Toshiba R830, och lite lustigheter från Elgiganten.

Permalänk
Medlem

Toshiba R830, och lite lustigheter från Elgiganten.

Är lite på jakt efter något som kan ersätta min trötta netbook och bestämde mig för att kika på Toshibas R830.

Var och kände lite på denna igår på Elgiganten. http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Blev en anings förvånad när jag upptäckte att de hade en med i5a och större hårddisk för 800 kr mindre.
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Jämförelsen:
http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-...

Då jag testat den med i3 lite i butiken så tyckte jag den var rapp nog, den skall bara användas till Office och eventuellt kika lite film via HDMI. Tog en sväng tillbaka idag för att kolla läget lite. Igår fick jag känna lite på batteriet till datorn som fanns i den av butiken förseglade lådan som låg framme. Rätt smidigt, datorn blir inte tjockare av den.

Så jag frågade varför den bättre modellen var så pass mycket billigare, och hoppades att utställningsexet med i3 var den sista de hade kvar... Jag hoppades och räknade faktiskt med att säljaren genast skulle sänka priset dels för att datorn har betydligt långsammare CPU och mindre hårddisk och förhoppningsvis ännu lite till för att det var ett utställningsexemplar.

Det var han inte så intresserad utav. Han konstaterade att "det är en ny dator som ingen har fått in i butik" trots att 4 butiker enligt hemsidan har den i lager, samt att angiven batteritid på i3an var bättre... Och det är den enligt deras hemsida. i3an har 9 timmar, medan i5an har, hör och häpna endast 8 timmar och 55 minuter! (står iofs 8,55 timmar, men annars står det runt 8,9 timmar och även upp till 10 timmar, så jag antar att de latat sig med infon) hur som helst irrelevant. Så den bättre modellen fick man beställa på nätet för 6190, annars kunde man få köpa den långsammare i butik för 6990...

Jag sa då helt enkelt med vänlig stämma att det är vansinne och att jag då givetvis hellre väntar ett par dagar och får en billigare och betydligt bättre dator. Hans fantastiska säljarsinnen väcks till liv och erbjuder sig att kolla om de kan sänka priset till vad den bättre datorn kostar, alltså 6190 kr för ett utställningsex av en sämre dator... Åter igen, "men det är ju vansinne, beställer ju fortfarande hellre den bättre och väntar två dagar". Väntade mig ett till motbud, med förhoppning om att han skulle förstå att ett utställningsex med sämre specifikationer måste landa på under 5000 kr för att den ens skall vara värt att lägga mer energi på en vad som ryms i en fjärils vingar (Boom Ranelid!).

Dessvärre tar historien slut här, han vill inte riktigt inse att han kan bli av med den här datorn som just nu bara står och samlar damm i väntan på att bli ersatt av en bättre och billigare tvilling.

Vad jag listat ut så brukar två i övrigt identiska datorer, en med i5 och en med i3 diffa runt 1000-1500 kr. Funderar på om det skulle vara värt att ge ett konkret prisförslag någon av de kommande dagarna... Och i det fall det är bara finns det utställningsexet och inga fler är på väg in, hur mycket mer skall man våga sig på att sänka? Givetvis förutsatt att garantier osv är fullständiga.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaddanL:

Dessvärre tar historien slut här, han vill inte riktigt inse att han kan bli av med den här datorn som just nu bara står och samlar damm i väntan på att bli ersatt av en bättre och billigare tvilling.

Vad jag listat ut så brukar två i övrigt identiska datorer, en med i5 och en med i3 diffa runt 1000-1500 kr. Funderar på om det skulle vara värt att ge ett konkret prisförslag någon av de kommande dagarna... Och i det fall det är bara finns det utställningsexet och inga fler är på väg in, hur mycket mer skall man våga sig på att sänka? Givetvis förutsatt att garantier osv är fullständiga.

Nu är det ju nog så att dom inte kan göra vad som med priset bara för att sälja eller bli av med en produkt. Dom måste alltid gå med vinst. Visst dom kan ha köpt in ett parti datorer till överpris men sen kan dom inte gå i förlust. Sen kommer det självklart in någon idiot som säger bärbar nu, för en kvart sen, dessa kunder kommer inte återkomma ang samt att butiken kan gömma sig bakom det finstilta i avtalen.

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |

Permalänk

Innan köpet. Tar en titt på denna video.
http://www.youtube.com/watch?v=GD1o9qM2N3o

Tveksamt om kylning håller.

Visa signatur

Riggen: Lian Li A4-H2O | ROG Strix B650E-I | GTX 1060 6GB STRIX GAMING OC | Crucial Pro 2x48GB @5600mhz | EVGA SuperNove GM 750W | AMD Ryzen 7 7800X3D | Fury Renegade PCIe 4.0 M.2 SSD 2TB | Intel 600p 512GB | Mionix Naos 7000 | HyperX Alloy Origins Core TKL |