Vilken dist passar till en HTPC/NAS?

Permalänk
Medlem

Vilken dist passar till en HTPC/NAS?

Hej!
Håller på att bygga ihop en HTPC/NAS och jag behöver lite tips till vilken dist som kan passa mig.
Ubuntu verkar helt klart vara enklast att komma igång med, men det känns fruktansvärt onödigt med all bloatware då jag bara kommer köra XBMC på datorn.
De önskemål jag har är:
Stöd för raid 5. (Mjukvaru)
Stöd för något bra NAS-program
Väldigt litet! Ska boota systemet från ett USB-minne, så ju mer minimalistiskt desto bättre!

Så, vilken dist skulle ni föreslå?
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

All bloatware på ubunutu? Njaa kan inte hålla med direkt.

Annars finns ju xubuntu (nedbantad ubuntu)

Permalänk

Varför inte testa xbmc:s egan dist? Den är i beta just nu men du kan läsa mer och ladda ner den här:
http://xbmc.org/natethomas/2012/02/09/xbmc-11-0-eden-beta-3-a...

Permalänk
Medlem

Hörru Woshie ! nu använder jag inte Ubuntu utan Debian men nu tycker jag att du är lite ute och cyklar ! hört talas om en mini-iso motsvarande Netinstall i Debian och hämta de pkt som man vill ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlen:

All bloatware på ubunutu? Njaa kan inte hålla med direkt.

Annars finns ju xubuntu (nedbantad ubuntu)

"Bloatware är medföljande mjukvara som tillför en funktion som användaren inte efterfrågat."
Eftersom jag inte kommer använda knappt något av programmen som följer med ubuntu ser jag det som bloatware

Skrivet av Dark Defender:

Varför inte testa xbmc:s egan dist? Den är i beta just nu men du kan läsa mer och ladda ner den här:
http://xbmc.org/natethomas/2012/02/09/xbmc-11-0-eden-beta-3-a...

Det ser faktiskt väldigt intressant ut! Har tittat lite på XBMCs Live cd, men den ger inga möjligheter att skapa raid. Ska kika på den disten, tack så mycket!

Skrivet av It-nisse:

Hörru Woshie ! nu använder jag inte Ubuntu utan Debian men nu tycker jag att du är lite ute och cyklar ! hört talas om en mini-iso motsvarande Netinstall i Debian och hämta de pkt som man vill ha

Jo, har läst lite om Arch Linux som jag antar fungerar på samma sätt, men eftersom jag fortfarande är väldigt ny inom Linux känns det en aning för svårt för mig. :/

Permalänk

om du är ny i linux säger jag ändå Ubuntu... med Xbmc tar typ max 1gb utrymme även med det du kallar "bloatware" som dessutom majoriteten går att avinstallera efter installationen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Proffsmoddare

FreeNAS

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

hmm i den öppna fria världen kan man välja att installera det man vill ha tillskilnad frän vissa andra OS, på såvis så blir det inget vad en del kallar för nerslask

Permalänk
Jubileumsmästare

Jag byggde ihop en HTPC/NAS i veckan och valde Ubuntu Server 32-bit som OS. Väljer du server edition så slipper du all den "bloatware" du pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark Defender:

Varför inte testa xbmc:s egan dist? Den är i beta just nu men du kan läsa mer och ladda ner den här:
http://xbmc.org/natethomas/2012/02/09/xbmc-11-0-eden-beta-3-a...

Jag har provat den och det fungerade inge vidare, iaf inte för mig.
Det gick att installera och allt men när man skall boota upp den från hårddisken så är det 50/50 på att det fungerar, så tipset där är nog att vänta tills en stabil version släpps.

Blev att installera Windows XP + XBMC, bootar fort och fungerar felfritt.

// Jonas Lillman

Permalänk
Medlem

Ubuntu Server + Valfri Gui?

Visa signatur

Main dator: i5 750 4Ghz, GTX 770 4GB, Intel SSD 80GB, 8GB Ram
Servern: Core 2 Duo, 4GB Ram, 4x2TB Lagring, Ubuntu Server 12.04

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av erCarN:

Ubuntu Server + Valfri Gui?

sudo apt-get install xbmc xorg

Done.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fahrbot:

sudo apt-get install xbmc xorg

Done.

Det låter som det perfekta valet för mig! Tack så jättemycket!

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Bachman:

Det låter som det perfekta valet för mig! Tack så jättemycket!

Du måste dock köra dessa kodrader innan du kan installare XBMC. Märk väl att det är unstable jag har valt för att köra XBMC Eden beta 3.

sudo apt-get install python-software-properties pkg-config sudo apt-add-repository ppa:team-xbmc/unstable sudo apt-get update