Permalänk

Klona disk för byte till SSD

Fick en ny dator på jobbet (HP laptop med i5 2,4GHz), innan tilldelningen fick vi framföra önskemål. Mitt förstahandsval en MacPro 15" blev direkt refuserat. Mitt nästa val blev något begränsat eftersom jag nu fått veta att det var en Windos-dator som gällde. Dessutom fanns det en maximal prisnivå. Jag skrev att jag ville ha en HP-laptop med SSD och fick det förslaget godkänt, sedan var det förmodligen någon jävla räknenisse som gjorde beställningarna och när leveransen kom var min maskin utrustad med en vanlig mekanisk hårddisk. Nu har jag tjatat till mig en Intel SSD och det är bara en överföring av innehållet från gamla disken till nya som återstår.

Vilken är den smartaste metoden?
Jag var ett tag inne på att installera en "ren" Windows 7 utan allt jävla jox som HP skickar med, men jag har inte tillgång till någon "ren" W7 OEM som jag tror är nödvändig för att kunna använda serienumret på burken (eller har jag fel?)
Tror att det därför blir smidigast att klona originaldisken och helt enkelt lägga över till SSD:n och sedan resa bort att oönskat snömos och installera Trim.
Vilket program ska jag använda för att klona? Är det något speciellt man måste tänka på?
Är det kanske smartast att tjata sig till en ny Windows 7 Pro Retail och installera den och sedan hämta eventuella drivrutiner som fattas från HP:s sajt?
Det finns någon sorts recoverypartition på hårddisken men jag hittar ingen info om hur man gör en eller flera "riktiga" installationsskivor. Lyckades göra en bootbar återställnings-CD med vars hjälp en ominstallation kan ske från recoverypartitionen, men det kommer ju inte att funka om jag byter disk, eller hur?

Tror att eventuella svar på denna tråd kan vara av intresse för ganska många medlemmar på forumet som är i samma eller en liknande situation som jag. Det finns någon slags bruksanvisning inlagd på datorns hårddisk, men som ni alla vet är det ju helt värdelöst att sitta och läsa en sådan bruksanvisning på skärmen, och inte verkar det gå att få en utskrift med ett vettig register heller.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z68AP-D3 CPU: Intel Core i7 2600K Grafik: ASUS Radeon HD 6870 1GB Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) Vengeance Blue OS-diskar: 2 x Intel SSD 500GB Chassi : Silverstone HTPC (modifierat) Nätdel: Corsair 600W Operativsystem: OSX 10.9.5 Mavericks och Windows 7 Hoj: FLHRCI

Permalänk
Medlem

Försökt först att skapa återställningsskivor, du behöver 2 eller 3 tomma DVD-R eller DVD+R skivor för att Skapa en uppsättning återställningsskivor för operativsystemet och allt annat som HP har installerat på hårddisken http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01736652...

Om du inte lyckas skapa återställningsskivor så kan du beställa dom från denna sida https://www.best2serve.com/page/rcd_landing

Edit: Innan du beställer så kan du ringa HP supporten och förklara att det inte fungerar att skapa återställningsskivor och då brukar dom skicka återställningsskivorna helt gratis.

Och sedan kan alla som har köpt en Intel SSD ladda hem klonings programmet Intel® Data Migration Software helt gratis från Intel http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldI...

Om du har återställningsskivor så kan du sedan använda en vanlig Windows 7 DVD vid en ren installation och om du får problem så finns alltid återställningsskivorna i reserv och dessutom är det bra att ha när man vill sälja datorn, då kan man återställa datorn till exakt samma inställningar som när den var ny.

Visa signatur

janee

Permalänk

Oooh, tack så mycket!

Jag är helt överväldigad, ett helt gäng med alternativa lösningar - och så snabbt. En sådan hjälpsamhet trodde jag knappast fanns, detta är ju helt fantastiskt.

Speciellt gillade jag kloningstipset från Intel, jag har redan hunnit göra en del personliga inställningar, och dessutom hämtat hem uppdateringar vilket som bekant tar en hel del tid. Vore ju toppen att slippa göra om detta. Ändå är ju fredagkvällen räddad - jag kommer att ta hem datorn och nya disken och fixa så att jag kan ta med nya datorn på en jobbresa nästa vecka. Ska bli verkligt intressant att uppleva prestandalyftet med den trötta disken utbytt mot en ny rapp SSD.

Så himla bra att slippa skaffa ett annat kloningsprogram som exempelvis Ghost. Jag skall naturligtvis göra återställningsskivor också, det kan ju vara bra för framtida bruk.

Många kramar och än en gång ett jättetack till janee!

Skrivet av janee:

Försökt först att skapa återställningsskivor, du behöver 2 eller 3 tomma DVD-R eller DVD+R skivor för att Skapa en uppsättning återställningsskivor för operativsystemet och allt annat som HP har installerat på hårddisken http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01736652...

Om du inte lyckas skapa återställningsskivor så kan du beställa dom från denna sida https://www.best2serve.com/page/rcd_landing

Edit: Innan du beställer så kan du ringa HP supporten och förklara att det inte fungerar att skapa återställningsskivor och då brukar dom skicka återställningsskivorna helt gratis.

Och sedan kan alla som har köpt en Intel SSD ladda hem klonings programmet Intel® Data Migration Software helt gratis från Intel http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldI...

Om du har återställningsskivor så kan du sedan använda en vanlig Windows 7 DVD vid en ren installation och om du får problem så finns alltid återställningsskivorna i reserv och dessutom är det bra att ha när man vill sälja datorn, då kan man återställa datorn till exakt samma inställningar som när den var ny.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z68AP-D3 CPU: Intel Core i7 2600K Grafik: ASUS Radeon HD 6870 1GB Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) Vengeance Blue OS-diskar: 2 x Intel SSD 500GB Chassi : Silverstone HTPC (modifierat) Nätdel: Corsair 600W Operativsystem: OSX 10.9.5 Mavericks och Windows 7 Hoj: FLHRCI

Permalänk

"Kan själv" är ju så himla kul

Skrivet av AnnCCarlsson:

....

Ändå är ju fredagkvällen räddad - jag kommer att ta hem datorn och nya disken och fixa så att jag kan ta med nya datorn på en jobbresa nästa vecka.

Jag kan naturligtvis lämna datorn till någon "datasnubbe" på jobbet - men det är ju så himla kul att att fixa själv. Dessutom riktigt bra för självkänslan - "kan själv" får en verkligen att känna att man växer som människa.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z68AP-D3 CPU: Intel Core i7 2600K Grafik: ASUS Radeon HD 6870 1GB Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) Vengeance Blue OS-diskar: 2 x Intel SSD 500GB Chassi : Silverstone HTPC (modifierat) Nätdel: Corsair 600W Operativsystem: OSX 10.9.5 Mavericks och Windows 7 Hoj: FLHRCI