GeForce GTX 560 Ti 448 - MSI vs Asus vs Zotac

Permalänk

GeForce GTX 560 Ti 448 - MSI vs Asus vs Zotac

Har läst Sweclockers recension av detta kort (http://www.sweclockers.com/recension/14783-nvidia-geforce-gtx...) och i den så känns det som att MSI's variant är att föredra över Zotacs om man jämför kylningsprestandan. Men hur kommer det sig att MSI's kort klockar så mycket bättre? Är det helt enkelt så att det exemplaret som Sweclockers hade och testade med från MSI råkade vara ett väldigt bra exemplar och därför kunde överklockas till 990/4500 medan Zotac kortet "bara" nådde upp till 925/4100?

Om MSI går före Zotac så är nästa fundering om Asus variant är ett bra/bättre val då många säkert lagt märke till det väldigt trevliga priset som CDON har för detta kort: http://cdon.se/hemelektronik/asus_geforce_gtx_560ti_448_%28en...

Via Google hittade jag en recension på Asus variant av kortet: http://www.ocaholic.ch/xoops/html/modules/smartsection/item.p...

Där lyckas de klocka kortet till 940/4050 vilket ungefär är samma överklockningsresultat som för Zotacs kort. När det kommer till DirectCU II kylningen på Asus kortet har jag inte lyckats hitta några bra resultat att jämföra mot dem som finns för MSI och Zotac korten i Sweclockers recension men har fått ett intryck av att den ska vara bra men frågan är om den slår MSI's Twin Frozr kylning?

Kort och gott så har jag tre frågor kring allt detta:

*Var MSI varianten av detta grafikkortet som var med i SweClockers recension helt enkelt ett riktigt bra exemplar som överklockade till 990/4500 eller har det något med MSI's variant att göra?

*Vilket kort tror/vet ni kyler bäst mellan Asus DC II kylning och MSI's Twin Frozr kylning?

*Om MSI's kort är det vassare alternativet skulle ni säga att det är värt 300 kr mer än Asus då MSI's går för 2199 kr medan Asus endast kostar 1899 kr (båda priserna hos CDON)?

Permalänk
Hedersmedlem

ASUS och Gigabyte för samma pris på CDON och dessa är likvärdiga när det gäller kylning/tysthet så då faller MSI bort + att du kan få extra rabatt SWEC1203=5% för att du är SC-medlem. Zotac är bara ett överklockat kort och låter mycket.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

ASUS och Gigabyte för samma pris på CDON och dessa är likvärdiga när det gäller kylning/tysthet så då faller MSI bort + att du kan få extra rabatt SWEC1203=5% för att du är SC-medlem. Zotak är bara ett överklockat kort och låter mycket.

Gigabyte's kort glömde jag visst! Det och Asus ska alltså ha likvärdig kylning säger du? Jag förstår att du menar att MSI's kort faller bort på grund av prisskillnaderna men hur står sig Twin Frozr kylningen mot Asus och Gigabyte kortens kylningslösningar? Om du vet dvs

Och sen är jag fortfarande nyfiken på varför MSI's kort i SweClockers recension kunde överklockas till 990/4500 medan de andra "bara" når upp till 925-940/4050-4100? Beror detta enbart på grafikkortet i sig och om det är ett bra exemplar eller ej som man får? Alltså spelar det ingen roll om jag väljer Asus, Gigabyte eller MSI just när det gäller överklockningspotential?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Imbauser123:

Gigabyte's kort glömde jag visst! Det och Asus ska alltså ha likvärdig kylning säger du? Jag förstår att du menar att MSI's kort faller bort på grund av prisskillnaderna men hur står sig Twin Frozr kylningen mot Asus och Gigabyte kortens kylningslösningar? Om du vet dvs

Och sen är jag fortfarande nyfiken på varför MSI's kort i SweClockers recension kunde överklockas till 990/4500 medan de andra "bara" når upp till 925-940/4050-4100? Beror detta enbart på grafikkortet i sig och om det är ett bra exemplar eller ej som man får? Alltså spelar det ingen roll om jag väljer Asus, Gigabyte eller MSI just när det gäller överklockningspotential?

Det kan bero på just det ex du får, så har du tur finns det mer att hämta från GB och ASUS också.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Det kan bero på just det ex du får, så har du tur finns det mer att hämta från GB och ASUS också.

Så om man har ett oändligt antal av GB kort, Asus kort och MSI kort och överklockar dessa så skulle de alla ha mer eller mindre samma överklockingsresultat i genomsnitt?

För att vara lite mindre teoretisk, man har lika stor chans att få ett 990/4500 kort vare sig man väljer GB, Asus eller MSI?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Imbauser123:

Så om man har ett oändligt antal av GB kort, Asus kort och MSI kort och överklockar dessa så skulle de alla ha mer eller mindre samma överklockingsresultat i genomsnitt?

För att vara lite mindre teoretisk, man har lika stor chans att få ett 990/4500 kort vare sig man väljer GB, Asus eller MSI?

Ja och dessutom kan man ju ge dem lite mer kräm (spänning) så att det ev går högre

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Ja och dessutom kan man ju ge dem lite mer kräm (spänning) så att det ev går högre

Nu finns MSI GeForce GTX 560 Ti 448 för 1999 kr hos CDON vilket bara är 100 kr mer än Asus / Gigabyte / Zotac. Det som jag noterat är att om man läser SweClockers recension så skriver de följande:

"MSI:s kort är lite mer flexibelt än Zotacs dito när det kommer till överklockning, speciellt i kombination med mjukvaran Afterburner. Dels går spänningen att höja till 1,15 V vilket ger oss ytterligare 0,05 V att spela med, dels finns det möjlighet att ändra spänningen till kortets minne vilket vi inte är sena med att göra.

Resultatet är en mycket lyckad överklockning där 1 GHz-gränsen ligger precis utom räckhåll. GPU:n landar på hela 990 MHz, vilket ger oss shaderfrekvensen 1 980 MHz. Minnet går dessutom att piska upp till 4 500 MHz, en ökning på 700 MHz i jämförelse med referensspecifikationerna. "

Kan det vara just mjukvaran Afterburner som gör skillnaden och får MSI kortet att klockas så pass mycket bättre?

När det sedan gäller kylningen på Gigabyte och Asus korten så har jag fattat att de är rätt så jämna där Gigabyte kortet är snäppet tystare medan Asus kortet är snäppet kallare. Frågan är var MSI's TwinFrozr III kylning placerar sig bland dessa om någon vet?

Permalänk
Medlem

Du har ett test från nordichardware som du kan läsa igenom också

Vad som talar för Asuskortet är att det drar mindre ström, utvecklar lite mindre värme samt att det är lite tystare. Detta är dock ganska marginellt i jämförelse med MSI och Gigabyte. Å andra sidan så verkar MSI och Gigabyte varianterna vara lite mer klockningsvänliga, dock så borde man kunna få likvärdiga resultat även här.

Jag köpte själv Asus varianten. Dels för att jag gillar DCII kylaren och dels för att jag gillar Asus Men personligen så tror jag det är ganska hugget som stucket men skulle välja bort Zotac p.g.a den sämre kylningen.

Permalänk
Medlem

http://www.hardwareheaven.com/reviews/1339/pg14/nvidia-geforc...

Skulle Satsa på gigabyte eller msis kort, mer påkostad strömförsörjning och komponenter som tillåter högre klockning och tar inte så förbannat stor plats som asus jättekort!

Permalänk
Medlem

Komplett hakar nu på trenden med 560 ti 448 kort för 1899 kr och erbjuder Asus respektive Gainwards varianter.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=654278

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=656828

Finns fler varianter, men dessa kostar då lite mer.

Permalänk

Nice tack för länk till recensionerna!

Det är ett svårt val mellan Asus, Gigabyte och MSI men alla har sina fördelar och nackdelar antar jag. Asus kortet känns jävligt trevligt om man som jag vet att SLI är uteslutet. Ska man gå på de recensioner som finns så verkar ju MSI kortet klocka bäst men det kan ju också vara så att just de korten råkat vara riktigt bra exemplar.

Men hur är det, funkar MSI Afterburner till alla grafikkort i stort sett eller är det bara för just MSI kort?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Imbauser123:

Nice tack för länk till recensionerna!

Det är ett svårt val mellan Asus, Gigabyte och MSI men alla har sina fördelar och nackdelar antar jag. Asus kortet känns jävligt trevligt om man som jag vet att SLI är uteslutet. Ska man gå på de recensioner som finns så verkar ju MSI kortet klocka bäst men det kan ju också vara så att just de korten råkat vara riktigt bra exemplar.

Men hur är det, funkar MSI Afterburner till alla grafikkort i stort sett eller är det bara för just MSI kort?

Det funkar med alla graffekort inkl AMD.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Inser dock att mitt nätaggregat kanske inte räcker till för att hålla igång ett överklockat GTX 560 Ti 448 (runt 950-1000 MHz på Core clock vore kul) samt en överklockad i5 750 som jag planerar dra upp till åtminstone 3.6-3.8 GHz. Vad tror ni?

Permalänk
Hedersmedlem

Ditt nätagg bör klara detta lätt då det är ett VX och de har bra värden, så NP.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag har ett zotac som jag är nöjd med. Främst för att det var det enda som passade i min låda!

Tycker att det är rätt tyst.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Imbauser123:

Inser dock att mitt nätaggregat kanske inte räcker till för att hålla igång ett överklockat GTX 560 Ti 448 (runt 950-1000 MHz på Core clock vore kul) samt en överklockad i5 750 som jag planerar dra upp till åtminstone 3.6-3.8 GHz. Vad tror ni?

Lär nog inte vara några problem med det agget. På sin höjd kommer du upp i 3-350w förbrukning.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Jag har ASUS-kortet och det är väldigt tyst. Jag kan inte urskilja det förrän fläktarna kommer upp i knappt 30% (på auto har dom nog aldrig gått över 25%) men när jag klockat lite så har jag manuellt ställt upp fläkthastigheterna till 35% och då hörs dom men det påverkar egentligen bara GPU-tempen med kanske 2-4*C, jag har mest gjort det för att jag inbillar mig att man kyler resten av kortet bättre.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX