undrar om det på något sätt är möjligt att få in Telias bredbands-tv in en HTPC?
Har sökt runt lite osv men det verkar svårt tack vare deras kryptering.
Skulle vara kanon om det gick att få in i XBMC, ni får gärna komma med andra förslag om det går att få in tv från någon annan leverantör eller liknande.

Ska för övrigt snart börja bygga min HTPC och funderar på att köra med detta: http://www.inet.se/%28F%285wpzvCsOCcuq6sEqMQTurWrNK3SDF0AuncFOARZwerVpNlPETXO5e%C2%ADmY1wLJSY36k3PvF5Q3LGVyU2dQqNvAo6iRsBZVj0fc2wNR7XDuFZmfj__iku%C2%ADQshFGMZ1xDGp415prqgHFAQCvFMPdS9AyUTy4Kwgnz41NEr7-_goIorNzhXpt7WZ-70EhHiteVobz0U_hoH64mLJ47uCOkqCXDcF9NXal01%29%29/produkt/1902000/msi-e350ia-e45amd-fusion

Åsikter på det??

Permalänk

Jag har precis skaffat en färdigbyggd HTPC från pulse-eight (rekommenderas om man inte vill bygga själv). Den är baserad på e350 med ATI HD 6310. Funkar perfekt att köra XBMC på.

Telias IP-TV går inte få in. Däremot har jag läst att med ett tv-kort och en kortläsare så ska det vara möjligt att köra t.ex. boxer eller comhem via tv-headend.

Man kan också om man vill ha en mer avancerad lösning installera en server med valfritt antal tv-kort och en kortläsare för att kunna titta på en kanal och spela in en annan. Har man fler HTPC's lägger man till ett tv-kort för varje samtidig kanal man vill titta på.
Exempel: Du har tre HTPC som du vill titta på olika kanaler samtidigt och vill kunna spela in på två av dem, dvs. 5 olika kanaler vid samma tillfälle. Då stoppar du in 5st tv-kort (t.ex. usb-stickor) och en kortläsare där allt är kompatibelt med din leverantör (DVB-T för boxer). Sen kör du en backend på servern och använder XBMC med något add-on som front-end..

Permalänk
Medlem

Försökte själv få till detta för några år sedan men fick aldrig till det, tvivlar att det går idag heller. Problemet är väll egentligen inte tekniken utan att Telia inte har något "avkodningsprogram" som man kan installera på datorn. De vill helt enkelt att du ska köpa deras box.

Bytte istället till Boxer, köpte en USB CI-modul (t.ex. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=328513) och stoppade i boxers CA-modul i den och i CA-modulen stoppar man programkortet. Antennkabeln går in i ett vanligt TV-kort från Hauppauge.

I dagsläget så snurrar detta på bra men jag har inte hittat någon CI-modul som stödjer de nya HDTV-kanalerna. Jag var också tvungen att skaffa en gammal CA-modul från Boxer då deras nya variant inte fungerar. Tack och lov råkade den lokala Elgiganten ha några liggandes, men detta var något år sedan så nu är det nog kört...

Kort och gott har det varit väldigt struligt, vore jättekul om någon annan hittat någon bättre lösning. Ingen av de leverantörer jag pratat med stödjer (eller vill stödja) TV i datorn. De vill hellre sälja sina egna boxar. Detta gör att leverantörerna när som helst kan ändra sin teknik och man får då strul med egna lösningar som man kokat ihop.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Jag kör comhem med 3 stycken DVB-C kort i tvheadend. Man kan få in en mux (en frekvens som sänder flera kanaler ihopbakat) med varje kort. Eftersom varje mux innehåller flera TV-kanaler kan man alltså få in fler än en kanal samtidigt även med ett enda tv-kort, förutsatt att de sänder på samma frekvens, alltså i samma ihopmixade dataström. Exempelvis SVT1 och SVT2 funkar samtidigt. Boxer t.ex. har väl totalt 7 stycken muxar (om följande stämmer):
http://sv.wikipedia.org/wiki/Marksänd_digital-TV_i_Sverige#MU...
Så med 7 stycken mottagare i tvheadend-servern får man in alla kanaler samtidigt.

När det gäller kortläsare kan man köra med en enklare kortläsare utan CA-modul och så emulerar man CA-modulen i datorns mjukvara. Med tvheadend kan man t.ex. köra oscam och en sådan här läsare:
http://www.adteknik.se/swedish/phoenix.htm
Tvheadend har bra stöd för detta via oscam.

Vet dock inte om det funkar med telia iptv men comhem funkar beviserligen (kör ju det själv). Men det funkar bara med SDTV och HDTV från SVT, inga andra HDTV-kanaler funkar att få in i datorn (åtminstone inte via comhem).

Permalänk

okej tack för alla svar! Låter som att boxer eller comhem är det som funkar bäst att köra

Permalänk
Medlem

Har inte BBB också IP-TV? Någon som vet om det funkar?

Permalänk
Medlem

... http://www.htpc.se/iptv.html ...
Telia IP-tv GÅR att få in i en dator utan större strul. Med lite finurlighet kan man nog skicka bilden lite var som ^^,

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem

Jag vet inte när ovanstående guide skrevs, men jag antar att det var på den tiden när Telia skickade ut de flesta kanaler okrypterat. Numera är de allra flesta kanaler krypterade (förutom nån lokal kanal), dvs. även SVT1 & 2 och andra "gratis-kanaler". Så ska man se dem på datorn, så måste de först dekrypteras och det har jag inte hört nån som lyckats med.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk

Har hört samma sak där om att de flesta kanalerna numera är krypterade BBB lär väl köra med någon liknande kryptering? :S