Permalänk

Plex nybörjarhjälp

Hej
had just skaffat plex had lyckats ladda in några filmer på media Manager, fått engelsk text och skrivigt om den till Svenska.
Om jag förstår rett ska det sparas till plex hemsida eller till en server, men där tar det roliga slut..
Går jag in på inställningar "MyPlex" och loggar in, väljer "Publish server to my Plex" lyser de 2 meningarna rött
"Failed to map ports 'uPnP Discovery failed'"
"There was an error publishing the server"

Vad kan felet vara?
Behöver ja kanske ladda ner något mer? Har "plex" och "plex media server" även någon soundflower inifrån inställningarna.

Nästa fråga, hur tar man bort en film från media server? hade en som var uppdelad i 2 filer, dom kom upp som varsin..

Permalänk
Medlem

Hej.
Myplex innebär kort att du kan via en webläsare titta på biblioteket men inte på själva filmerna. Däremot så underlättar Myplex för streaming till iphone/ipad när du inte är uppkopplad på samma nätverk som plex media servern.

Jag är lite osäker på just det felmeddelandet men tror att det beror på att routern blockerar port 32400. Så börja med att logga in i routern och öppna upp port 32400, det bör avhjälpa felet.

Om jag vill ta bort en film så flyttar jag filen fysiskt till en mapp som media servern inte ska leta i och väljer sen att uppdatera biblioteket. Efter detta så tillkommer en triangel på filmen inne i media manager. Tryck på soptunnan så försvinner "extramaterialet".
Som det verkar i ditt fall så har du en film som är uppdelad i två filer? Detta har jag haft problem med att få plex att lösa så jag använder d-vision3 (gratis) för att merga filerna till en och samma. Tar kanske mellan 1-2 minuter så inte alls att man ska koda om eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shellti:

Jag är lite osäker på just det felmeddelandet men tror att det beror på att routern blockerar port 32400. Så börja med att logga in i routern och öppna upp port 32400, det bör avhjälpa felet.

Kan även tillägga att oftast behöver man starta om Plex servern efter att ha öppnat den porten, blev fundersam varför det inte fungerade för mig ett par dagar sedan(efter portöppning), och efter att ha startat om servern så började det fungera.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Det är buggigt som fan fortfarande. Startar jag om min router eller plex media server hemma så måste jag logga om i myplex annars kommer jag inte åt den. Mycket märkligt

Permalänk
Medlem

Vet inte vilken funktion du är ute efter men jag har stannat på senaste Plex 0.8 så slipper man strula med Media Servern. Förstår inte varför man ska gå från att titta på filmer/tv-serier till att lägga ner hur mycket tid som helst på att administrera dem?

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Vet inte vilken funktion du är ute efter men jag har stannat på senaste Plex 0.8 så slipper man strula med Media Servern. Förstår inte varför man ska gå från att titta på filmer/tv-serier till att lägga ner hur mycket tid som helst på att administrera dem?

Vad är det som ändrats mellan versionerna då? Själv använder jag 0.9 och det fungerar utmärkt när man väl låtit den skanna igenom efter bilder/tv-serier. Nån gång så ville den inte hämta datan men det berodde i slutändan på Eset Smart Security.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Vad är det som ändrats mellan versionerna då? Själv använder jag 0.9 och det fungerar utmärkt när man väl låtit den skanna igenom efter bilder/tv-serier. Nån gång så ville den inte hämta datan men det berodde i slutändan på Eset Smart Security.

Istället för att man startar plex, väljer spela video, sätter upp en shortcut till lämplig bibliotek (en gång) och så är det bara att köra.

I Plex 0.9 så kan man inte spela någonting när man startar den. Nu har alla konstiga menyvalsnamn försvunnit men i gengäld så kan man inte göra något. Först måste man böka runt med Media Servern som ska indexera och muppa sig fast jag inte vill ha/behöver den funktionen, sedan har media servern begräsningar mot Rar t.ex.
Jag förstår inte varför Plexfolket väljer att crippla och förstöra programvaran och ta bort bra, enkla och fungerade funktioner och göra det överdrivet komplicerat i onödan.

jag förstår att folk som vill ha ordning på sina omslag etc behöver media servern.

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns