Sceen-Tearing på tvn, oavsett material.

Permalänk
Medlem

Sceen-Tearing på tvn, oavsett material.

Har tidgare haft min dator kopplad till tvn för att kika på film eller spela spel, har funkat galant. Har i dagarna ominstallerat windows men nu Screen tearar min tv något så in i förbannat, även i t ex film. Jag har inte ändrat några inställningar på tvn utan har endast kopplat den med en 2 meter lång HDMI kabel till mitt 6950. I Catalyst har jag provat att ställa in olika schema och grejor (1080p60standard t ex) eftersom det är en 60hz tv.

Någon som har förslag på vad jag kan göra? Det borde ju funka för det funkade innnan och då gjrode jag inte ett skit förutom att jag tryckte i sladden.

Kan nämna att min primära skärm är en 120hz kopplad med dual link DVI.

Permalänk
Medlem

Vsync på ?
Tripple-buffering på ?

Permalänk
Medlem

Har prövat med dem på ja men det gör ingen skillnad, gör det nästan värre i spel.

Permalänk
Medlem

Fast jag vet inte riktigt, bara jag drar ett fönster på ett ställe (ca 20cm nedifrån ramen) så är det jätte tydligt en linje där. Kan ladda upp en film om det.

http://www.youtube.com/watch?v=NVLDsosIRyw&feature=youtu.be

Tog inte så jätte hög kvalitet för att det skulle gå snabbt, men det borde gå att se.

Permalänk
Medlem

Prova en annan renderare eller ställ in din tv som priär display när du ska se på video/film

Permalänk
Medlem

Fixade sig faktiskt när jag tog den som primär skärm, tack!

Permalänk
Medlem

Bra att det fixade sig.
Vad jag hade tänkt bidra med var att prova en annan kabel heller prova annan upplösning och refreshrate.
Tex 1080p50hz heller 720p60,50hz för dom fodrar ju mindre bandbredd i kabeln.

Men nu behövdes ju inte det hur är dator skärmen nu när den inte är primär då så felet inte bara flyttar sig till den icke primära?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har precis samma tearing på min datorskärm när jag samtidigt har TVn inkopplad.
Har fipplat en del med detta och inte hittat någon bättre lösning än att endast visa bild på datorskärmen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det har att göra med synkroniseringen på grafikkortet. den primära bildskärmen kommer uppdateras korrekt, men den sekundära brukar få problem. Eyefinity har jag hört ska hjälpa en del, men annars är det inte så svårt att byta primär bildskärm i win7

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det har att göra med synkroniseringen på grafikkortet. den primära bildskärmen kommer uppdateras korrekt, men den sekundära brukar få problem. Eyefinity har jag hört ska hjälpa en del, men annars är det inte så svårt att byta primär bildskärm i win7

För er som inte vet om det så är det lätt bara att trycka windowstangenten+p så får du upp en ruta där man kan välja endast utgång 1, spegla (dvs samma blid på båda), utvidga (olika bild på båda), endast utgång 2.
Man kan navigera i rutan med piltangetnerna,tab heller win+p och fördelen med att göra det med win+p är att första klicket tar upp rutan andra flyttar ett steg höger och så fort du släppt båda tangeterna så skiftar utgångarna (med pil,tab måsta man klicka på enter för att skifta)

Problemet är att man ofta behöver gå in och ändra upplösning,frekvens så att det stämmer för det är inte alltid det återgår till det du hade på den skärmen.
Har man samma tex 1080p 60hz på båda så funkar det ju betydligt mycket bättre.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Alltså när jag kopplar in skärmen och väljer t ex utvidga eller expandera, så ställs min 120hz skärm in automatiskt in på 60hz.

Sen det med kabeln har jag svårt att förstå, det funkade ju innan jag ominstallerade datorn.