Routen startar och stängs av vid en viss tid, hur ändrar jag det?

Permalänk
Medlem

Routen startar och stängs av vid en viss tid, hur ändrar jag det?

Hejsan,

Nu är det så här att mina föräldrar tycker jag sitter vid datorn för mycket och vill minska på det (då jag är inne mycket på nätet). Så dom har ställt in så nätverket startar en viss tid och stängs av en viss tid. Det är väldigt irriterande..

Hur kan jag ändra på detta? Har kollat på routens config hemsida men jag hittade inget.

flowlops

Permalänk
Medlem

Det borde finnas någon flik i routern med Schedule eller liknande.
Vilken modell är routern?

Permalänk
Medlem

Hur gammal är du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Det borde finnas någon flik i routern med Schedule eller liknande.
Vilken modell är routern?

Thomson. Exakta modellen vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Hur gammal är du?

Hur så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flowlops:

Thomson. Exakta modellen vet jag inte.

Det borde stå på klisterlappen undertill eller i någon flik i configen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flowlops:

Hejsan,

Nu är det så här att mina föräldrar tycker jag sitter vid datorn för mycket och vill minska på det (då jag är inne mycket på nätet). Så dom har ställt in så nätverket startar en viss tid och stängs av en viss tid. Det är väldigt irriterande..

Hur kan jag ändra på detta? Har kollat på routens config hemsida men jag hittade inget.

flowlops

Om de har någon koll alls så har de ändrat lösenordet och har inte längre standardlösenordet längre i vilket fall du ändå inte har nytta av standardlösenordet. Sen har de ställt in typ "parental controll" för att inte nätet ska fungera vissa tider.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Om de har någon koll alls så har de ändrat lösenordet och har inte längre standardlösenordet längre i vilket fall du ändå inte har nytta av standardlösenordet. Sen har de ställt in typ "parental controll" för att inte nätet ska fungera vissa tider.

Vart gör dom det?

Modellen är en TG787, programvariant, CO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flowlops:

Vart gör dom det?

Modellen är en TG787, programvariant, CO.

I inställningarna på routern.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

I inställningarna på routern.

Kan du utveckla?

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte möjligt att ändra det utan att dina föräldrar får reda på det förr eller senare, jag har själv spärrat på det viset åt en kompis, och om de barnen resetar routern så tappar föräldrarna internetaccesen direkt, vilket märks, och då blir det andra åtgärder och troligen bråk, men oavsett vad du gör så lär de märka det, så fundera istället på om det är värt att bråka om det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flowlops:

Kan du utveckla?

Man loggar in på routern, gör inställningarna.

Men jag tror du får bättre resultat av att ta en diskussion med dina föräldrar istället.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

jag har ett väldigt bra och enkelt tips. Det finns en knapp på routern som gör det till en fabrikåterställning. Tryck/håll inne denna och du kommer få tillbaka routern EXAKT som den var från början, utan några inställningar.

Sedan ska du ju inte visa att du gjort det på något vis, du får ju inte vara uppe för sent då kommer dom ju bara gå in och se att det är ändrat.

EDIT
Sluta vara så löjliga alla som skriver "LYSSNA PÅ DINA FÖRÄLDRAR" eller liknande. Herregud, vem orkar bry sig? Vill han vara uppe sent och försöker hitta lösningar till att vara det, låt honom? Hjälp till istället eller svara helt enkelt inte med tips. Svara inte alls istället. Han vet nog om att "han borde inte" eller "han ska lyssna på sina föräldrar" men han verkar ju inte bry sig om det eftersom han ändå vill gå emot deras "regler"? Så om ni ska svara, sluta låtsas vara hans föräldrar och antingen försök hjälp till eller svara inte alls, det är mitt tips till många därute.

Inget illa menat men jag tycker det är så löjligt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Dom har aktiverat parental control i routern, och för att du skall kunna avaktivera det så behöver du skriva in ett lösenord som dom har skapat Jag tycker du har underbara föräldrar som tar sitt ansvar för dig. Tro mig du kommer att tacka (än du inte känner så nu) dom en vacker dag när det är dax för dig att begränsa dina barn

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mattiiss:

jag har ett väldigt bra och enkelt tips. Det finns en knapp på routern som gör det till en fabrikåterställning. Tryck/håll inne denna och du kommer få tillbaka routern EXAKT som den var från början, utan några inställningar.

Sedan ska du ju inte visa att du gjort det på något vis, du får ju inte vara uppe för sent då kommer dom ju bara gå in och se att det är ändrat.

Och har man ställt in rätt så märks resetten direkt som sagt. så att försöka låtsas som ingenting funkar inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kanske routern har en reset knapp på sig på baksidan?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

jag har ett väldigt bra och enkelt tips. Det finns en knapp på routern som gör det till en fabrikåterställning. Tryck/håll inne denna och du kommer få tillbaka routern EXAKT som den var från början, utan några inställningar.

Sedan ska du ju inte visa att du gjort det på något vis, du får ju inte vara uppe för sent då kommer dom ju bara gå in och se att det är ändrat.

EDIT
Sluta vara så löjliga alla som skriver "LYSSNA PÅ DINA FÖRÄLDRAR" eller liknande. Herregud, vem orkar bry sig? Vill han vara uppe sent och försöker hitta lösningar till att vara det, låt honom? Hjälp till istället eller svara helt enkelt inte med tips. Svara inte alls istället. Han vet nog om att "han borde inte" eller "han ska lyssna på sina föräldrar" men han verkar ju inte bry sig om det eftersom han ändå vill gå emot deras "regler"? Så om ni ska svara, sluta låtsas vara hans föräldrar och antingen försök hjälp till eller svara inte alls, det är mitt tips till många därute.

Inget illa menat men jag tycker det är så löjligt.

Det var det dummaste inlägg jag har läst på länge, Så du tycker allvarligt talat att han inte skall lyssna på sina föräldrar ??? Tror du dom gör det för att vara dumma ??

Permalänk
Medlem

Okej, tack för alla svar! Men kan någon ge mig en liten enkel guide hur man inaktiverar detta, det verkar som att det finns många sätt man kan göra...

Vart exakt inne på "config" sidan hittar jag detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollie:

Det var det dummaste inlägg jag har läst på länge, Så du tycker allvarligt talat att han inte skall lyssna på sina föräldrar ??? Tror du dom gör det för att vara dumma ??

jag tycker inte vi ska sitta och berätta för en person på internet hur han ska göra och inte göra. Jag har inte sagt att han inte ska lyssna eller hur? Jag säger bara att han (om han redan bestämt sig) inte kommer lyssna ändå. SÅ istället för att sitta och vara moralmorsor på internet så antingen försöker man hjälpa honom med sina tips eller så skiter man i att svara, hur svårt ska det vara? Vill du inte hjälpa, så gör inte det, men sitt då inte heller och var moralmorsa över internet?

Jag har aldrig sagt att föräldrarna gör fel, jag säger som sagt att om man ska skriva, så försöker man hjälpa honom och inte skriva "lyssna på dina föräldrar bla blabla bla..". Varför är detta det dummaste inlägget? För jag vågar säga det många tänker?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

jag tycker inte vi ska sitta och berätta för en person på internet hur han ska göra och inte göra. Jag har inte sagt att han inte ska lyssna eller hur? Jag säger bara att han (om han redan bestämt sig) inte kommer lyssna ändå. SÅ istället för att sitta och vara moralmorsor på internet så antingen försöker man hjälpa honom med sina tips eller så skiter man i att svara, hur svårt ska det vara? Vill du inte hjälpa, så gör inte det, men sitt då inte heller och var moralmorsa över internet?

Jag har aldrig sagt att föräldrarna gör fel, jag säger som sagt att om man ska skriva, så försöker man hjälpa honom och inte skriva "lyssna på dina föräldrar bla blabla bla..". Varför är detta det dummaste inlägget? För jag vågar säga det många tänker?

1.Herregud, vem orkar bry sig?

2Vill han vara uppe sent och försöker hitta lösningar till att vara det, låt honom?

3. Jag svarade han med ett svar så lägg ner

Inte konstigt det går åt skogen för vissa med den inställningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollie:

1.Herregud, vem orkar bry sig?

2Vill han vara uppe sent och försöker hitta lösningar till att vara det, låt honom?

3. Jag svarade han med ett svar så lägg ner

Inte konstigt det går åt skogen för vissa med den inställningen

varför ska jag lägga ner? Det var du som sa att jag hade sagt att han inte ska lyssna på sina föräldrar, vilket jag aldrig skrivit. Eller hur? Sen säger du att det var det dummaste inlägget du läst. Jag undrade vad det var som var så dumt? När jag svarar dig och du inte har något att säga, så skriver du det här osammanhängande inlägget?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4