Permalänk
Medlem

CPU Fan Error vid start

Hejsan,

jag har just byggt ihop ett nytt system med bland annat:

Låda: Corsair 600T
PSU: OCZ ZX Series 850W
Moderkort: Asus P9X79 Pro
CPU Core i7 3930K
Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
OS: Win 7 64 bit

Efter att ha skruvat ihop burken, anslutit kablar med m.m. tryckte jag på startknappen och det första jag såg var...

"CPU Fan Error"

Tittade inne i chassit och alla fläktar snurrade fint. Inne i bios hittade jag att cpu fläkten snurrar med 560 rpm och CPU temperatur var 30 grader C. Jag såg även inställningen då man kan låta bios ignorera felmeddelandet.

Då fortsatte jag med att installera Windows och drivrutiner. Vid varje omstart kom "CPU Fan Error".

Jag har inte riktigt stressat systemet än (med spel eller benchmark). Dock installerade jag Speccy (samma utvecklare som CCleaner. Speecy läser dessutom temp per kärna och när jag körde Windows Indexering steg CPU temp till 50 grader C.

CPU kylaren från Cooler Master är ansluten med en kabel med 4 trådar. Jag har kollat att CPU kylaren verkligen sitter på cpu_fan kontakten.

Man tycker då att eftersom fläkten snurrar, bios kan hitta den och läsa av rpm, cpu'n har rimliga temperaturen, så borde allt vara ok? eller?

Så min fråga är, kan jag låta bios ignorera felmeddelandet eller skall jag åtgärda detta på något sätt?

(sökte först på forumet och Google men hittade inget entydigt svar)

MVH / Bosse

Permalänk

Kolla så du koppla in cpu flykten i rätt kontakt på mobot bör stå cpu fanns på en av fläkt kontakterna

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem

Det brukar finnas en inställning i bios om varningar för låga fläktvarv.
Fan speed monitor eller liknande.
Om du är säker på fläkten så ta bort varningen eller sänk till 400rpm om det går.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Du kan också välja Manual fan profile och sätta fläkten på 600rpm eller liknande vid 30c eller mer så slipper du problemet om du är osäker på fläkten.

Permalänk
Medlem

Finns nog även ett avsnitt i biosen där man kan välja att ignorera varningar, men då får man ju iofs inga såna ,,,alls

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Avstängd

Har samma skit, ASUS. Det beror på de låga varvtalet. Med en Bios-uppdatering fick jag möjlighet att ställa ner varvtalet när den varnar men intels nya proppar behöver knappt fläkt med en stor eftermarknadskylare på.

Permalänk
Medlem

Jag får exakt samma problem. Hur tar man bort varningen eller måste man välja att ignorera ALLA felmeddelanden?

Visa signatur

Also sprach Zarathustra