behöver råd med val av fläkt till kühler 620

Permalänk
Medlem

behöver råd med val av fläkt till kühler 620

hej sweclockare,
har en kühler 620 och vill byta ut fläkten som följer med pga att den låter en del, just nu kör jag med två stycken fractal design, problemet är att dessa har ganska lågt luftflöde. jag vill ha tysta fläktar med högt luftflöde.

är det ngn som har gjort erfarenhet med dessa fläktar: http://www.inet.se/produkt/5321955/arctic-cooling-f12 ?

Visa signatur

Intel Core i7-6700K Skylake @ 4 GHz / ASUS Z170M-PLUS / Crucial Ballistix Sport DDR4 16GB 2400 Mhz CL16 / EVGA GeForce GTX 970 SSC ACX 2.0 HDMI 3xDP 4GB / Corsair RMi Series RM650i / Corsair Hydro Series H110i Gt Extreme Performance / Phanteks Enthoo Evolv

Permalänk
Medlem

eller finns det andra förslag??

Visa signatur

Intel Core i7-6700K Skylake @ 4 GHz / ASUS Z170M-PLUS / Crucial Ballistix Sport DDR4 16GB 2400 Mhz CL16 / EVGA GeForce GTX 970 SSC ACX 2.0 HDMI 3xDP 4GB / Corsair RMi Series RM650i / Corsair Hydro Series H110i Gt Extreme Performance / Phanteks Enthoo Evolv

Permalänk
Medlem

Noctua säger jag bara. Har ett antal. Är väldigt nöjd. Tysta och kyler bra. Finns dock ett antal att välja på. Skulle ta en medelväg i ditt fall.
Lite mer ljud men bättre flås. 20 dB är ingenting..
Beställde själv en 620 kylning häromdan. Ska bli spännande o se hur det funkar. Ska ha den i en HTPC. Så ljudkraven är höga i alla fall vi normal användning.

Visa signatur

Billiga prylar till modellflyg: http://www.rcflight.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeroOne:

Noctua säger jag bara. Har ett antal. Är väldigt nöjd. Tysta och kyler bra. Finns dock ett antal att välja på. Skulle ta en medelväg i ditt fall.
Lite mer ljud men bättre flås. 20 dB är ingenting..
Beställde själv en 620 kylning häromdan. Ska bli spännande o se hur det funkar. Ska ha den i en HTPC. Så ljudkraven är höga i alla fall vi normal användning.

Det finns bättre än Noctua för lägre pris. Kühler 620 är en ganska restriktiv radiator, så Scythes Gentle Typhoon fläktar bör fungera riktigt bra. Jag skulle satsat på 2st av 1150RPM eller 1450RPM versionen.

Permalänk
Medlem

Kör själv med 2st noctua fläktar på den kylaren i PnP och är mycket nöjd. Har inte testa något annat så kan inte uttala mig så mycket, tror även många här på forumet skulle rekomendera scythe gentle typhoon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeroOne:

Noctua säger jag bara. Har ett antal. Är väldigt nöjd. Tysta och kyler bra. Finns dock ett antal att välja på. Skulle ta en medelväg i ditt fall.
Lite mer ljud men bättre flås. 20 dB är ingenting..
Beställde själv en 620 kylning häromdan. Ska bli spännande o se hur det funkar. Ska ha den i en HTPC. Så ljudkraven är höga i alla fall vi normal användning.

jo, noctua är ju väldigt bra, det enda som jag ogillar med deras fläktar är ju färgen

Visa signatur

Intel Core i7-6700K Skylake @ 4 GHz / ASUS Z170M-PLUS / Crucial Ballistix Sport DDR4 16GB 2400 Mhz CL16 / EVGA GeForce GTX 970 SSC ACX 2.0 HDMI 3xDP 4GB / Corsair RMi Series RM650i / Corsair Hydro Series H110i Gt Extreme Performance / Phanteks Enthoo Evolv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det finns bättre än Noctua för lägre pris. Kühler 620 är en ganska restriktiv radiator, så Scythes Gentle Typhoon fläktar bör fungera riktigt bra. Jag skulle satsat på 2st av 1150RPM eller 1450RPM versionen.

tror du att strömförsörjningen ifrån pumpen skulle klara av två stycken 1450 RPM?

Visa signatur

Intel Core i7-6700K Skylake @ 4 GHz / ASUS Z170M-PLUS / Crucial Ballistix Sport DDR4 16GB 2400 Mhz CL16 / EVGA GeForce GTX 970 SSC ACX 2.0 HDMI 3xDP 4GB / Corsair RMi Series RM650i / Corsair Hydro Series H110i Gt Extreme Performance / Phanteks Enthoo Evolv

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasBr:

jo, noctua är ju väldigt bra, det enda som jag ogillar med deras fläktar är ju färgen

Noctua är också dyra gentemot den prestanda man får, men är dock helt ok fläktar.

Skrivet av TobiasBr:

tror du att strömförsörjningen ifrån pumpen skulle klara av två stycken 1450 RPM?

Det är inget problem alls, den ska klara av det.

Permalänk
Medlem

Skulle säga två st yate loon fläktar, typ http://www.indomo.se/7058-Yate-Loon-D12SL-12-with-plug-1350rp....
Pumpen har ingenting med fläktarnas strömförsörjning att göra, koppla dem direkt på moderkortet eller till nätagget.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaston85:

Skulle säga två st yate loon fläktar, typ http://www.indomo.se/7058-Yate-Loon-D12SL-12-with-plug-1350rp....
Pumpen har ingenting med fläktarnas strömförsörjning att göra, koppla dem direkt på moderkortet eller till nätagget.

dessa har dock lite luftflöde jämfört med de som jag tittade på, och ljudnivån ligger med 28 dB ganska högt...

Visa signatur

Intel Core i7-6700K Skylake @ 4 GHz / ASUS Z170M-PLUS / Crucial Ballistix Sport DDR4 16GB 2400 Mhz CL16 / EVGA GeForce GTX 970 SSC ACX 2.0 HDMI 3xDP 4GB / Corsair RMi Series RM650i / Corsair Hydro Series H110i Gt Extreme Performance / Phanteks Enthoo Evolv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaston85:

Skulle säga två st yate loon fläktar, typ http://www.indomo.se/7058-Yate-Loon-D12SL-12-with-plug-1350rp....
Pumpen har ingenting med fläktarnas strömförsörjning att göra, koppla dem direkt på moderkortet eller till nätagget.

Inte så bra statiskt tryck i de där fläktarna, dock bra som chassifläktar.

Pumpen har inbyggd fläktkontroll som styrs efter temperaturen av vätskan i kylaren, så de ska kopplas till blocket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasBr:

dessa har dock lite luftflöde jämfört med de som jag tittade på, och ljudnivån ligger med 28 dB ganska högt...

Man bör aldrig lita på ljudnivåerna som tillverkare anger, de stämmer i stort sett aldrig då man kan mäta på så många olika sätt. Det bästa är att läsa recensioner och bilda en uppfattning om hur de presterar genom det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Man bör aldrig lita på ljudnivåerna som tillverkare anger, de stämmer i stort sett aldrig då man kan mäta på så många olika sätt. Det bästa är att läsa recensioner och bilda en uppfattning om hur de presterar genom det.

OK. har kollat runt lite och hade redan märkt att skythe GT är omtyckt av de flesta tänkte fråga efter ifall det finns ett lite billigare alternativ bara men det verkar luta åt det hållet nu

Visa signatur

Intel Core i7-6700K Skylake @ 4 GHz / ASUS Z170M-PLUS / Crucial Ballistix Sport DDR4 16GB 2400 Mhz CL16 / EVGA GeForce GTX 970 SSC ACX 2.0 HDMI 3xDP 4GB / Corsair RMi Series RM650i / Corsair Hydro Series H110i Gt Extreme Performance / Phanteks Enthoo Evolv

Permalänk
Medlem

Folk brukar rekomendera schyte gentle typhoon till radiatorer, på grund av att fläktarna har ett bra lufttryck

Permalänk
Medlem

Noctua är värda varenda krona. Man får vad man betalar för med andra ord. Färgen är ju sådär...men jag sitter inte o tittar på dom...

Visa signatur

Billiga prylar till modellflyg: http://www.rcflight.se