Permalänk

Internetproblem

Sitter på ett LAN-party med 5 stycken andra. Vi har ibland stabilt internet och ibland inte. När det inte är stabilt så försvinner uppkopplingen för 1 av oss i perioder på ett par få sekunder till minuter. Vi har kopplat oss såhär:Telejack -> Modem -> Router -> Switch(3 datorer) -> Router(3 datorer)

Vad ska jag göra åt problemet?
Tack på förhand.

Visa signatur

HAF 922 | Phenom II X6 1055T @ 3.3GHz | Gigabyte GTX 680 WF | Gigabyte 870A-UD3 | Seagate Barracuda 1TB | Crucial RealSSD 64GB | Corsair Vengance 16GB 1600Mhz | 2xBenQ GL2440 | Razer Blackwidow | Steelseries Guild Wars 2 Mouse

Permalänk
Skrivet av myp:

Ät en banan

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för ditt kreativa svar.

Visa signatur

HAF 922 | Phenom II X6 1055T @ 3.3GHz | Gigabyte GTX 680 WF | Gigabyte 870A-UD3 | Seagate Barracuda 1TB | Crucial RealSSD 64GB | Corsair Vengance 16GB 1600Mhz | 2xBenQ GL2440 | Razer Blackwidow | Steelseries Guild Wars 2 Mouse

Permalänk
Medlem

Är det random vem som tappar uppkoppling, eller är det samma hela tiden? Eller alltid någon på samma switch / router?

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ingen höjdare att seriekoppla hemmaroutrar, ni bör ta bort, byta eller ställa om sista routern till en switch, dvs stäng av dhcp och anslut enbart i lan portarna på den, ansluter ni i wanporten så får ni nat o det vill ni inte ha.........

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av veggie_d:

Är det random vem som tappar uppkoppling, eller är det samma hela tiden? Eller alltid någon på samma switch / router?

Det är inte helt slumpvis utan det pendlar mellan 3 av oss varav 2 kopplade till switchen och 1 till routern.

Visa signatur

HAF 922 | Phenom II X6 1055T @ 3.3GHz | Gigabyte GTX 680 WF | Gigabyte 870A-UD3 | Seagate Barracuda 1TB | Crucial RealSSD 64GB | Corsair Vengance 16GB 1600Mhz | 2xBenQ GL2440 | Razer Blackwidow | Steelseries Guild Wars 2 Mouse

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är ingen höjdare att seriekoppla hemmaroutrar, ni bör ta bort, byta eller ställa om sista routern till en switch, dvs stäng av dhcp och anslut enbart i lan portarna på den, ansluter ni i wanporten så får ni nat o det vill ni inte ha.........

Det finns inget sätt vi kan fixa det utan att behöva byta routrar/switchar? Vi har tyvärr bara dom vi använder.

Visa signatur

HAF 922 | Phenom II X6 1055T @ 3.3GHz | Gigabyte GTX 680 WF | Gigabyte 870A-UD3 | Seagate Barracuda 1TB | Crucial RealSSD 64GB | Corsair Vengance 16GB 1600Mhz | 2xBenQ GL2440 | Razer Blackwidow | Steelseries Guild Wars 2 Mouse

Permalänk

Ignorera den frågan. Jag är helt dum i huvudet idag.

Visa signatur

HAF 922 | Phenom II X6 1055T @ 3.3GHz | Gigabyte GTX 680 WF | Gigabyte 870A-UD3 | Seagate Barracuda 1TB | Crucial RealSSD 64GB | Corsair Vengance 16GB 1600Mhz | 2xBenQ GL2440 | Razer Blackwidow | Steelseries Guild Wars 2 Mouse

Permalänk
Rekordmedlem

Stäng av dhcp i den "innersta routern" och anslut sedan enbart i lanportarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Arvidsson11:

Sitter på ett LAN-party med 5 stycken andra. Vi har ibland stabilt internet och ibland inte. När det inte är stabilt så försvinner uppkopplingen för 1 av oss i perioder på ett par få sekunder till minuter. Vi har kopplat oss såhär:Telejack -> Modem -> Router -> Switch(3 datorer) -> Router INGEN DHCP på denna och enbart lanportar(3 datorer)

Vad ska jag göra åt problemet?
Tack på förhand.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Stäng av dhcp i den "innersta routern" och anslut sedan enbart i lanportarna.

Lånar tråden lite, då jag har ett sorts problem som liknar detta. Jag har ett 4G Modem som även är router som jag har DHCP aktiverat på, som sedan är kopplad till en dir-655 som leder allt nät till datorerna. Är det möjligt att det blir löst genom att stänga av DHCP på 4G Modemet/Routern? Problemet då är att jag inte får något internet till routern, men det ska tydligen gå att skriva in mac addresserna manuellt i en lista på modemet/routern. Är det lösningen tro? Den har nämligen inget "Bridgemode" vad jag vet. Däremot är jag utomlands just nu så kan ej kolla det men snart i Sverige igen så

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Rekordmedlem

Att ha flera dhcp servrar och nat i flera steg är klurigt, det är stor risk för problem, det bästa är att bara göra det en gång om det är hemmanät, men det går att lösa om man planerar o ställer in rätt, men att bara koppla ihop delarna utan konf brukar ge lustiga problem som är relaterade till adresserna, tex portforward till samma ipnummer bakom dubbelnat, nä då blir nätet "fundersamt", och man kan även få datorerna på olika nät, kanske 192.168.1.x och 192.168.0.x och då kommer man inte åt sina egna prylar utan att kanske routa det för hand och en del annat som händer, det är mycket mindre risk för trubbel om man bara har en nat o en dhcp i ett litet nät hemma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.