Sanslöst billig deal för alla er med S1155/s1156

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

var kan man få tag på fästen för 775 sockel måntro? blev sugen

borde gå att modda dit den, det skiljer 3 mm på s775 och lga115x (72/75mm cc)

i teorin borde man kunna borra upp hålen 1,5 mm och köra på genomgående skruv ....

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

min poäng var mer att även om man kollar innan vad man vill ha så borde bilförsäljaren ha/veta den informationen.
på en cpu kylare så är TDP det viktigaste spelar ingen roll om den är tyst om den inte kan leda bort tillräckligt med värme. alltså är det inte direkt acceptabelt att inte skriva vad den har för värme avlednings förmåga. Speciellt med tanke på att det står på så många andra av deras kylare.

Efter att ha kollat igenom ett gäng med kylare(10-15 stycken) på Inet så kunde jag bara hitta en där det stod TDP.

Sen måste väl sättet som man mäter TDP vara olika för olika tillverkare? Om en tillverkare tycker att 75 grader är en acceptabel temperatur och en annan tycker att 50 grader är acceptabelt så kommer dom väl få olika resultat på samma kylare?

Edit: eller har jag tänkt helt fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BamZe:

Efter att ha kollat igenom ett gäng med kylare(10-15 stycken) på Inet så kunde jag bara hitta en där det stod TDP.

Sen måste väl sättet som man mäter TDP vara olika för olika tillverkare? Om en tillverkare tycker att 75 grader är en acceptabel temperatur och en annan tycker att 50 grader är acceptabelt så kommer dom väl få olika resultat på samma kylare?

Edit: eller har jag tänkt helt fel?

temperatur är inte = värme avlednings förmåga även om dom hör ihop.

Sen så vet jag inte hur dom har det nu om du har tittat igenom så stämmer det säkert men förut när jag beställde min CPU kylare så stod det på alla jag tittade på.

Värme av lednings förmågan på en CPU kylare handlar om hur mycket värme den kan plocka bort från CPUn och göra av sig med. du kan mycket väl få samma temperatur på en kylare som kan dumpa iväg 200W som bara kan dumpa iväg 125W på en CPU som bara gör av sig med 75Watt värme. Dock om du sätter en CPU kylare som inte klarar av att göra av med mer än 95W i ditt hem och du har en bulldozer som gör av med 125W vid full load då kommer det gå åt pipsvängen om du ligger på full load en längre tid.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Köpte dealen direkt! Tack för tipset! Blir gott att byta ut stockkylarn!

Mvh Stam1na

Permalänk
Medlem

Jag har gamla Ultra 120... Jag gissar att det är ingen ide att byta ut den mot denna då denna verkar vara typ samma?! Fast 150gram lättare...

Permalänk

Fan och så har man precis fått hem CM Hyper 212 Evo och så kommer man över detta erbjudande... Nästan så att jag funderar på att använda ångerrätten fast är osäker på om jag får igenom det...

Ångerrätten är ju 14 dagar men när börjar man räkna den? Beställningen gjordes 2012-02-08 så då är det ju kört men fick inte leveransbekräftelse förrän 2012-02-16. Om jag skulle få igenom det så antar jag att jag inte får tillbaks pengar av den frakt jag betalade och att jag också får stå för pengarna att skicka tillbaks produkten?

Permalänk

Fan att de inte passar till am3+ då hade ja köpt direkt !

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Jag har inte sagt att den är underdimensionerad, jag vet inte vad den har för TDP värde eller någon recension så jag kan inte utala mig ang det. men TDP ger en fingervisning om den har en TDP på 200W med en original fläkt som går på 1200 rpm så vet du att den är bättre än en fläkt som har ett TDP värde på 125W med en liknande fläkt på 1200rpm. även vid undervoltade senarion, Vad jag har argumenterat för är att jag tycker det är dåligt av inet att inte nämna vad den har för TDP alls då det är oavsätt om kylningsförmågan är linjär eller inte det enda som visar vad för kapacitet kylaren har.

Som jag skrev ovan, det är lite som att inet inte skulle nämna vad deras nätagg ligger på för Watt och att man måste googla på det själv.

Liksom att AMD och Intel har olika uppfattningar om hur TDP sätts så har även tillverkarna av kylare det. Arctic Cooling sätter alltid TDP alldeles för högt och inte sällan över 200 på kylare som är helt värdelösa. Vad är det för mening att kylaren är speccad till 200W om den processorn ändå throttlar och måste klocka ned sig för att värmen blir för mycket?

Så nej det vet man inte för det finns gott om kylare som är speccade högre men som presterar sämre än de speccade lägre. Det enda som nätagg utgör är en strömförsörjande komponent varför effekten blir ytterst relevant. Det finns dessutom klara riktlinjer att ett nätagg ska uppfylla vissa kriterier för att få märkas med ATX 2.3 och 80-plus och någon motsvarande strängt reglerad standardisering finns inte hos tillverkare av kylflänsar.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Jag tog en. Får se om jag ids montera den eller om det blir ännu en pryl i garderoben. Men om det är som Typhonos säger att den presterar som en TRUE så borde det vara ganska stor skillnad mot hyper 212+.

Nope, det är inte en TRUE. En TRUE-kylare har 6 HeatPipes...

Samma modell, fast med 4 HeatPipes = MUX.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Temjin TJ08-E

Hej!
Jag ska snart köpa en dator innehållande:

  • I5 2500k

  • 2x Lågprofilsminnen

  • Flera hårddiskar, dvs måste ha HDD-buren och kablar kommer sticka fram (SATA, ström)

Tror ni kylaren får plats? Ser ganska trångt ut:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Liksom att AMD och Intel har olika uppfattningar om hur TDP sätts så har även tillverkarna av kylare det. Arctic Cooling sätter alltid TDP alldeles för högt och inte sällan över 200 på kylare som är helt värdelösa. Vad är det för mening att kylaren är speccad till 200W om den processorn ändå throttlar och måste klocka ned sig för att värmen blir för mycket?

Så nej det vet man inte för det finns gott om kylare som är speccade högre men som presterar sämre än de speccade lägre. Det enda som nätagg utgör är en strömförsörjande komponent varför effekten blir ytterst relevant. Det finns dessutom klara riktlinjer att ett nätagg ska uppfylla vissa kriterier för att få märkas med ATX 2.3 och 80-plus och någon motsvarande strängt reglerad standardisering finns inte hos tillverkare av kylflänsar.

http://www.sweclockers.com/recension/12022-nataggregat-fran-a...
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

det finns mins lika mycket bullshit inom nätaggs branschen och även om dom sätter fel värden så är det enda man har att gå på. CPU kylare tillverkare sätter ett värde på vad den ska klara, Nätaggs tillverkare sätter ett värde om dom sen fuskar är ett problem men det finns lika lite anledning till varför det inte borde stå med som för att inte sätta ut effekten på ett nätagg. Sen så var det här ingen "Arctic Cooling" CPU kylare utan thermaltake om jag inte minns fel och jag tvivlar på att dom fuskar med sina TDP värden.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

Nä, men då faller ju hela idéen ändå med TDP eller hur? Jätte bra idé som inte följs till punkt o pricka.

Faller ju inte helt. Då du får reda på hur mycket värme kylaren kan leda bort. TDP värdet stämmer ju på de flesta processorerna som "vi" köper ändå.

Visa signatur

2500k @ 4.2GHz - Asus R9 290x - 16GB G.Skill 1600Mhz - Asus P8Z68 Pro Gen3 - Samsung 840 256GB / 500GB WD Black / Corsair TX650 V2 / Corsair H80 / Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

http://www.sweclockers.com/recension/12022-nataggregat-fran-a...
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

det finns mins lika mycket bullshit inom nätaggs branschen och även om dom sätter fel värden så är det enda man har att gå på. CPU kylare tillverkare sätter ett värde på vad den ska klara, Nätaggs tillverkare sätter ett värde om dom sen fuskar är ett problem men det finns lika lite anledning till varför det inte borde stå med som för att inte sätta ut effekten på ett nätagg. Sen så var det här ingen "Arctic Cooling" CPU kylare utan thermaltake om jag inte minns fel och jag tvivlar på att dom fuskar med sina TDP värden.

Jag har inte sagt att det inte fuskar men standarden är strängare och innefattar betydligt mer. Sen är det ändå upp till tillverkarna om de vill finna sig i det eller inte.

Nya kylare anger inte TDP för att kylningen beror på så många fler faktorer i ett chassi, avstånd till chassifläktar, position i förhållande till chassifläktar, chassifläktarnas antal och luftflöde, fläktgallers utformning osv. Ser man till dem kylare som det anges TDP för så är det nästintill alltid äldre kylare med undantag för just Arctic Cooling och Thermaltake. Det är en vansinnigt stor skillnad hur en kylare presterar i ett chassi med enorm kylning så som In-Win Dragonrider och Coolermaster Silencio, två chassin som är så långt ifrån varandra som de bara kan. Dragonrider har så otroligt bra kylning att även originalkylaren kommer prestera väldigt nära en eftermarknadskylare i Silencio och TDP på kylaren blir inte särskilt relevant.

Thermalright som sällan anger TDP är i 9/10-fall överlägsna Arctic Cooling med jämförbara produkter och Thermalrights rykte bland entusiaster gör att de vet att recensioner kommer göra kylarna rättvisa medan enbart medelmåttiga tillverkare behöver stödja sig på siffror. Det är inte specifikationerna i sig som gjort Seasonic till den mest pålitliga tillverkare av nätagg utan förmågan att kunna tillverka lösningar som gång på gång bevisas hålla måttet och presterar på topp. På samma sätt har Thermalright visat att de alltid levererar lösningar i toppklass, om inte allra bäst så alltid bland de bättre.

Angående Arctic Cooling och dess utlovade prestanda på kylarna:
http://www.hardwaresecrets.com/article/Arctic-Cooling-Freezer...
Thermaltake Frio är speccad för 220W medan Freezer 13 Pro är speccad för 300W, ändå kyler Frio 6 grader bättre. TDP är ett värdelöst verktyg för att uppskatta kylares effektivitet.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Jag har inte sagt att det inte fuskar men standarden är strängare och innefattar betydligt mer. Sen är det ändå upp till tillverkarna om de vill finna sig i det eller inte.

Nya kylare anger inte TDP för att kylningen beror på så många fler faktorer i ett chassi, avstånd till chassifläktar, position i förhållande till chassifläktar, chassifläktarnas antal och luftflöde, fläktgallers utformning osv. Ser man till dem kylare som det anges TDP för så är det nästintill alltid äldre kylare med undantag för just Arctic Cooling och Thermaltake. Det är en vansinnigt stor skillnad hur en kylare presterar i ett chassi med enorm kylning så som In-Win Dragonrider och Coolermaster Silencio, två chassin som är så långt ifrån varandra som de bara kan. Dragonrider har så otroligt bra kylning att även originalkylaren kommer prestera väldigt nära en eftermarknadskylare i Silencio och TDP på kylaren blir inte särskilt relevant.

Thermalright som sällan anger TDP är i 9/10-fall överlägsna Arctic Cooling med jämförbara produkter och Thermalrights rykte bland entusiaster gör att de vet att recensioner kommer göra kylarna rättvisa medan enbart medelmåttiga tillverkare behöver stödja sig på siffror. Det är inte specifikationerna i sig som gjort Seasonic till den mest pålitliga tillverkare av nätagg utan förmågan att kunna tillverka lösningar som gång på gång bevisas hålla måttet och presterar på topp. På samma sätt har Thermalright visat att de alltid levererar lösningar i toppklass, om inte allra bäst så alltid bland de bättre.

Angående Arctic Cooling och dess utlovade prestanda på kylarna:
http://www.hardwaresecrets.com/article/Arctic-Cooling-Freezer...
Thermaltake Frio är speccad för 220W medan Freezer 13 Pro är speccad för 300W, ändå kyler Frio 6 grader bättre. TDP är ett värdelöst verktyg för att uppskatta kylares effektivitet.

Fast om man ska vara så noga så kan man inte lita på rencensioner heller då det inte behöver spegla situationen i ditt hem och chassi alls. vilket gör att allt bara blir en "köpa grisen i säcken" situation. TDP på en kylare är som du säger inget absolut värde men det kan användas som en fingervisning. speciellt om du kollar olika kylare från samma tillverkare då man kan anta dom har kört samma test för att komma fram till ett visst TDP värde över deras kylare.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Fast om man ska vara så noga så kan man inte lita på rencensioner heller då det inte behöver spegla situationen i ditt hem och chassi alls. vilket gör att allt bara blir en "köpa grisen i säcken" situation. TDP på en kylare är som du säger inget absolut värde men det kan användas som en fingervisning. speciellt om du kollar olika kylare från samma tillverkare då man kan anta dom har kört samma test för att komma fram till ett visst TDP värde över deras kylare.

Nej det gör de inte men bra recensioner jämför kylare under samma förutsättningar, dvs samma chassi, flöde från chassifläktar och antingen samma rumstemperatur eller genom att ange temperaturdelta. Så det blir inte grisen i säcken, även om kylaren i sig inte presterar 100% i din dator så kan man visa att med identiska förutsättningar och komponenter så ger kylare X lägre temp under idle och mindre temperaturdelta än kylare Y med samma förutsättningar och är därför en bättre kylare. De flesta monsterkylare idag lider inte av lågt luftflöde på samma sätt som motsvarande monsterkylare gjorde för ett par år sedan då flänsavstånden normaliserats varför man kan applicera resultaten med bättre precision idag även i ett chassi med sämre luftflöde.

Som jag visade så ljuger även Arctic Cooling och man kan aldrig lita på TDP från någon tillverkare, TDP för en tillverkare är stabil kylning utan att temperaturen stiger ytterligare och en annan har satt TDP på en effekt där processorn klockar ned sig men överlever, det är precis lika dåligt som att ange ljudnivå utan att precisera bakgrundsbrus och avstånd till decibelmätaren.
För att jag någonsin skulle lita på TDP från en tillverkare så kräver jag att de anger precis den testmiljö de använt med rumstemperatur, antal fläktar, postition och flöde på dessa osv. Att TDP är menat att ange kylares effektivtet är sorgligt för det är verkligen det sämsta tänkbara verktyget till utförandet, i teorin är det bra men det fungerar aldrig i praktiken då alla fuskar på ett eller annat sätt.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Är det något viktigt som kan saknas med tanke på att det är OEM. Har fattat att manual, kylpasta (som Inet också skriver inte följer med) osv kan saknas men det klarar man sig utan men alla fästen och skruvar och sånt måste väl följa med? Någon som har beställt och kan säga vad som ingick?