Statens medieråd lanserar upplysningkampanj om datorspelande

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Den som speglas av majoritet samhället.

Postade tidigare inlägg för tidigt, var tvungen att redigera posten, du är välkommen att svara på det nu fullständiga inlägget.

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis

Permalänk
Medlem
Skrivet av superst4r:

Alltså vad snackar du om egentligen? Känns inte riktigt som att det är ditt område då du bara slänger ut dig chansningar. Men om jag har förstått dig rätt så har det alltså aldrig funnits någon som har erkänt att den har något beroende/missbruk? Utan alla bara lever i förnekelse enligt dig?

Nej en missbrukare erkänner sina problem inför alla...

Skrivet av htux:

Pappan kan ju inte uttala svenska korrekt själv.

Sant, han kan inte svenska 100%, men det kan inte ens Svensson. Skulle gärna vilja se dig lära dig ett nytt språk när du är 50 år, utan att bryta eller ha grammatiska fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThePreToriaN:

Det är självklart tråkigt att du blivit elitidrottare med alla dessa återkommande fysiska ledskador med mera som kostar för oss skattebetalare och väntar en tidig pension.

Den trångsynthet som du visar med inlägget visar just på att du skulle spenderat mer tid med något som stimulerar din fantasi och kreativitet än kanske elitidrott och historielektioner i skolan.

Härligt att du har koll på alla mina ledskador. FYI, det finns många elitidrottare i Sverige, som inte får någon betalning och måste jobba för att kunna resa till matcher, event och dylikt. Dvs. man har ett vanligt jobb. För min del så har jag än inga ledskador, och betalar skatt eftersom jag jobbar 100%. Du behöver inte oroa dig, jag kommer inte gå i pension vid 55.
Men jag kan säga såhär, jag är dock mer orolig för att ungarna som bestämmer sig för att bli "gamers" idag, inte kommer kunna leva något av sin pension när de väl når 65-års ålder.

Du kan gärna förklara för mig vilken trångsynthet jag har så vi kan diskutera temat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimm:

Jag håller med dig. Kunskapsnivån är förmodligen lägre än tidigare och det finns många bidragande faktorer till det. Ett av dem (det är en personlig åsikt och generell åsikt som jag snappat upp från olika kanaler) är att lärarna helt enkelt inte håller måttet. Men det har också att göra med den riktning vårt samhälle har tagit de senaste åren. Lärarna får inte säga emot en elev. Läraren får inte ha en åsikt som inte är enig med skolans policy (mest vanligt i friskolor) och det finns inget system som straffar ointresserade/skolkande elever. Istället får ointresserade elever mer uppmärksamhet än de som är självdrivna eller de som försöker få igång skolan. Sånt här måste vara väldigt omotiverande för en lärare.

En annan sak är också tekniken. Men jag tror sociala mediet och grupptrycket från facebook generationen är en mer bidragande faktor än att spela tv-spel.

Jag delar åsikt på din iakttagelse, dvs. att samhället i Sverige (jag kan inte tala för andra länder), har sjunkit lägre i sina minimikrav bara för att få ut "kvantitet" ute på marknaden. Man skall e.x. inte glömma att lärare var ett väldigt respektabelt yrke, och välbetalt för 20-30 år sen, men kollar du idag så är Lärare = Skoputsare idag. Sen är det ju sant, att lärarna inte har något auktoritet längre i klassrummet, och att jänte-lagen fortfarande spökar. Dvs, den som är mest utvecklingsbar och vill utvecklas mer i skolan blir stoppad utav lärarna pga att man inte skall vara bättre än någon annan, eller så att lärarna har för låg kompetensnivå.

Utvecklingen i skolan

Tyvärr så får idag lärare försöka ta hand om omotiverade/bråkiga/stökiga elever, och med alldeles för lite auktoritet blir jobbet tungt, vilket leder till att man låter dessa personer störa för andra som vill lära sig. Detta är dock skolsystemets samt föräldrarnas fel.

Personligen är jag emot alla dessa privatskolor/friskolor som försöker införa gratis ipads/plattor till eleverna och försöker ha undervisningar med detta. Såg ett reportage häromdan att ett par friskolor skall införa detta, som ett steg att öka kunskapsnivån. Detta är helt klart en felaktig bild de försöker ge till den kommande eleven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av conluceo:

Och vad är "den rätta bilden" då om jag får fråga? Som avspeglar majoriteten?

Får jag fråga vad det är som inte avspeglar "majoriteten" i filmen? Att de har arbete? Faktum är ju att två tredjedelar av invandrare har jobb så du kan knappast säga att de inte motsvarar majoriteten där? Ingen direkt bra siffra men å andra sidan är ca. 25% av alla ungdomar arbetslösa. Skulle du bli lika förbannad om man såg en ung svensk kille som hade arbete i filmen? Bara för att det inte motsvarade "majoriteten"?

Utbildningen då, alla vet ju att invandrare bara är kamelfösare? Njaa, 28% som invandrar har mer än tre års eftergymnasial utbildning, vilket inte direkt är majoriteten. Problemet är att bland befolkningen som helhet har endast 24% eftergymnasial utbildning över tre år.

Att de pratar svenska?

http://www.scb.se/statistik/UF/UF0506/2007A02/UF0506_2007A02_...
http://www.scb.se/Pages/PressRelease____315968.aspx

Begreppet "invandrare" är ju rätt så brett så att påstå att över 70% av alla invandrare i Sverige har ett jobb är väl lite väl optimistiskt och jag förstår inte vad det har med PC spelandet att göra?

Sedan så är majoriteten invandrare som kommer till Sverige från Afghanistan, Somalia och Irak så där kanske du kan leta fram lite statstik om hur stor andel dessa utgör när det kommer till PC spelandet. Jag tvivlar på att resultatet där återspeglar det som visades i inslaget.

Det var de jag menade, inte om någon kan svenska eller inte eller har en utbildning.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Självklart kan det finnas en fara med TV-spel för ungdomar... Kan ta mig själv som exempel. Jag missade mycket i min skolgång pga. att jag skolkade då jag suttit uppe och gejmat om nätterna... Det har gått bra för mig ändå i slutändan men om jag hade fått gå om gymnasiet nu hade jag garanterat skippat de där sena klanmatcherna. Ungdomar vet sällan vad som är bäst för dom själva i många fall... (Nu kommer jag få massa arga svar från ungdomar som hävdar motsatsen)

Permalänk
Medlem

Alltså skärp er för fan. Här sitter ni och diskuterar era extremt högervridna åsikter när artikeln först och främst handlar om FÖRÄLDRAR OCH DERAS OFÖRMÅGA ATT FÖRSTÅ DATORSPEL SOM NÅGOT LIKVÄRDIGT BÖCKER OCH FILM

Lägg ner PK/Anti-PK diskussionen pronto.

Edit: Första posten på SweC på år. Vad har hänt med denna sajt? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaskis:

Alltså skärp er för fan. Här sitter ni och diskuterar era extremt högervridna åsikter när artikeln först och främst handlar om FÖRÄLDRAR OCH DERAS OFÖRMÅGA ATT FÖRSTÅ DATORSPEL SOM NÅGOT LIKVÄRDIGT BÖCKER OCH FILM

Lägg ner PK/Anti-PK diskussionen pronto.

Edit: Första posten på SweC på år. Vad har hänt med denna sajt? :/

Om man anser att det är "extremt högervridna åsikter" här samtidigt som man svär och använder caps är man nog själv den som är extrem. Får man inte kommentera det som visades på videon?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Softysanta:

Du jämför just spelberoende, ett psykologiskt beroende med ett kemiskt beroende. Helt olika. Och att anklaga att alla här är beroende som inte tycker att spel är problem är då sjukt. Jag citerar vad du sa "Fantastiskt att många tycker här att spelandet inte är ett problem. Det bevisar bara hur många som är beroende av spel idag." Jag vet inte om du trollar eller inte men du är då väldigt, VÄLDIGT ignorant. Tror du verkligen att det är spelens fel att barnen sitter till kl. 3 eller föräldrarna som låter barnen sitta så länge?

Okey, bara så du vet så utsöndrar hormoner när du spelar spel, speciellt FPS-spel (och vid andra syslor), och det är en kemisk reaktion. När någons tankebanor är att få spela spel så fort man har möjlighet så är det ett kemiskt beroende, som din hjärna styr. Psykologiskt = Kemiskt i detta fall.
Sen är ett missbruk/beroende ett beroende oavsett om det är psykologiskt eller kemiskt, du försöker tillfredsställa din hjärna med något, om det är alkohol, godis, droger eller spel så är det ovidkommande per definition beroende.
Sen om det finns andra problem i bakgrunden som gjort att personen/personerna blivit beroende är annan grej.

Det är självfallet inte spelets fel att barnen sitter till kl 3, det är föräldrarnas, men du verkar ha glömt att läsa min sista rad som du t.o.m citerat, att jag anser att denna video är bra, visar bara på att föräldrarna bör ta sitt ansvar. Läs om så ser du att vi "tror jag" pratar om samma sak.

Skrivet av Softysanta:

En till sak, att spel inte ger mycket kunskap, jämfört med vadå? Att gå i skolan? Självklart kan man lära sig mycket mer att gå i skolan! Men om man jämför med t.ex. att kolla på teve eller att t.om. idrotta så lär man sig mer med spel (beror på vilka spel dock). När du tränar fotboll så lär du dig ju massor om fotboll. Men om du t.ex. spelar ett RTS som utspelar sig under 1800-talet och är historiskt korrekt till det mesta (och med det mesta menar jag att man kanske lägger in en fiktionell karaktär, kanske en soldat som huvudperson, som böcker gör) och DESSUTOM är på engelska så lär du dig ju mycket mer på det än att säcka framför teven.

Ja du lär dig engelska på spel, fine. Men om du skulle läsa en bok på engelska, och skrev ner orden du inte visste och slog upp vad de betydde, så skulle du lära dig också engelska, inklusive grammatik och har haft större ordförråd. Och på mindre tid dessutom.
Sen lär du dig språk genom att prata med människor på det språket. Ja jag vet att du kommer skriva, "ja men idag finns skype/mumble/ventrilo och folk pratar ju där".. Stämmer ja, fast på sitt eget språk, dvs. svenska vilket är oftast fallet i gaming världen.

Skrivet av Softysanta:

Att kunskapen har gått ner kan vara flera olika faktorer. Teknologin har gjort ordentliga framkliv på senaste tiden och därför har vi influerats snabbare och förändrats snabbare än vad som gjordes innan. Nu är det t.ex. mycket vanligt med internetslang och då framsteg har gjort så snabbt har vi anpassat oss till det mycket snabbare än vad som var tänkbart under t.ex. 1800-talet. Skolor är fortfarande i 90-talet i sättet att lära ut (iallafall i min kommun) och otroligt efter. De har helt enkelt inte anpassat sig. En annan faktor är lärarkompetensen. Den kan ha sjunkit och man kan ha dåliga lärare. Kommer ihåg i grundskolan i 9:an så hade vi en lärare som aldrig gett betyget MVG under sin 20 åriga karriär och hade även jobbat på 4 olika skolor. Så oavsett hur mycket man pluggar någon i klassen pluggade fick ingen högre än VG. Sen fick många av de personerna MVG i gymnasiekurser A-E. Är det elevernas fel i 9:an att de inte fick MVG och inte pluggade tillräckligt?

Intressant tema angående att din skola fortfarande kvar i stenåldern ("90-talet"). Vad anser du är rätt sätt att lära sig mer?

Jag tänker inte bemöta din enskilda fall för lärare, det finns rötägg i alla yrken, och alla som har gått i skolan har fått uppleva någon sådan lärare någon gång under sin tid.

Skrivet av Softysanta:

Nä, om du hade ett trollface som profilbild eller att det var uppenbart att du trollar skulle jag inte bry mig. Men nu är det ju synd att du kan vara helt seriös. Jag har haft som hobby att spela sen jag har varit liten (istället för t.ex. fotboll som jag inte tyckte var roligt) och det är inga problem alls. Har man föräldrar som sköter uppväxten av sina barn så är datorspel inget problem. Låt inte barnen sitta hela dagarna och spela och sedan klaga på att de spelar för mycket och undrar varför de inte sköter sig i skolan. Sköt uppväxten av barnen helt enkelt.

Jag som är "gammalmodig" av mig får fråga dig, vad innebär "trolla"? Är det ditt sätt att lägga locket på diskussionen?
Att vi har olika åsikter är inget fel, detta är ett diskussionsforum och för mig ett ställe att lära sig nya saker om datorer, teknik, spel etc.

Permalänk
Skrivet av wankeer:

Den rätta bilden kanske, den som avspeglar majoriteten?

Om man ska avspegla majoriteten så får män eller människor från övre halvan av Sverige inte vara med, då majoriteten av alla svenskar är kvinnor samt bor i undre halvan av landet?

Att så många reagerar på att dom inte har en ljus hudfärg visar bara hur udbredd racismen är i Sverige.... och ja, det heter racism om ni inte tycker att människor med mörkare hudfärg ska få vara med i filmen... än roligare blir det ju när ni tjatar om "politiskt korrekt", vilket är retorik för att man ska vara annorlunda, samtidigt som man ska representera majoriteten.

Jag reagerade inte ens på deras hudfärg innan jag såg denna tråd, och denna tråd är verkligen en deprimerande läsning. Är människor verkligen så j*vla intoleranta nu att man i spelforum, ett ställe där man ska slippa allt vad politik heter, tjatar om hudfärger (eller "politisk korrekt" eller någon annan variant därav)??

("ni" i detta fall är en referens till alla nötter som tjatat om "pk" och liknande i tråden).

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnrealPerfection:

Var det viktigt för dig att försöka skryta om din fysik och dina gymnasiebetyg?

Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubbelarsson:

Om man ska avspegla majoriteten så får män eller människor från övre halvan av Sverige inte vara med, då majoriteten av alla svenskar är kvinnor samt bor i undre halvan av landet?

Att så många reagerar på att dom inte har en ljus hudfärg visar bara hur udbredd racismen är i Sverige.... och ja, det heter racism om ni inte tycker att människor med mörkare hudfärg ska få vara med i filmen... än roligare blir det ju när ni tjatar om "politiskt korrekt", vilket är retorik för att man ska vara annorlunda, samtidigt som man ska representera majoriteten.

Jag reagerade inte ens på deras hudfärg innan jag såg denna tråd, och denna tråd är verkligen en deprimerande läsning. Är människor verkligen så j*vla intorelarna numera att man i spelforum, ett ställe där man ska slippa allt vad politik heter, tjatar om hudfärger (eller "politisk korrekt" eller någon annan variant därav)??

("ni" i detta fall är en referens till alla nötter som tjatat om "pk" eller dess varianter i denna tråd).

Återigen handlar det om majoriteten som spelar Pc spel och inget annat, inte om vilket kön majoriteten i Sverige har eller etnicitet utan vad består majoriteten av dem som spelar och har PC som intresse, jo svenska killar och män.

Sen då att man tycker det är lite larvig att inslaget slår in mellan raderna till något annat än Pc spelandet så är man väl inte rasist för det?

Att man drar till med att folk är så himla politiskt korrekta är ju just för att man enligt dem är en rasist om man nämner ordet invandrare.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av wotanziu:

Generellt sätt skulle jag inte bry mig om folk lägger all skuld på dataspelande, eller vad nytt sattyg det finns på marknaden just nu,(Folk tror så mycket dumt ändå) problemet är när dessa problem sägs vara hela problemet och de riktiga problemen istället ignoreras. Detta leder endast till att barnen blir lidande i slutändan. Det är därför jag blir så irriterad när folk ska tala om vad som är dåligt och inte dåligt baserat enbart på deras egna åsikter.

Du kanske har missat detta, men Sweclockers är oxo ett diskussionsforum, där man har rätt med egna åsikter.

Skrivet av wotanziu:

Jag irriteras också grovt över att datorspelandet tas upp så extremt mycket, medan droger som alkohol och tobak som har VETENSKAPLIGT PÅVISADE effekter mer eller mindre ignoreras med undantag för IQ's larviga "köp inte ut åt ditt underåriga barn" paroller. Krävs väl ingen vetenskapsman för att förklara att anledningen till att alkohol och tobak accepterats av samhället i stort, är för att så många blivit beroende av det, även fast det är långt skadligare än vad datorspelande är och någonsin kommer att vara.

Skillnaden är ju att man i skolan sen barnben, 3e klass och uppåt pratar alkohol, droger, mm som är farliga för människans hälsa, miljön och andra medmänniskor. Detta är ju vetenskapligt bevisat. Sen att det finns folk som fortfarande köper alkohol, droger, cigaretter etc etc, då alla känner till att det är dåligt är en helt annan tema.

Det finns ju en anledning till att man försöker informera om datorspelandet, det vore ju oerhört dumt utav staten att inte vara pålästa inom detta ämne för att försöka hjärntvätta folk. Det är inte 50-talet vi befinner oss i idag, utan IT-samhället, all info finns ju tillgänglig, så det är mycket enklare för gemene man att ta reda på fakta.

Sen att du blir oerhört irriterad över det är ju en annan sak, men alla känner inte till detta, och denna video går ut till dina, mina och andra föräldrar för att vara mer aktiva i sin föräldraroll och se över din barns tid framför datorn.

Permalänk
Medlem

Jag tror att spel kan vara beroendeframkallande, jag har nog varit beroende själv, vid vissa tillfällen. Men när jag bodde hemma såg mina föräldrar till att jag skötte skolan fullt ut och när jag var yngre fick jag bara spela en stund per dag. Jag tycker det är ett bra system för yngre barn. När jag var barn så var vi ute nästan jämt, men vi satt också och spelade tvspel, nintendo, och datorspel, mest på de mörka halvåret då. Jag har lika många goda minnen från allt detta, där huvudsaken inte är vad vi gjorde utan vilka man umgicks. Sedan om man har perioder där man är ensam och inte har mycket att göra, så är det lätt att datorspel blir en stor sysselsättning, ärligt talat ser jag inga problem med det, ibland kan man ångra perioder där man spelat mycket, och inte gjort annat, men samtidigt så är spel en stor grej av den man är, och vid eftertanke ingenting jag ångrar, tvärtom!

Dock tycker jag det är lite synd om yngre barn inte leker ute och upptäcker världen, det tror jag är viktigt, spel visar bara en bild och jag tror åldersgränserna, i alla fall för yngre barn, är bra att hålla på. Samtidigt är världen ganska tråkig jämfört med de äventyr som kan finnas i spel, men är man barn är allt roligt, så jag tycker det gäller att passa på att prova allt möjligt och inte bara sitta inne. Skulle inte ha några problem med att mina barn spelade spel alls, men samtidigt tycker jag de kan vänta tills de är säg 8 år+ och sen inte spela hela dagarna på sommaren, men jag är lite traditionell också

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Skrivet av wankeer:

Återigen handlar det om majoriteten som spelar Pc spel och inget annat, inte om vilket kön majoriteten i Sverige har eller etnicitet utan vad består majoriteten av dem som spelar och har PC som intresse, jo svenska killar och män.

Har du överhuvudtaget läst informationen på websidan?
* 92 procent av alla barn 9–16 år spelar
* Spelandet är vanligare bland barn (9–12 år) än bland unga (12–16). I den yngre gruppen spelar 96 procent.
(och detta är en websida som riktar sig till föräldrar så dessa måste representera den relevanta åldergruppen).

Det finns ingen vägning mellan könen, så om vi då antar att det är en representation av befolkning så kommer vi tillbaka till att dom som spelar mest i åldersgruppen 9 - 16 år är flickor som bor i undre halvan av Sverige.
Om vi struntar i könen så betyder det fortfarande att norrlänningar inte ska vara med i filmen enligt dig?

Skrivet av wankeer:

Att man drar till med att folk är så himla politiskt korrekta är ju just för att man enligt dem är en rasist om man nämner ordet invandrare.

Så om jag förstår detta rätt, om du kallar dom invandrare så kommer majoriteten (som man ska följa och representera enligt dig själv) tycka att du är rasist. Du vill inte vara rasist så du "drar till med politisk korrekt"?
Om du nu vill följa ditt eget argument om majoritetsrepresentation så bör du helt enkelt lägga ner hela din linje av argumentation, anpassa dig efter majoriteten och kalla alla som använder ordet invandrare för rasist.... eller ska vi kanske acceptera att man inte alltid behöver följa majoriteten, att man får ha invandrare (ouch, blev jag rasist nu eller tar man hänsyn till sättet sammanhanget ordet invandrare används på också?) i filmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubbelarsson:

Har du överhuvudtaget läst informationen på websidan?
* 92 procent av alla barn 9–16 år spelar
* Spelandet är vanligare bland barn (9–12 år) än bland unga (12–16). I den yngre gruppen spelar 96 procent.
(och detta är en websida som riktar sig till föräldrar så dessa måste representera den relevanta åldergruppen).

Det finns ingen vägning mellan könen, så om vi då antar att det är en representation av befolkning så kommer vi tillbaka till att dom som spelar mest i åldersgruppen 9 - 16 år är flickor som bor i undre halvan av Sverige.
Om vi struntar i könen så betyder det fortfarande att norrlänningar inte ska vara med i filmen enligt dig?

Så om jag förstår detta rätt, om du kallar dom invandrare så kommer majoriteten (som man ska följa och representera enligt dig själv) tycka att du är rasist. Du vill inte vara rasist så du "drar till med politisk korrekt"?
Om du nu vill följa ditt eget argument om majoritetsrepresentation så bör du helt enkelt lägga ner hela din linje av argumentation, anpassa dig efter majoriteten och kalla alla som använder ordet invandrare för rasist.... eller ska vi kanske acceptera att man inte alltid behöver följa majoriteten, att man får ha invandrare (ouch, blev jag rasist nu eller tar man hänsyn till sättet sammanhanget ordet invandrare används på också?) i filmer?

Du förstod verkligen inte vad jag skrev.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Begreppet "invandrare" är ju rätt så brett så att påstå att över 70% av alla invandrare i Sverige har ett jobb är väl lite väl optimistiskt och jag förstår inte vad det har med PC spelandet att göra?

Sedan så är majoriteten invandrare som kommer till Sverige från Afghanistan, Somalia och Irak så där kanske du kan leta fram lite statstik om hur stor andel dessa utgör när det kommer till PC spelandet. Jag tvivlar på att resultatet där återspeglar det som visades i inslaget.

Det var de jag menade, inte om någon kan svenska eller inte eller har en utbildning.

Det här inlägget är ju så jävla förvirrat på så många sätt att jag inte vet riktigt var jag skall börja.

Först och främst är största andel invandrare (nära 20% återvändande svenskar). Därefter kommer mycket riktigt Somalia och Irak men efter det är det Polen. Afghanistan kommer först på 14:e plats.

Givetvis finns det ingen ingen statistik över hur mycket invandrarungdomar spelar datorspel, om inte nåt obskyrt tvärvetenskapligt projekt fått lite för mycket pengar att leka med. Däremot kan man göra rätt säkra antagningar från annan tillgänglig statistik. Enligt filmen i fråga spelar 96% av ungdomarna spel. Cirka 22% av alla barn är antingen utrikes födda eller har en utrikes född förälder. Den statistiska sannolikheten för att det skulle finnas någon större skillnad i hur mycket "invandrar" och "svenska" barn spelar är rätt liten.

En sak hade du rätt om dock, jag uttryckte mig klantigt med sysselsättningsgraden. Jag menade att vi hade en arbetslöshet på 30% hos invandrare, det är inte samma sak som 70% sysselsättning. Sysselsättningsgraden hos utrikes födda (ej medräknat barn till utrikes födda vilka i regel har högre grad av sysselsättning) ligger på 56,2 %, motsvarande för etniska svenskar är på 66,3 %.

http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____255864.aspx
http://www.migrationsinfo.se/arbetsmarknad/sysselsattning-bla...

Skrivet av wankeer:

Att man drar till med att folk är så himla politiskt korrekta är ju just för att man enligt dem är en rasist om man nämner ordet invandrare.

Nej, man fördomsfull och främlingfientlig (slarvigt och felaktigt kallat rasism av många) om man drar generaliserande och ej underbyggda slutsatser från luften så fort det råkar figurera en invandrare i nåt annat än ett reportage om gangstervåld och kriminalitet.

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis

Permalänk

Ja, datorspelande kan vara skadligt. Datorspelande kan vara nyttigt. Det är lite för förenklat att bara ta upp det ur en aspekt, för problematiken är mycket mer omfattande. Om min dotter (som nu iofs. inte spelar nåt speciellt) kom hem och rusade iväg till sin dator och körde WoW i fyra timmar i sträck skulle jag helt enkelt säja att hon inte får det. Eller stänga av internetanslutningen. Föräldrar i Sverige idag är rätt dåliga på att vara föräldrar och i alldeles för många fall curlar de sina barn - av omtanke, säkerligen. Curlade barn blir rätt dåliga på att ta initiativ och ansvar för sina handlingar och blir säkerligen rätt lätt sittande vid nåt spel alldeles för länge, fast de borde röra mer på sig och förmodligen göra läxor... Att det finns så förskräckligt många curlande föräldrar beror nog i sin tur på att vid har byggt en samhälle som curlar sina medborgare. Inget får liksom vara svårt eller jobbigt. Men verkligheten ÄR ju svår och jobbig ibland. När man som söndercurlat barn ställs inför det faktumet så blir det nog lätt så att man flyr in i spelets tillrättalagda värld - och spelar fyra timmar i sträck... Vilket lika gärna skulle kunna vara fyra timmars tv-tittande eller facebookande. Problemet är inte spelet, utan det faktum att många flyr från det som är det minsta jobbigt.

Sen påstår många att de har lärt sig engelska genom att spela - jo, de har ni säkert gjort. Delvis. Ingen korrekt engelska, dock. Ni hade förmodligen lärt er minst lika mycket engelska genom att lyssna på musik med engelsk text (vilket var sättet jag lärde mig engelska på) eller kolla på tv-program med engelskt tal. Antagligen hade ni lärt er en mer välfungerande engelska också... Det är inget vettigt argument i den här debatten, tycker jag.

Alltså: Spela gärna, men använd inte spelet som en flykt från verkligheten. Gör ni det så kommer ni dessutom bli blekfeta typer som dör av hjärtfel i förtid.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Tror de flesta är överens om att man lär sig mycket engelska och blir en smula bättre på problemlösning och får mer förståelse för teknik, dock så finns det väl ändå någon typ av gräns där man inte har behov av mer lära från tv-spel?
Det jag menar är att om man spenderar (spelderar) ett par timmar framför datorn i åldern 8-15 så har man lärt sig rätt mycket nytt MEN sedan går man endast på rutin. De som endast lirar hjärndöda skjutspel (cod) övergår nog rätt så snabbt till rutin.

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Skrivet av htux:

Pappan kan ju inte uttala svenska korrekt själv.

Nåja, du kan ju å andra sidan inte skriva korrekt.

Möjlig tolkning av det du skrivit:
"Pappan behöver en medhjälpare för att uttala ordet 'svenska' på ett korrekt sätt."

Var det så du menade?
Om inte, fundera över det korrekta sättet att skriva det du menar. Efter det är du välkommen att kritisera pappan i filmen för bristande språkkunskaper.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av conluceo:

Det här inlägget är ju så jävla förvirrat på så många sätt att jag inte vet riktigt var jag skall börja.

Först och främst är största andel invandrare (nära 20% återvändande svenskar). Därefter kommer mycket riktigt Somalia och Irak men efter det är det Polen. Afghanistan kommer först på 14:e plats.

Givetvis finns det ingen ingen statistik över hur mycket invandrarungdomar spelar datorspel, om inte nåt obskyrt tvärvetenskapligt projekt fått lite för mycket pengar att leka med. Däremot kan man göra rätt säkra antagningar från annan tillgänglig statistik. Enligt filmen i fråga spelar 96% av ungdomarna spel. Cirka 22% av alla barn är antingen utrikes födda eller har en utrikes född förälder. Den statistiska sannolikheten för att det skulle finnas någon större skillnad i hur mycket "invandrar" och "svenska" barn spelar är rätt liten.

En sak hade du rätt om dock, jag uttryckte mig klantigt med sysselsättningsgraden. Jag menade att vi hade en arbetslöshet på 30% hos invandrare, det är inte samma sak som 70% sysselsättning. Sysselsättningsgraden hos utrikes födda (ej medräknat barn till utrikes födda vilka i regel har högre grad av sysselsättning) ligger på 56,2 %, motsvarande för etniska svenskar är på 66,3 %.

http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____255864.aspx
http://www.migrationsinfo.se/arbetsmarknad/sysselsattning-bla...

Nej, man fördomsfull och främlingfientlig (slarvigt och felaktigt kallat rasism av många) om man drar generaliserande och ej underbyggda slutsatser från luften så fort det råkar figurera en invandrare i nåt annat än ett reportage om gangstervåld och kriminalitet.

Lite ironiskt att det är mitt inlägg som är så"jävla förvirrat" när du är den som rabblar om sysselsättning och arbetslöshet bland olika grupper och åldrar när det ända jag sa var att jag tyckte svt i vanlig ordning måste vara politiskt korrekta och blanda in något som inte hör reportaget till och att det kanske inte speglar verkligheten sätt till den som i genomsnitt har spel och pc som intresse i Sverige.

Med det menar jag inte att det inte finns de med invandrarbakgrund som spelar Pc. I reportaget framgick det även vilka åldrar de undersökte men det var inte det jag kommentera heller.

Sen undrar jag vart någonstans jag är främlingsfientligt, vart har jag uttryckt ett förakt mot en specifik etnicitet gentemot min egna? eller vart någonstans har jag ifrågasatt varför de har invandrare med i reportaget när det inte handlar om kriminalitet?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Fast å andra sidan känner i alla fall jag oftare "bara en liten stund till" eller "bara en bana till" när jag lirar datorspel, än jag känner "bara en film eller TV-serie till" när jag kollar på TV. Datorspel ger mer interaktivitet och belöningar än TV helt enkelt, så jag skulle vilja säga att för mig i alla fall är datorspel mer beroendeframkallande än TV.

När du säger "kollar på TV", menar du då alltså "TV" som i alla kanaler som sänds med förbestämda tablåer?
Själv känner jag att det blir precis samma "bara en bana till" om jag har en tv-serie på DVD eller på datorn hemma och tittar på, jag tror det beror mycket på formatet i sig. Med film blir det ju dock en annan sak för med tanke på att filmer brukar vara minst 1,5h så blir det ett mycket större åtagande att sätta sig och titta igenom en film efter att men precis sett en.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av balo15:

Ja jag vet att du kommer skriva, "ja men idag finns skype/mumble/ventrilo och folk pratar ju där".. Stämmer ja, fast på sitt eget språk, dvs. svenska vilket är oftast fallet i gaming världen.

Kan ju bara kommentera hur många guilder / klaner har bara svennar i dom som spelar på hög nivå?

Jag pratar nästan alldrig svenska i mumble vent skype etc, sitter dagligen och pratar med belgare britter som jag spelar med.

En annan sak är att jag fick mitt jobb genom att sitta hemma och va HELT själv lärd.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av thomas67lundberg:

Sen påstår många att de har lärt sig engelska genom att spela - jo, de har ni säkert gjort. Delvis. Ingen korrekt engelska, dock. Ni hade förmodligen lärt er minst lika mycket engelska genom att lyssna på musik med engelsk text (vilket var sättet jag lärde mig engelska på) eller kolla på tv-program med engelskt tal. Antagligen hade ni lärt er en mer välfungerande engelska också... Det är inget vettigt argument i den här debatten, tycker jag.

Gillar att du säger inte korrekt engelska, men när jag tex sitter och spelar med mina guild polare eller något annat spel så oftast så rätter någon dig om du säger fel jag tror inte alla sitter och bara säger lol omg ftw wtf etc tror att många kan prata korrekt engelska, genom att sitta och prata vid datorn och lära sig korrekt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Kan ju bara kommentera hur många guilder / klaner har bara svennar i dom som spelar på hög nivå?

Jag pratar nästan alldrig svenska i mumble vent skype etc, sitter dagligen och pratar med belgare britter som jag spelar med.

En annan sak är att jag fick mitt jobb genom att sitta hemma och va HELT själv lärd.

Tvelander, du är något en av de få som pratar annat språk än svenska med dina klankompisar etc.
Sen är det mycket enklare att komma i kontakt med en egen än en som är utomlands, pga. deras eng. inte är så bra.
Belgare och Holländare är bra på eng. resten utanför Skandinavien blir det svårt att prata med, då eng. är inte deras starka sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av balo15:

Nej en missbrukare erkänner sina problem inför alla...

Det handlar inte om att gå och erkänna det för alla. Vad skulle det var bra för? Var ju inte ens det vi diskuterade om. Det du menade med ditt inlägg var att ingen erkänner för sig själv. Fatta jag det som.
Erkänn själv istället att det här är inte ditt område

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Skrivet av thomas67lundberg:

Alltså: Spela gärna, men använd inte spelet som en flykt från verkligheten. Gör ni det så kommer ni dessutom bli blekfeta typer som dör av hjärtfel i förtid.

Våran företagshälsovård säger direkta motsatsen.
Försök gärna komma bort från verkligheten en stund, gärna med sällskapsspel, onlinespel, hobby eller annan lek!, det viktigaste med detta är just att komma bort från verkligheten totalt en stund för stimulans, energi och motivation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Nåja, du kan ju å andra sidan inte skriva korrekt.

Möjlig tolkning av det du skrivit:
"Pappan behöver en medhjälpare för att uttala ordet 'svenska' på ett korrekt sätt."

Var det så du menade?
Om inte, fundera över det korrekta sättet att skriva det du menar. Efter det är du välkommen att kritisera pappan i filmen för bristande språkkunskaper.

Jag ville inte kritisera honom, syftade mest på att balo15 bara berättade om att barnet inte var bra på språk. Jag erkänner att mitt inlägg kanske inte var det mest genomtänkta med tanke på att han även kan 5 språk. Ursäkta för språket föresten, får jag fråga hur man annars skulle formulera det?

Skrivet av balo15:

Nej en missbrukare erkänner sina problem inför alla...

Sant, han kan inte svenska 100%, men det kan inte ens Svensson. Skulle gärna vilja se dig lära dig ett nytt språk när du är 50 år, utan att bryta eller ha grammatiska fel.

Som sagt, kanske inte var det mest genomtänkta inlägget jag gjort, ångrar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThePreToriaN:

Våran företagshälsovård säger direkta motsatsen.
Försök gärna komma bort från verkligheten en stund, gärna med sällskapsspel, onlinespel, hobby eller annan lek!, det viktigaste med detta är just att komma bort från verkligheten totalt en stund för stimulans, energi och motivation.

Är väl lite skillnad på att drömma sig bort en stund och släppa bekymmer, och att ha ett så lite att göra i sitt "riktiga" liv att man ersätter det med ett virtuellt.

Jäkligt skönt efter en stressig dag att bara koppla från allt och bege sig in i Skyrim och äventyra lite, men är det så att man har problem i verkliga livet och väljer att skjuta allt åt sidan och istället ersätta sitt liv med spel så är det väl kanske inte så bra, men då är det ju knappast spelen man ska skylla på.

Lite kul dock att det inte anses vara något problem att grotta in sig i böcker, medan spel ses på som onödigt slöseri med tid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av balo15:

Tvelander, du är något en av de få som pratar annat språk än svenska med dina klankompisar etc.
Sen är det mycket enklare att komma i kontakt med en egen än en som är utomlands, pga. deras eng. inte är så bra.
Belgare och Holländare är bra på eng. resten utanför Skandinavien blir det svårt att prata med, då eng. är inte deras starka sida.

Ja, man märker ju att du inte är speciellt aktiv eller har varit aktiv i spelvärlden eftersom att det är faktiskt vanligare att man snackar engelska istället för sitt modersmål över nätet.

Fast det beror väl kanske på vilket spel som man kör, t ex så är det nog vanligare att man snackar svenska med några irl polare när man spelar fps spel som Battlefield eller Call Of Duty eftersom att man inte träffar andra personer(förutom i huvudet då) över spelet och om det väl finns en funktion för samtal i spelet så är det oftast bara sura p12or som skriker att man är bög för att man är bättre än dem.

Men ser man sen på spel som Minecraft eller World Of Warcraft där man faktiskt kan träffa folk och börja lära känna folk genom att att skriva till dem och sedan kanske man går vidare till skype. I WoW e det oftast inom raids eller pvp som man börjar snacka med andra folk på engelska o i Minecraft så är det kanske för att man bygger något ihop tillsammans.

Och det att du generaliserar folks kunskaper inom det engelska språket beroende på vart dem kommer ifrån är ganska absurt, det är olika för varje person.

OnT: Denna videon e ganska dålig, visar inte direkt det som faktiskt är skadligt av att sitta vid datorn för länge , dvs att man blir stel och att man inte rör inte på sig fast det finns säkert dem som kan balansera det med att ha en aktiv fritid men för vissa är det inte så.
Stavfelen bjuder jag på ^^

Visa signatur

NZXT Switch 810 | MSI Z77A-G45 | i7 3770K |Cooler Master Hyper 212 Plus | 8GB(2x4GB) 1600 MHz | Asus GeForce GTX 780 DC2 | Corsair CX750M