Grafikdelen i Intel Ivy Bridge 70 procent snabbare än föregångaren

Permalänk
Melding Plague

Grafikdelen i Intel Ivy Bridge 70 procent snabbare än föregångaren

Intels kommande processorfamilj Ivy Bridge bjuder på markanta uppgraderingar för den integrerade grafikkretsen. Färska siffror visar en prestandaökning på cirka 70 procent jämfört med föregångaren.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte dåligt för en integrerad grafikkrets.

Men inget som man satsar på om man vill spela lite med sin laptop ändå.

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Imponerande

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Blir bra i nya Ultrabooks

Permalänk
Medlem

1/3 förbättring i SC2?

o herre!

Permalänk
Medlem

fortfarande inte användbart för "spelare".

Kommer ihåg jag kikade lite på intels sida när HD3000 kom.
"3x faster than the previous version"
Så jag kikade runt lite och hittade några benchmarks.
En ökning från 2 till 6 fps är förvisso tre gånger, men knappas imponerande

(och det var på ett spel som var märkt med "optimized for intel video" )

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Diablo 3 på en ultrabook, wopidoo!

Permalänk
Medlem

Väldigt bra för Ultrabooks

Permalänk
Medlem

Slött!!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk

Då lär den ligga en bit under amd llano grafik prestanda och kanske i vissa fall under hd4000.
trinitys grafik kommer absolut vara mycket snabbare än hd4000
Bra prestanda ökning mot hd3000 men det är inte imponerande

Men det ska bli intressant med direkta jämföres mot amd a8 och jag tror fotfarande att den ligger en hyfsad bit före hd4000 ändå

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

Men vänta nu här, den är tokmycket snabbare än gamla HD 3000, 16500 poäng kontra 8500, jätte bra och kanske ganska förväntat, men fortfarande 3500 poäng sämre än llanos värsting... Sen skulle väl Trinity komma och den skulle ju vara x% bättre än llano... Så whats the big whoop?

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem

Bara att hoppas amd släpper snabbare CPU/GPUer. För skillnaden krymper fort mellan dem. Då har AMD absolut ingenting att komma med och kan lika gärna stänga igen amd och spara ATI, och Global Founderis för extern tillverkning av kisel.

Permalänk

Jag tror folk missar att skilja på vantage (P) och vantage (E). Det är (P) som är intressant och må hända att 3000 poäng (P) är bra för integrerad grafik men den kan inte konkurrera på riktiga grafiklösningar.

Permalänk

förvisso en förbättring, men det kommer fortfarande lyda att intels integrerade är för dåliga för att spela på.

Permalänk
Inaktiv

Helt plötsligt blev en Ultrabook J-VLIGT intressant.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra prestanda måste jag säga, frågan är bara hur bra stödet är för spel, tråkigt att ha prestanda om det inte fungerar bra i spelet man vill spela. Men prestandan borde ju närma sig ett Geforce 8800GT iaf?

EDIT: Såg på Expreview att den närmar sig GT 240, det är inte jätte långt kvar till nVidia 8000-seriens bättre kort då. Ska vi förutspå att Haswell vinner över 9800GTX nu då?

Permalänk
Medlem

I den kompletta "artikeln"/ryktet så jämförde dom med ett GT240 och då var det kring dubbelt så bra i spel som ivy bridge.

Det kanske är bra för en integrerad intel-processor, men det får fortfarande pisk av två, snart tre generationer gammal dedikerad hårdvara.

Permalänk
Medlem

För att jämföra äpplen och päron så kan man kanske säga att det är ungefär samma prestanda som ATi Radeon X800 XT eller Geforce 6800 Ultra. Eller kanske som mitt gamla Geforce 8600 GT.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dogmata:

Diablo 3 på en ultrabook, wopidoo!

lär ju aldrig funka med tanke på att spelet faktiskt är ganska krävande, kanske om man kör med diablo2 settings då 800x600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

För att jämföra äpplen och päron så kan man kanske säga att det är ungefär samma prestanda som ATi Radeon X800 XT eller Geforce 6800 Ultra. Eller kanske som mitt gamla Geforce 8600 GT.

Inte alls, 8600GT är ju inte ens en tredjedel av GT240, detta borde vara dubbelt så snabbt som 8600GT med andra ord, som i sin tur är mycket snabbare än X800 och 6800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

lär ju aldrig funka med tanke på att spelet faktiskt är ganska krävande, kanske om med diablo 2settings då 800x600

Sist jag läste specsen så var dom grymt låga för diablo 3 och det faktum att en polare tankade hem dirt 2 och det flöt (på lägsta ) med sin nya air 13" så har jag höga förhoppningar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag tror folk missar att skilja på vantage (P) och vantage (E). Det är (P) som är intressant och må hända att 3000 poäng (P) är bra för integrerad grafik men den kan inte konkurrera på riktiga grafiklösningar.

Visst är det inget för spel i BF3 klassen. Men det börjar faktiskt öppna upp betydligt fler dörrar.
Det är nog inte någon som påstått att det skall gå huvud mot huvud mot externa grafik kretsar.

Permalänk
Medlem

Kanske kan man nu hoppas på en laptop med kraftfull CPU och mycket minne men utan grafikkort. Jag skulle vilja ha en kraftfull laptop för att samtidigt kunna hålla igång flera program och flera Internetsidor utan att datorn börjar svikta. Idag verkar det ju vara så att en kraftfull dator också ger dig ett kraftfullt grafikkort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dogmata:

Sist jag läste specsen så var dom grymt låga för diablo 3 och det faktum att en polare tankade hem dirt 2 och det flöt (på lägsta ) med sin nya air 13" så har jag höga förhoppningar!

med tanke på att spelet inte är optimerad en så kan jag inte säga mycket men när jag körde betan så flöt de "sådär" när jag körde runt medel grafik och då hade jag inga options för att kunna ändra någon mech på min karaktär + ett flertal andra grafikoptions fattades som man märkte var på low.

Men mina hårdvara är då q6600 2.8ghz och 560 925mhz.

Kom de riktigt mycket zombies och barbaren som polarn körde börja klyva världsdelar med sina attacker så gick fpsen ner till 10-15.

Man ska inte underskatta diablo3 bara för att spelet har varit under utveckling länge

Permalänk
Medlem

Som sagt så lär man ju inte spela BF3 på dem direkt, men nu kan man ju i alla fall spela Source-spel med allt godis utan problem, samt SC2 och emulatorer som PCSX2 och Dolphin. Det räcker ju för en bärbar, behöver jag mer kraft så har jag min stationära.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Ivy Bridge blir bara mer och mer intressant! Hoppas detta öppnar upp dörrar för kraftfulla laptops utan en onödig extra gpu.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belorios:

Ivy Bridge blir bara mer och mer intressant! Hoppas detta öppnar upp dörrar för kraftfulla laptops utan en onödig extra gpu.

Japp, och när man behöver det kopplar man bara i en MSI GUS II.

Permalänk
Proffsmobbare

Nu blev jag fan tjurig. La till en rejäl summa för att gå från HD2000 till HD3000 på i5an. Så kommer HD4000 någon vecka senare och piskar sönder HD3000.

Sånt är livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Nu blev jag fan tjurig. La till en rejäl summa för att gå från HD2000 till HD3000 på i5an. Så kommer HD4000 någon vecka senare och piskar sönder HD3000.

Sånt är livet.

Inte om man läser på i förväg.

Permalänk
Medlem

nyfiken på hur det kommer funka i WoW.
sitter i dagsläget på en c2d och GTS250, så har planerat att uppgradera så fort IB kommer. Och då jag BARA spelar WoW så skulle det vara kul med ett test där, för isf kan jag helt strunta i ett grafikkort, massa pengar att spara

vad tror ni som är insatta?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!