Hjälp med grafikkort 580gtx

Permalänk
Medlem

Hjälp med grafikkort 580gtx

Har ett gigabyte sniper2 miderkort och kör just nu med
1 st asus gtx 580 directcu ii , tänkte köra sli meb vet ej
Om jag får plats med ett till då dom är stora . Kan jag köra
Ett annat 580 ? Vilket isåfall ? Blir det sämre änn om jag skulle
Köra 2 exakt lika dana ?

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem

Rekommenderar inte. Översta kortet kommer inte kunna andas tillräckligt pga dina pci-e platsers plats

Permalänk

två snabba frågor, vilken cpu kör du med och vad har du för dator chassi/fläktar?

//SchaaSchaa

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Medlem

Nxzt phantom med fläktar överallt . I5 2500k vattekyld kör den i 4.2 16gb ram

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem

Vet att det blir trångt med 2 directcu , men går det köra ett 580 med referenskylare på övre platsen ?

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelAti:

Rekommenderar inte. Översta kortet kommer inte kunna andas tillräckligt pga dina pci-e platsers plats

och då säger jag, SKITSNACK!

Har sett flera riggar köra sli med två sånna kort, dessutom så har en kompis exakt dem korten i SLI och när han spelar BF3 @ ultra så liggar hans kort på 65 / 54 grader.

Visa signatur

Gigabyte z270 K3 Gaming | Intel Core i5 7600k @ 4.6 GHz | GeForce RTX 2080 | 16GB DDR4 | MSI Optix 27" Curved 144HZ

Permalänk
Medlem

Ligger hans kort riktigt tajt ?

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk

bra saker är ju att du inte kommer vara begränsad av processor kraft eller ram det som kan vara ett problem blir ju platsen och temperaturer precis som intelati skrivit ovan.

vad jag har förstått är dock inte dcII kylaren riktigt 3 platser tjockt utan ngt smalare vilken borde ge en okej springa att få in luft igenom om man har en hyffsat kraftig fläkt i sidan av chassiet detta är dock spekulationer och jag vågar inte ge något defenitivt svar på det.

det skall inte vara något problem att välja en modell med Te.x. referensdesign och kombinera med DCII kortet om du vill ta den säkra vägen sätt isf det nya kortet överst av dom 2.
nu vet jag inte om du kör DCII kortet klockat eller inte men om du nu har det max klockat får du vara beredd på att du kanske måste sänka klocken om du införskaffar ett andra kort både pågrund av att det övre troligen kommer bli varmare och att det troligen inte kommer klocka lika bra som DCII kortet pågrund av att DCII har en omgjord pcb med högre kvalité på Bl.a. strömförsörjningen.
(kort i sli bör alltid hålla samma frekvenser för att fungera optimalt, tror tillochmed att det snabbare kortet automatiskt klockar ner om du har olika frekvenser på dom)

eftersom du valt att vattenkyla processorn kanske det finns intresse att vattenkyla gpu också?
finns nämligen fullcover block från Bl.a. ek anpassat för just DCII pcb:n då slipper du helt fundera över avståndet mellan korten och kan pressa båda korten till det yttersta men kommer det inte låta som du dammsuger hemma varje gång du ska spela
är ju dock en del mek med vattenkylning och det är ju inte gratis men vad gör man inte som nörd

hoppas jag har hjälpt något iaf
//SchaaSchaa

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Medlem
Skrivet av KamuleN:

och då säger jag, SKITSNACK!

Har sett flera riggar köra sli med två sånna kort, dessutom så har en kompis exakt dem korten i SLI och när han spelar BF3 @ ultra så liggar hans kort på 65 / 54 grader.

Har själv provat och om man vill ha varma och väsnandes kort så går det ju. Men jag rekommenderar inte det ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelAti:

Har själv provat och om man vill ha varma och väsnandes kort så går det ju. Men jag rekommenderar inte det ändå.

Ja om 65 och 54 grader är för varmt i full load så visst.

Visa signatur

Gigabyte z270 K3 Gaming | Intel Core i5 7600k @ 4.6 GHz | GeForce RTX 2080 | 16GB DDR4 | MSI Optix 27" Curved 144HZ

Permalänk
Medlem

Kör kortet i 950 och aldrig hört fläktarna på det , blivit 65 grader någon gång som varmast , med 1 kort

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem

Om jag ska köra ett kort i referensdesign. Vilket hade ni satsat på ?

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk

Om du får plats med att ha DirectCUII kortet i nedersta slottet (alltså att de inte slår i nätagg) så borde det inte vara några problem om du har en referenskylare uppe.

Gällande märkte av referens så vet jag inte riktigt, finns bara EVGA och Zotac så vitt jag vet, och personligen skulle jag kört på EVGA, känns som man får mer kvalité med EVGA, men är bara en känsla jag har, har inte testat något av varken Zotacs eller EVGAs kort

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Hade samma problem som du så skaffa ett MSI 580 och dom funkar perfekt ihop, hade dock idag valt två MSI kort då jag skulle vilja ha lite mer plats till ett extra ljudkort;)

Permalänk
Medlem

ok, är riktigt nöjd med ljudkortet som sitter på moderkortet faktiskt.

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SchaaSchaa:

bra saker är ju att du inte kommer vara begränsad av processor kraft eller ram det som kan vara ett problem blir ju platsen och temperaturer precis som intelati skrivit ovan.

vad jag har förstått är dock inte dcII kylaren riktigt 3 platser tjockt utan ngt smalare vilken borde ge en okej springa att få in luft igenom om man har en hyffsat kraftig fläkt i sidan av chassiet detta är dock spekulationer och jag vågar inte ge något defenitivt svar på det.

det skall inte vara något problem att välja en modell med Te.x. referensdesign och kombinera med DCII kortet om du vill ta den säkra vägen sätt isf det nya kortet överst av dom 2.
nu vet jag inte om du kör DCII kortet klockat eller inte men om du nu har det max klockat får du vara beredd på att du kanske måste sänka klocken om du införskaffar ett andra kort både pågrund av att det övre troligen kommer bli varmare och att det troligen inte kommer klocka lika bra som DCII kortet pågrund av att DCII har en omgjord pcb med högre kvalité på Bl.a. strömförsörjningen.
(kort i sli bör alltid hålla samma frekvenser för att fungera optimalt, tror tillochmed att det snabbare kortet automatiskt klockar ner om du har olika frekvenser på dom)

eftersom du valt att vattenkyla processorn kanske det finns intresse att vattenkyla gpu också?
finns nämligen fullcover block från Bl.a. ek anpassat för just DCII pcb:n då slipper du helt fundera över avståndet mellan korten och kan pressa båda korten till det yttersta men kommer det inte låta som du dammsuger hemma varje gång du ska spela
är ju dock en del mek med vattenkylning och det är ju inte gratis men vad gör man inte som nörd

hoppas jag har hjälpt något iaf
//SchaaSchaa

Kan du förklara lite mer exakt var man kan köpa sådan vattenkylning?

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Skrivet av Casten83:

Kan du förklara lite mer exakt var man kan köpa sådan vattenkylning?

SJjälvklart

Det finns lite olika ställen att köpa vattenkylning ett populärt ställe med bra utbud för att vara i Sverige är http://www.coolingstuff.se/
går även att beställa från Tyskland http://www.aquatuning.se/ rekommenderar att du tittar på sidan med engelska som valt språk då svenskan är sådär på många ställen, dom levererar utan problem till Sverige (en kompis som beställt därifrån).
Aquatuning är några kronor billigare än Coolingstuff men om du vill ha hjälp att välja ut grejer och anpassa ett system skulle jag rekommendera dig att ta kontakt med Coolingstuff då dom från vad jag hört är väldigt hjälpsamma och även kan ta hem "special" grejer om något du behöver inte finns i ordinarie sortiment.

nästa sak att tänka på är ju att "riktig" vattenkylning tar mycket mer plats är färdiga lösningar som tex H60 och liknande du har både radiator, pump, ev. reservoar(underlättar påfyllning, lätt att kontrollera vätskenivån i systemet, lättare att lufta)
tittat på lite bilder och det verkar som om att det ska gå att installera åtminstone en 240mm (2x120mm fläktar) radiator i taket och en 120mm radiator på utblåset bak, med lite tur kanske du kan få in en 280mm radiator i taket.
går säkert även att modda in en radiator i fronten men det kräver ju lite mer arbete + att du måste montera bort hdd buren.

varför du måste hitta utrymme till många radiatorer är för att mängden värme din vattenloop kan transportera bort från dina komponenter bestäms direkt av hur mycket värme du kan ur ur loopen genom dina radiatorer.
vet inte exakt hur stora radiatorer som krävs för 2 st klockade gtx580, kanske någon annan i tråden kan fylla i åt mig
har inte tid idag men om du fortfarande är intresserad kan jag se om jag hittar något vettigt.

både vårt forum och Google är 2 bra vänner om du vill leta information själv, finns även en hel del guider på youtube och liknande vilket kan vara intressant om du inte är helt insatt i vad vattenkylning är så kan det ju va intressant att se hur man installerar grejer, vad man ska tänka på etc

hoppas jag inte missat något viktigt, bara att fråga om du undrar mer

//SchaaSchaa

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Skrivet av Casten83:

Kan du förklara lite mer exakt var man kan köpa sådan vattenkylning?

Hej igen sa ju att jag skulle återkomma med temperaturer hittade lite info i denna ( http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?244920-How... ) forum tråd sista posten visar ett schema som jag tyder till att en 120 mm radiator klarar upp till 300 watt med en fläkt något starkare fläkt.

med andra ord borde du kunna kyla 2st gtx 580 med en 240 alt 280 radiator kommer inte ta dig till några fantastiska temperaturer men kommer lösa ditt sli problem kommer nog levera minst likvärdiga temperaturer som dcII ge lite överklock marginal och med ett par kvalitets fläktar borde det även vara mycket tystare än en lösning med referens kylare

mvh//SchaaSchaa

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk

Hejsan!

Vill bara informera TS att om du väljer att köra två st gtx580 DCII sittandes på varandra (dvs utan minst en PCI/PCI-E slots mellanrum) kommer det övre kortet gå varmt vid full load (90c +), vilket är lite för nära den rekommenderade max temperaturen för att jag ska känna mig bekväm.

Du kan då välja att skaffa ett program för hantering av fläktkurvor (GPU Tweak som följer med på drivrutins-cd:n fungerar alldeles utmärkt). Dock så måste du skruva upp fläktarna rätt rejält för att komma ner till en mer behaglig temp (100% = ungefär 70c), men då låter det på tok för högt.

Vad jag rekommenderar, om du bestämmer dig för att köra på två st DCII kort, är att skaffa ett moderkort med 7 st PCI/PCI-E platser.

Detta kör jag med: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=743529, och är det enda kortet av storlek ATX som fyller det ovan nämnda kriteriet.

Mvh
Awesometrygg

Permalänk
Medlem

Får bli 2 nya , orkar inte hålla på 2st 580gtx 3gb eller 2 st 7970

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]