Permalänk
Inaktiv

Köpa PS3 60gb

Hej ska köpa en helt ny oanvänd PS3 60gb från en polare som han fått genom garanti. Han har två stycken en med firmware 3.30 och en med firmware 4.11. Jag har hört att dom som har en tidigare firmware version på sin ps3 har fördel till vissa grejer medans dom som har senaste firmware inte har dom fördelarna. Är det sant att med firmware 3.55 och nedåt att du kan ladda ner ps3 spel från datorn och överföra till ps3n och sen köra? vilka fler fördelar har igentligen en ps3 med firmware 3.55? brukar se på vissa annons sidor vissa ps3 till salu som har en tidigare firmware att dom är lite extra unika pga firmwaren men vet inte varför.. Kanske någon som kan förklara mer för mig? Ska man välja den med tidigare firmwaren eller den med den senaste? för antar med den tidigare kan man alltid uppdatera till den senaste på egen han senare.

Permalänk
Avstängd

Kör på den senaste mjukvaran, Sony uppdaterar den av en anledning.

Permalänk
Medlem

Det är väl mest för att man fortfarande kunde installera Linux.
Självklart finns det andra anledningar, men dom får inte diskuteras om på detta forum!

Visa signatur

CPU: i5 2500K 4.0GHz Grafikkort: ASUS GTX 560 TI TOP 1GB Chassi: Define R3 Moderkort: ASUS P8Z68-V RAM: G.SKILL 8GB RipJawz 1600Mhz Kylare: CM Hyper 212+ Nätagg: OCZ ModXStream 500W Skärm: Samsung SyncMaster S23A350H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nelek1:

Det är väl mest för att man fortfarande kunde installera Linux.
Självklart finns det andra anledningar, men dom får inte diskuteras om på detta forum!

Jag har för mig att man får diskutera piratkopiering, men inte hänvisa folk till att faktiskt göra det på detta forum. Fattar inte varför folk undviker att diskutera piratkopiering i sig som pesten.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem

Är inte helt insatt i ämnet men jag vet med en 100% säkerhet att, just nu går det inte att installera egen firmware på Playstation 3 med nyare verision än 3.55. Det är den egna firmwaren du behöver för att kunna installera spel till hårdisken och spela, eller bara ifrån ett USB.
Sony satte ett i princip ochackbart program på senare verisioner. Om man vill kan man öppna playstationet, och köpa ett specielt kretskort för att kunna nergradera senare verisioner. Den metoden kommer funka på alla Playstation 3 så länge dem finns (om inte sony gör ett nytt Playstation 3).
Självklart kan du enkelt uppgradera om du inte vill vara på den lägre uppdateringen. Personligen skulle jag ta den med 3.30, efter som att Playstation 3 med firmware under 3.55 börjar bli sälsynt, och därför är värd lite mer pengar.

//IzEpInK -

Visa signatur

"Certainly avoid yourself. He is a newbie and might not realize it. You'll hate his code deeply a few years down the road." - Sortie

Permalänk
Inaktiv

Okej tack för alla svar. Om jag väljer 3.30 och sedan tröttnar på den firmwaren kan jag ju alltid uppdatera till senaste när som helst eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon151788:

Hej ska köpa en helt ny oanvänd PS3 60gb från en polare som han fått genom garanti. Han har två stycken en med firmware 3.30 och en med firmware 4.11. Jag har hört att dom som har en tidigare firmware version på sin ps3 har fördel till vissa grejer medans dom som har senaste firmware inte har dom fördelarna. Är det sant att med firmware 3.55 och nedåt att du kan ladda ner ps3 spel från datorn och överföra till ps3n och sen köra? vilka fler fördelar har igentligen en ps3 med firmware 3.55? brukar se på vissa annons sidor vissa ps3 till salu som har en tidigare firmware att dom är lite extra unika pga firmwaren men vet inte varför.. Kanske någon som kan förklara mer för mig? Ska man välja den med tidigare firmwaren eller den med den senaste? för antar med den tidigare kan man alltid uppdatera till den senaste på egen han senare.

För att köra CFW behöver du stanna på 3.55, det finns möjlighet att smidigt byta mellan OFW 3.55 och CFW 3.55
http://www.ps3iso.com/ps3-tutorials/100489-tutorial-swap-betw...

Nackdelen med att stanna på 3.55 är att många nya spel kräver högre FW, även om fixar släpps med glesa mellanrum. Vill du gå online, köra online osv är det rekommenderat att hoppa till OFW, men samma begränsning där. Så helt enkelt vill du kunna köra dom nyaste spelen när dom släpps är det kört med CFW även om du köper spelet. (vilket jag gjorde när jag hade PS3 och CFW, därav sålde jag skiten)

Många har stannat på 3.55 pg av Sonys användarvillkor, i princip så har dom skrivit till sig rättigheterna att göra i princip vad dom vill med konsolen (googla för mer info), EDIT : det kan vara så att det står massa skit i användervillkoren för 3.55 också men vad jag har läst så har det iaf tillkommit klausuler i dom nyare.
Det finns heller inget smidigt sätt att nedgradera från nyare FW's

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon151788:

Okej tack för alla svar. Om jag väljer 3.30 och sedan tröttnar på den firmwaren kan jag ju alltid uppdatera till senaste när som helst eller?

Borde inte vara några problem att köra en systemuppdatering, dock osäker (tråkigt om konsolen brickas, rekommenderar att googla lite innan du trycker på knappen)

Däremot så tröttnar du på 3.30 och vill hoppa till en nyare (inte nyaste) så kan du ladda hem alla OFW från sonys hemsida och trycka in den du vill ha alternativt googla efter en CFW med den version du är ute efter exvis 3.55