Permalänk
Medlem

Korrekt överklocknings metod?

Hej!

Jag har en snabb fråga.

När jag överklockar (Anser inte mig själv vara en direkt nybörjare), så använder jag TurboVevo, som kommer till ASUS ROG moderkort. Detta funkar väldigt bra, men det som jag gör är att jag höjer FSB/Bussfrekvensen, tills jag är nöjd eller processorn säger stopp, efter detta så sparar jag till BIOS och startar om.
Jag går in i BIOS och ändrar multipeln, så att bussfrekvensen ligger på 200, istället för ~250 vid överklockning. Jag lägger in multipeln på en nivå som liknar den som processorn hade när jag höjde bussfrekvensen, och helt enkelt fortsätter så tills tempraturen säger till.

Är detta en okey metod? Vad jag hört så ska man inte FSB-överklocka då man kan få skumma problem senare, detta borde väl motverkas imej att bussfrekvensen ligger på 200? (Alla andra frekvenser, av betydelse, ligger inte på auto, utan är manuellt styrda(Såsom Vcore/RAM-frekvens osv))

Edit*
Kände att jag skrev skumt så ska försöka förtydliga.
Bussfrekvens = 200 ->250 -> 200
Multipel: ->x12 -> x12 -> x16
Frekvens: -> 3,2 ->3,8 -> 3,8 (Notera, jag har inte räknat eller något i den stilen så att siffrorna ska stämma, bara visa ungefär hur jag gör)
Mvh

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

varför höjer du buss om du sen ändå bara ska höja multipel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludenben:

varför höjer du buss om du sen ändå bara ska höja multipel?

Därför att jag anväder TurboV-Evo (Gör att du kan ändra frekvensen direkt i windows = otroligt mycket snabbare för att hitta en stabil frekvens (efter OCCT såklart).

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Alltså enligt mig kan du väl lika gärna höja bussen och vara nöjd?
Det är Sandy bridge man inte ska pilla på FSBn, någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludenben:

Alltså enligt mig kan du väl lika gärna höja bussen och vara nöjd?
Det är Sandy bridge man inte ska pilla på FSBn, någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Jo det är detta jag funderat på också

Alla frekvenser ligger rätt...

Visa signatur

Krusidullen är stulen