NAS - RNDU2000 VS DS212

Permalänk
Inaktiv

NAS - RNDU2000 VS DS212

tja alla sweclockers medlemmar

jag är ny här och har en liten fråga angående vilken NAS ni rekommenderar för den vanliga användaren

jag har spanat in följande 2 och behöver hjälp med att välja ut den rätta.
http://www.inet.se/produkt/5401710/netgear-readynas-ultra-2-r...
http://www.inet.se/produkt/4304221/synology-diskstation-ds212

Krav
- enkelt gränssnitt
- vpn möjligheter
- framtidssäker,ett par år minst
- streaming möjligheter via nätet till andra datorer och åtkomst utanför hemmet.
- app som kan användas för att komma åt innehållet via ipad, iphone och galaxy s2

gärna app som klarar av och streama musik och kan visa dokument i dem vanligaste formaten, pdf, doc, txt ect

uppskattar alla svar, och förslag.

tack på förhand

Permalänk

Bump, letar efter exakt samma grej! Haha till och med väljer mellan exakt samma varor.

Permalänk
Inaktiv

ingen som kan hjälpa till här?
jag som trodde detta är en dator/it forum

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror faktiskt att båda klarar av det du har satt som krav. Det enklaste är nog att läsa på tillverkarens hemsida. Jag har ingen personlig erfarenhet men vet att de flesta tillverkare idag har appar för fjärråtkomst, dock tror jag det är snäppet populärare med Iphone-appar jämfört med Android. Är man lite intresserad är det dock inga större problem att ha fjärråtkomst via program som Dropbox eller liknande.

Lite recensioner:
Netgear hos Legit Reviews
Diskstation hos Bjorn3D

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Synology hela slanten, fint gränsnitt, bra hastighet, till ett bra pris, bra support och dom vet vad dom gör också, har aldrig dock har haft en Netgear, men vad jag har hört så är deras gränsnitt lite trixit ibland!

Dock skulle jag ha satsat på DS212+ då man har Wake On Lan via mobilen

Permalänk
Medlem

Jag har köpt mig en DS212 och är nöjd!

Jag tar det stegvis, har inte aktiverat någon åtkomst utifrån ännu. Men gränssnittet är strålande enkelt och effektivt!

Filhantering och torrents hanterar jag via iPad med en ypperlig app för 29 kr.

Om ni har frågor så skjut här så kan jag testa/svara i mån om tid.

Jag rekommenderar produkten!

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk

@ daolo

Hur är finishen på burken? Ser lite väl plastig ut på de kort jag har sett, har dock aldrig sett den i verkligheten...

Mvh
Awesometrygg

Permalänk
Skrivet av Philippk:

Synology hela slanten, fint gränsnitt, bra hastighet, till ett bra pris, bra support och dom vet vad dom gör också, har aldrig dock har haft en Netgear, men vad jag har hört så är deras gränsnitt lite trixit ibland!

Dock skulle jag ha satsat på DS212+ då man har Wake On Lan via mobilen

Får man något mer än Wake on Lan? Är detta (syftar främst på Wake On Lan) värt en prisskillnad på +700kr?

Mvh
Awesometrygg

Permalänk
Inaktiv

tackar för alla svar och råd
det blir en DS212, och 2 samsung F4 på 2TB den beskrivs av många, och er, som enkelt och användarvänligt. det finns tydligen flera gratis appar till enheten med.

tack ännu en gång

Permalänk
Medlem

Har själv en Synology. (DS211) Är väldigt nöjd.
Framförallt är jag imponerad av mjukvaran DSM4 beta är ute nu, ett otroligt lyft med bland annat nyheter som "Personal Cloud". Dvs du kan ha en dropbox-liknande tjänst.
Stöder allt man kan tänka sig. Riktigt bra appar till både Android och IOS.

Visa signatur

K#

Permalänk
Medlem
Skrivet av awesometrygg:

@ daolo

Hur är finishen på burken? Ser lite väl plastig ut på de kort jag har sett, har dock aldrig sett den i verkligheten...

Mvh
Awesometrygg

Jag tycker den är snygg! Den är till största delen mattsvart, förutom en del av framsidan som täcker hårddiskdockorna som är högblank.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Synology hela slanten, fint gränsnitt, bra hastighet, till ett bra pris, bra support och dom vet vad dom gör också, har aldrig dock har haft en Netgear, men vad jag har hört så är deras gränsnitt lite trixit ibland!

Dock skulle jag ha satsat på DS212+ då man har Wake On Lan via mobilen

Är också inne på en synology NAS, sitter och läser specarna och som jag tolkar det har även DS212 wake on lan, eller?
http://www.synology.com/products/product.php?product_name=DS2...