Samsung kopplar loss LCD – investerar för OLED

Permalänk
Melding Plague

Samsung kopplar loss LCD – investerar för OLED

Framtiden stavas OLED. Det menar världens största paneltillverkare Samsung, som nu knoppar av den förlustdrabbade LCD-verksamheten och istället satsar på ny teknik.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ganska tunna!

Visa signatur

- Look into your hard drive and open your mercy file.
- File not found.

Permalänk
Medlem

Gott verkar ju bli bra.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem

Roligt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

Känns som om det är på tiden att dom går vidare! Detta behövs om oled på allvar ska ta över tronen.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Är inte ås haj på skillnaderna mellan LED och OLED. Vad är fördelarna med OLED?

Permalänk

Vad hände med Super-PLS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fnadde42:

Är inte ås haj på skillnaderna mellan LED och OLED. Vad är fördelarna med OLED?

Oled är mer energisnål, om jag minns rätt, plus att det ska vara bättre svärta.
Nackdelen, om de inte har fått bukt med det, är att den blå färgen blir dålig efter några år.
Men det var ett par år sedan jag läste det, så de har nog jobbat på att lösa det problemet.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av fnadde42:

Är inte ås haj på skillnaderna mellan LED och OLED. Vad är fördelarna med OLED?

allt
Bättre färger, bättre svärta, bättre betrakningsvinkel, tunnare, etc etc etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Oled är mer energisnål, om jag minns rätt, plus att det ska vara bättre svärta.
Nackdelen, om de inte har fått bukt med det, är att den blå färgen blir dålig efter några år.
Men det var ett par år sedan jag läste det, så de har nog jobbat på att lösa det problemet.

Går att fixa med kalibreing över tid. Dessutom krävs det flera års aktiv användningstid, man kommer antagligen inte kunna se skillnaden med blotta ögat på flera år gamla displayer ens med dagens OLED.

Permalänk
Medlem

Hur är responstiderna på OLED, någon som vet? Särskilt TV-sidan har ju haft bedrövliga svarstider senaste två-tre åren, så om OLED förbättrar den punkten så skulle det vara trevligt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Vill ha! Känns som jag kommer skaffa en OLED skärm så fort de kommer bli tillgängliga inom rimliga priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Hur är responstiderna på OLED, någon som vet? Särskilt TV-sidan har ju haft bedrövliga svarstider senaste två-tre åren, så om OLED förbättrar den punkten så skulle det vara trevligt.

OLED can theoretically have less than 0.01 ms response time, enabling up to 100,000 Hz refresh rate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Hur är responstiderna på OLED, någon som vet? Särskilt TV-sidan har ju haft bedrövliga svarstider senaste två-tre åren, så om OLED förbättrar den punkten så skulle det vara trevligt.

TV sidan har väl knappast behov av mer än 200Hz? Är nog med bildförsämrande funktioner som bara försöker skapa extra frames. Börjar man filma 3D i 120Hz så kanske 240Hz kan fungera, men mer än så ser jag verkligen inte något behov av, och hur länge dröjer det tills man filmar filmer i 120Hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Går att fixa med kalibreing över tid. Dessutom krävs det flera års aktiv användningstid, man kommer antagligen inte kunna se skillnaden med blotta ögat på flera år gamla displayer ens med dagens OLED.

Ok, det låter ju bra.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av fnadde42:

Är inte ås haj på skillnaderna mellan LED och OLED. Vad är fördelarna med OLED?

Den mest markanta skillnaden är väl att OLED har tre lysdioder (RGB) *per pixelelement*, istället för sunk-konsumentskärmarna idag som kör med backlight, alltså ett fåtal ljuskällor som ska lysa upp hela skärmen. Det är därför det kommer bli bättre färgåtergivning, betraktningsvinkel, svärta etc.

Nu har jag inte sett någon OLED med egna ögon, men det här känns ju verkligen som rätt väg att gå. Längtar tills dagen jag kan kasta min eländiga backlight panel, som bygger på stenålders fulteknik och får den bästa blue-ray att se ut som ett hårdkomprimerat youtubeklipp, till fördel för en OLED!

Permalänk
Medlem

Designavdelningarna för TV-tillverkarna kommer ju att ha världens enklaste jobb nu

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk

Kanonbra! Ser verkligen fram emot OLED i våra TV apparater!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

Låter kanon.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAZIP:

Designavdelningarna för TV-tillverkarna kommer ju att ha världens enklaste jobb nu

"Hmm, ska vi göra den sjukt platt eller sinnessjukt platt?"

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Mikael07:

Den mest markanta skillnaden är väl att OLED har tre lysdioder (RGB) *per pixelelement*, istället för sunk-konsumentskärmarna idag som kör med backlight, alltså ett fåtal ljuskällor som ska lysa upp hela skärmen. Det är därför det kommer bli bättre färgåtergivning, betraktningsvinkel, svärta etc.

Nu har jag inte sett någon OLED med egna ögon, men det här känns ju verkligen som rätt väg att gå. Längtar tills dagen jag kan kasta min eländiga backlight panel, som bygger på stenålders fulteknik och får den bästa blue-ray att se ut som ett hårdkomprimerat youtubeklipp, till fördel för en OLED!

Finns ju i väldigt många telefoner, bland annat Galaxy S2. Det är en fin paneltyp, men jag klarar inte av överdrivna färger, men det går lättare att fixa på TVer kanske. ^^

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAZIP:

Designavdelningarna för TV-tillverkarna kommer ju att ha världens enklaste jobb nu

Tror inte det. Fatta vad svårt det måste vara att få 3mm ram att se snygg ut

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Finns ju i väldigt många telefoner, bland annat Galaxy S2. Det är en fin paneltyp, men jag klarar inte av överdrivna färger, men det går lättare att fixa på TVer kanske. ^^

Samma här, jag avskyr översaturerade färger, men det har inget med OLED att göra, utan valet av deras inställningar. Det kommer vara lättare att få en naturlig färgåtergivning med OLED, om kontrollerna finns där, eftersom man nu har rött, grönt och blått som ljuskällor. Med LED backlight har man ju bara blåvita och gula lysdioder (de gula är tillagda för att kompensera det fattiga spektrumet från de "vita" dioderna), där man sedan får filtrera ljuset för att få färg.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Mikael07:

Samma här, jag avskyr översaturerade färger, men det har inget med OLED att göra, utan valet av deras inställningar. Det kommer vara lättare att få en naturlig färgåtergivning med OLED, om kontrollerna finns där, eftersom man nu har rött, grönt och blått som ljuskällor. Med LED backlight har man ju bara blåvita och gula lysdioder (de gula är tillagda för att kompensera det fattiga spektrumet från de "vita" dioderna), där man sedan får filtrera ljuset för att få färg.

Jo, det finns ju lite mer inställningsmöjligheter till TV-apparater. ^^

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Den mest markanta skillnaden är väl att OLED har tre lysdioder (RGB) *per pixelelement*, istället för sunk-konsumentskärmarna idag som kör med backlight, alltså ett fåtal ljuskällor som ska lysa upp hela skärmen. Det är därför det kommer bli bättre färgåtergivning, betraktningsvinkel, svärta etc.

Nu har jag inte sett någon OLED med egna ögon, men det här känns ju verkligen som rätt väg att gå. Längtar tills dagen jag kan kasta min eländiga backlight panel, som bygger på stenålders fulteknik och får den bästa blue-ray att se ut som ett hårdkomprimerat youtubeklipp, till fördel för en OLED!

Titta på en Samsung galaxy s2. Det borde vara så nära man kan komma. även om den har ett extra lager glas mot en Oled tv har. Annars är det i princip samma teknik.

Fast man får nog en annan känsla om man tittar på en 60" än en 4,3".

Permalänk
Medlem

Ingen ram

Skrivet av schkutt:

Tror inte det. Fatta vad svårt det måste vara att få 3mm ram att se snygg ut

Skit i ramen, det är ju bara displayen man vill se ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fnadde42:

Är inte ås haj på skillnaderna mellan LED och OLED. Vad är fördelarna med OLED?

LED är egentligen vanliga LCD-skärmar med energisnål belysning, LED-lampor, istället för lysrör. OLED däremot är en helt ny teknik. Som Mikael07 sa så är det tre lysdioder per pixel. En för varje färg.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Finns ju i väldigt många telefoner, bland annat Galaxy S2. Det är en fin paneltyp, men jag klarar inte av överdrivna färger, men det går lättare att fixa på TVer kanske. ^^

tycker du inte om den färgerna så har du tre olika färgprofiler i en sgS2.

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

TV sidan har väl knappast behov av mer än 200Hz? Är nog med bildförsämrande funktioner som bara försöker skapa extra frames. Börjar man filma 3D i 120Hz så kanske 240Hz kan fungera, men mer än så ser jag verkligen inte något behov av, och hur länge dröjer det tills man filmar filmer i 120Hz?

Responstid är inte det samma som uppdateringsfrekvens.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Hur är responstiderna på OLED, någon som vet? Särskilt TV-sidan har ju haft bedrövliga svarstider senaste två-tre åren, så om OLED förbättrar den punkten så skulle det vara trevligt.

Det är inget fel på responstiden. Det är inputlag som TV-apparaterna faller på.