Öka takten på grafik kortens fläktar?

Permalänk
Medlem

Öka takten på grafik kortens fläktar?

Tja, undrade om jag borde öka farten på grafik kortens fläktar, just nu så är dom 50% (dom var så när jag köpte dom) och undrar om jag borde höja till 100%?
(ska även beställa ett par chassi fläktar men är det nog?)

Permalänk
Medlem

msi afterburner ! ladda ner det och börja justera

Permalänk
Medlem

Det beror på vad för temperaturer du har. 50% låter högt och borde hålla vilket grafikkort som helst kallt i princip.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

som sagt vad är det för temperaturer är det ca 50 grader på skrivbordet utan spel så är det lugnt är det upp mot 95 grader så kanske du ska sätta dit en fläkt och justera en egen fläktkurva i msi afterburner.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Vad är MSI Afterburner?
Fläktarna kan jag justera från Catalyst Control Center.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliAfram:

Vad är MSI Afterburner?
Fläktarna kan jag justera från Catalyst Control Center.

det är ett program du kan överklocka grafikkortet i och ställa in olika fläkt kurvor.

Visa signatur

Msi b250m mortar|I7 7700k|Asus GeForce RTX 2070 ROG Strix Gaming OC|Corsair Vengeance RGB PRO 16GB|Corsair RM750X V2 750W|Samsung 960 Evo 500gb M2|Cooler Master ML240L V2 RGB|Nzxt H400i|ASUS ROG Strix XG49VQ 49" Super Ultra-Wide HDR
Hemmbio:
Epson EH-LS500B|Kingpin Short Throw Frame Screen 104"|Dali Blue 5.2.1 Dolby Atmossystem|Onkyo TX-NR676E Receiver|Xbox Series X

Permalänk
Medlem

MSI Afterburner, du kan ställa in hur snabbt fläkten ska snurra vid vilket gradantal osv.

Visa signatur

Chassi|NXZT Phantom Moderkort|Asrock Extreme3 Gen3 Z68 RAM|Corsair Vengence 2x4gb 1600mhz Processor|Intel i5 2500K @ 4.2ghz Grafikkort| ASUS Radeon6950 DirectCU II @ 900mhz PSU|Corsair TX750W Kylare|Cooler Master 212+ Scythe Gentle Typhoon 1450rpm SSD|OCZ Vertex 3 120gb|

Permalänk
Medlem

Är inte direkt något proffs på detta, har någon några rekommenderade inställningar?
Vanligt vis så alla komponenters temperatur 50 grader i genomsnitt.
Med ett spel som skyrim igång med max settings och HD retexture mods så ligger temperaturen på 60-70 grader (beror vad som händer i spelet eller vart jag befinner mig)
Undrar bara eftersom att jag är rädd att korten skadas om det blir för varmt.

Komponenter är dessa:
crossfire sapphire hd 6850
i5 2500k 3.3ghz
16gig corsair vengeance
Men huvud frågan är fortfarande om jag ens behöver öka fläktarna?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EliAfram:

Är inte direkt något proffs på detta, har någon några rekommenderade inställningar?
Vanligt vis så alla komponenters temperatur 50 grader i genomsnitt.
Med ett spel som skyrim igång med max settings och HD retexture mods så ligger temperaturen på 60-70 grader (beror vad som händer i spelet eller vart jag befinner mig)
Undrar bara eftersom att jag är rädd att korten skadas om det blir för varmt.

Komponenter är dessa:
crossfire sapphire hd 6850
i5 2500k 3.3ghz
16gig corsair vengeance
Men huvud frågan är fortfarande om jag ens behöver öka fläktarna?

Ditt grafikkort tål runt 90-100c så det är ingen fara.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliAfram:

Är inte direkt något proffs på detta, har någon några rekommenderade inställningar?
Vanligt vis så alla komponenters temperatur 50 grader i genomsnitt.
Med ett spel som skyrim igång med max settings och HD retexture mods så ligger temperaturen på 60-70 grader (beror vad som händer i spelet eller vart jag befinner mig)
Undrar bara eftersom att jag är rädd att korten skadas om det blir för varmt.

Komponenter är dessa:
crossfire sapphire hd 6850
i5 2500k 3.3ghz
16gig corsair vengeance
Men huvud frågan är fortfarande om jag ens behöver öka fläktarna?

Du kan fundera på att höja när korten går över 80, sänk varvtalet så slipper du höra oljudet utan anledning. Grafikkort klarar värme bra.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold