Permalänk

Bärbar dator

Hallå.

Tänkte köpa en bärbar dator. Vet inte riktigt varför men...

Har kollat på denna: http://www.billigteknik.se/sv/kontor/6033-hp-pavilion-g61102so-demo-av-hewlett-packard-radeon-laptop-amd-886111942091.html

Tänkte använda den till surf samt arbeta i dokument såsom Word, Excel mest, men även lättare spel (CS, Mount & Blade, lite äldre RPG'n, EU3, Crusader Kings 2. Medieval 2: Total War?) och titta på en del video. Finns endast en kvar så jag antar att den ryker innan jag hinner köpa den, men annars? Processorn är för mig ett frågetecken. Är HP bra?

Permalänk
Skrivet av Pansardöden:

Hallå.

Tänkte köpa en bärbar dator. Vet inte riktigt varför men...

Har kollat på denna: http://www.billigteknik.se/sv/kontor/6033-hp-pavilion-g61102so-demo-av-hewlett-packard-radeon-laptop-amd-886111942091.html

Tänkte använda den till surf samt arbeta i dokument såsom Word, Excel mest, men även lättare spel (CS, Mount & Blade, lite äldre RPG'n, EU3, Crusader Kings 2. Medieval 2: Total War?) och titta på en del video. Finns endast en kvar så jag antar att den ryker innan jag hinner köpa den, men annars? Processorn är för mig ett frågetecken. Är HP bra?

För de enkla sakerna du skall göra med den, som att använda ordbehandlaren och spela lite äldre spel så duger datorn hyggligt.

Permalänk

Tack för svar!

Ser nu att den dator som jag har länkat har gått upp lite i pris. Inte speciellt mycket, men lite grann.

Har börjat se mig omkring efter alternativ.

Snubblade över den här: http://www.billigteknik.se/sv/gaming/6258-hp-pavilion-dv66030...

Ser ju jättebra ut på pappret. Men jag sitter ändå med Ivy Bridge i tankarna och funderar därför på att köpa en billigare laptop som jag senare kan byta ut. Men jag är alldeles för okunnig för att veta hur stor skillnad det faktiskt blir, men enligt senaste Fredagspanelen så kan det komma att göra stor skillnad i just bärbart format.

Sedan är jag lite orolig över battertid och just HP som tillverkare. Vet inte hur bra de är.

Det enda spel som jag kan komma på att jag är riktigt intresserad av att köpa dag ett är Diablo 3. Kan det möjligen gå att lira på med-high med denna dator? Hade hoppats på att det skulle släppas till sommaren, men nu med senaste om att det möjligen släpps i april ger mig lite ångest.

Sedan undrar jag över det här med 7200 RPM på en laptop, är det verkligen effektivt för batteritiden?

Permalänk
Skrivet av Pansardöden:

Tack för svar!

Ser nu att den dator som jag har länkat har gått upp lite i pris. Inte speciellt mycket, men lite grann.

Har börjat se mig omkring efter alternativ.

Snubblade över den här: http://www.billigteknik.se/sv/gaming/6258-hp-pavilion-dv66030...

Ser ju jättebra ut på pappret. Men jag sitter ändå med Ivy Bridge i tankarna och funderar därför på att köpa en billigare laptop som jag senare kan byta ut. Men jag är alldeles för okunnig för att veta hur stor skillnad det faktiskt blir, men enligt senaste Fredagspanelen så kan det komma att göra stor skillnad i just bärbart format.

Sedan är jag lite orolig över battertid och just HP som tillverkare. Vet inte hur bra de är.

Det enda spel som jag kan komma på att jag är riktigt intresserad av att köpa dag ett är Diablo 3. Kan det möjligen gå att lira på med-high med denna dator? Hade hoppats på att det skulle släppas till sommaren, men nu med senaste om att det möjligen släpps i april ger mig lite ångest.

Sedan undrar jag över det här med 7200 RPM på en laptop, är det verkligen effektivt för batteritiden?

Enligt system requirements för Diablo 3 (http://us.battle.net/support/en/article/diablo-iii-system-requirements) tippar jag på att den dator du länkade till klarar spelet på medium-inställningar, garanterat "minimum", i alla fall.

HP som tillverkare är en av de (om inte den) största datortillverkaren i världen och i min mening måste de ha gjort någonting rätt för att hamna på den rankingplatsen de ligger på. Har själv haft erfarenhet av 2st tidigare HP-laptops och jag har aldrig haft allvarliga problem, så jag är nöjd och skulle i ditt läge inte alls oroa mig över HP som företag.

Angående batteritiden så är det självklart så att den påverkas av hur "snabb" en hårddisk är. Det krävs mer kraft för att spinna hårddisken i 7200RPM än i 5400RPM. Samtidigt blir datorn snabbare och mer responsiv om hårddisken har hög RPM då den kan komma åt och ladda in filer snabbare än en hårddisk med låg RPM. Om man vill ha en snabb HDD med låg energiförbrukning är dock SSD helt klart bäst då SSD helt saknar de mekaniska delar som begränsar de mekaniska hårddiskarna.

Permalänk

Tackar för de svaren!

Struntar nog i att försöka lira D3 med denna då jag nog vill få en mer njutbar upplevelse av spelet, och går på någon billigare variant. Lutar nu åt en HP Pavillion G6 med Phenom II N660 prolle och HD6470m 1GB Vram, 4gb ram.

Har letat efter utmanare i samma prisklass (4-4500), men ingen i den prisklassen har, vad jag kan se, likvärdig grafikprestanda då jag ändå vill kunna spela ett par lättare spel med den.

Phenom II N660 3.0ghz eller Athlon II P360 2.3ghz?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Pansardöden:

Tackar för de svaren!

Struntar nog i att försöka lira D3 med denna då jag nog vill få en mer njutbar upplevelse av spelet, och går på någon billigare variant. Lutar nu åt en HP Pavillion G6 med Phenom II N660 prolle och HD6470m 1GB Vram, 4gb ram.

Har letat efter utmanare i samma prisklass (4-4500), men ingen i den prisklassen har, vad jag kan se, likvärdig grafikprestanda då jag ändå vill kunna spela ett par lättare spel med den.

Phenom II N660 3.0ghz eller Athlon II P360 2.3ghz?

Skickades från m.sweclockers.com

Under föutsättning att du ändå prioriterar prestanda framför batteritid så är det en dator med Phenom II N660 du skall välja. Enligt http://www.cpu-world.com/Compare/881/AMD_Athlon_II_Dual-Core_Mobile_P360_vs_AMD_Phenom_II_Dual-Core_Mobile_N660.html är skillnaden praktiskt taget att Phenom II N660 har högre klockfrekvens, högre busshastighet och mer cacheminne, men tyvärr därmed också dras med ett TDP på 35W istället för 25W som är specificerat för Athlon II P360.
Därmed beror det på behov där de förhåller sig som nedan:

  • Prestanda - Phenom II N660 3.0GHz

  • Batteritid - Athlon II P 360 2.3GHz