Permalänk
Medlem

plugga till systemutvecklare!

Hej, tänkte bara se om det finns någon här på forumet som pluggat till systemutvecklare/mjukvareprogrammerare? Behöver tips på vilken skola och vilken linje man skall välja och inte välja. Ska man plugga 5 år eller får man bra jobb efter 3 år? Och gärna annan information jag bör veta.

Tackar på förhand.

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Medlem

Beror helt på vilken nivå du vill ligga på, skulle själv rekommendera KTH iaf. 3 år räcker gott och väl finns ingen direkt anledning till att läsa 5 år såvida du inte VILL läsa mer. Kolla runt lite på de universitet som finns och kolla in deras programutbud så lär du hitta en hel del bra info.

Visa signatur

Spelrigg: 800D| i7 3930K@4,7 GHz - Custom WC | 32 GB Kingston HyperX Beast | 7970 GHz X-Edition |1x30 Dell U3011, 2x27" | Sennheiser HD650 | Xonar Essence STX |
Laptop: G74SX 17,3" 120 Hz 3D |
Server: Phenom II X4 955BE | Corsair XMS3 8 GB | 16 HDDs, 27 TB |
HTPCs: ASUS EEE Box 1.8 Ghz | Blu-Ray | OCZ Vertex 2 60 GB | 4 GB RAM |

Permalänk
Medlem

Okej, men vilken linje skall man välja? känns inte som att de har någon direkt mjukvare-inriktning

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Medlem

Vanliga utbildningar för systemutvecklare är högskoleingenjör inom datateknik, systemvetare (oftast 4 år) eller en KY-utbildning - de kan heta exempelvis "Certifierad Systemutvecklare inom .NET". Det sistnämnda är dock bara ett bra alternativ om du redan är duktig och vill få jobb. Det kan även vara ett bra alternativ om du är väldigt lättlärd och väldigt intresserad.

Permalänk
Medlem

Har någon av er pluggat till det? I så fall, var och vad?

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk

Jag har pluggat Systemvetenskapliga programmet i Örebro, läste 5 år (var "klar" 2003 men då fanns det dåligt med IT-jobb så jag pluggade lite till...)
Idag skulle jag inte rekommendera någon att plugga mer än 3-4 år, gör klart utbildningen och sen ut och jobba. Anledningen är ganska enkel (även om studentlivet var jävligt kul) : Du tjänar aldrig in den "förlorade tiden". Aftonbladet skrev för ett tag sen om att plugga för mycket kunde kosta över en miljon i livstidsinkomst. Jag har aldrig känt att någon arbetsgivare blivit "imponerad" av att jag läst mycket, snarare tvärtom. Arbetsgivare vill att man ska vara "ung", färdigutbildad och ha arbetslivserfarenhet (undantag för arbetslivserfarenhet då om man börjat plugga direkt efter gymnasiet/lumpen).

Att göra sig beredd på att flytta/jobba i Stockholm kan nog också vara ett bra tips, lönerna skiljer sig rätt markant mot mindre städer och det är svårare att flytta runt för att få upp lönen på andra ställen. I Örebro var det t.ex. kört att få jobb alls om man inte hade 2 års erfarenhet (hörde jag från ALLA företag på någon mässa och när man ifrågasatte hur man skulle kunna få erfarenhet utan att kunna få ett jobb så hälsade de bara: "Hör av dig till oss när du jobbat två år".) Jag gillar verkligen Örebro, men jag blev tvingad att flytta för att kunna börja jobba...

Risken är dessutom rätt stor att när man väl kommer ut och jobbar så får man jobba med folk som skiter fullständigt i alla smarta grejer man lärt sig på skolan, jag har nog fortfarande inte sett en enda databas som varit vettigt normaliserad och alla kod är bara hack för att få saker att fungera för stunden...

Den där ingångslönen på 35000 de skyltar om på Aftonbladet för Systemvetare från Uppsala ser man inte utanför storstäderna heller.

Kalla mig bitter... eller realist.

Visa signatur

Nikon D90, Nikon D7000, SB-600, 2xYN-460, Nikkor 18-105mm/3.5-5.6 VR, Nikkor 35mm/1.8, Nikkor 50mm/1.8D, Tamron 70-200/2.8, Tokina 11-16/2.8, Nikon 85/3.5 Macro
Flickr

Permalänk
Entusiast

Jag pluggar systemutveckling på Malmö högskola, rekommenderar inte den skolan för fem öre.

Permalänk
Medlem

Jag har planer på att plugga till Dataingenjör på Chalmers med start HT 13 (måste läsa ett basår för att få behörighet) någon som har erfarenhet av utbildningen?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Jag pluggar systemvetenskap på Linköpings universitet tredje och sista året, sista terminen. De flesta i klassen har sökt jobb både i Stockholm, Linköping eller städerna de kom från och vi är många som redan har fått erbjudanden om att börja så fort examen är tagen.

Systemvetenskap är mer fokus på människa, teknik och organisation i samspel där det finns möjlighet att inrikta sig åt olika håll. Många säger att civilingenjörer inom data kan samma sak som oss fast även programmeringen. Det vill jag inte hålla med om, många av oss är duktiga programmerar, dock är det tillvalskurser då utbildningen från början inte är utformad för så mycket programmering, lite basic java och webbprogrammering och två databaskurser är det enda utbildningen i sig inkluderar i programmeringsväg. Det finns dock tid att läsa kurser på sidan om och det finns många distanskurser som man kan läsa för att få den kunskap som krävs.

Kolla på det om du är intresserad, jag är iaf nöjd med mina tre år och jag tror inte jag kommer att ha några problem att få jobb nu till sommaren.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

Jag pluggar systemvetenskap på Linköpings universitet tredje och sista året, sista terminen. De flesta i klassen har sökt jobb både i Stockholm, Linköping eller städerna de kom från och vi är många som redan har fått erbjudanden om att börja så fort examen är tagen.

Systemvetenskap är mer fokus på människa, teknik och organisation i samspel där det finns möjlighet att inrikta sig åt olika håll. Många säger att civilingenjörer inom data kan samma sak som oss fast även programmeringen. Det vill jag inte hålla med om, många av oss är duktiga programmerar, dock är det tillvalskurser då utbildningen från början inte är utformad för så mycket programmering, lite basic java och webbprogrammering och två databaskurser är det enda utbildningen i sig inkluderar i programmeringsväg. Det finns dock tid att läsa kurser på sidan om och det finns många distanskurser som man kan läsa för att få den kunskap som krävs.

Kolla på det om du är intresserad, jag är iaf nöjd med mina tre år och jag tror inte jag kommer att ha några problem att få jobb nu till sommaren.

Låter spännande! Skall kolla på det

Hur skiljer sig jobbutbudet i Stockholm från Göteborg? Någon som vet?

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[ABF:

Henkeman;12040913']Jag har pluggat Systemvetenskapliga programmet i Örebro, läste 5 år (var "klar" 2003 men då fanns det dåligt med IT-jobb så jag pluggade lite till...)
Idag skulle jag inte rekommendera någon att plugga mer än 3-4 år, gör klart utbildningen och sen ut och jobba. Anledningen är ganska enkel (även om studentlivet var jävligt kul) : Du tjänar aldrig in den "förlorade tiden". Aftonbladet skrev för ett tag sen om att plugga för mycket kunde kosta över en miljon i livstidsinkomst. Jag har aldrig känt att någon arbetsgivare blivit "imponerad" av att jag läst mycket, snarare tvärtom. Arbetsgivare vill att man ska vara "ung", färdigutbildad och ha arbetslivserfarenhet (undantag för arbetslivserfarenhet då om man börjat plugga direkt efter gymnasiet/lumpen).

Att göra sig beredd på att flytta/jobba i Stockholm kan nog också vara ett bra tips, lönerna skiljer sig rätt markant mot mindre städer och det är svårare att flytta runt för att få upp lönen på andra ställen. I Örebro var det t.ex. kört att få jobb alls om man inte hade 2 års erfarenhet (hörde jag från ALLA företag på någon mässa och när man ifrågasatte hur man skulle kunna få erfarenhet utan att kunna få ett jobb så hälsade de bara: "Hör av dig till oss när du jobbat två år".) Jag gillar verkligen Örebro, men jag blev tvingad att flytta för att kunna börja jobba...

Risken är dessutom rätt stor att när man väl kommer ut och jobbar så får man jobba med folk som skiter fullständigt i alla smarta grejer man lärt sig på skolan, jag har nog fortfarande inte sett en enda databas som varit vettigt normaliserad och alla kod är bara hack för att få saker att fungera för stunden...

Den där ingångslönen på 35000 de skyltar om på Aftonbladet för Systemvetare från Uppsala ser man inte utanför storstäderna heller.

Kalla mig bitter... eller realist.

Okej! Bra tips Tänkte faktiskt ett tag på att plugga 2 år extra efter men då får jag väl tänka om lite

(btw, 35000 ingångslön??? kan man väl inte få med 3årig utbildning?)

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Medlem

Ett alternativ kan vara att läsa Webbprogrammering vid Linnéuniversitetet. Går utbildningen nu och den är riktigt bra. Vad vi jobbat med hittills är HTML/CSS, C#, Javascript, Iterativ mjukvaruutveckling (IMU), Databasteknik och ASP.NET WebForms. Efter utbildningen så kan man få jobb inom olika företaget som sysslar både med systemutveckling och utveckling mot webben. Går att läsa både på distans och på campus. Finns att läsa mer om på länkarna här, http://orion.lnu.se/program/webbprogrammerare/ & http://lnu.se/utbildning/program/NGWEC. Utbildningen på på två år och ett tredje år är valfritt.

Ang. löner så har du ett snitt att kolla här, systemutvecklare och webbutvecklare.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Ett alternativ kan vara att läsa Webbprogrammering vid Linnéuniversitetet. Går utbildningen nu och den är riktigt bra. Vad vi jobbat med hittills är HTML/CSS, C#, Javascript, Iterativ mjukvaruutveckling (IMU), Databasteknik och ASP.NET WebForms. Efter utbildningen så kan man få jobb inom olika företaget som sysslar både med systemutveckling och utveckling mot webben. Går att läsa både på distans och på campus. Finns att läsa mer om på länkarna här, http://orion.lnu.se/program/webbprogrammerare/ & http://lnu.se/utbildning/program/NGWEC. Utbildningen på på två år och ett tredje år är valfritt.

Ang. löner så har du ett snitt att kolla här, systemutvecklare och webbutvecklare.

Tackar Skall jag titta på! Antar att du är ganska duktig på webbdesign så kanske kan fråga dig om en liten grej. Vad tycker du om www.mistuf.se ? Jag har gjort sidan och skall vara ärlig, jag är noob inom det ( har hållit igång mindre än ett halvår ). Något du tycker jag bör göra om/ändra?

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvjohn:

Tackar Skall jag titta på! Antar att du är ganska duktig på webbdesign så kanske kan fråga dig om en liten grej. Vad tycker du om www.mistuf.se ? Jag har gjort sidan och skall vara ärlig, jag är noob inom det ( har hållit igång mindre än ett halvår ). Något du tycker jag bör göra om/ändra?

Ska inte hålla en lektion här nu för jag är inte heller någon direkt guru :), men såg några saker som kan vara tänkvärda.
Rent visuellt såg siten bra ut men källkoden kan du snygga till en del allteftersom.

Man bör inte blanda HTML, CSS, JS, etc, i samma dokument utan ha de i separata dokument och länka in dem i <head> istället så som du gjort med ex.vis

<script type="text/javascript" src="jquery.infinitecarousel2.js"></script>

Sedan kan du köra med window.onload för att ladda scripten efter att sidan laddat klart, det ger känsla av att sidan "är snabbare än vad den är" om du förstår hur jag menar.

En annan sak som jag tycker är viktig att trycka på är tillgänglighet, dvs ha alt-attribut på bilder så att t.ex. synskadade som surfar in på din site förstår vad som händer då de använder uppläsare som återger sidan i tal.

HTML är ganska lätt, men om du vill fördjupa dig inom JS så finns det två bra böcker, ISBN: 9780470227800 & 9780596101992.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvjohn:

Okej! Bra tips Tänkte faktiskt ett tag på att plugga 2 år extra efter men då får jag väl tänka om lite

(btw, 35000 ingångslön??? kan man väl inte få med 3årig utbildning?)

Om du är riktigt duktig kan du nog det men förvänta dig runt 28-33 beroende på andra förmåner osv.
Alla företag är ju olika så och glöm inte att lön inte är allt, finns en hel del andra förmåner som kan va mer värt, kortare arbetstid, mer semester, kunna arbeta hemifrån, bättre försäkringar osv.

Visa signatur

Spelrigg: 800D| i7 3930K@4,7 GHz - Custom WC | 32 GB Kingston HyperX Beast | 7970 GHz X-Edition |1x30 Dell U3011, 2x27" | Sennheiser HD650 | Xonar Essence STX |
Laptop: G74SX 17,3" 120 Hz 3D |
Server: Phenom II X4 955BE | Corsair XMS3 8 GB | 16 HDDs, 27 TB |
HTPCs: ASUS EEE Box 1.8 Ghz | Blu-Ray | OCZ Vertex 2 60 GB | 4 GB RAM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Ett alternativ kan vara att läsa Webbprogrammering vid Linnéuniversitetet. Går utbildningen nu och den är riktigt bra. Vad vi jobbat med hittills är HTML/CSS, C#, Javascript, Iterativ mjukvaruutveckling (IMU), Databasteknik och ASP.NET WebForms. Efter utbildningen så kan man få jobb inom olika företaget som sysslar både med systemutveckling och utveckling mot webben. Går att läsa både på distans och på campus. Finns att läsa mer om på länkarna här, http://orion.lnu.se/program/webbprogrammerare/ & http://lnu.se/utbildning/program/NGWEC. Utbildningen på på två år och ett tredje år är valfritt.

Ang. löner så har du ett snitt att kolla här, systemutvecklare och webbutvecklare.

Tänk på att lonestatistik.se inte är superbra. Man får inte dra för stora växlar på dom exakta siffrorna, det beror ju en hel del på vilka som skriver in sin lön.

Skrivet av korvjohn:

Okej! Bra tips Tänkte faktiskt ett tag på att plugga 2 år extra efter men då får jag väl tänka om lite

(btw, 35000 ingångslön??? kan man väl inte få med 3årig utbildning?)

Sveriges ingenjörer rekommenderar 28k i ingångslön för högskoleingengörer (1,5k extra för civil-ing). Statistiken säger att 35k är väldigt högt, <10% får en sådan lön.. Det krävs garanterat att man är väldigt bra samtidigt som man har något mer än bara sin utbildning att komma med för att få 35.

Skrivet av YGLeXz:

Jag har planer på att plugga till Dataingenjör på Chalmers med start HT 13 (måste läsa ett basår för att få behörighet) någon som har erfarenhet av utbildningen?

Jag har läst D civil-ing på Chalmers, det var absolut inte dumt om man vill ha en ganska bred linje med även en hel del lågnivå, tänk jobba på ericsson eller volvo med sändare/styrsystem. Men det går givetvis att göra andra saker oxå, jag jobbar tex mest med webutveckling. Oavsett, så läser man civing kommer man ha många olika möjligheter när man är klar sen. Även tex Teknik Fysik funkar utmärkt, allt beror på vad man väljer för inriktning och även vad man hamnar på för jobb när man är klar.

Ska passa på att säga att det är väldigt goda tider för IT-folk just nu. Händer ganska ofta att rekryterare ringer trots att man håller en ganska låg profil, massor av företag rekryterar folk (tex företaget där jag jobbar och en hel massa andra företag). Tänk bara på att börjar man läsa en utbildning nu finns risken att tiderna hunnit bli sämre för IT, det brukar ju gå lite i vågor. Blir det sämre är det antagligen bra med en tyngre utbildning typ civing/master.. Samtidigt tror jag absolut att IT är en framtidsbransch, det kommer inte bli mindre att göra i framtiden direkt så inget man ska oroa sig alltför mycket om.

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Jag pluggar systemutveckling på Malmö högskola, rekommenderar inte den skolan för fem öre.

Varför? Tänkte börja plugga datavetenskap och applikationsutveckling där till hösten.

Permalänk
Medlem

Pluggar till systemvetare just nu, klar om ett år. Så du vet skiljer det sej på examen. Jag vet inte om det är beroende på universitet eller inte men där jag går är systemutvecklare 2 år och systemvetare 3 år (högskole vs fil. kand). Jobb såvitt jag förstår är det gott om och förblir så än ett tag men jobb finns alltid att får för folk som inte är lata och verkligen vill ha jobb.

Som jag fattat vill de teoretiska personerna (Systemarkitekter osv) såklart ha så mt skit du kan vilket inkluderar master och gärna mer medan "vanliga" instegsjobb som programmerare (ja du kommer till 70% chans starta som programmerare oavsett utvecklare eller vetare) vill se så mkt programmering du bara kan klämma in på din examen. Tänk på din examen när du börjar, vill du ha en "teoretisk" satsa på RUP, scrum, XP osv vill du ha en praktiskt kör all programmering du hittar. Detta är såklart min åsikt och vad jag fått förslaget av yrkesfolk som man pratat med. Tänk dock på att den teoretiska banan oftast kommer efter x antal år som aktiv utvecklare när du kan "nedersta" steget av testning och arkitektur.

Permalänk
Medlem

Pluggade 2 år på KY, Systemutveckling .NET.
Hade jobb samma dag jag slutade.

Känns onödigt att lägga flera år på en utbildning, bättre att köra en mer intensiv utbildning med mycket praktik, så kommer du snabbt in på företaget och lär dig mer där.

Visa signatur

...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Constant3831:

Varför? Tänkte börja plugga datavetenskap och applikationsutveckling där till hösten.

Det kanske beror mycket på kursen och lärarna (kursen jag går är spillrans ny och dom testar sig fram över hur dom ska lägga upp den). Men lärarna är helt yra i mössan. Dom är dåliga på att få ut information, dom har ingen konsekvens i hur dom får ut infon, vissa använder it's learning, andra använder facebook. Det är omöjligt att veta när man har föreläsning en vecka framåt i tiden, och även där finns det en miljon olika scheman, vissa kör på standard och skickar mail för att berätta om alla ändringar hela tiden (Det finns bara en som kan ändra mainschemat och jag vet inte om denna personen verkligen finns på riktigt för han är uppenbarligen alltid borta). Andra gör på ett google calender baserat, vissa gör egna i excell och andra gör egna pdf:er om det.

Sen kallar dom kurserna tex "TGSUV" eller "Systemutveckling I" på it's learning så det är omöjligt att veta om det är kursen i C# eller den andra som ingen vet vad den handlar om (Ja vi har seriöst haft en kurs som ingen vet vad den handlade om eller om där är, var eller ska vara nån examination). Sen visar det sig att dom har klämt in allt under samma moment så om "Inlämning 1" i "Systemutveckling II" är ett programs om visar användandet av algoritmer eller en rapport om distruberade system vet man inte för än man gått in på uppgiften, laddat ner pdf:en och kollat där.

Sen dessutom så har vi haft flera lärare som har varit så dåliga på svenska att vi inte har förstått ett skit, vissa har insett det och försökt med engelska istället men det har gått lika dåligt...

TL;DR: Kaos

Hoppas det du ska gå är mer etablerade kurser och att du slipper de flesta av mina lärare (Där är dock några som är bra).

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Det kanske beror mycket på kursen och lärarna (kursen jag går är spillrans ny och dom testar sig fram över hur dom ska lägga upp den). Men lärarna är helt yra i mössan. Dom är dåliga på att få ut information, dom har ingen konsekvens i hur dom får ut infon, vissa använder it's learning, andra använder facebook. Det är omöjligt att veta när man har föreläsning en vecka framåt i tiden, och även där finns det en miljon olika scheman, vissa kör på standard och skickar mail för att berätta om alla ändringar hela tiden (Det finns bara en som kan ändra mainschemat och jag vet inte om denna personen verkligen finns på riktigt för han är uppenbarligen alltid borta). Andra gör på ett google calender baserat, vissa gör egna i excell och andra gör egna pdf:er om det.

Sen kallar dom kurserna tex "TGSUV" eller "Systemutveckling I" på it's learning så det är omöjligt att veta om det är kursen i C# eller den andra som ingen vet vad den handlar om (Ja vi har seriöst haft en kurs som ingen vet vad den handlade om eller om där är, var eller ska vara nån examination). Sen visar det sig att dom har klämt in allt under samma moment så om "Inlämning 1" i "Systemutveckling II" är ett programs om visar användandet av algoritmer eller en rapport om distruberade system vet man inte för än man gått in på uppgiften, laddat ner pdf:en och kollat där.

Sen dessutom så har vi haft flera lärare som har varit så dåliga på svenska att vi inte har förstått ett skit, vissa har insett det och försökt med engelska istället men det har gått lika dåligt...

TL;DR: Kaos

Hoppas det du ska gå är mer etablerade kurser och att du slipper de flesta av mina lärare (Där är dock några som är bra).

Humm, har gått på riktigt dåliga skolor innan så jag vet hur det känns. Man blir lätt omotiverad om det inte känns seriöst.

Får väl göra nåt besök där innan det är dags att söka. Tack för infon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Jag har planer på att plugga till Dataingenjör på Chalmers med start HT 13 (måste läsa ett basår för att få behörighet) någon som har erfarenhet av utbildningen?

Vill man syssla med Systemutveckling och/eller processer runt omkring så kan jag även tipsa om IT på Chalmers.

kortfattat:
Data = mer programmering och lågnivå
IT = mer processer och projektarbeten

oavsett val är Chalmers ett bra val!

Permalänk
Medlem

Pluggar Systemvetenskap just nu i Örebro, och det är faktiskt väldigt bra tycker jag. Vi har en egen grupp som anordnar aktiviteter och föreläsningar för systemutv/systemvet. Dessa aktiviteter kan vara projektkvällar där man får hjälp av äldre studenter om man har egna projekt, eller föreläsningar de bjudut in olika företag som lär ut eller informerar om sin verksamhet. Det ger en bra inblick i arbetslivet och man kan på så vis känna att övergången mellan studier och arbete känns mindre smärtsam.

Jobb i örebro finns det, känner många som tagit examen som fått jobb direkt och även startat egna företag. SIGMA är ett stort företag i örebro, och de expanderar. Där hade jag tänkt att söka arbete senare när jag läst klart.

Om det finns mer frågor, citera mig så ska jag svara bäst jag kan.

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)

Permalänk
Medlem

Läste Data & Systemvetenskap under 4 år på DSV ute i Kista i Stockholm för en nedrans massa år sedan och det var en riktigt bra utbildning. Det var i alla fall då en sjukt trevlig stämning på DSV samt att kurserna överlag var bra. Kollade lite snabbt nu och det verkar idag finnas flera program med lite olika inriktning beroende på vad du är intresserad av.

/PorkLip

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothxx:

Vill man syssla med Systemutveckling och/eller processer runt omkring så kan jag även tipsa om IT på Chalmers.

kortfattat:
Data = mer programmering och lågnivå
IT = mer processer och projektarbeten

oavsett val är Chalmers ett bra val!

Tack för tipset!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Kandidatprogrammet i datavetenskap vid DSV, Stockholm Kista, är inriktad mot programmering och den är riktigt bra. Har själv fastnat i kåren så går om år två, började som första årgången för programmet 09 och de första går ut i sommar. Finns många där som har blivit ruskigt grymma på programmering. Finns även ett data- och systemvetenskapligt program där man kan läsa programmering i valbara kurser.

Kåren vid DSV är också bra, ganska liten skola fysiskt sett så är ganska bra och "mysig" stämning. Kommer flytta sommaren 2014 till nya lokaler, vilket blir nice. Då är jag förhoppningsvis klar

Det finns många företag som söker programmerare, i onsdags anordnade kåren(DISK) en arbetsmarknadsdag med 45 företag där många sökte programmerare. Stor vilja att anställa i Stockholm och med en bra arbetsmarknadsdag så är chanserna gyllene.

Hör av dig om du har frågor om DSV.

Permalänk
Inaktiv

Min erfaranhet av folk från KY och Systemvetare är att de läst väldigt lite och kunskapen är vädligt bristfällig. Tyvärr.

Permalänk
Skrivet av anon190557:

Min erfaranhet av folk från KY och Systemvetare är att de läst väldigt lite och kunskapen är vädligt bristfällig. Tyvärr.

Systemvetare kan ju välja inriktning lite, allt är inte programmering bara för att det är IT...
Som systemvetare kan man läsa affärsutveckling, kravspecifikation och lite andra mer teoretiska kurser som kanske inte är så givande om man bara ska jobba som programmerare.
Men som arbetsgivare får man ju kolla lite mer då vad exakt man kan, man kan ju bli systemvetare med bara några veckors programmering. Det är ju upp till båda parter att förstå vad det är man kan och vad man bör hålla på med.

Många programmerare jag jobbat med som inte har någon universitetsutbildning (och även nån ingenjör) tror att allt inom IT är knacka fulkod så fort som möjligt. Jag har hört många gånger att det enda som skiljer en Programmerare, Systemutvecklare, Systemarkitekt, Affärsutvecklare etc. är titeln man har valt, allt är bara knacka kod. Jag hatar att behöva jobba med eller ta över jobb efter såna.

Visa signatur

Nikon D90, Nikon D7000, SB-600, 2xYN-460, Nikkor 18-105mm/3.5-5.6 VR, Nikkor 35mm/1.8, Nikkor 50mm/1.8D, Tamron 70-200/2.8, Tokina 11-16/2.8, Nikon 85/3.5 Macro
Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190557:

Min erfaranhet av folk från KY och Systemvetare är att de läst väldigt lite och kunskapen är vädligt bristfällig. Tyvärr.

Eftersom jag själv har 3 månader kvar på en KY utbildning i Data & Elektronik-ingenjör kan jag bara hålla med. Pluggade 1½ år på chalmers innan jag började men tyckte det var lite för teoretiskt och mycket skit man lärde sig som man aldrig har nytta av. KY däremot är perfekt för mig, och för alla andra som är ganska duktiga när de redan börjar. Jag hade jobb klart efter ett år av de två man pluggar. Men de som kom in helt gröna i området är nästan det fortfarande. Är man grymt intresserad och pluggar ordentlig är det nog ingen fara men annars är det svårt. Visserligen får de flesta jobb men en 3 eller 5 årig universitetsutbildning är nog bättre för dem är min gissning.

Är du däremot redan ganska duktig är en KY utbildning en snabb och bra väg in i arbetslivet. Just nu står företagen på kö för att anställa...

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar BTH för IT utbildningar. Mycket bra utbildningar med bra rykte på arbetsmarknaden upptäckte jag när jag sedan sökte jobb. KTH och Chalmers har så klart lite mer prestige men jag tror inte de har bättre utbildning.

Det finns en treårig utbildning som jag har för mig heter programvaruteknik som är populär om det är mjukvara du vill jobba med. De jobbar mycket med projekt under utbildningen. De som vill åker även till USA en termin och pluggar. I alla fall så gjorde de det när jag gick på bth.

IT säkerhet och spelprogrammerings linjerna är också väldigt populära. Arbetsmarknaden för spelprogrammerare är dock väldigt mättad för tillfället så väldigt få får jobb som det utan de tar "vanliga" programmerar jobb efter examen.

Jag läste själv civ. ing. på bth och fick jobb snabbt, innan jag ens var helt färdig. Jag var dock beredd att flytta till Stockholm för att få mitt första jobb och arbetslivserfarenhet. I andra städer jag kollat på jobb så vill de gärna ha folk med erfarenhet, och då det finns arbetssökande som har det är det svårt som nyexaminerad. I Stockholm är efterfrågan på arbetskraft större än utbudet så där är chanserna till jobb stora.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore