Vart är MMO marknaden påväg och vad kommer spelarna kräva i framtiden.

Permalänk
Medlem

Vart är MMO marknaden påväg och vad kommer spelarna kräva i framtiden.

Då jag har spelat MMO´s sen slutet av 90 talet så har jag sett ganska mycket och speciellt sett hur MMO har gått från någonting som spelades av ett fåtal och var svåra och oförlåtligt till någonting mainstream som är så enkelt att vilken svenne banan som helst kan ta ner en raid boss.
Jag har själv predikat i hur WoW var ett stort steg framåt inom MMO utvecklingen och det var det i vissa avseenden men inte där det verkligen spelar roll i slutändan. Efter över 10 år av MMO utveckling är spelmönstret i stort sett fortfarande oförändrat. Ta dig till max lvl, skaffa gear, raida för mera gear, invänta nästa expansion, börja om.

Men är det system verkligen framtiden, hur länge kan utvecklarna mata marknaden med samma stela MMO bröd innan vi spottar tillbaka den i ansiktet på dem? Jag provade SWTOR när det kom ut och även om storyn är välslipad och flytet i levlandet är en nice så är det bara lite glitter på ytan av samma stora skit som kopierar allt som har kommit före. Vart är innovationen i nya titlar? Är alla rädd för att för att floppa om dom inte kopierar WoW i minsta detalj?

Jag kan troligen skriva sida upp och sida ner i detta ämne men jag är mera intresserad i att höra vad ni vill se i kommande MMO titlar eller om ni tycker att framtiden redan är här och det enkla är det bästa som har hänt sedan skitpapper uppfanns.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

GW 2

'nuff said

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Guild Wars 2 löser mitt problem med MMO.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Oj jag röstade fel Skulle rösta PVP före PVE.

Den här jakten på items måste bort. Det är åt helsicke för mycket koncentration på prylar och stats och för lite på skill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Guild Wars 2 löser mitt problem med MMO.

Vad är det du ser framemot inom GW2?

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Vad är det du ser framemot inom GW2?

Dynamiska Events, Dynamisk Combat, Ingen tank, ingen dps, ingen healer, PvP och mycket mer.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

sandbox, vanliga mmos behöver dö ut, börjar bli väldigt tråkigt.
Darkfall online, Mortal online, Archage. Vill se mera devs gå det hållet, sieges och slås om städer/riken är sjukt mycket roligare än grinda gear och äga folk i instance arenor som end game.

EDIT: ser framimot GW2 iallefall de ända theme park mmot på många år som ser ut att bli kul och inte att man quitar efter lvl 20 för att det är som alla andra wow cloner.

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av wingman92:

sandbox, vanliga mmos behöver dö ut, börjar bli väldigt tråkigt.
Darkfall online, Mortal online, Archage. Vill se mera devs gå det hållet, sieges och slås om städer/riken är sjukt mycket roligare än grinda gear och äga folk i instance arenor som end game.

EDIT: ser framimot GW2 iallefall de ända theme park mmot på många år som ser ut att bli kul och inte att man quitar efter lvl 20 för att det är som alla andra wow cloner.

Håller med fullständigt.

Permalänk
Skrivet av wingman92:

sandbox, vanliga mmos behöver dö ut, börjar bli väldigt tråkigt.

Tyvärr är vi som uppskattar sandbox mmogs endast en liten minoritet. Den stora massan vill ha lättsmälta spel med väldigt låg arbete/belönings stege. Vilket spelutvecklingen de senaste 8 åren påvisar med all tydlighet. De få sandbox mmogs som trots allt lanserats under den perioden, har mer eller mindre sågats rakt av vid fotknölarna och spelas av ett ytterst fåtal.

Den historiken säkerställer att ingen större utvecklare kommer att ta sig an ett sandbox mmog. Det räcker nämligen inte att säga att vi gillar sandbox, samtidigt som vi väljer att spela theme parks mmogs. Det existerar inga finansiärer som är villiga att investera i ett på förhand dömt spelprojekt, och vad vi än tycker om det, så är mmogs i första hand en affärsverksamhet.

Permalänk
Moderator
Moderator

*tråd flyttad på TS begäran*

Lycka till med diskussionen.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Oh yeah, fyra av mina fem röster hade ledningen.

*Svårare är bättre - Usch för slappa spelare.
*Fler unika klasser som bara gör en sak är bättre - Ger mer djup och dynamik.
*Guld förlust vid död - XP-förlust vid död vore dumt, det är av sina misstag man lär sig och mindre guld får en att sträva efter att bli bättre.
*PvP före PvE - Varför ha multiplayer om vi inte spelar emot varandra? Isf kan jag lika gärna spela ett singleplayer spel både med och mot bottar. Också relaterat till punkt 1.
*Den heliga trion måste dö ut (Tank, healer, DPS) - Se punkt två.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Tror problemet många MMOs gör är delvis gear rewards där stats spelar sjukt stor roll på din förmåga att spela vidare, de missar oxå i många fall att återanvända content, WoW har absurt mycket content men 90% av det missar du på vägen upp till max level och får aldrig direkt en anledning att gå tbax.

Jag gillar Guild Wars sätt att hantera armor, elite armor är enbart looks och spelaren själv påverkar mer, detta gör oxå att folk i GW inte ser ut som identiska kloner med samma unika armor och du kan mix and match som du själv vill med stil och färger (bästa systemet för detta har dock DCUO enligt mig, älskar deras costume system).

Elite dungeons och normal är ett försök till att jämna ut för spelare men om elite dungeons har power rewards hämmar du casuals medan om de inte har någon extra reward känner sig hardcore lurade, där kommer då looks in perfekt iom eller titlar osv, GW1 hade även ett system där alla områden kunde bli "elite" dvs maxlevel och lite mer, detta gjorde att man kunde gå tbax till ett område och göra saker där utan att vandra igenom det som en gud där du one shota mobs, detta funkade ju pga instanceringen av spelet, GW2 sätt med sidekick och area lvl drain tycker jag är en bra utveckling av detta, du kommer ha mer skills när du går tbax men mobsen kommer inte vara push overs bara för du är en lvl 80 i ett lvl 20 område (främjar oxå att man som max lvl hjälper folk med lägre lvl utan att power lvla dem direkt och gör det lättare och roligare att spela med polare som kanske börjar senare).

Sedan problemet med "heliga trion" är att t.ex. healer är det inte lika många som gillar att spela som DPS, då måste man börja som WoW och dual specca, sedan med end-game riktat bara mot hardcore måste du anpassa så om de saknar en präst måste de kunna använda en druid, shaman, paladin oav till samma roll och det slutar med massa klasser som egentligen är samma sak, WoW var väldigt varierat i skills m.m. i början men sakta har många grejer krypigt ihop eller ännu värre som diskussionen shaman vs paladin och istället för att säga, Learn 2 Play, anpassa er efter det ni har och göra små ändringar började först deras skills bli mirror images av varandra sedan tillslut gav man upp och gjorde så båda factions kunde ha båda.

Hardcore spelarna minskar oftast i antal ju längre spelet går, när man hade klarat Ragnaros för 10gången var det inte lika intressant att skriva upp sig för gång nummer 11 när det krävdes 2 dagar förberedelser i vissa fall, vet inte hur många ggr folk var lata med antingen att hämta vattnet för att släcka eldarna eller ens göra questline så de kunde släcka dem ^^ Osämjan bubblade mer och mer, folk som ville spela blev sura på folk som inte orkade eller hade annat, man skrapade ihop raids tillslut.

Tror de flesta hellre kör en dungeon med 5 spelare som är utmanande och tar 3-5timmar än försöker få ihop 40pers för något som tar två dagar sedan i GW2 har de ju ändå "caterat" till just massive groups genom att göra dem till World Events med drakar m.m. där de räknar med 100 pers som alla springer runt idividuellt men ändå tillsammans och sammarbetar.

Moderna MMOs måste ha både utmaningar till casuals och till hardcore och allt där mellan, det gör att det spelet måste ha lager, de måste skilja sig lite åt utan att separera helt från varandra att bestraffa för att de dör är en gammal konvention som är på utgång iom att det tar bort "immersion" samt ofta bara är frustrerande.

Fire_Ice PvE vs PvP, multiplayer kan även vara co-op? en person är inte samma som en bot och om du tar bort "heliga trion" måste du ha mer dynamiska klasser/yrken för om de bara kan en sak är du tbax i samma sits?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Trudgelmer:

Tyvärr är vi som uppskattar sandbox mmogs endast en liten minoritet. Den stora massan vill ha lättsmälta spel med väldigt låg arbete/belönings stege. Vilket spelutvecklingen de senaste 8 åren påvisar med all tydlighet. De få sandbox mmogs som trots allt lanserats under den perioden, har mer eller mindre sågats rakt av vid fotknölarna och spelas av ett ytterst fåtal.

Den historiken säkerställer att ingen större utvecklare kommer att ta sig an ett sandbox mmog. Det räcker nämligen inte att säga att vi gillar sandbox, samtidigt som vi väljer att spela theme parks mmogs. Det existerar inga finansiärer som är villiga att investera i ett på förhand dömt spelprojekt, och vad vi än tycker om det, så är mmogs i första hand en affärsverksamhet.

Väldigt sant, och trist för oss som gillar sandbox. Anarchy Online är det ultimata MMO't för mig personligen. Med EVE online som god tvåa. Men jag inser att oddsen för att något liknande skall skapas nu är ungefär lika med noll. Dock så finns det utrymme för indie-utvecklare att göra något som hardcore-fansen verkligen vill kasta pengar på.

Permalänk
Hedersmedlem

Har läst på lite mer om GW2's dynamic events, men kan inte säga att jag tror att det är en universalnyckel. Varför?

Till att börja med, även om eventen är dynamiska så gissar jag att det finns ett antal som är gjorda. Dessutom måste de så att säga ta ut varandra. Om klan A drar ut i krig och bränner ner stad B och det är ett event måste det finnas ett event som bygger upp stad B igen så att klan A kan dra ut i krig och bränna ner den igen. Detta betyder att det man som spelare gör spelar ganska liten roll för världen i stort.
Det känns på något sätt logiskt att det är så, för det är ganska få människor i den verkliga världen som gör ett bestående intryck på världen som helhet, men det kan också få sidoeffekten att det känns meningslöst att försöka rädda stad B eftersom den ändå kommer att rädda sig själv lite senare.

Dock så tycker jag att det är ett intressant spår som GW2 är inne på, dvs förändra världen, gör dig ett rykte. Men jag tror att det krävs en hel del mer tänkande innan det finns ett system som verkligen funkar.

Just nu spelar jag SWTOR, och en sak jag verkligen gillar med det som man kan ta en bit till är dels att många av questerna inte är wall of text. Framförallt questerna i storyn känns mycket mer verkliga än något annat MMO jag spelat. Det känns som att det man gör spelar någon roll. Jag tycker också att det är intressant med dessa areor som tillhör mig, även om jag kunde önska mig att de drivit just dem lite längre. Ofta kan man ju inte komma in i dem igen efter att man klarat questen som använder dem. Man skulle kunna tänka sig att de ändra sig efter att jag varit och räddat dem och att jag kunde besöka dem igen och hitta något helt annat. WoW hade något liknande, men där blev det bara jobbigt när man kunde stå på exakt samma punkt och se två olika världar beroende på vad man hade gjort för quester. Vad jag förstår så försvinner detta element när man når endgame, och det är ju synd.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Vad är det du ser framemot inom GW2?

Mer gemenskap på den server man spelar på, ingen kan sno loot eller döda en i PvE. Så man slipper alla dryga människor som springer runt och bara förstör.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se ett mmo som tog sandboxbiten och pvpt från eve-online men slängde i mer intressant pve i det hela.
Men det jag gillar främst med eve är att det inte är något jävla "hålla-i-handen-system" i spelet utan det är helt upp till spelaren att lösa sin egen situation.
Åker du fel och du stöter på fel personer, ja då får du betala och det kan bli jävligt dyrt.
Teamwork är A och O, inget jävla nä jag vill köra solo, utan du gör vad du blir tillsagd och har kul, annars kan du ta ditt pick och pack och dra.

Men när det kommer till spel där man har olika klasser så tycker jag att antingen så ska det bara finnas en klass och man tränar det man vill, eller så ska det finnas många olika klasser med helt olika uppgifter och alla ska vara nödvändiga, inget dumt skit som nä vi har ingen x så vi tar en y istället, utan igen det är bara att göra som man blir tillsagd för lagets bästa.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk

Jag är riktigt sugen att spela Guild Wars 2 på grund av vissa saker som dessa:

1. Dom har tagit bort den heliga trion.
2. Har en Dodge-Funktion.
3. Gjort striderna mer dynamiska med att uppmana spelarna att röra på sig.
4. Man slåss inte om att döda en viss sorts fiende eller att få loot då alla som hjälpt till får den.
5. Även om man går in i en zon som inte är i rätt level för ens karaktär så kan man fortfarande klara sig, men det blir svårare om man går in i en zon som är för högre level.
6. WvWvW ser riktigt lockande ut.
7. Att man blir uppmanad att gå runt och utforska och hitta gömda ställen och kanske få saker med ett speciellt utseende.
8. Alla klasser kan heala, tanka eller vara dps.

Jag kan göra listan längre men jag tycker det räcker så.

Edit: Gjorde en grej lite tydligare.

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

de måste skilja sig lite åt utan att separera helt från varandra att bestraffa för att de dör är en gammal konvention som är på utgång iom att det tar bort "immersion" samt ofta bara är frustrerande.

Måste erkänna att jag tycker precis tvärtom. Hög risk/utmaning tillför ”immersion” medans låg risk/utmaning gör det hela ointressant. Har aldrig förstått det rådande konceptet med att allt skall vara så enkelt och lätt tillgängligt.

Det är ju inte så att vi alla springer omkring i Armani kostymer till vardags. De flesta av oss får nöja sig med kläder från HM/Dressman/Brothers etc. Skulle vi mot förmodan till sist ha råd att investera i en Armani kostym, så har det krävt mycket tid och arbete. Men en sak är saker, all denna tid och ansträngning bygger upp en längtan som gör euforin så mycket mer njutbar när man väl nått sitt mål.

Den euforin hade åtminstone för egen del minskat drastiskt om var annan person på stan sprang omkring i en Armani kostym. Vilket också är anledningen till att jag kände mig betydligt gladare över att uppnå ett komplett blått Dungeon Set1 under första året efter WoWs lansering, jämfört med något annat epic färgat post TBC.

I mina ögon är en spelvärld där man måste vara försiktig och rent av rädd, samt där samarbete/taktik är a och o, är betydligt intressantare och skapar en mycket starkare ”immersion” jämfört med en spelvärld som uppmuntrar spelare att hela tiden kasta sig in i strid utan minsta tanke på konsekvens, eftersom de ändå automatiskt blir uppväckta med full hälsa och utan en skråma några sekunder senare.

Jag inser att jag förmodligen tillhör en utdöende skara, men dagens mmogs är inte i närheten av att ge mig en lika stark ”immersion” som under min tid i DAoC, EQ och för den delen även i WoW vanilla.

Permalänk
Skrivet av Trudgelmer:

Måste erkänna att jag tycker precis tvärtom. Hög risk/utmaning tillför ”immersion” medans låg risk/utmaning gör det hela ointressant. Har aldrig förstått det rådande konceptet med att allt skall vara så enkelt och lätt tillgängligt.

Det är ju inte så att vi alla springer omkring i Armani kostymer till vardags. De flesta av oss får nöja sig med kläder från HM/Dressman/Brothers etc. Skulle vi mot förmodan till sist ha råd att investera i en Armani kostym, så har det krävt mycket tid och arbete. Men en sak är saker, all denna tid och ansträngning bygger upp en längtan som gör euforin så mycket mer njutbar när man väl nått sitt mål.

Den euforin hade åtminstone för egen del minskat drastiskt om var annan person på stan sprang omkring i en Armani kostym. Vilket också är anledningen till att jag kände mig betydligt gladare över att uppnå ett komplett blått Dungeon Set1 under första året efter WoWs lansering, jämfört med något annat epic färgat post TBC.

I mina ögon är en spelvärld där man måste vara försiktig och rent av rädd, samt där samarbete/taktik är a och o, är betydligt intressantare och skapar en mycket starkare ”immersion” jämfört med en spelvärld som uppmuntrar spelare att hela tiden kasta sig in i strid utan minsta tanke på konsekvens, eftersom de ändå automatiskt blir uppväckta med full hälsa och utan en skråma några sekunder senare.

Jag inser att jag förmodligen tillhör en utdöende skara, men dagens mmogs är inte i närheten av att ge mig en lika stark ”immersion” som under min tid i DAoC, EQ och för den delen även i WoW vanilla.

Vi finns, och vi är kanske fler än vi tror! Ta exemplet med Diablo 3, som tilltalar den nya generationen spelare som vill att allting skall vara lätt. Men sen kommer det indie-utvecklare och bygger Path of Exile, som tar hela "old-school"-konceptet på ARPG på fullaste allvar. De kommer tom ha en mode där det är full loot på din inventory om du dör.

Permalänk
Medlem

Om jag skulle börja spela ett MMO igen så skulle jag framför allt värdesätta om det kunde anpassas till hur mycket tid man har. Har man en halvtimme på sig att lira så ska det vara lika givande som att spela ett flertimmarspass.

Jag tycker att det är bra om man kan göra olika saker med samma karaktär då blir spelandet mer varierande, utan att man behöver lvla upp ytterligare karaktärer. Men man ska samtidigt kunna fördjupa sig och fokusera på det sättet man helst vill spela på.

I PvP så tycker jag att alla ska ha en chans vem man än möter. Olika klasser ska ha olika svagheter och styrkor men man ska kunna spela på styrkorna och kunna slå någon som har bättre utrustning. Det ska vara så bra balanserat så det är upp till spelaren hur striden ska sluta. Det ska vara mycket svårt eller nästan omöjligt att bemästra sin klass. Samtidigt som det måste vara lätt att börja för att få en stor spelarbas.

Det ska finnas många utmaningar i både PvP och PvE som kräver olika mycket av spelaren. Helst så många och varierande utmaningar så att när man spelat igenom alla så kan man köra om den första utmaningen fast svårare och annorlunda, och då är den lika rolig som första gången man spelade den.

Det var bara några av mina tankar om MMOs. Inga dåliga krav man har!

Fast mitt enda egentliga krav är ju att det ska vara jäkligt roligt att spela och det ska hålla grymt länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathklock:

Jag är riktigt sugen att spela Guild Wars 2 på grund av vissa saker som dessa:

1. Dom har tagit bort den heliga trion.
2. Lagt in Dodge.
3. Gjort striderna mer dynamiska med att uppmana spelarna att röra på sig.
4. Man slåss inte om att döda en viss sorts fiende eller att få loot då alla som hjälpt till får den.
5. Även om man går in i en zon som inte är i rätt level för ens karaktär så kan man fortfarande klara sig, men det blir svårare om man går in i en zon som är för högre level.
6. WvWvW ser riktigt lockande ut.
7. Att man blir uppmanad att gå runt och utforska och hitta gömda ställen och kanske få saker med ett speciellt utseende.
8. Alla klasser kan heala, tanka eller vara dps.

Jag kan göra listan längre men jag tycker det räcker så.

Kan inte låta bli att påpeka 2:an där. Lagt in Dodge? Dodge har funnits i Guild Wars sen 2005, dom tar dock det vidare in i GW2 och gjort om själva dodge rörselsen. Men att använda dodge är ingenting som gamla GW spelare inte är vana vid redan

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Skrivet av r3flex:

Kan inte låta bli att påpeka 2:an där. Lagt in Dodge? Dodge har funnits i Guild Wars sen 2005, dom tar dock det vidare in i GW2 och gjort om själva dodge rörselsen. Men att använda dodge är ingenting som gamla GW spelare inte är vana vid redan

Jag har inte spelat första Guild Wars, men det jag menade med 2:an är att i stort sett alla MMO's inte har någon dodge funktion och att GW2 har det.
Jag kanske borde ha gjort det lite tydligare...

Permalänk

Jag vill ha fysik. Jag blir då less på att spela ett spöke utan massa.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Dynamiska Events, Dynamisk Combat, Ingen tank, ingen dps, ingen healer, PvP och mycket mer.

Antar att du snackar GW2

"Dynamiska Events" = Predefinerade quests som enbart ett fåtal åt gången går att göra, Egentligne ingen stor speciellt nytt med det. Men vist låter det coolt, ökar defenitivt replay value så länge man bara får se ett fåtal av dom medan man spelar men detta är inget specielt "wow" egentligen.

Sedan Ingen tank, dps eller healer. Detta har du ändå i GW2, enbart att alla klasser kan ta rollen, och ja någon måste.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

GW2!!!!

PvP! PvP! PvP!

Permalänk

Tycker utvecklingen har gått bakåt, tekniken har utvecklats men spelen har blivit mera linjära och simpla istället för tvärtom. För mig handlar den här typen av spel om en levande värld och inte om att jaga "Sword of thunder" för att en månad senare jaga "Sword of thunder deluxe". Jag har inget emot dungeons men de skall utgöra en del av spelet inte hela spelet och det mesta skall utspela sig i "den riktiga världen" alltså inte i någon instans.

När jag började spela SWG, trodde jag att alla spel var så. Jag trodde alltså att alla mmorpg hade player housing, oändliga customiseringsmöjligheter, spelardriven ekonomi och ett suveränt craftingsystem som gjorde att crafter var ett yrke i lika hög grad som prisjägare och inte något man slängt in som eftertanke.

Först senare insåg jag hur fel jag hade, SWG hade sina brister men det var före sin tid, eller efter beroende på hur man ser det. Det enda spelet som jag tycker är något nu är EVE. TOR är mera polerat än SWG någonsin var men själva konceptet bara en blek skugga av SWG.

Permalänk
Medlem

Spelade Tibia i 10 år, där man förlorade 10% av sammanlagda XPn för båda level och skill, man förlorade även viss equipment och sin backpack.
Med nästan HELT öppen PVP och stängda servrar skapade det ett väldigt komplext och tight community på vardera server.
Längtar tills ett liknande kommer igen.

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Avstängd

Personligen så vill jag ha EN enda spelvärld i mitt val av MMO, Tera Online, SWTOR, AOC, etc etc är ju bara patetiska när de försöker att skapa ett MMO utan det mest fundamentaliska i ett MMO, dvs en dynamisk spelvärld.

Instanceringen och Phasningen av områden är något som får mig att kräkas, att det ska ta ett free to play MMO att få "det rätt" med en enda spelvärld tillgänglig är offatbart imo, en uteslutande sak som fått många MMO spelare hålla kvar vid WoW är att de gjorde saker och ting rätt ifrån början.

En spelvärld utan instancerade spelområden.

Permalänk
Medlem

Spelade WoW och njöt av varje expansion som kom, tills den sista dök upp och rörde om i grytan och fick min förtjusning att falna och dö ut efter att jag arbetat mig igenom alla Raider och upptäcka att det blev ett evigt väntande kl,, den dagen ifall alla dök upp som skulle dyka upp,något randomraidande var det inte längre tal om, det var döfött från start ,blev tjafs och dyra reparationer innan första bossen låg ner. Jag vet inte varför och hur men något tråkigt hände på vägen, ang dualspec osv tyckte jag var en riktigt bra ide, jag var dualspeccad och hade mycket nytta av att kunna ev rädda en slutfas i nån raid när några droppat av och ner i bingen,så det tror jag bara smörjer hjulen i spelets gång om man kan vara mångsidig,sen måste det väl finnas idealkonstellationer?? allt kan ju inte passa överallt , men som först sagts WoW dog för mig där på slutet mycket för att allt blev för mycket elitkrävande,tror jag.

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att Tibia är ett MMORPG så som jag tycker det ska vara!!

Varför:
1. Klasserna kan ha flera uppgifter.
2. Handeln är underbar! Istället för den klassiska budgivningen i WOWs AH så är har Tibia en trade chat där köpes och säljes kommentarer regnar... varpå man måste ta sig till den man vill handla med och sedan kommer alltid lite sedvanlig prutning! och man tackar den andre
3. Fri värld! du kan välja att spela för att bli bäst.. springa runt och slösa resurser på att ha kul och utforska eller göra quests som skulle ta mycket lång tid utan lite spoilers från www.XXXX.com typ xD
4. PvP, PvE är helt fritt och båda delarna kan göras i grupper eller solo. (finns ju vissa PvP spärrar men det är relativt öppet och servrarna är inte indelade i 2 sidor.
5. Spelet är så svårt som man gör det! Man kan ju springa runt i lvl 100 och klubba råttor eller så kan man försöka döda en drake i lvl 10 andra alternativet är klart roligare! speciellt om man gör det med nån annan
6. Världen är stor och det finns flera outforskade ställen och en hel den spännande myter som nästan ingen vet om det stämmer eller ej!
7. Rut systemet som spelet bygger på kan tyckas primitivt men samtidigt snyggare än tex WOW där man kan stå 200 pers i varandra! (nu kan man visserligen hamna i varandra i tibia också vid tex. dörrar eller trappor men man kan inte bara gå rakt igenom en människa man möter på torget.)
8. Ekonomiskt. Du har inte råd med allt och måste oftast se till att ha lite kapital. Att tjäna pengar kostar pengar.
9. Man kan ha hus och måste själv hålla ordning på alla sina saker som man kan ha i typ 17 olika depåer eller i ett hus man hyr. (finns även guildhalls stora som satan men kostar därefter.)

Spelet har blivit mycket enklare än det var förut men fortfarande många hinder som kan stoppa även en erfaren gamer om man inte är försiktig och det faktum att det helt plötsligt kan dyka upp två polacker bakom ett hörn som droppar Magic walls och stänger in dig och hotar att döda dig om du inte ger dom allt du har på dig ger spelet en hel del spänning!

Det negativ är att det finns en del scammers och att man tyvärr löper risken att bli uppsökt av en lvl 200 om på lvl 15 dödar en annan snubbe som är lvl 10 för att tjäna cash... (många som har "protection" av kompis eller har egna hög level chars....)

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...